Nous intercanviadors entre Renfe i metro a Barcelona
Posted: Monday 30/10/2006 9:57
Barcelona té en marxa cinc grans obres per enllaçar les línies de metro i tren
L'última obra que ha adjudicat el Departament de Política Territorial abans d'acabar la legislatura és la d'Arc de Triomf
PAULA MERCADÉ. Barcelona
Perseguint l'objectiu de facilitar l'enllaç entre les línies de metro i tren, les administracions estan treballant en el subsòl de Barcelona per crear cinc grans intercanviadors. El govern ha impulsat les obres de la Sagrera i de la Diagonal, i just abans d'acabar la legislatura també ha adjudicat les obres de l'estació d'Arc de Triomf. Per la seva part, el Ministeri de Foment és la responsable de les obres en dues estacions on també arribarà el tren d'alta velocitat: la del Prat i la de Sants. Algunes d'aquestes actuacions es preveuen en el pla director d'infraestructures (PDI) 2001-2010 amb l'objectiu d'afavorir les connexions entre diferents tipus de transport, i disminuir d'aquesta manera l'efecte dissuasiu que representen els transbordaments.
El subsòl de Barcelona tindrà en un futur cinc nous intercanviadors: el de la Sagrera, el de la Diagonal, el d'Arc de Triomf, el Prat i Sants. Mentre que en algunes d'aquestes les obres ja estan arribant al final, com és la de la Sagrera, en altres encara queden mesos de feina, com és la de la Diagonal.
L'agost del 2004, el govern va començar les obres a l'estació de la Sagrera amb l'objectiu de facilitar, en un mateix espai, el transbordament entre diferents línies de metro i tren. En aquesta parada que ja enllaçava les línies 1 i 5 del suburbà, hi passaven 36.000 passatgers al dia. Però amb la remodelació també hi pararan la 9 i la 4, aquesta última pendent de prolongació. S'han aprofitat les obres per fer un enorme calaix subterrani per facilitar també, en un futur sense concretar, l'arribada de Rodalies Renfe. Quan finalment totes aquestes línies arribin a la Sagrera passaran per l'estació més de 110.000 passatgers diaris. Un cop enllestits els treballs de millora l'aspecte serà completament diferent: els vestíbuls seran més amplis i hi haurà una única andana central per cada una de les línies. Algunes d'aquestes millores ja estan fetes com ara el vestíbul de Garcilaso, l'ampliació de l'intercanviador central i l'andana de la línia 1. Tot i això, els usuaris encara han de canviar d'una línia a l'altra pel carrer. No serà fins a finals d'aquest any que es podrà fer servir el pas subterrani perquè encara queda pendent l'ampliació del vestíbul de Felip II, l'andana central de la línia 5 i fer la connexió entre els dos vestíbuls.
Durant aquesta legislatura el Departament de Política Territorial ha impulsat millores en dos intercanviadors més que depenen d'ell. Al de la Diagonal, que actualment també està en obres, es millorarà la connexió de les línies 3 i 5 de metro amb les urbanes i del Vallès de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). Aquesta estació intermodal se situarà a la connexió que hi ha entre les estacions de FGC i les de metro, al carrer Rosselló, entre Balmes i passeig de Gràcia. El projecte es divideix en diverses actuacions: la connexió de FGC amb la L5 de metro i la de la L5 amb la L3, així com l'ampliació de les dues estacions del suburbà. Els tapissos rodants que s'instal·laran en alguns dels passadissos seran el tret diferencial d'aquesta parada.
El dijous passat, tot just abans d'acabar la legislatura, el govern va adjudicar també les obres a l'estació d'Arc de Triomf. Les reformes multiplicaran la superfície dels vestíbuls i s'instal·laran nou ascensors, un per accedir al carrer i vuit més, quatre per a cada un dels vestíbuls.
Per la seva banda, el Ministeri de Foment també està fent dos intercanviadors. Un és el del Prat, on arribaran les línies ferroviàries d'alta velocitat, llarg recorregut, rodalies i la línia 9 del metro així com el futur perllongament de la L1. L'executiu estatal també s'encarrega de la remodelació de Sants, on arribarà el tren d'alta velocitat el 2007. Una data en què és probable que algunes de les instal·lacions encara estiguin en obres, segons ha advertit Foment.
-----------------------------
Les obres que depenen del Departament de Política Territorial
- Sagrera: Obres actualment en curs, està previst que entrin en ple funcionament a finals d'aquest any. Inversió: 94,8 milions d'euros
- Diagonal: Obres actualment en curs, està previst que entri en funcionament durant el segon semestre de 2008. Inversió: 31,5 milions d'euros
- Arc de Triomf: Les obres han de començar a finals d'aquest any i duraran dos anys i vuit mesos. Inversió: 30,7 milions d'euros
Les obres que depenen del Ministeri de Foment
- El Prat: Enllaçarà la línia 9 de metro amb la prolongació de la 1, la xarxa ferroviària d'alta velocitat, de rodalies i de llarga distància.
- Sants: Preparen l'estació per a l'arribada del tren d'alta velocitat el 2007, tot i l'administració ja ha advertit que algunes de les instal·lacions no estaran enllestides d'aquí a dos anys
L'última obra que ha adjudicat el Departament de Política Territorial abans d'acabar la legislatura és la d'Arc de Triomf
PAULA MERCADÉ. Barcelona
Perseguint l'objectiu de facilitar l'enllaç entre les línies de metro i tren, les administracions estan treballant en el subsòl de Barcelona per crear cinc grans intercanviadors. El govern ha impulsat les obres de la Sagrera i de la Diagonal, i just abans d'acabar la legislatura també ha adjudicat les obres de l'estació d'Arc de Triomf. Per la seva part, el Ministeri de Foment és la responsable de les obres en dues estacions on també arribarà el tren d'alta velocitat: la del Prat i la de Sants. Algunes d'aquestes actuacions es preveuen en el pla director d'infraestructures (PDI) 2001-2010 amb l'objectiu d'afavorir les connexions entre diferents tipus de transport, i disminuir d'aquesta manera l'efecte dissuasiu que representen els transbordaments.
El subsòl de Barcelona tindrà en un futur cinc nous intercanviadors: el de la Sagrera, el de la Diagonal, el d'Arc de Triomf, el Prat i Sants. Mentre que en algunes d'aquestes les obres ja estan arribant al final, com és la de la Sagrera, en altres encara queden mesos de feina, com és la de la Diagonal.
L'agost del 2004, el govern va començar les obres a l'estació de la Sagrera amb l'objectiu de facilitar, en un mateix espai, el transbordament entre diferents línies de metro i tren. En aquesta parada que ja enllaçava les línies 1 i 5 del suburbà, hi passaven 36.000 passatgers al dia. Però amb la remodelació també hi pararan la 9 i la 4, aquesta última pendent de prolongació. S'han aprofitat les obres per fer un enorme calaix subterrani per facilitar també, en un futur sense concretar, l'arribada de Rodalies Renfe. Quan finalment totes aquestes línies arribin a la Sagrera passaran per l'estació més de 110.000 passatgers diaris. Un cop enllestits els treballs de millora l'aspecte serà completament diferent: els vestíbuls seran més amplis i hi haurà una única andana central per cada una de les línies. Algunes d'aquestes millores ja estan fetes com ara el vestíbul de Garcilaso, l'ampliació de l'intercanviador central i l'andana de la línia 1. Tot i això, els usuaris encara han de canviar d'una línia a l'altra pel carrer. No serà fins a finals d'aquest any que es podrà fer servir el pas subterrani perquè encara queda pendent l'ampliació del vestíbul de Felip II, l'andana central de la línia 5 i fer la connexió entre els dos vestíbuls.
Durant aquesta legislatura el Departament de Política Territorial ha impulsat millores en dos intercanviadors més que depenen d'ell. Al de la Diagonal, que actualment també està en obres, es millorarà la connexió de les línies 3 i 5 de metro amb les urbanes i del Vallès de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). Aquesta estació intermodal se situarà a la connexió que hi ha entre les estacions de FGC i les de metro, al carrer Rosselló, entre Balmes i passeig de Gràcia. El projecte es divideix en diverses actuacions: la connexió de FGC amb la L5 de metro i la de la L5 amb la L3, així com l'ampliació de les dues estacions del suburbà. Els tapissos rodants que s'instal·laran en alguns dels passadissos seran el tret diferencial d'aquesta parada.
El dijous passat, tot just abans d'acabar la legislatura, el govern va adjudicar també les obres a l'estació d'Arc de Triomf. Les reformes multiplicaran la superfície dels vestíbuls i s'instal·laran nou ascensors, un per accedir al carrer i vuit més, quatre per a cada un dels vestíbuls.
Per la seva banda, el Ministeri de Foment també està fent dos intercanviadors. Un és el del Prat, on arribaran les línies ferroviàries d'alta velocitat, llarg recorregut, rodalies i la línia 9 del metro així com el futur perllongament de la L1. L'executiu estatal també s'encarrega de la remodelació de Sants, on arribarà el tren d'alta velocitat el 2007. Una data en què és probable que algunes de les instal·lacions encara estiguin en obres, segons ha advertit Foment.
-----------------------------
Les obres que depenen del Departament de Política Territorial
- Sagrera: Obres actualment en curs, està previst que entrin en ple funcionament a finals d'aquest any. Inversió: 94,8 milions d'euros
- Diagonal: Obres actualment en curs, està previst que entri en funcionament durant el segon semestre de 2008. Inversió: 31,5 milions d'euros
- Arc de Triomf: Les obres han de començar a finals d'aquest any i duraran dos anys i vuit mesos. Inversió: 30,7 milions d'euros
Les obres que depenen del Ministeri de Foment
- El Prat: Enllaçarà la línia 9 de metro amb la prolongació de la 1, la xarxa ferroviària d'alta velocitat, de rodalies i de llarga distància.
- Sants: Preparen l'estació per a l'arribada del tren d'alta velocitat el 2007, tot i l'administració ja ha advertit que algunes de les instal·lacions no estaran enllestides d'aquí a dos anys