Page 1 of 4

Cua de maniobres a FGC per limitar temps de pas de combois

Posted: Tuesday 17/10/2006 12:35
by anarres
Us adjunto la notícia més avall. Perdoneu la meva ignorància però hi ha un parell de coses d'aquest projecte que no entenc:
1. ¿"Cua de maniobres" vol dir que els trens faran un gir complet i tornaran a entrar a l'estació "encarats a la sortida" o simplement que l'actual operació en què el maquinista es tresllada d'una punta a l'altra es farà en un espai distint de l'andana? Si és això segon (que imagino que és el cas) no acabo d'entrendre que s'hi guanya
2. Passaríem de temps de pas cada 2 minuts a 1minut, 30 segons. No és una freqüència una mica al límit de seguretat, sobretot tenint present que en la mateixa via hi conviuen els S1/S2/S5 que no paren en totes les estacions amb els L6 que si ho fan
3. ¿On "es guanyen" aquests 30 segons?
4. ¿Es continuarà la proporció actual l6/l7/metro Vallès o aquest darrer guanyarà pes en la proporció de combois?

Gràcies per la paciència


EL PERIÓDICO 16.10.06
FGC allargarà el túnel de Catalunya per posar-hi trens cada 90 segons
RAMON COMORERA
BARCELONA

Els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) preveuen acabar amb el coll d'ampolla de l'estació terminal de la plaça de Catalunya, que impedeix augmentar la circulació de trens en la línia de Sarrià i el Vallès, i descongestionar les parades de Provença i Gràcia, allargant el túnel que ara s'acaba a Pelai-Rambles. La cua de maniobres que s'instal.larà a la nova galeria excavada fins a la cruïlla del passeig de Gràcia amb la Gran Via permetrà incrementar la freqüència de pas de combois fins als 90 segons en hores punta en comptes dels 120 segons actuals. L'obra té una complexitat especial perquè s'haurà de portar a terme en una zona en què el subsòl ja és pas de línies de metro, de Renfe, aparcaments i serveis de tota mena. El projecte que està ultimant l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), consorci públic que encapçala la Generalitat, preveu que la galeria es perfori amb el sistema de mina i sense haver de passar per sota de cap edifici. Per la línia que comença a Catalunya circulen en l'actualitat trens amb sis punts de destí diferents: Reina Elisenda (L-6), Avinguda Tibidabo (L-7), Terrassa (S-1), Sabadell (S-2), Sant Cugat-Rubí (S-5) i Universitat Autònoma (S-55). La coincidència de pas de tots ells pel tronc central permet aconseguir millors freqüències entre les estacions de Catalunya, Provença i Gràcia, les de més demanda. El temps de viatge de Catalunya a Sant Cugat és de 25 minuts i la freqüència de pas a la primera estació va de dos a quatre minuts.

EVITAR LA SATURACIÓ
Però aquestes xifres, tot i ser correctes, ja són clarament insuficients en l'actualitat per evitar la saturació d'una línia que registra des de fa temps un augment imparable d'usuaris per tres raons. Primera, la creació del metro del Vallès (més trens i més moderns). Segona, l'augment de mobilitat que existeix entre Barcelona i una comarca que multiplica la seva població i que creix urbanísticament i econòmicament. I tercera, l'èxit de la integració tarifària. El cas més extrem és el de l'estació de Provença, el principal problema que existeix a la línia, on FGC ha hagut d'instal.lar portes per regular l'accés a les andanes i evitar aglomeracions que en ocasions poden ser perilloses. Aquesta mesura, dit sigui de passada, contribueix també a limitar la capacitat del trajecte, ja que obliga els combois a aturar-se, sense cap marge d'error, en un punt molt concret. La cua de maniobres permetrà superar el bloqueig que crea ara en el trànsit de Ferrocarrils la falta d'espai en el subsòl de la plaça de Catalunya per invertir amb més rapidesa el sentit de la marxa dels combois que arriben al final de línia. La que ara és una estació terminal amb totes les seves limitacions passarà a ser una estació passant. Els tècnics de l'ATM han estudiat diverses propostes per resoldre el problema i han optat per una prolongació llarga del túnel que transcorre sota les galeries de les línies L-3 i L-1 del metro i la de Renfe fins a trobar, ja a l'altura del passeig de Gràcia, una zona recta, sense desnivell i amb longitud suficient per situar les quatre vies de maniobres necessàries.

UNA OBRA CARA
Els redactors del pla adverteixen que l'obra és complexa, presenta dificultats constructives i tindrà un cost elevat, encara per determinar. L'execució que es proposa no alterarà el servei ferroviari, si bé s'hauran de traslladar les dependències de FGC afectades i s'hauran d'adaptar els accessos a les andanes. La incidència en la superfície també serà mínima, ja que la major part del traçat es construirà sota terra, i això reduirà en gran mesura el desviament dels nombrosos serveis existents a la zona.

Posted: Tuesday 17/10/2006 14:36
by Bauvilla
Bé, fer passant Pl. catalunya permetrà futures expansions. Ben pensat :-)

Posted: Tuesday 17/10/2006 14:56
by orique
Espero que la Plaça aguanti... que ara ja és un formatge de Gruyère... :|

Posted: Tuesday 17/10/2006 15:33
by Ferrovi
90 segons entre tren i tren? :fuig ))) )))2 :o :festa :atac
Es increible, entre Plaça Molina, Plaça catalunya hi haurán més trens que al metro!
I assobre, dona la seguretat, de que poden prolongar la línia direcció Glories ))) :anim

I si tenen que reconstruir la plaça? i si tenen que obrirla per posar vigues de formigó assobre perque aguanti el que té, i el que tindrà per sota? :(

Posted: Tuesday 17/10/2006 16:47
by Mortadel·lo
com quadra això amb el superintercanviador?

Posted: Tuesday 17/10/2006 16:49
by Ferrovi
Mortadel·lo wrote:com quadra això amb el superintercanviador?
No ho sé, pero sé, que l'antiga estació s'ha de conservar. N'hi han més de mil maneres de fer l'intercanviador, i conservar la monumental estació actual.

Posted: Tuesday 17/10/2006 18:09
by galdric
Si es fa bé, hi estic totalment d'acord!

galdric

Re: cua de maniobres a FGC per limitar temps de pas de combo

Posted: Tuesday 17/10/2006 18:50
by victorcasta
anarres wrote:1. ¿"Cua de maniobres" vol dir que els trens faran un gir complet i tornaran a entrar a l'estació "encarats a la sortida" o simplement que l'actual operació en què el maquinista es tresllada d'una punta a l'altra es farà en un espai distint de l'andana? Si és això segon (que imagino que és el cas) no acabo d'entrendre que s'hi guanya.
Amb una cua de maniobres es pot tenir més capacitat de circulacions, ja que mentre un tren està a cua de maniobres, hi pot haver un tren descarregant passatge a l'andana, i un altre carregant passatge a l'altra andana, cosa que actualment no es pot fer.

Posted: Tuesday 17/10/2006 20:10
by awe
Doncs a mi hi ha una altra cosa que no em quadra, i no és cap de les que heu comentat.

Com recoi sortirà i entrarà la gent a l'estació??? Si augmenten els viatgers, és obvi que hi haurà més gent caminant a les galeries d'accés a l'estació, i ja a hores d'ara Déu n'hi do lo plenes que arriven a anar. Serà el caos?

Ops

Posted: Tuesday 17/10/2006 22:49
by Santfeliuenc
Hola,

Compadezco a quien en el futuro tenga que arreglar todas estas cositas que unas encima de otras y poco a poco se van encadenando sin ningún tipo de orden ni concierto.

Con lo clarito que podría ser todo esto del intercambiador central y la que van a liar entre unos y otros...

:( :o :'(

Saludos,
Sergio

cua de maniobres

Posted: Tuesday 17/10/2006 22:51
by He2/2
No tinc massa clar que una cua de maniobres millori la frequència de trens, donat que actualment els trens son separats en cinc vies, segons destinacions, és a dir que cinc trens poden estar fent opreacions simultanies menre estàn a l'andana.

Una alra cosa pot ser la congestió a l'entrada/sortida de l'estació, on s'han de creuar els trens que entren i surten, però passarà el mateix a l'accés a les quatre vies previstes de la cua de maniobres. No ho acabo d'entendre.

Posted: Tuesday 17/10/2006 23:08
by javi82
Jo tampoc veia clara com la cua de maniobres suposaria una millora de la freqüència, fins q a la web del Bernat (aquí) he vist l'esquema de la línia i per tant de la platja de vies de Pl.Catalunya.

He fet un parell de croquis, a dalt com és avui, a sota com seria amb la cua de maniobres:

Image

Si us fixeu, ara és totalment incompatible un moviment a la vegada en trens de les vies 3 i 4, per tant amb una cua de maniobres sí q ampliaríem la capacitat de la línia al tenir possibilitat de tenir 4 vies totalment operatives...

Posted: Wednesday 18/10/2006 0:17
by BCN Término
I tot aixó com sol.luciona el coll d´ampolla de Provença ? el culató de maniobres arriba fins a Passeig de Gracia/Gran via ??, i a ón diuen que es farà la nova estació?.

Em falta espai per tantes coses.

BCN Término.

Alex Reyes.

Posted: Wednesday 18/10/2006 1:57
by Trenscat
La proposta de FGC de la cua de maniobres m'agrada, tot i que tinc dubtes de com es podrà passar per tot el complex entramat de la Pl.Catalunya i encara més que al final hi hagi quatre vies, però imagino que ja ho deuen haver calculat bé i que per això hi som els enginyers! 8)

De fet, imagino que la cua de maniobres proposada és un primer pas del famós llaç Gràcia-Provença-Pl.Catalunya-Gràcia, que permetria que no hi hagués estació terme i la circulació de trens fos molt més fluïda. En fi, el què ara caldrà és veure com es defineix amb exactitud aquest interessant i ambiciós projecte.

Posted: Wednesday 18/10/2006 3:18
by awe
Es trobaran restes arqueològiques i no podran fer l'obra. No tinc la bola de vidre, però em sona que no seria la primera vegada que toparien amb aquest problema a Pça Catalunya.

Posted: Wednesday 18/10/2006 7:35
by mikado
javi82 wrote:Jo tampoc veia clara com la cua de maniobres suposaria una millora de la freqüència, fins q a la web del Bernat (aquí) he vist l'esquema de la línia i per tant de la platja de vies de Pl.Catalunya.

He fet un parell de croquis, a dalt com és avui, a sota com seria amb la cua de maniobres:

Image

Si us fixeu, ara és totalment incompatible un moviment a la vegada en trens de les vies 3 i 4, per tant amb una cua de maniobres sí q ampliaríem la capacitat de la línia al tenir possibilitat de tenir 4 vies totalment operatives...
Ho sento però no ho veig. Algú em podria fer 5 centims d'una explotació logica amb el nou "culaton"?

Posted: Wednesday 18/10/2006 9:34
by Ecomobisostrans
Ferrovi wrote:
Mortadel·lo wrote:com quadra això amb el superintercanviador?
No ho sé, pero sé, que l'antiga estació s'ha de conservar. N'hi han més de mil maneres de fer l'intercanviador, i conservar la monumental estació actual.
Doncs jo crec que ja seria hora d'acabar amb aquesta estacio poc pràctica i fer una "Sagrera" de 4 vies, on tots el trens puguin obrir totes les portes correctament i no amb la caqueta d'andana que hi ha al cotxe de cap de les vies 3 i 4:
via1 - andana de 8 metres - via 2 - via 3 - andana de 8 metres - via 4 i la via 5 es pot deixar com està, ja que es la de reserva.

Posted: Wednesday 18/10/2006 11:22
by Platanito
Per als que no entenen la millora: si el canvi de via es produeix a la cua de maniobres, els trens que surten de l'estació no es veuen aturats pel semàfor quan n'entra un de nou.

Pels elucubradors enginyer-urbanístics: Si la construcción en mina funciona, no hi ha res a tèmer. Només que no ho faci i es desplomi tota la plaça a sobre! :o

Pels que pateixen pel patrimoni: jo entenc que només es construirà una cua, i no una nova estació. En tot cas, sempre podriem dedicar la nau actual a fer una nova planta per a l'FNAC, que està una mica saturada! xD

Posted: Wednesday 18/10/2006 18:05
by BCN Término
No es el pas sota la plaça en si el que em preocupa més, que també, si no el seu pas per el Passeig de Gràcia.

En qualsevol cas, un pressupost desorbitat per...... pasar de tenir una freqüencia de 120 segons a una de 90 ?? carai, si que son cars 30 segons.

BCN Término.

Alex Reyes.

Sástamente

Posted: Wednesday 18/10/2006 19:31
by Santfeliuenc
Hola,
BCN Término wrote:No es el pas sota la plaça en si el que em preocupa més, que també, si no el seu pas per el Passeig de Gràcia.

En qualsevol cas, un pressupost desorbitat per...... pasar de tenir una freqüencia de 120 segons a una de 90 ?? carai, si que son cars 30 segons.

BCN Término.

Alex Reyes.
Y que lo digas, parece como la gran ganancia de 5 minutos en el AVE tras subir la velocidad de 250 a 280 por hora.

Fiuuuuuuuuuuuu !!!

¿No será que están perpetrando sin preguntar a nadie ese nuevo y pretendido intercambiador central con estas cositas que parecen encauzadas a una "cola de maniobras" cuando en realidad se encaminan a realizar esa especie de cosa en forma de "doble T" con los FGC por un lado, la L2, la L3 y la L4 por el otro y RENFE por el otro?

Saludos,
Sergio