Actualment quan compres un bitllet de Girona a qualsevol estació de Barcelona t'apliquen el kilometratge fins l'estació central de Barcelona que es Barcelona Sants 108km. Fins aqui cap problema. Aixo perjudica als de Girona (per anar a qualsevol estació de Barcelona et cobren fins Sants) i beneficia als de Tarragona (et cobren nomes fins Sants i pots anar fins a SAC)
A casa tinc bitllets de Barcelona a Girona de principis dels 90 de 102km. Supoosat que la distancia de Sants a Girona es constant, no hi han hagut variants del recorregut significatives. Per tant em pregunto d'on surten aquests 6 km.
Consultant documentació d'Adif aquest son el km parcials:
sants bif arago 3,7
bif arago clot 1,8
clot sagrera 2,1
sagrera sac 1
sac bif aigua 2,3
bif aigua mollet 9,5
mollet maçanet 50,9
maçanet bif mer. girona 25,2
bif mer girona girona 4,7
Total 101,2
Com les dades que disposo son arrodonides a 1 decimal, podriem dir que son uns 102 km aproximadament.
Jo tinc la teoria, i que vull comprobar, que els 108 km actuals son el resultat de restar el punt km de Sants al de Girona. Recordem que els punts quilometric son de la linia Tarragona - Barcelona - França per Vilafranca, inversió de marxa a Estació de França i Granollers.
Aixi que he fet la mateix operació passant per Estació de França.
sants bif arago 3,7
bif arago bif clot 2,3
bif clot estacio frança 1,6
estacio frança bif clot 1,6
bif clot bif glories 0,2
bif glories clot 1
clot sagrera 2,1
sagrera sac 1
sac bif aigua 2,3
bif aigua mollet 9,5
mollet maçanet 50,9
maçanet bif mer girona 25,2
bif mer gi girona 4,7
Total 106,1
Una xifre molt mes propera als 108 que figuren als bitllets, comptat el arrodoniment a 1 decimal.
Per comprobar aquest teoria necesitaria saber el punt quilometric oficial de les següents estacións. Sobretot les de Sants i Girona. Les altres les puc obtindren sense gaire error de la informació del trams de que disposo:
- Sants de la linia TBF
- Bifuració d'Arago de la linia TBF
- Clot tant de la linia TBF com de la Bifurcació de Glories a Clot
- Girona de la linia TBF
L'altre teoria posible es la que han fet la mitjana pasant per Granollers i per Mataró.
Quilometratge entre Girona i Barcelona Sants
Segons l'esquema d'estació d'ADIF, l'edifici de viatgers de Girona es situa al P.K. 205.755...i de Sants, tinc 4 P.K.'s diferents:
677.368 -> M - B (tal i com ho tinc en l'esquema)
99.085 -> T - B - F
369.442 -> Z - B
0.000 -> B - Ripoll / B - Aeroport / B - Can Tunis
Així que si fem la resta dels PK's segons TBF, ens donen 106.670 m, força propers als 108 que et tarifiquen.
677.368 -> M - B (tal i com ho tinc en l'esquema)
99.085 -> T - B - F
369.442 -> Z - B
0.000 -> B - Ripoll / B - Aeroport / B - Can Tunis
Així que si fem la resta dels PK's segons TBF, ens donen 106.670 m, força propers als 108 que et tarifiquen.
Per anar a caçar autobusos, agafem la Renfe...
Per anar a caçar trens, agafem la TMG...
Fent servir la calculadora oculta de la web de Renfe:
http://www.renfe.es/tvc/
de 71801 BARNA SANTS a 79300 GIRONA-V.
Distancia en kilometros: 102
http://www.renfe.es/tvc/
de 71801 BARNA SANTS a 79300 GIRONA-V.
Distancia en kilometros: 102
Re: Quilometratge entre Girona i Barcelona Sants
Jo diria que la explicació real és aquesta. Ja que si es fà el càlcul s'obté:davida wrote: L'altre teoria posible es la que han fet la mitjana pasant per Granollers i per Mataró.
Via Granollers:
Barcelona-Sants - Barcelona-Sagrera: 8 km
Barcelona-Sagrera - Granollers-Centre: 24 km
Granollers-Centre - Maçanet-Massanes: 41 km
Maçanet-Massanes - Girona: 30 km
TOTAL: 103 km
Via Mataró:
Barcelona-Sants - Barcelona-Sagrera: 8 km
Barcelona-Sagrera - Mataró: 26 km
Mataró - Maçanet-Massanes: 48 km
Maçanet-Massanes - Girona: 30 km
TOTAL: 112 km
Utilitzant aquesta distàncies (que poden tenir cert error degut a l'arrodoniment de cada tram) s'obté la mitjana: 107,5 km i al VISIR s'indica 108 km.
M'he entretingut una estona estudiant un cas similar que és el trajecte Barcelona - Zaragoza. Tots els que heu teniu un bitllet per aquest trajecte dels CEX de la linia de Caspe veureu que la distància que cobra el VISIR són 351 km.
Les distàncies dels diferents trajectes són: (obtinguts de la web de mercaderies de Renfe)
En el gràfic he retocat algunes distàncies en una unitat perque els còmputs globals fossin el més acurat possibles. També he tingut en compte la linia Reus-Roda doncs el seu tancament és posterior a l'aparició del VISIR i, a més a més, formaba part en el seu temps del recorregut més curt.
La distància recorreguda en els principals trajectes és:
- via Perafort-Caspe (no possible avui dia): 333 km.
- via Tarragona-Caspe (el dels CEX): 337 km.
- via Roda-Valls-Lleida: 354 km.
- via Manresa-Lleida: 377 km.
- via Tarragona-Reus-Lleida: 382 km.
Així doncs sembla lògic pensar que la distància del VISIR es una mitjana dels diferents recorreguts, ara bé, no és inmediat saber quins d'ells han tingut en compte per realitzar el càlcul. Mitjançant una fulla de càlcul s'obtenen les següents mitjanes (hi han 31 possibilitats):
Així que em quedo amb la hipòtesi que la distància visir Barcelona-Zaragoza és la mitjana de:
- via Perafort-Caspe (no possible avui dia): 333 km.
- via Tarragona-Caspe (el dels CEX): 337 km.
- via Roda-Valls-Lleida: 354 km.
- via Manresa-Lleida: 377 km.
Però bé malgrat tot hi han diferències importants entre les distàncies de la web de mercaderies de Renfe i les del VISIR en molts trajectes directes que a priori semblen inexplicables, així que tampoc m'extranyaria que en molts casos posessin la xifra aproximada que els roti.
Les distàncies dels diferents trajectes són: (obtinguts de la web de mercaderies de Renfe)
En el gràfic he retocat algunes distàncies en una unitat perque els còmputs globals fossin el més acurat possibles. També he tingut en compte la linia Reus-Roda doncs el seu tancament és posterior a l'aparició del VISIR i, a més a més, formaba part en el seu temps del recorregut més curt.
La distància recorreguda en els principals trajectes és:
- via Perafort-Caspe (no possible avui dia): 333 km.
- via Tarragona-Caspe (el dels CEX): 337 km.
- via Roda-Valls-Lleida: 354 km.
- via Manresa-Lleida: 377 km.
- via Tarragona-Reus-Lleida: 382 km.
Així doncs sembla lògic pensar que la distància del VISIR es una mitjana dels diferents recorreguts, ara bé, no és inmediat saber quins d'ells han tingut en compte per realitzar el càlcul. Mitjançant una fulla de càlcul s'obtenen les següents mitjanes (hi han 31 possibilitats):
Així que em quedo amb la hipòtesi que la distància visir Barcelona-Zaragoza és la mitjana de:
- via Perafort-Caspe (no possible avui dia): 333 km.
- via Tarragona-Caspe (el dels CEX): 337 km.
- via Roda-Valls-Lleida: 354 km.
- via Manresa-Lleida: 377 km.
Però bé malgrat tot hi han diferències importants entre les distàncies de la web de mercaderies de Renfe i les del VISIR en molts trajectes directes que a priori semblen inexplicables, així que tampoc m'extranyaria que en molts casos posessin la xifra aproximada que els roti.
Per si pot ésser útil:
Mataró - Girona cobrat a 77 quilòmetres.
Granollers - Girona cobrat a 72 quilòmetres.
Els dos quilometratges cauen en trams tarifaris diferents, ergo el preu és diferent (fins a un cert número de quilòmetres els bitllets regionals van per trams, cosa que explica -entre altres coses- que costi el mateix un bitllet de Barcelona a Manlleu que a Torelló).
Ambdós bitllets amb la nova imatge corporativa, sigui dit de pas
Mataró - Girona cobrat a 77 quilòmetres.
Granollers - Girona cobrat a 72 quilòmetres.
Els dos quilometratges cauen en trams tarifaris diferents, ergo el preu és diferent (fins a un cert número de quilòmetres els bitllets regionals van per trams, cosa que explica -entre altres coses- que costi el mateix un bitllet de Barcelona a Manlleu que a Torelló).
Ambdós bitllets amb la nova imatge corporativa, sigui dit de pas