Soterrament del tren a Girona i enderroc del viaducte
Posted: Wednesday 01/11/2006 13:04
Creia que ja hi havia un fil recollint totes les notícies relacionades amb aquest tema, però com que no he sabut trobar-lo obro aquest amb una notícia d'avui del Diari de Girona:
Diari de Girona wrote:Pagans anuncia un aparcament soterrat a Bonastruc quan s´enderroqui el viaducte
L´espai alliberat es convertiria en un bulevard, sota el qual es construiria un gran aparcament.
DDEG, GIRONA.
L´alcaldessa de Girona, Anna Pagans, va anunciar ahir que es construirà un aparcament soterrat al carrer Bonastruc de Porta quan quedi alliberat del viaducte del tren. La voluntat de l´Ajuntament és aprofitar l´enderroc per dotar la ciutat de més espais oberts i Pagans va afirmar que també es faran espais de jocs infantils. La màxima autoritat municipal va reiterar que en cap cas es permetrà construir més pisos, perquè encara que s´ho plantegessin no quedaria espai per encabir-los.
L´arribada del Tren d´Alta Velocitat (TAV) a Girona implicarà el soterrament de les vies. Això permetrà enderrocar el viaducte que travessa la ciutat. Segons l´alcaldessa, Anna Pagans, l´eliminació de la infraestrcutura donarà una aire molt diferent a Girona. La representant municipal va reiterar ahir que hi ha alguna zona que es convertirà en passeig, altres amb parcs infantils i algun aparcament subterrani i també s´ha decidit mantenir una petita part dempeus.
En declaracions a Ràdio Girona, l´alcaldessa va explicar que «podem pensar en una bona urbanització, un bon passeig i potser a Bonastruc de Porta es pot tenir un aparcament subterrani i, per tant, pensar en un carrer que no tindrà la via al mig i tots els pisos que ara veuen el tren també s´acostumaran de seguida a tenir un bulevard on hi hagi arbres o puguem tenir-hi espais de joc, espais de relació».
Per altra part, l´Ajuntament ha decidit mantenir un tram del viaducte del tren convencional. En concret quedarà dempeus la infraestructura que passa per sobre del riu Onyar. L´objectiu és convertir-la en un passeig que anirà fins al Pont Major.
El tram que passa sobre l´Onyar considera que és un element molt característic de Girona. Aquest tram s´ajunta amb el barri de Pont Major i es convertirà en un passeig per a vianants. La resta de l´espai que quedi alliberat després de l´enderroc de tot el viaducte servirà per redefinir urbanísticament la ciutat.
Canvis al viaducte
- El 7 de juliol de 1973 es va inaugurar a Girona el pas elevat del tren damunt 276 columnes de formigó. Durant anys es va valorar sobretot la seva funció de salvar les vies per sobre del seu impacte visual. A partir dels anys 90 es va estendre la idea que el viaducte divideix la ciutat i n´impedeix el desenvolupament, per la qual cosa se´n va anunciar l´enderroc durant el 2001. Tot i que el projecte ja té el consens de totes les administracions, l´espai que s´alliberi encara no ha estat definit amb detalls.
- L´alcaldessa de Girona, Anna Pagans ja va anunciar a principis d´any la seva intenció de conservar el pont. La idea és que al voltant del punt de benvinguda de La Copa s'hi instal·lin accessos, que segurament serien escales i un ascensor. A partir d'aquí s'accediria al pont, des d'on es començaria un passeig que resseguiria l'actual traçat del tren cap al Pont Major.
- La imatge del pont metàl·lic sobre el riu Onyar i amb la Catedral i Sant Feliu de fons s'ha convertit en una de les més típiques de Girona tot i que ha patit modificacions des que es va construir. Va ser un dels cinc ponts que es van construir a mitjans del segle XIX a Girona per a la línia de ferrocarril. L'original va ser substituït per un de nou de formigó i després va ser reconstruït un altre cop amb ferro.