TMB no sap com acabar les vibracions de la L4
Posted: Wednesday 15/06/2005 10:31
De El Periódico de Catalunya:
-----------------------
TMB no sap com acabar amb les vibracions als pisos per la L-4
• La manta aïllant importada d'Alemanya va ser tornada a l'advertir que era de material inflamable
• Els tècnics de la companyia proven ara un nou sistema, el cinquè en un any, al Poblenou
El tram de la línia 4 del metro comprès entre les estacions de Poblenou i Selva de Mar s'ha convertit en un malson per a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que fa més d'un any que intenta solucionar, sense èxit, les vibracions i les esquerdes que causa el pas dels trens als pisos de la zona. Els tècnics provaran ara un nou sistema, el cinquè en un any, i la seva eficàcia no se sabrà fins d'aquí a uns quants mesos.
L'anterior intent va ser una manta aïllant comprada fa un mes a Alemanya. Considerada llavors com la solució definitiva, ni tan sols es va arribar a instal.lar: una vegada a Barcelona, es va descobrir que la manta era inflamable.
Les protestes dels veïns del Poblenou es remunten a tres dècades enrere, encara que es van intensificar l'any passat quan els afectats van denunciar l'agreujament de la situació. El juliol del 2004, TMB va encarregar un estudi a la Universitat Politècnica, que va confirmar que les vibracions en els 2,5 quilòmetres afectats superaven el límit legal. Es va decidir aleshores instal.lar unes suspensions entre els rails i les travesses de fusta per esmorteir el contacte entre totes dues.
RESULTATS NEGATIUS
Malgrat que es van utilitzar dues marques diferents del mateix producte, els resultats van ser negatius. La prova següent va consistir a combinar aquestes suspensions amb la reducció selectiva de la velocitat de circulació dels trens, però tampoc així van disminuir les vibracions.
El tercer intent, el febrer del 2005, es va centrar a comprovar que les rodes dels vagons i les vies no estiguessin afectades per la fricció i arreglar les peces desgastades. Els nivells de vibracions no van baixar, cosa que va fer decidir els tècnics a apostar per un sistema de complexa aplicació, però resultats demostrats en altres països d'Europa.
Aquest consistia a desmuntar tot l'entramat viari, revestir el túnel amb una manta elàstica aïllant i tornar a instal.lar els rails i les travesses sobre la manta. L'operació requeria, per només un tram de prova de 100 metres, tallar un cap de setmana el servei de la línia.
Els inconvenients d'aquesta mesura per als usuaris del metro van fer que TMB i la Generalitat es decantessin per portar a terme la instal.lació a les nits durant tres mesos. No obstant, tot va quedar en foc d'encenalls quan el maig passat, després de rebre el material, es va descobrir que era inflamable.
Un portaveu de TMB va culpar el proveïdor, una empresa alemanya, de "no haver avisat d'aquesta circumstància en les especificacions" i va assegurar que l'operació no havia tingut cap cost econòmic, ja que el producte va ser tornat al seu lloc d'origen.
Després d'aquest últim fiasco, els tècnics estan provant ara un altre sistema que consisteix a augmentar la massa de les vies perquè absorbeixin les vibracions, reduint la separació entre les travesses horitzontals de 70 a 40 centímetres i canviant els rails actuals per altres de més pesants. Aquesta fórmula s'ha provat amb èxit a l'Eixample, encara que el mateix portaveu de TMB va avisar que els resultats d'aquesta prova "encara trigaran uns mesos".
CANVIAR ELS VAGONS
Els veïns reconeixen la "bona voluntat" de la companyia, segons Antoni Ramón, un dels afectats. No obstant, comencen a dubtar sobre la resolució del problema: "Estem cansats de tantes proves. Semblem el laboratori d'assajos de TMB".
Per això han proposat altres alternatives, com la reducció de la velocitat dels trens a 30 quilòmetres per hora o la renovació dels combois. TMB considera que la primera opció és "inviable" per la dilatació de les freqüències de pas que generaria i, sobre la segona, assegura que els trens encara "tenen vida per seguir funcionant".
-----------------------
TMB no sap com acabar amb les vibracions als pisos per la L-4
• La manta aïllant importada d'Alemanya va ser tornada a l'advertir que era de material inflamable
• Els tècnics de la companyia proven ara un nou sistema, el cinquè en un any, al Poblenou
El tram de la línia 4 del metro comprès entre les estacions de Poblenou i Selva de Mar s'ha convertit en un malson per a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que fa més d'un any que intenta solucionar, sense èxit, les vibracions i les esquerdes que causa el pas dels trens als pisos de la zona. Els tècnics provaran ara un nou sistema, el cinquè en un any, i la seva eficàcia no se sabrà fins d'aquí a uns quants mesos.
L'anterior intent va ser una manta aïllant comprada fa un mes a Alemanya. Considerada llavors com la solució definitiva, ni tan sols es va arribar a instal.lar: una vegada a Barcelona, es va descobrir que la manta era inflamable.
Les protestes dels veïns del Poblenou es remunten a tres dècades enrere, encara que es van intensificar l'any passat quan els afectats van denunciar l'agreujament de la situació. El juliol del 2004, TMB va encarregar un estudi a la Universitat Politècnica, que va confirmar que les vibracions en els 2,5 quilòmetres afectats superaven el límit legal. Es va decidir aleshores instal.lar unes suspensions entre els rails i les travesses de fusta per esmorteir el contacte entre totes dues.
RESULTATS NEGATIUS
Malgrat que es van utilitzar dues marques diferents del mateix producte, els resultats van ser negatius. La prova següent va consistir a combinar aquestes suspensions amb la reducció selectiva de la velocitat de circulació dels trens, però tampoc així van disminuir les vibracions.
El tercer intent, el febrer del 2005, es va centrar a comprovar que les rodes dels vagons i les vies no estiguessin afectades per la fricció i arreglar les peces desgastades. Els nivells de vibracions no van baixar, cosa que va fer decidir els tècnics a apostar per un sistema de complexa aplicació, però resultats demostrats en altres països d'Europa.
Aquest consistia a desmuntar tot l'entramat viari, revestir el túnel amb una manta elàstica aïllant i tornar a instal.lar els rails i les travesses sobre la manta. L'operació requeria, per només un tram de prova de 100 metres, tallar un cap de setmana el servei de la línia.
Els inconvenients d'aquesta mesura per als usuaris del metro van fer que TMB i la Generalitat es decantessin per portar a terme la instal.lació a les nits durant tres mesos. No obstant, tot va quedar en foc d'encenalls quan el maig passat, després de rebre el material, es va descobrir que era inflamable.
Un portaveu de TMB va culpar el proveïdor, una empresa alemanya, de "no haver avisat d'aquesta circumstància en les especificacions" i va assegurar que l'operació no havia tingut cap cost econòmic, ja que el producte va ser tornat al seu lloc d'origen.
Després d'aquest últim fiasco, els tècnics estan provant ara un altre sistema que consisteix a augmentar la massa de les vies perquè absorbeixin les vibracions, reduint la separació entre les travesses horitzontals de 70 a 40 centímetres i canviant els rails actuals per altres de més pesants. Aquesta fórmula s'ha provat amb èxit a l'Eixample, encara que el mateix portaveu de TMB va avisar que els resultats d'aquesta prova "encara trigaran uns mesos".
CANVIAR ELS VAGONS
Els veïns reconeixen la "bona voluntat" de la companyia, segons Antoni Ramón, un dels afectats. No obstant, comencen a dubtar sobre la resolució del problema: "Estem cansats de tantes proves. Semblem el laboratori d'assajos de TMB".
Per això han proposat altres alternatives, com la reducció de la velocitat dels trens a 30 quilòmetres per hora o la renovació dels combois. TMB considera que la primera opció és "inviable" per la dilatació de les freqüències de pas que generaria i, sobre la segona, assegura que els trens encara "tenen vida per seguir funcionant".