http://www.elperiodico.cat/
-------------------------------------
Foment relleva el cap de Rodalies i promet més atenció a l'usuari
1. • El ministeri nomena un nou responsable perquè coordini les obres de ferrocarril a Catalunya
2. • Renfe desplegarà personal d'informació i Adif tindrà una guàrdia permanent d'autobusos
XAVIER BARRENA
BARCELONA
En vista del col.lapse ferroviari de Barcelona, el Ministeri de Foment va donar ahir un cop de puny a la taula i va aplicar cirurgia a la cúpula de Rodalies de Barcelona. Josep Manau, el director del servei, va ser destituït. A més, Foment va disposar una sèrie de mesures per cauteritzar les ferides obertes entre els ciutadans pel col.lapse ferroviari. Així, es crea una unitat d'atenció al viatger, es posa en marxa una flota d'autobusos d'intervenció immediata, en cas d'avaria en alguna línia, i es nomena un únic responsable de coordinar totes les obres ferroviàries de Barcelona.
Foment ha fet especial èmfasi en el verdader taló d'Aquil.les de Renfe, la informació. La unitat especial d'assistència de nova creació estarà formada per personal de dedicació exclusiva que estarà permanentment a bord de trens i a les estacions "per atendre totes les necessitats dels usuaris", segons indica una nota del ministeri.
Aquesta nota anticipa que en els pròxims dies hi haurà més novetats, entre elles, els noms, tant del nou director de Rodalies com del responsable únic de les obres ferroviàries de BCN. En aquest segon cas, a més, falta dilucidar en quin nivell de l'escalafó d'administrador d'infraestructures (Adif) queda, si per sobre del fins ara coordinador únic per a Catalunya, Jordi Prat, o per sota.
HIPOTÈTIQUES RESTRICCIONS
Fonts del Ministeri consultades per aquest diari van afirmar, a més, que els tècnics de les obres de l'AVE haurien traslladat a Foment els seus dubtes sobre si va ser encertat no haver decidit, al seu dia, restringir el servei de Rodalies durant la seva construcció. En qualsevol cas, segons coincideixen fonts de l'administrador d'infraestructures (Adif) i de Renfe, es manté la intenció que no sigui necessari suspendre o limitar el servei ferroviari.
La reacció fulminant de Foment es va produir arran de la pluja de crítiques plogudes ahir sobre Renfe, després que 300 passatgers quedessin atrapats en un túnel a bord d'un tren. La Generalitat, més enllà de les crítiques --que n'hi va haver i de relleu per part del departament d'Obres Públiques-- va passar als fets i va obrir un expedient informatiu a l'operadora per la "nul.la" voluntat de l'empresa per donar resposta al col.lapse de Rodalies.
LA INVESTIGACIÓ
L'Agència Catalana de Consum, l'organisme dependent de la Conselleria de Treball i Indústria que ha iniciat les diligències, va anunciar ahir que enviarà inspectors a les estacions de trens per recollir informació sobre els reiterats incidents de la xarxa. L'expedient, que pretén preservar els drets dels usuaris afectats pels endarreriments de Rodalies i Regionals de Renfe, suposa un requeriment formal a l'operadora perquè faciliti informació sobre tot el que ha passat.
Segons el director de l'Agència, Ciriac Hidalgo, "la situació ha arribat a ser una mica més que insuportable". Segons Hidalgo, "es pot entendre un retard però no situacions com les viscudes ahir que arriben a ser perilloses per als viatgers", segons informa Carmen Jané.
Precisament, el secretari de Mobilitat de la conselleria de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP), Manel Nadal (PSC), va afirmar que l'operadora "no mereix cap confiança" i la va acusar de no donar "una resposta satisfactòria" a les peticions de la Generalitat perquè expliqui els interminables incidents que pateix la xarxa. "No es pot tenir 300 persones tancades en un tren sense cap informació", va exclamar Nadal.
Hores abans de la creació de la unitat d'atenció al passatger, Nadal va exigir a Renfe la creació d'una oficina d'informació que torni l'import dels bitllets als afectats d'una avaria. Punt aquest no contemplat per Foment.
DEMANDES DE LA GENERALITAT
Manel Nadal va reconèixer l'esforç inversor que ara està realitzant Foment, via Adif, i va quantificar en uns 800 milions d'euros la injecció econòmica necessària perquè Rodalies funcioni amb l'eficiència amb què ho fan, actualment, els Ferrocarrils de la Generalitat. Aquesta inversió, va dir Nadal, "s'ha de fer en dos anys", el termini previst perquè la Generalitat es faci càrrec de Rodalies, tal com preveu l'Estatut.
Pel secretari de Mobilitat, la xarxa ferroviària catalana paga ara els "20 anys sense l'adequada inversió" a la qual ha estat sotmesa pels successius executius que "han abandonat Rodalies" a la seva sort. En aquests 20 anys, el PSOE ha estat 12 anys a la Moncloa per 8 del PP.
Després de la reunió de la Generalitat, el seu portaveu, Joaquim Nadal, va apostar per la "col.laboració institucional" per resoldre les incidències de Renfe i es va oferir al Govern per "compartir responsabilitats en la gestió" d'aquesta situació. A més, va demanar a l'Executiu central el traspàs de "les competències sobre rodalies"