Page 1 of 1

FGC autonoma

Posted: Sunday 22/10/2006 20:23
by VladiGB
Es posible que antes que se construyera la estación de FGC hubiera otro recorrido diferente, pregunto porque antes de llegar al autonoma me parecio ver un camino por donde parecía que hubiera pasado un línea de ferrocarril justo antes de entrar a la autonoma por la universidad de traducción.

Gracias, saludos :o

Posted: Sunday 22/10/2006 20:26
by Ferrovi
Pues si, antes la ruta no pasava por la autonoma. si miras un mapa aereo, podrás ver la curva que se hace en la autonoma, y que no es muy normal. En trenscat.cat, verás imagenes de este devío

Posted: Sunday 22/10/2006 21:24
by orique
Exacte, l'Autònoma era un ramal fins l'implantació del Metro del Vallès ara fa deu (ja deu!! com passa el temps) anys. Abans els Sabadell anaven directes de Bellaterra a Sant Quirze, i hi havia un llançadora per fer el ramal.

Ramal?

Posted: Sunday 22/10/2006 23:17
by JaMiRo!
orique wrote:hi havia un llançadora per fer el ramal.
Ópera?

Príncipe Pío?

:D

Posted: Monday 23/10/2006 0:00
by orique
Sabia que algú diria quelcom semblant... :D :D

Posted: Monday 23/10/2006 23:37
by entfe001
I abans que hi hagués el ramal ferroviari es va fer la carretera de la Vila Universitària a l'estació de Bellaterra, acabant en rotonda per facilitar el gir dels autobusos llançadora (els que ara, ironies de la vida, presten servei a l'estació de Renfe). La marquesina de parada encara hi és, però en l'actualitat només es fa servir per una línia nocturna que hi té allí l'origen/final.

Posted: Tuesday 24/10/2006 0:33
by Watermark
Si us fixeu en els Punts Kilomètrics de la linia actual Sant Cugat-Sabadell veureu que aquests romanen invariants a pesar de l'eliminació d'un tram entre Bellaterra i Sant Quirze.

Concretament entre Sabadell i la desviació de l'antiga traça es pot observar que els PK indiquen els kilòmetres que separen des de Sant Cugat sense passar per l'Autònoma. I en el tram Bellaterra-Universitat Autònoma-"enllaç amb el traçat de sempre" els PK indiquen un comptatge independent de la resta de la línia començant a 0,0 a Bellaterra i augmentant fins a 3 i pico on es passa de cop als 6 i pico (si no em falla la memòria) del compatge de la línia antiga. Desconec si en el punt de canvi repentí de comptatge kilomètric hi ha algun cartell que adverteix els maquinistes d'aquesta regulació kilomètrica.

------

Off-topic: Una situació semblant on si existeix un cartell d'advertiment de regulació kilomètrica és a l'estació de Sant Adrià de Besós on el comptatge kilomètric amb origen Sagrera salta de cop ja que a partir de Sant Adrià la linia manté el tradicional comptatge a partir d'EDF de l'antic traçat per Poblenou.

El cartell indica la següent equivalència:
"REGULACION KILOMETRICA 3/509=5/820"

Image

Posted: Tuesday 24/10/2006 21:22
by UT596001
entfe001 wrote:I abans que hi hagués el ramal ferroviari es va fer la carretera de la Vila Universitària a l'estació de Bellaterra, acabant en rotonda per facilitar el gir dels autobusos llançadora (els que ara, ironies de la vida, presten servei a l'estació de Renfe). La marquesina de parada encara hi és, però en l'actualitat només es fa servir per una línia nocturna que hi té allí l'origen/final.
Una matissació: la parada que cites és per servir al nucli de Bellaterra, només es fa en sentit Sant Cugat i no és l'origen/final de la línia. L'Origen/final de la línia és a la Plaça de Lluís Millet de Sant Cugat (vaja, davant de l'estació dels FGC d'aquesta ciutat).

Posted: Sunday 29/10/2006 20:34
by davidbarna
Efectivament, el ramal de la UAB va funcionar del 1984 al 1995. A partir del setembre d'aquell any es va inaugurar la variant i l'estació de la UAB va a passar a formar part de la línia de Sabadell. Durant els anys del ramal només hi havia una única via, tot i que la infraestructura ja es va preparar perquè en un futur s'integrés a la línia general.

Durant l'època del ramal hi havia trens llançadora (fins a Bellaterra), i també trens directes (bé, millor dit, eren "semidirectes" segons l'expressió que es feia servir llavors). Els primers sortien de la via 1 (on hi havia l'estació original), i els directes sortien de la via 2 (on hi ha la nova estació i on llavors hi havia unes marquesines de formigó).

Durant l'estiu de 1995 es va tancar el ramal per incorporar-lo a la línia general. Durant aquell temps els autobusos de la UAB van tornar a fer la ruta entre les facultats i l'estació de Bellaterra, el mateix itinerari que havien fet abans que arribés el tren a l'Autònoma.

Posted: Tuesday 31/10/2006 17:11
by awe
Per més detalls, diré que el ramal de l'autònoma va ésser servit durant un temps amb el mític i únic supervivent dels automotors metàl·lics, és a dir, un Brill sèrie 10-27 reformat. Després hi anaren les granotes, primer de tres cotxes i després sovint les de quatre cotxes (un cop existiren llògicament), i amb menys freqüència 111's. En alguna ocasió també hi havia hagut un perico fent la llençadora, per la qual cosa s'havia equipat amb un rentaparabrises. La retirada de les unitats antigues va generalitzar l'arrivada generalitzada de les 111's a l'autònoma.

Com a curiositat, us diré que entre l'autònoma i Bellaterra una granota agafava 45 km/h (fa molta pujada), mentre que un 111, que té 300 cavalls més de potència per UT, només agafava 40 km/h. Aquest fet paradoxal es deriva bàsicament de la desmultiplicació de la transmissió, que en el cas de les granotes estava millor adaptada al perfil de la línia que per les 111s. Per cert, aquestes velocitats eren amb 1200V a la catenària; quan van apujar la tensió a 1500V, amb les granotes s'havia de tallar la tracció perquè malgrat la forta rampa corrien massa. I un altre detall, de baixada cap a l'autònoma, per tal de mantenir la velocitat amb una granota, n'hi havia prou de dur el regulador al penúltim punt i marcar dos punts "de manual", i la cabrona (en el bon sentit de la paraula) frenava i aguantava la velocitat sense recórrer al frè pneumàtic. De fet, a qualsevol punt de la línia n'hi havia prou amb el frè elèctric per tal d'aguantar le velocitat; i no serà per pendents, que són molt bèsties! Jo sempre m'he imaginat una granota fent trens turístics a Latour de Carol: mateix ample de via, mateixa tensió, i una línia més suau que no pas la d'FGC. Per característiques una granota passaria per la línia de La Tor com qui va a fer una passejada a bosc: la línia Pça Catalunya-Sant Cugat, hàbitat natural de les granotes, té un traçat fins i tot més abrupte que no pas la línia de La Tour de Carol, per tant a La Tour de Carol les granotes no hi tindrien absolutament cap mena de dificultat.

En referència a l'antic traçat Bellaterra-St Quirze, el recordo vagament dels meus viatges en granota, enganxat a aquell deliciós vidre que permetia veure el maquinista i la via. Recordo una recta llarguísima, que feia baixada en sentit Sant Quirze, i on havia vist una granota a 105 km/h per recuperar minuts de retard (tot plegat amb una estabilitat perfecta, crec que estaven autoritzades fins a 120 encara que no els agafaven per falta de potència i/o relació de corones molt curta).

Salutacions, Eduard.

Posted: Wednesday 01/11/2006 10:17
by abegot
awe escrigué:

En referència a l'antic traçat Bellaterra-St Quirze, el recordo vagament dels meus viatges en granota, enganxat a aquell deliciós vidre que permetia veure el maquinista i la via. Recordo una recta llarguísima, que feia baixada en sentit Sant Quirze, i on havia vist una granota a 105 km/h per recuperar minuts de retard (tot plegat amb una estabilitat perfecta, crec que estaven autoritzades fins a 120 encara que no els agafaven per falta de potència i/o relació de corones molt curta).


Aquí, és va fer una prova amb una granota de tres cotxes, avans del canvi de rassant, amb autorització del Cap de linia, i en la pujada (Bellaterra, tunel artificial, Sant Quirze) és van conseguir els 158,3 Kmts/hora, el Cap i jo hi erem dalt del tren. La frenada va obligar a que la granota passes a grans reparacions :o i a partir d'aquella "prova" és va posar la limitació a 90 kmts/h.

Posted: Wednesday 01/11/2006 17:42
by awe
Un maquinista de la línia, ara retirat, que fou molt bon amic meu, ja m'havia dit que les granotes anaven limitades. Crec que el tambor de successions del contactor no passava de no sé quin punt. M'havia dit que, a vegades, a la nit, el personal de maniobres havia sortit a la línia amb granotes, i els treien la limitació, i que llavors agafaven els 120 sense gaires problemes. També m'havia explicat que algun cop se'ls havia descuidat de tornar a posar la limitació, i l'endemà al maquinista que agafava la granota el tren "se li embalava". Ara bé, amb això dels 158,3 km/h en pujada m'he quedat de pedra.