Pocs transports compliran les lleis antibarreres
Posted: Monday 06/11/2006 10:38
Del 20 minutos:
Gairebé tot el transport no complirà la llei antibarreres
ARTUR ZANÓN. 06.11.2006
Només tramvia i busos de Barcelona estaran adaptats a temps. La norma fixa multes de fins a 300.000 1. Renfe és l’operador més endarrerit a Catalunya.
El transport públic a l’entorn de Barcelona no serà plenament accessible per a persones amb mobilitat reduïda el 31 de desembre d’enguany, tal com estableix la llei de Supressió de Barreres, que preveu multes de fins a 300.000 euros per incomplir-ho. Els autobusos de la capital i el tramvia són les excepcions.
De les 105 estacions de Renfe, 31 ja estan adaptades. Són les més concorregudes i per elles passa el 80% dels usuaris, com Plaça Catalunya o Badalona. Hi ha un pla per incorporar-ne 20 estacions, entre elles Passeig de Gràcia, Martorell, Cornellà o Mataró (Adif fa les obres).
El problema, però, és accedir als trens des de l’andana. Només es pot entrar sense problemes als quatre civia de Rodalies. Renfe preveu augmentar-los fins els 80.
Un 84% a Ferrocarrils
FGC té un 84% d’estacions adaptades: 26 de les 33 del Metro del Vallès i 36 de les 41 de la línia Baix Llobregat-Anoia. Tenen escales mecàniques, ascensors, rampes o encaminaments per a cecs.
El Metro suma 128 estacions: 55 tenen ascensors, 48 estan en obres (o a punt de començar-se), 18 estan en projecte i set són de nova construcció. Aquesta setmana s’obriran els nous accessos d’Entença i Can Boixeres (L5). Els busos urbans de les ciutats a prop de Barcelona (Sabadell, Terrassa, Granollers o Manresa) tenen rampa o plataforma baixa(76%).
Tots els operadors tenen plans per millorar les xifres.
Denúncia als que no han fet res
La Federació Ecom Barcelona, que agrupa a les entitats que donen suport als minusvàlids, reconeix l’esforç fet els darrers anys, però la seva presidenta, María José Vázquez, anuncia que aniran als tribunals per denunciar aquells municipis en què «no s’ha aprovat cap pla d’accessibiliaat». També instaran el Parlament perquè Catalunya lideri el canvi al conjunt d’Espanya en l’adaptació del transport públic.
5 preguntes sobre...
... els que sí compleixen
1. Autobusos de Barcelona. Un 90% de la flota està adaptada (rampa, espai per a cadires de rodes...). Però abans que acabi l’any, la companyia preveu que ho estaran tots, gràcies als 90 vehicles que falten per incorporar dels autobusos adquirits enguany. Un 70% d’aquests es destinaran a substituir els més vells i el 30% restant, per ampliar i reforçar la flota.
2. Tramvia. El transport públic més modern de Barcelona ja permet l’accés normal amb cadira de rodes: tant a les andanes com a l’interior dels combois.
3. Què diu la llei de Promoció de l’Accessibilitat i de Supressió de Barreres Arquitectòniques (20/1991)? Té per objecte «garantir a a les persones amb mobilitat reduïda o qualsevol altra limitació l’accessibilitat i la utilització de béns i serveis», tot «suprimint i evitant qualsevol tipus de barrera o obstacle físic o sensorial». Afecta a empreses, entitats públiques i persones. En l’article 12 s’obliga a les administracions a elaborar i mantenir un pla de supressió de barrreres i adaptació progressiva dels transports públics.
4. Quines sancions preveu? Les infraccions greus (incomplliment de les normes de supressió de barreres, urbanització i mobiliari de nova construcció) seran sancionades amb multes d’entre 6.000,01 euros i 300.000 euros (la llei parla en pessetes.)
Gairebé tot el transport no complirà la llei antibarreres
ARTUR ZANÓN. 06.11.2006
Només tramvia i busos de Barcelona estaran adaptats a temps. La norma fixa multes de fins a 300.000 1. Renfe és l’operador més endarrerit a Catalunya.
El transport públic a l’entorn de Barcelona no serà plenament accessible per a persones amb mobilitat reduïda el 31 de desembre d’enguany, tal com estableix la llei de Supressió de Barreres, que preveu multes de fins a 300.000 euros per incomplir-ho. Els autobusos de la capital i el tramvia són les excepcions.
De les 105 estacions de Renfe, 31 ja estan adaptades. Són les més concorregudes i per elles passa el 80% dels usuaris, com Plaça Catalunya o Badalona. Hi ha un pla per incorporar-ne 20 estacions, entre elles Passeig de Gràcia, Martorell, Cornellà o Mataró (Adif fa les obres).
El problema, però, és accedir als trens des de l’andana. Només es pot entrar sense problemes als quatre civia de Rodalies. Renfe preveu augmentar-los fins els 80.
Un 84% a Ferrocarrils
FGC té un 84% d’estacions adaptades: 26 de les 33 del Metro del Vallès i 36 de les 41 de la línia Baix Llobregat-Anoia. Tenen escales mecàniques, ascensors, rampes o encaminaments per a cecs.
El Metro suma 128 estacions: 55 tenen ascensors, 48 estan en obres (o a punt de començar-se), 18 estan en projecte i set són de nova construcció. Aquesta setmana s’obriran els nous accessos d’Entença i Can Boixeres (L5). Els busos urbans de les ciutats a prop de Barcelona (Sabadell, Terrassa, Granollers o Manresa) tenen rampa o plataforma baixa(76%).
Tots els operadors tenen plans per millorar les xifres.
Denúncia als que no han fet res
La Federació Ecom Barcelona, que agrupa a les entitats que donen suport als minusvàlids, reconeix l’esforç fet els darrers anys, però la seva presidenta, María José Vázquez, anuncia que aniran als tribunals per denunciar aquells municipis en què «no s’ha aprovat cap pla d’accessibiliaat». També instaran el Parlament perquè Catalunya lideri el canvi al conjunt d’Espanya en l’adaptació del transport públic.
5 preguntes sobre...
... els que sí compleixen
1. Autobusos de Barcelona. Un 90% de la flota està adaptada (rampa, espai per a cadires de rodes...). Però abans que acabi l’any, la companyia preveu que ho estaran tots, gràcies als 90 vehicles que falten per incorporar dels autobusos adquirits enguany. Un 70% d’aquests es destinaran a substituir els més vells i el 30% restant, per ampliar i reforçar la flota.
2. Tramvia. El transport públic més modern de Barcelona ja permet l’accés normal amb cadira de rodes: tant a les andanes com a l’interior dels combois.
3. Què diu la llei de Promoció de l’Accessibilitat i de Supressió de Barreres Arquitectòniques (20/1991)? Té per objecte «garantir a a les persones amb mobilitat reduïda o qualsevol altra limitació l’accessibilitat i la utilització de béns i serveis», tot «suprimint i evitant qualsevol tipus de barrera o obstacle físic o sensorial». Afecta a empreses, entitats públiques i persones. En l’article 12 s’obliga a les administracions a elaborar i mantenir un pla de supressió de barrreres i adaptació progressiva dels transports públics.
4. Quines sancions preveu? Les infraccions greus (incomplliment de les normes de supressió de barreres, urbanització i mobiliari de nova construcció) seran sancionades amb multes d’entre 6.000,01 euros i 300.000 euros (la llei parla en pessetes.)