De TMB:
Barcelona referma l’aposta per l’energia neta de l’hidrogen per als autobusos urbans
● TMB experimentarà amb dos vehicles de combustió d’hidrogen el 2008, com a continuació de la prova amb piles de combustible
● Vuitanta experts de diversos països es reuneixen a la ciutat en la convenció del projecte europeu Hy Fleet CUTE
Barcelona, ciutat capdavantera en l’assaig de tecnologies netes per al transport públic, serà escenari a partir de demà de la convenció del projecte europeu Hy-Fleet CUTE, d’experimentació de la propulsió per combustió d’hidrogen en autobusos urbans. Amb TMB com a amfitriona, una vuitantena de responsables de companyies operadores i constructores, experts i alts funcionaris europeus debatran durant dos dies els propers passos per fer avançar aquest projecte, que preveu la circulació de 47 autobusos propulsats per motors de combustió d’hidrogen en 10 ciutats de tres continents, entre elles Barcelona.
Hy Fleet CUTE és la continuació del projecte CUTE (Transport Urbà Net per a Europa, en les sigles angleses), impulsat per la Comissió Europea amb la finalitat de fer avançar decisivament la tecnologia de les energies netes per aplicar-les a les flotes d’autobusos urbans i reduir així la contaminació atmosfèrica i el soroll a les grans ciutats. Inicialment es va impulsar l’experimentació amb motors elèctrics alimentats per piles d’hidrogen, mentre que en la nova fase, l’anomenada Hy Fleet CUTE, s’assaja també amb motors d’explosió que cremen directament l’hidrogen.
L’avantatge de la combustió d’hidrogen és que, al tractar-se d’una variant del motor de gas, àmpliament provat, segons els experts la tecnologia podria avançar més de pressa i implantar-se en la producció en sèrie a més curt termini. Des del punt de vista ambiental, la diferència és que en la versió de pila de combustible l’únic residu que s’allibera és el vapor d’aigua, mentre que els motors de combustió d’hidrogen emeten òxids de nitrogen que s’han de tractar mitjançant un catalitzador. Tot i això, el seu nivell d’emissions és molt més baix que el dels motors dièsel.
Barcelona, a través de TMB com a operador, de BP com a subministrador del combustible, i de Mercedes Benz com a constructor dels vehicles, és una de les ciutats europees que participen en el projecte CUTE. Des del 2003 TMB disposa de tres autobusos de pila d’hidrogen que han recorregut més de 38.000 quilòmetres en els seus trajectes de prova, amb un molt bon nivell d’acceptació entre els usuaris.
Destaca el fet que la producció d’hidrogen es realitza per electròlisi amb l’energia proporcionada per plaques fotovoltaiques, sense generació de residus.
TMB també està treballant, junt amb sis ciutats espanyoles més, per experimentar amb autobusos de combustió d’hidrogen de la casa MAN, dos dels quals podrien estar disponibles a la segona meitat del 2008. Actualment ja funcionen quatre autobusos d’aquest tipus en el servei regular de la capital alemanya, Berlín, en el marc del ja esmentat projecte Hy Fleet CUTE.
L’aposta perquè Barcelona disposi de la tecnologia més neta en el seu transport públic és ferma. En aquest sentit TMB, com a principal operador públic metropolità, ha subscrit la declaració de sis ciutats i regions d’Europa i Amèrica encoratjant els fabricants de vehicles a aconseguir autobusos competitius i no-contaminants apropiats per a ús comercial massiu. Els firmants són, a més de Barcelona, la regió canadenca de Colúmbia Britànica i les ciutats d’Amsterdam, Berlín, Hamburg i Londres.
Barcelona ja ha estat pionera en la incorporació massiva de vehicles propulsats per gas natural comprimit (GNC), un combustible més net que el gasoil. Actualment hi ha 162 vehicles de GNC a la flota de TMB, entre ells els primers articulats d’aquesta tecnologia, i a finals d’any n’arribaran 90 més, amb la qual cosa s’arribarà al 25% de la flota. Pel que fa al biodièsel, un combustible parcialment renovable i menys contaminant, des del mes de maig s’està duent a terme una prova en 15 vehicles.