Page 1 of 2

TMB y BIODIESEL

Posted: Thursday 13/04/2006 10:52
by trainman
TMB y BIODIESEL

Las empresas Transportes Metropolitanos de Barcelona (TMB) y Petrocat han firmado un convenio por el que se llevará a cabo una prueba de funcionamiento en los autobuses urbanos de la capital catalana que utilizarán biodiesel como combustible.

http://www.quediario.com/pdfs/barcelona/120406bar.pdf (Página 6)

Combustibles alternatius als autobusos de Barcelona

Posted: Monday 06/11/2006 19:44
by metring
De TMB:

Barcelona referma l’aposta per l’energia neta de l’hidrogen per als autobusos urbans


● TMB experimentarà amb dos vehicles de combustió d’hidrogen el 2008, com a continuació de la prova amb piles de combustible


● Vuitanta experts de diversos països es reuneixen a la ciutat en la convenció del projecte europeu Hy Fleet CUTE


Barcelona, ciutat capdavantera en l’assaig de tecnologies netes per al transport públic, serà escenari a partir de demà de la convenció del projecte europeu Hy-Fleet CUTE, d’experimentació de la propulsió per combustió d’hidrogen en autobusos urbans. Amb TMB com a amfitriona, una vuitantena de responsables de companyies operadores i constructores, experts i alts funcionaris europeus debatran durant dos dies els propers passos per fer avançar aquest projecte, que preveu la circulació de 47 autobusos propulsats per motors de combustió d’hidrogen en 10 ciutats de tres continents, entre elles Barcelona.

Hy Fleet CUTE és la continuació del projecte CUTE (Transport Urbà Net per a Europa, en les sigles angleses), impulsat per la Comissió Europea amb la finalitat de fer avançar decisivament la tecnologia de les energies netes per aplicar-les a les flotes d’autobusos urbans i reduir així la contaminació atmosfèrica i el soroll a les grans ciutats. Inicialment es va impulsar l’experimentació amb motors elèctrics alimentats per piles d’hidrogen, mentre que en la nova fase, l’anomenada Hy Fleet CUTE, s’assaja també amb motors d’explosió que cremen directament l’hidrogen.

L’avantatge de la combustió d’hidrogen és que, al tractar-se d’una variant del motor de gas, àmpliament provat, segons els experts la tecnologia podria avançar més de pressa i implantar-se en la producció en sèrie a més curt termini. Des del punt de vista ambiental, la diferència és que en la versió de pila de combustible l’únic residu que s’allibera és el vapor d’aigua, mentre que els motors de combustió d’hidrogen emeten òxids de nitrogen que s’han de tractar mitjançant un catalitzador. Tot i això, el seu nivell d’emissions és molt més baix que el dels motors dièsel.

Barcelona, a través de TMB com a operador, de BP com a subministrador del combustible, i de Mercedes Benz com a constructor dels vehicles, és una de les ciutats europees que participen en el projecte CUTE. Des del 2003 TMB disposa de tres autobusos de pila d’hidrogen que han recorregut més de 38.000 quilòmetres en els seus trajectes de prova, amb un molt bon nivell d’acceptació entre els usuaris.

Destaca el fet que la producció d’hidrogen es realitza per electròlisi amb l’energia proporcionada per plaques fotovoltaiques, sense generació de residus.

TMB també està treballant, junt amb sis ciutats espanyoles més, per experimentar amb autobusos de combustió d’hidrogen de la casa MAN, dos dels quals podrien estar disponibles a la segona meitat del 2008. Actualment ja funcionen quatre autobusos d’aquest tipus en el servei regular de la capital alemanya, Berlín, en el marc del ja esmentat projecte Hy Fleet CUTE.

L’aposta perquè Barcelona disposi de la tecnologia més neta en el seu transport públic és ferma. En aquest sentit TMB, com a principal operador públic metropolità, ha subscrit la declaració de sis ciutats i regions d’Europa i Amèrica encoratjant els fabricants de vehicles a aconseguir autobusos competitius i no-contaminants apropiats per a ús comercial massiu. Els firmants són, a més de Barcelona, la regió canadenca de Colúmbia Britànica i les ciutats d’Amsterdam, Berlín, Hamburg i Londres.

Barcelona ja ha estat pionera en la incorporació massiva de vehicles propulsats per gas natural comprimit (GNC), un combustible més net que el gasoil. Actualment hi ha 162 vehicles de GNC a la flota de TMB, entre ells els primers articulats d’aquesta tecnologia, i a finals d’any n’arribaran 90 més, amb la qual cosa s’arribarà al 25% de la flota. Pel que fa al biodièsel, un combustible parcialment renovable i menys contaminant, des del mes de maig s’està duent a terme una prova en 15 vehicles.

Posted: Monday 06/11/2006 23:41
by wefer
Tot això està molt bé. El "petit" problema dels autobusos d'hidrògen és que, segons tinc entès, costen gairebé 2 milions cadascun. D'euros, òbviament.
Pel mateix preu, en tens una vintena de "normals"...
D'altra banda, no sé fins a quin punt seria factible en un futur proper produïr tot l'hidrògen necessari per la xarxa d'autobusos a partir d'energia solar.

Posted: Tuesday 07/11/2006 8:12
by orique
L'hidrogen es treu de l'aigua tot alliberant oxigen. Ara, que no sé quants joules fan falta per a això. :)

Bus d'hidrogen TMB

Posted: Wednesday 22/11/2006 21:05
by Trenscat
Avui he tingut l'honor de pujar per primer cop a un autobús d'hidrogen de TMB. En concret, feia la línia 64 (i també n'hi havia un altre fent la mateixa línia pel què he vist) i he fet el curt recorregut entre la parada del Pg.Reina Elisenda (davant del consulat americà) i la primera parada del Pg.Bonanova. Em feia gràcia provar-lo. He trobat que si bé feia menys soroll que un dels altres tampoc és tan silenciós com em pensava i que quan corria feia algun moviment una mica sobtat, tot i que potser no és cosa del motor d'hidrogen tampoc. El què més m'ha agradat és que quan accelera si mirem des de fora es veu com surt vapor blanc d'aigua com si fos una petita locomotora de vapor :D

Algú més l'ha provat? Què en penseu? Avui en concret l'he agafat sobre les 19:00 hores però no sé si solen circular a aquestes hores i per la línia 64... Crec que van rotant per diverses línies i hores per anar fent proves.

Per cert, no m'he fixat ni en la matrícula ni res però només sé que era de la casa Mercedes.

Posted: Wednesday 22/11/2006 21:16
by metring
Si, jo el vaig agafar el dia del centenari dels busos, Devia ser el bus vell del davant, però jo tota l'estona olorava a diesel :x

Posted: Wednesday 22/11/2006 21:22
by aarongilp
El model és un Mercedes O530, carrossat per Evobus sota el nom Citaro. I com diu la metring, a l'exposició del centenari n'hi havia un de mostra, i el dièsel que senties devia ser del bitxo vell que hi havia a la vora, perquè allò no té gasoil per enlloc :x

Posted: Wednesday 22/11/2006 21:25
by metring
És clar :D I això que estaven les finestres tancades... Ara, m'hauria agradat veure el bany de vapor de qui pasava pel darrera,mmm!!

Posted: Wednesday 22/11/2006 21:28
by aarongilp
metring wrote:És clar :D I això que estaven les finestres tancades... Ara, m'hauria agradat veure el bany de vapor de qui pasava pel darrera,mmm!!
No et creguis que surt molt de vapor, eh! Mira aquestes imatges:

http://cv.uoc.edu/~jmora/modelos/img/hidro1.jpg
http://cv.uoc.edu/~jmora/modelos/img/64_hidrogeno.jpg

Aquí es veu el mini-núvol de vapor que surt de l'escapament...

Posted: Wednesday 22/11/2006 21:29
by metring
Home, per planxar o de Aqualimpia ja serviria, ja xD

Posted: Sunday 26/11/2006 13:05
by entfe001
Només l'he agafat un cop, a la línia 64, ja deu fer un parell d'any. Només vaig fer dues parades, ja que anava a un enterrament. Potser perquè ja estava emocionalment tocat, però el silenci del vehicle em va impactar.

Posted: Monday 27/11/2006 10:42
by vr
Avui mateix l'he vist a la línia 72 a les 8:40 aprox. És la primera vegada que el veig fent aquesta línia, fins ara l'havia pogut veure a la 64.

Desgraciadament, i com és massa habitual a la 72 (especialment si el bus no és articulat, com era el cas), venia plé i el conductor no ha obert portes a la meva parada, així que m'he quedat amb les moltes ganes que tinc de provar-lo.

Posted: Friday 29/12/2006 10:19
by wefer
http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/
-----------------------------------
Més ecològics

Dels 215 vehicles que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha adquirit al llarg del 2006, els últims 90 –que s'incorporaran entre final del 2006 i principi del 2007– funcionen propulsats amb gas natural, una energia menys contaminant i sorollosa que el dièsel. Aquests vehicles, però, no són els primers que utilitzen aquest tipus d'energia més neta ja que en total seran 251 els autobusos que consumiran gas natural, cosa que representa un 25% de la flota.

Els vehicles que consumeixen gas natural tenen la base a la cotxera de la Zona Franca, un punt que s'està especialitzant en combustibles avançats. A TMB recorden que optar per energies menys contaminants «no només implica comprar material mòbil nou, sinó que també s'ha de produir aquesta energia». A més, expliquen que aquest tipus de vehicles «rendeixen de manera diferent segons la ruta que fan, si té més o menys rampes». Per aquests i altres motius, «encara és aviat per fer una valoració dels autobusos que funcionen amb aquesta energia», expliquen fonts de Transports Metropolitans.

Pessimisme...

Posted: Friday 29/12/2006 16:17
by JaMiRo!
Hola!

Ara bé el pessimista de torn (servidor :D ) i diu:

a) Per fabricar hidrogen es fa una despesa d'energia bestial, i ara per ara tots sabem d'on procedeix aquesta energia...Sí, premi: dels combustibles fòssils.

b) Ara per ara, no passa res perquè quatre autobusos llencin vapor d'aigua a l'atmosfera. Però us imagineu que en un futur no molt llunyà tots els vehicles (públics i privats) funcionèssin amb hidrogen? Algú ha estudiat que pot passar si a l'atmosfera hi ha un excès de vapor d'aigua? Tots coneixem què passa quan a l'atmosfera hi ha més diòxid de carboni del que toca (efecte hivernacle) però i amb el vapor d'aigua? Ja hi ha experts que avisen que això s'ha d'estudiar. Imagineu Barcelona a l'estiu amb sobrehumitat ambiental...Sofocant...

Personalment, penso que abans d'optar per l'hidrogen hem d'anar més cap a combustibles tipus biodièsel i bioetanol, i potenciar vehicles de tipus híbrid. També cal potenciar el gas natural com a alternativa.

:|

Salut!

Posted: Thursday 15/02/2007 22:57
by metring
De TMB:

L’ èxit de l’acord entre Petrocat i TMB en l’ús de biodièsel fa que la prova s’ampliï a 25 autobusos urbans més


● Ara seran 40 els vehicles que utilitzaran un combustible renovable, menys contaminant i produït íntegrament a Catalunya

Aquesta setmana Petrocat i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) han acordat ampliar sis mesos més el conveni signat el passat mes d’abril per a l’ús de biodiésel. Degut a l’èxit de la prova inicial, amb aquest nou acord un total de 40 autobusos circularan per Barcelona gràcies a aquest combustible renovable i menys contaminant.

La prova, que va començar a principis de juliol del 2006, s’està duent a terme amb autobusos de línies regulars amb base a la cotxera de Ponent i té com a objectiu avaluar els avantatges i inconvenients operatius d’aquest nou combustible ecològic aplicat a autobusos urbans a la ciutat de Barcelona. Els vehicles, que porten un distintiu ben visible des de l’exterior, continuaran utilitzant Bio 10 Petrocat, una barreja de gas-oil tradicional i biodièsel (al 10%).

El biodièsel és un combustible ecològic derivat d’olis vegetals i/o reciclats. És biodegradable, genera menys emissió de fum i agents contaminants, lubrica els motors i es aplicable a tots el vehicles amb motor dièsel. A més, compleix totes les normatives establertes i el que subministra Petrocat es genera íntegrament a Catalunya amb biodièsel pur elaborat per l’empresa Bionet Europa, S.L., a la seva planta de producció de Reus.

La prova pilot amb biodièsel s’inclou en l’aposta de TMB pel respecte al medi ambient i la prevenció del canvi climàtic. Cal recordar que un 25% de la flota funciona amb gas natural i que TMB continua participant en el projecte CUTE d’experimentació amb piles d’hidrogen


Petrocat, petrolera catalana que cobreix tota la comunitat autònoma, compta amb 65 estacions de servei, 8 unitats de subministrament a ports nàutics i 18 centres de distribució de gasoil a domicili que permeten a l’empresa arribar a tot el territori català.

Barcelona, 15 de febrer de 2007

Busos d'Hidrogen

Posted: Wednesday 21/02/2007 23:30
by Serie9000
M'interessaria saber per quines línies se solen deixar veure els busos d'Hidrogen. Sé que la seva cotxera es Zona Franca, i que les linies que el porten hi són proximes. Però per un treball que he de fer, necessitaria saber-ho. Moltes gràcies

Posted: Wednesday 21/02/2007 23:50
by Fran-Ikarus
38, 64...

Però això ho preguntes al fòrum del Mora, i segur que hi haurà qui et digui fins i tot a quina línia els han vist cada dia.

Posted: Wednesday 21/02/2007 23:51
by Serie9000
Ostres, doncs moltes gràcies

Posted: Thursday 22/02/2007 7:32
by mikado
59,64 y alguna tarde puntual 110

Posted: Thursday 22/02/2007 10:44
by Ecomobisostrans
Si esperes el 64 a la Ronda Sant Pau entre les 8 i les 9 del matí quasi segur que en passa algun.