Línies ferroviàries italianes, a un pas de la fallida
Posted: Monday 20/11/2006 10:09
http://www.avui.cat/
----------------------------------------
Línies ferroviàries italianes, a un pas de la fallida
deute · Les pèrdues de Trenitalia arriben als 2.000 milions
mitjans · Per afrontar la difícil situació es necessiten 6.100 milions d'euros
Sònia Jiménez
Trenitalia, la societat que gestiona les línies ferroviàries italianes, està a prop de la fallida. L'alarma la va llançar el mateix administrador delegat de les Ferrovies, Mauro Moretti, que va explicar la situació de la societat en una audició al Senat davant la Comissió de Treballs Públics. Trenitalia està en el pitjor moment de la seva història, "les ferrovies s'han arruïnat, no tenen més recursos i el desequilibri és tal que l'endeutament financer no permet seguir endavant", va declarar Moretti. Per aquests motius, "la recapitalització de Trenitalia és absolutament necessària", va dir. En cas contrari el següent pas serien els tribunals i en pocs mesos la paralització dels projectes de l'alta velocitat, seguretat i línies tradicionals.
Així, primer va ser la crítica situació de la companyia aèria Alitalia, després la crisi de la companyia de navegació Tirrenia i ara Trenitalia, que a finals d'aquest any podria situar el seu deute en els 1.800 milions d'euros, que generarien una pèrdua de més de 2.000 milions per al grup Ferrovies, que gestiona totes les empreses ferroviàries estatals d'Itàlia.
En aquest cas, la situació de les Ferrovies s'explica per la suspensió de contractes durant els anys precedents a les lleis financeres i per l'augment dels costos per realitzar les línies de l'alta velocitat. En paraules de la senadora Anna Donati, presidenta de la comissió, "es confirma l'emergència heretada de la gestió precedent. Ara, es necessita un projecte seriós de sanejament capaç d'incrementar eficiència i tràfic". Moretti va confirmar les xifres que es van difondre en les últimes setmanes. "S'han suspès contractes de servei per valor de 600 milions, 500 milions corresponen a RFI (Xarxa Ferroviaria Italianan) i 100 a Trenitalia". Hi ha encara un altre problema, com va explicar el president de Ferrovies, Innocenzo Cipottella, a més dels diners per recapitalitzar Trenitalia: al grup li falten 3.500 milions per completar la línia de l'alta velocitat i 1.400 milions per a la xarxa tradicional. D'altra banda, els sindicats estan preparats per començar una vaga del transport.
Possibles solucions
Davant la greu situació de Trenitalia, Moretti va demanar la intervenció econòmica i política del govern, que ja ha aprovat nous augments en les tarifes de mig i llarg recorregut, amb un increment superior a la taxa d'inflació, però tot i així encara necessita un gran capital per a les inversions i les despeses corrents. Les Ferrovies necessiten aproximadament 1.000 milions d'euros anuals durant els pròxims quatre anys, i 6.100 milions d'euros per fer front a tot el sistema. Una xifra que correspon a la mateixa quantitat de diners que el president del govern, Romano Prodi, va confirmar que serà destinada a les infraestructures ferroviàries dins de la Finanziaria, la llei de pressupostos generals de l'Estat italià.
La primera línia de Ferrovies va començar a Itàlia el 13 d'octubre del 1839 amb la inauguració de la línia Nàpols-Portici, que va convertir-se en la primera línia de l'Europa continental. Des d'aquell fet històric, moltes coses han passat al voltant d'aquest grup. Des de la introducció durant el feixisme de la littorina, el cotxe llit, icona del feixisme, fins a l'alta velocitat d'aquests temps. Per al govern italià es tracta d'una prova més per a un país capaç de ressorgir en els pitjors moments.
----------------------------------------
Línies ferroviàries italianes, a un pas de la fallida
deute · Les pèrdues de Trenitalia arriben als 2.000 milions
mitjans · Per afrontar la difícil situació es necessiten 6.100 milions d'euros
Sònia Jiménez
Trenitalia, la societat que gestiona les línies ferroviàries italianes, està a prop de la fallida. L'alarma la va llançar el mateix administrador delegat de les Ferrovies, Mauro Moretti, que va explicar la situació de la societat en una audició al Senat davant la Comissió de Treballs Públics. Trenitalia està en el pitjor moment de la seva història, "les ferrovies s'han arruïnat, no tenen més recursos i el desequilibri és tal que l'endeutament financer no permet seguir endavant", va declarar Moretti. Per aquests motius, "la recapitalització de Trenitalia és absolutament necessària", va dir. En cas contrari el següent pas serien els tribunals i en pocs mesos la paralització dels projectes de l'alta velocitat, seguretat i línies tradicionals.
Així, primer va ser la crítica situació de la companyia aèria Alitalia, després la crisi de la companyia de navegació Tirrenia i ara Trenitalia, que a finals d'aquest any podria situar el seu deute en els 1.800 milions d'euros, que generarien una pèrdua de més de 2.000 milions per al grup Ferrovies, que gestiona totes les empreses ferroviàries estatals d'Itàlia.
En aquest cas, la situació de les Ferrovies s'explica per la suspensió de contractes durant els anys precedents a les lleis financeres i per l'augment dels costos per realitzar les línies de l'alta velocitat. En paraules de la senadora Anna Donati, presidenta de la comissió, "es confirma l'emergència heretada de la gestió precedent. Ara, es necessita un projecte seriós de sanejament capaç d'incrementar eficiència i tràfic". Moretti va confirmar les xifres que es van difondre en les últimes setmanes. "S'han suspès contractes de servei per valor de 600 milions, 500 milions corresponen a RFI (Xarxa Ferroviaria Italianan) i 100 a Trenitalia". Hi ha encara un altre problema, com va explicar el president de Ferrovies, Innocenzo Cipottella, a més dels diners per recapitalitzar Trenitalia: al grup li falten 3.500 milions per completar la línia de l'alta velocitat i 1.400 milions per a la xarxa tradicional. D'altra banda, els sindicats estan preparats per començar una vaga del transport.
Possibles solucions
Davant la greu situació de Trenitalia, Moretti va demanar la intervenció econòmica i política del govern, que ja ha aprovat nous augments en les tarifes de mig i llarg recorregut, amb un increment superior a la taxa d'inflació, però tot i així encara necessita un gran capital per a les inversions i les despeses corrents. Les Ferrovies necessiten aproximadament 1.000 milions d'euros anuals durant els pròxims quatre anys, i 6.100 milions d'euros per fer front a tot el sistema. Una xifra que correspon a la mateixa quantitat de diners que el president del govern, Romano Prodi, va confirmar que serà destinada a les infraestructures ferroviàries dins de la Finanziaria, la llei de pressupostos generals de l'Estat italià.
La primera línia de Ferrovies va començar a Itàlia el 13 d'octubre del 1839 amb la inauguració de la línia Nàpols-Portici, que va convertir-se en la primera línia de l'Europa continental. Des d'aquell fet històric, moltes coses han passat al voltant d'aquest grup. Des de la introducció durant el feixisme de la littorina, el cotxe llit, icona del feixisme, fins a l'alta velocitat d'aquests temps. Per al govern italià es tracta d'una prova més per a un país capaç de ressorgir en els pitjors moments.