Page 1 of 2
Les marxes dels busos
Posted: Tuesday 14/11/2006 19:31
by Altaria_Trianilla
Una curiositat que tinc... es la consoleta de les merxes que porten els busos (aquí a sabadell) a la dreta del conductor que es:
D N R 1 2 3
-D endevant
-N neutre
-R endarrere
-1 ¿ ?
-2 ¿ ?
-3 ¿ ?
Què volen dir els números?
Gràcies
Re: Les marxes dels busos
Posted: Tuesday 14/11/2006 20:51
by Estrella_de_Galicia
-D Dalante
-N No hace nada (neutro)
-R Retrocede
-1 Marcha 1º posicion
-2 Marcha 2º posicion
-3 Marcha 3º posicion
[/quote]
Otra cosa (que lo dudo) seria les posiciones del freno electrico, pero almenos en los camiones son entre 4 y 5 puntos de freno electrico... ya más no puedo ayudar.
Saludos
Pedro Aguilar
Posted: Tuesday 14/11/2006 21:26
by aarongilp
Per a ser més exactes, vol dir això:
D -> Marxa endavant.
N -> Neutre, punt mort.
R -> Rear, marxa enrere.
1 -> Bloqueja des de la 1a marxa (només usarà la 1a)
2 -> Bloqueja des de la 2a marxa (anirà normal fins a la 2a, on ja no canviarà)
3 -> Bloqueja des de la 3a marxa (anirà normal fins a la 3a, on ja no canviarà)
Depèn del fabricant (ZF o Voith) i model hi haurà diferents variants (N R 1 2 3 // D N R // D N R 1 2 // N R 1 2 3 4)...
Posted: Wednesday 15/11/2006 19:30
by Rodalíes
Ampliando un poco la info que Aaron ha puesto, la D es una especie de marcha directa, realizando todos los cambios de marchas automáticos.
Hay también otra cosa que quiero comentar para el que vaya en autobús y note una subida de vueltas "bestial" sin tocar el mando, y esa función es la de kick-down, que se utiliza normalmente al adelantar o tratar de subir cuestas arriba, y es necesario apretar muy a fondo el acelerador para que la transmisión automáticamente cambie a una relación de marchas inferior.
Y en cuanto a velocidades máximas.... pues dependiendo de cómo sea el autobús, los cálculos de par motor de los mismos y del radio de giro de la transmisión, pues a pesar de que aparentan ser iguales.... digamos que unos alcanzan más velocidad que otros.
Posted: Wednesday 15/11/2006 19:35
by aarongilp
Rodalíes wrote:Hay también otra cosa que quiero comentar para el que vaya en autobús y note una subida de vueltas "bestial" sin tocar el mando, y esa función es la de kick-down, que se utiliza normalmente al adelantar o tratar de subir cuestas arriba, y es necesario apretar muy a fondo el acelerador para que la transmisión automáticamente cambie a una relación de marchas inferior.
De hecho, para hacer el kick-down es necesario relajar un poco el pié (es decir, moverlo hacia arriba un poco) y pisar a fondo. Es ahí cuando el cambio "entiende" que hay que bajar de marcha.
Tengo un audio de un Scania L94UB donde el conductor, pa satisfacer mi gusto "musical" va todo el rato haciendo kick-downs...impresionante
Posted: Wednesday 15/11/2006 20:24
by Altaria_Trianilla
Osti tu! no ho sabia això. Vàries vegades ho hauré escoltat y la veritat que el so
Moltes gràcies per tota la informació!!
P.D. Aarón podrías penjar el video per aqui i aixi poder-ne gaudir tots? 8p
Posted: Wednesday 15/11/2006 20:47
by aarongilp
Altaria_Trianilla wrote:Osti tu! no ho sabia això. Vàries vegades ho hauré escoltat y la veritat que el so
Moltes gràcies per tota la informació!!
P.D. Aarón podrías penjar el video per aqui i aixi poder-ne gaudir tots? 8p
És un audio, els kick-downs se senten molt fluixos (la meva càmera no sé perquè però no li agraden els sons Scania (els únics que graba bé son els antics (K112, K113 i K93). Els més nous (K124 i L94UB) els grava molt baix, i apart que no sé com pujar un audio...
Posted: Wednesday 15/11/2006 22:01
by Estrella_de_Galicia
aarongilp wrote:... no sé com pujar un audio...
Aixo t'ho faig yo
Posted: Thursday 16/11/2006 9:53
by neroon
Bé, nomès puc afegir una cosa a les explicacions. No sé si serà el cas, però en la majoria dels vehicles amb canvi automàtic (i de fet en alguns autobusos tambè ho he vist) hi ha una posició mès en el canvi de marxes. La "P", que és l'anomenada posició d'estacionament. Vé a ser quelcom semblant a deixar el vehicle estacionat amb una marxa posada en un vehicle amb canvi manual.
Salutacions.
Posted: Thursday 16/11/2006 13:26
by aarongilp
neroon wrote:Bé, nomès puc afegir una cosa a les explicacions. No sé si serà el cas, però en la majoria dels vehicles amb canvi automàtic (i de fet en alguns autobusos tambè ho he vist) hi ha una posició mès en el canvi de marxes. La "P", que és l'anomenada posició d'estacionament. Vé a ser quelcom semblant a deixar el vehicle estacionat amb una marxa posada en un vehicle amb canvi manual.
Salutacions.
En els autobusos no hi és, la P. S'usa la N conjuntament amb el frè d'estacionament. En cas de pendent, suposo que també es deixa una marxa posada (D o R, segons el cas).
Posted: Thursday 16/11/2006 13:36
by neroon
aarongilp wrote:
En els autobusos no hi és, la P. S'usa la N conjuntament amb el frè d'estacionament. En cas de pendent, suposo que també es deixa una marxa posada (D o R, segons el cas).
En alguns si que n'hi ha Aaron, que ho he vist amb els meus ullets...
Posted: Thursday 16/11/2006 13:40
by aarongilp
neroon wrote:aarongilp wrote:
En els autobusos no hi és, la P. S'usa la N conjuntament amb el frè d'estacionament. En cas de pendent, suposo que també es deixa una marxa posada (D o R, segons el cas).
En alguns si que n'hi ha Aaron, que ho he vist amb els meus ullets...
Si??? Osti, que jo vull veure-ho!!! De veres...quins bitxos ho porten??
Posted: Thursday 16/11/2006 18:06
by neroon
aarongilp wrote:neroon wrote:aarongilp wrote:
En els autobusos no hi és, la P. S'usa la N conjuntament amb el frè d'estacionament. En cas de pendent, suposo que també es deixa una marxa posada (D o R, segons el cas).
En alguns si que n'hi ha Aaron, que ho he vist amb els meus ullets...
Si??? Osti, que jo vull veure-ho!!! De veres...quins bitxos ho porten??
A veure, segur segur, en uns Volvo dels autobusos de Gijón i en uns Iveco de la Mohn, i em sembla (encara que aquí no posaria la ma al foc) que en uns Mercedes de Tusgsal. Del model exacte d'Iveco de Mohn esperat a dissabte, que és quan baixo a veure als pares a Gavà (Es que així, de memoria. no t'ho ser dir).
Salutacions.
Posted: Thursday 16/11/2006 19:14
by aarongilp
neroon wrote:aarongilp wrote:neroon wrote:
En alguns si que n'hi ha Aaron, que ho he vist amb els meus ullets...
Si??? Osti, que jo vull veure-ho!!! De veres...quins bitxos ho porten??
A veure, segur segur, en uns Volvo dels autobusos de Gijón i en uns Iveco de la Mohn, i em sembla (encara que aquí no posaria la ma al foc) que en uns Mercedes de Tusgsal. Del model exacte d'Iveco de Mohn esperat a dissabte, que és quan baixo a veure als pares a Gavà (Es que així, de memoria. no t'ho ser dir).
Salutacions.
És possible que es tracti d'alguna variant dels canvis ZF o Voith (que són les dues empreses "principals"), però no ho sabia, que existien...
Aviam què ens en pots dir dissabte.
Posted: Thursday 16/11/2006 19:23
by Rodalíes
¡Ahi va! ¡P en algunos cambios automáticos de autobuses!
Supongo que los iveco que neroon cita serán los Cityclass Cursor Castrosua que habrán llegado a esta empresa (matrículas DLM).
Posted: Thursday 16/11/2006 21:58
by UT596001
Jo el botó "P" als busos em sona d'haver-lo vist... però ara que hi penso els busos de la Vallesana que recordi no el porten.
Demà m'hi fixo
Posted: Thursday 16/11/2006 22:31
by Altaria_Trianilla
Aqui lo quehi ha es com una "palanqueta".
El conductor la tira cap endarrere, fa "clack clack" i l' autobús diguem que, es "clava".
Té la lletra H y justament a l'explicació posa:
Elevar. ¡no es freno de estacionamiento!
Posted: Wednesday 10/01/2007 22:51
by Altaria_Trianilla
Avui he pogur comprovar In-Situ lo del bloqueig de les marxes, en el 78 pel matí, sap con funciona a la perfecció, anava jugant amb això, cada 2x3 "clac" cambiava de número i es notava quan bloquejava, perquè anava tot revolucionat (musica per les orelles :-p), i quan ho prtava nnormal, que anava l' autobus amb revolucions "normals"
Posted: Thursday 11/01/2007 8:57
by Rodalíes
El botón que tiene una H sólo se utiliza cuando las paradas momentaneas son más largas de lo normal (semáforos, atasco, autobús repleto de gente en una parada importante del trayecto)... pero nunca se debe utilizar como freno de estacionamiento. Para eso ya está la palanca a la izquierda del panel de mandos del autobús (en general).
Y revolucionarse no sube mucho... por ejemplo: los O405 que tenemos aquí pasan con este sistema de 500 a 750 rpm... si aceleran más es cosa del conductor que le estará dando al acelerador.
Y lo del "clack clack" lo hay de dos modos: el doble (que es el que llevan los de BCN, que cuando pisas el acelerador automáticamente se desbloquea, y el simple, que tienes que desbloquearlo dándole de nuevo al botoncito hacia arriba antes de acelerar el bus).
Posted: Thursday 11/01/2007 12:17
by aarongilp
Diego, me parece que cuando habla de bloqueo de las marchas se refiere a circular en posición "2" o "3" en lugar de "D".