La nova parada de Liceu al.ludirà als símbols de la Rambla
Posted: Thursday 26/10/2006 14:43
La nova parada de metro de Liceu al.ludirà als símbols de la Rambla
• Les andanes de l'estació tindran plafons amb imatges d'edificis i monuments històrics
• TMB vol que la rehabilitació, que començarà al gener, sigui un referent d'innovació i disseny
Fer baixar el carrer al metro. Aquesta idea conceptual és un dels eixos sobre els quals gira el projecte de rehabilitació interior de l'estació de metro de Liceu (L-3), una de les més antigues i freqüentades de Barcelona, que canviarà totalment d'imatge l'any que ve. La reforma, que començarà al gener, evocarà gràficament símbols de l'entorn historicopatrimonial, cultural i comercial de la Rambla i es vol convertir en un referent d'innovació i disseny.
El projecte, adjudicat per concurs a MBM Arquitectes (Martorell, Bohigas, Mackay, Capdevila i Gual) i els seus socis d'Estudi IDP, té un termini d'execució mínim de 9 mesos i vol ser la joia de la corona de la renovació d'estacions que està portant a terme Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), aprofitant el pla de la Generalitat per fer accessible la xarxa a les persones amb mobilitat reduïda.
L'interès especial per l'estació de Liceu, que va ser estrenada el 1925, un any després de la inauguració del primer ferrocarril metropolità de la ciutat entre Plaça Catalunya i Lesseps, s'explica per la seva ubicació i història, que li confereix unes característiques singulars que estan marcant tot el procés de reforma.
TROBALLES ARQUEOLÒGIQUES
Els enginyers s'han trobat des del principi amb nombrosos problemes que van des de les reduïdes dimensions de l'estació (té les andanes més petites del suburbà) fins a troballes arque- ològiques a les excavacions. Això ha impedit abordar-hi una reforma estructural més profunda i s'ha optat per potenciar el canvi de la imatge interior de les instal.lacions. També s'ha tingut en compte el caràcter simbòlic de l'estació, enmig de la Rambla, i la seva utilització massiva des de fa uns anys per part dels turistes.
"Hem buscat fer l'estació més amable, accessible, lluminosa i neta", resumeix Lluís Pau, responsable del seu nou disseny. Entre les novetats que s'hi han fet destaca el cobriment de les parets laterals i una part del sostre de les dues andanes amb plafons lluminosos d'última generació i baix consum.
Sobre aquests s'imprimiran digitalment fulles de plàtan de diferents èpoques de l'any (una de les estampes més clàssiques de la Rambla) i imatges infogràfiques d'edificis de l'entorn. Entre aquests destaquen l'Òpera, la Boqueria, la plaça Reial, el Palau de la Virreina, el Palau Moja, l'església de Santa Maria del Pi i el Palau Güell. També es recordarà el monument a Serafí Pitarra i les populars floristes de la Rambla.
El paviment serà granit de color gris fosc, similar al de les voreres de la superfície. "La idea és fer aquest espai al més còmode possible per als usuaris, al contrari del que passa ara", indica Pau. Seguint aquesta concepció, s'evitaran els elements arquitectònics que dificultin el trànsit de viatgers.
FORJATS ALS ACCESSOS
Els plànols informatius s'integraran als plafons, es redissenyaran els panells penjats al sostre que comuniquen el temps d'espera i les incidències i el senyal televisiu de Canal Metro es projectarà sobre una pantalla entre les dues vies.
La rehabilitació es completarà, en la superfície, amb la restauració de les boques d'accés del costat de mar. El projecte depèn de l'ajuntament i se centrarà a tornar a col.locar els forjats d'inspiració modernista retirats per les obres.
Els ornaments recorden les estacions d'art nouveau de París i són els últims d'aquest tipus que queden a Barcelona. Un portaveu municipal va confirmar ahir a aquest diari que seran restaurats, però no va concretar quan ni si es respectarà tot el conjunt original.
Detall d'un tram dels plafons laterals, amb fulles de plàtan i imatges del teatre d'òpera. Foto: TMB
El Periódico de Catalunya, 26 d'octubre de 2006.
• Les andanes de l'estació tindran plafons amb imatges d'edificis i monuments històrics
• TMB vol que la rehabilitació, que començarà al gener, sigui un referent d'innovació i disseny
Fer baixar el carrer al metro. Aquesta idea conceptual és un dels eixos sobre els quals gira el projecte de rehabilitació interior de l'estació de metro de Liceu (L-3), una de les més antigues i freqüentades de Barcelona, que canviarà totalment d'imatge l'any que ve. La reforma, que començarà al gener, evocarà gràficament símbols de l'entorn historicopatrimonial, cultural i comercial de la Rambla i es vol convertir en un referent d'innovació i disseny.
El projecte, adjudicat per concurs a MBM Arquitectes (Martorell, Bohigas, Mackay, Capdevila i Gual) i els seus socis d'Estudi IDP, té un termini d'execució mínim de 9 mesos i vol ser la joia de la corona de la renovació d'estacions que està portant a terme Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), aprofitant el pla de la Generalitat per fer accessible la xarxa a les persones amb mobilitat reduïda.
L'interès especial per l'estació de Liceu, que va ser estrenada el 1925, un any després de la inauguració del primer ferrocarril metropolità de la ciutat entre Plaça Catalunya i Lesseps, s'explica per la seva ubicació i història, que li confereix unes característiques singulars que estan marcant tot el procés de reforma.
TROBALLES ARQUEOLÒGIQUES
Els enginyers s'han trobat des del principi amb nombrosos problemes que van des de les reduïdes dimensions de l'estació (té les andanes més petites del suburbà) fins a troballes arque- ològiques a les excavacions. Això ha impedit abordar-hi una reforma estructural més profunda i s'ha optat per potenciar el canvi de la imatge interior de les instal.lacions. També s'ha tingut en compte el caràcter simbòlic de l'estació, enmig de la Rambla, i la seva utilització massiva des de fa uns anys per part dels turistes.
"Hem buscat fer l'estació més amable, accessible, lluminosa i neta", resumeix Lluís Pau, responsable del seu nou disseny. Entre les novetats que s'hi han fet destaca el cobriment de les parets laterals i una part del sostre de les dues andanes amb plafons lluminosos d'última generació i baix consum.
Sobre aquests s'imprimiran digitalment fulles de plàtan de diferents èpoques de l'any (una de les estampes més clàssiques de la Rambla) i imatges infogràfiques d'edificis de l'entorn. Entre aquests destaquen l'Òpera, la Boqueria, la plaça Reial, el Palau de la Virreina, el Palau Moja, l'església de Santa Maria del Pi i el Palau Güell. També es recordarà el monument a Serafí Pitarra i les populars floristes de la Rambla.
El paviment serà granit de color gris fosc, similar al de les voreres de la superfície. "La idea és fer aquest espai al més còmode possible per als usuaris, al contrari del que passa ara", indica Pau. Seguint aquesta concepció, s'evitaran els elements arquitectònics que dificultin el trànsit de viatgers.
FORJATS ALS ACCESSOS
Els plànols informatius s'integraran als plafons, es redissenyaran els panells penjats al sostre que comuniquen el temps d'espera i les incidències i el senyal televisiu de Canal Metro es projectarà sobre una pantalla entre les dues vies.
La rehabilitació es completarà, en la superfície, amb la restauració de les boques d'accés del costat de mar. El projecte depèn de l'ajuntament i se centrarà a tornar a col.locar els forjats d'inspiració modernista retirats per les obres.
Els ornaments recorden les estacions d'art nouveau de París i són els últims d'aquest tipus que queden a Barcelona. Un portaveu municipal va confirmar ahir a aquest diari que seran restaurats, però no va concretar quan ni si es respectarà tot el conjunt original.
Detall d'un tram dels plafons laterals, amb fulles de plàtan i imatges del teatre d'òpera. Foto: TMB
El Periódico de Catalunya, 26 d'octubre de 2006.