Presenten obres desdoblament carretera Cerdanyola-Sant Cugat
Posted: Wednesday 22/11/2006 23:21
Presenten les obres de desdoblament de la carretera de Sant Cugat com un exemple de mobilitat sostenible
Les obres de desdoblament de la carretera de Cerdanyola a Sant Cugat (BP1413) començaran aquest mes al temps que s’inicia la construcció de l’Eix de la Ciència, un vial que enllaçarà el futur Laboratori de Llum Sincrotró Alba amb l’autopista A7 i amb la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). L’obra vol millorar la mobilitat sostenible a Cerdanyola amb l'aplicació de criteris mediambientals per potenciar l'ús de la bicicleta, la mobilitat a peu i permetre el pas de la fauna de Collserola a la Plana.
Imatge virtual amb la carretera ampliada amb doble carril per sentit, espai per a vianants i carril bici
Foto: Cedida
Un viaducte preservarà la via verda (Imatge)
Miquel Sudupe, Consol Pla, Antoni Morral, Rafael Bellido i Josep Sellarés en l'acte de presentació (Imatge)
Els responsables del Consorci del Centre Direccional destaquen que el projecte, amb un pressupost global de 65 milions d’euros i un termini d’execució de 24 mesos, respon a criteris de sostenibilitat ambiental amb carril-bici al llarg de tot el vial, espais tous per a vianants i afavorint el pas de la fauna amb amplis viaductes i passos inferiors.
L’alcalde de Cerdanyola, Antoni Morral, presidia ahir la presentació del projecte acompanyat pels portaveus d’ICV/EuiA, Rafael Bellido, i CiU, Consol Pla, i el regidor d’ERC Josep Sellarés, a més del director del Consorci de Gestió del Centre Direccional, Miquel Sodupe, Morral destacava, en la presentació realitzada a l'oficina d'informació de la Plana del Castell situada als baixos de l'antic Casal Parroquial, que és un projecte estratègic que vertebrarà el desenvolupament urbanístic a la Plana del Castell que millorarà la integració de la UAB a la ciutat i les relacions amb Sant Cugat.
Ampliació de la carretera BP1413
El desdoblament de la carretera de Sant Cugat fins a la plaça d’Europa consistirà en un vial de dos carrils per sentit separats per una mitjana i, al seu pas pel tram urbà, una via lateral per no barrejar trànsit local i de pas. El director del Consorci del Centre Direccional, Miquel Sodupe, destaca que la carretera tindrà una vorera de 8 metres d’amplada que, al seu costat esquerra, tindrà un carril-bici d’1’80 metres d’amplada fins a Sant Cugat. La vorera serà tova per facilitar l’ús per a vianants, excepte al carril-bici. El projecte contempla la reducció de l’enllumenat quan s’abandoni el casc urbà per reduir la contaminació lumínica.
Aquesta ampliació de la carretera BP1413 comptarà també amb la construcció de tres rotondes: a la cruïlla amb la carretera de Bellaterra (Bv1414), la intersecció amb el nou Eix de la Ciència i a l’accés al carrer dels Boters. S’eliminarà l’actual rotonda del castell de Sant Marçal.
El desdoblament té un pressupost de 52.139.445 euros amb un termini d’execució d’obres previst de 24 mesos i una longitud de 2.775 metres. No obstant això, el tram d’accés al Sincrotró estarà en servei al mes de març de 2008, a temps per a la posada en marxa de l’equipament científic. Les obres no comportaran el tall a la circulació de la carretera.
Eix de la Ciència
Pel que fa al nou Ex de la Ciència, serà un vial de dos carrils per sentit amb una mitjana central de 6 metres d’amplada que tindrà paviment tou amb arbrat i un carril-bici de 2’70 metres d’amplada. L'obra enllaçarà amb l'A7 i amb la UAB a través del pont sobre la B-30 obert al desembre de 2004.
El pressupost d’aquest vial de 640 metres de longitud és de 13.678.763 euros amb un termini d’execució d’obres de 20 mesos.
Mobilitat
Els responsables del Consorci del Centre Direccional destaquen que aquesta obra és necessària per millorar la mobilitat a Cerdanyola ja que actualment la carretera ja està al límit de saturació amb trams que tenen una intensitat mitjana de 19.000 vehicles al dia i amb problemes d’accés al casc urbà a la plaça d’Europa. Sodupe indica que els nous vials descarregaran de trànsit la zona de Serragalliners i vehicularan millor la circulació procedent de l’A7/B30 cap a la nostra ciutat o Sant Cugat.
Segons indica el projecte, hi ha altres mesures per potenciar la mobilitat a peu –pendents suaus, separació dels carrils-bici, voreres amples- o en bicicleta –xarxa de carrils prevista a tots els carrers del projecte urbanístic.
Pas de la fauna i criteris mediambientals
La mobilitat de la fauna, i també el passeig recreatiu, compta al projecte amb la realització de viaductes i passos inferiors. Els responsables de l’actuació indiquen que hi haurà un viaducte de 125 metres al torrent de Can Fatjó i un altre de 30 metres a la zona de la Via Verda per garantir “amb escreix” la capacitat hidràulica del torrent i un ús mixt per al lleure de les persones i el pas de la fauna. El projecte contempla també tres passos inferiors: de 10 metres a l torrent de Sant Marçal, de 30 metres al carrer dels Boters i de 13 metres a l’espai d’accés al Sincrotró.
L'alcalde de Cerdanyola remarca que actualment la carretera no contempla aquests passos i que el projecte respon a inquietuds "d'excel.lència" mediambiental.
Els redactors del projecte indiquen que segueix criteris mediambientals com la integració paisatgística dels vials, la reducció de contaminació acústica i lumínica o l’establiment d’un Programa de Vigilància Ambiental que inclou fer les obres tenint en compte èpoques de cria o nidificació de la fauna, la gestió de residus o la preservació de la qualitat atmosfèrica i de les aigües.
Pel que fa a l’arbrat d’interès, el projecte indica que 92 exemplars es preservaran in situ, 463 es trasplantaran i es talaran 1.734 dels quals la resta que en quedi s’aprofitarà.
Tant Morral com Sodupe destaquen la constitució, el passat 18 d’octubre, de la Comissió Mixta de Concertació i Control Ambiental de les obres per fer un seguiment de l’execució del projecte d’acord a aquests criteris.
La Plana del Castell
El projecte urbanístic de la Plana del Castell suposa una actuació sobre 340 hectàrees en el que Sodupe considera una "operació estratègica a la Regió Metropolitana amb vocació mediambiental" que es realitzarà al llarg de 15 anys. L'actuació inclou un 48% destinat a espais protegits -zones verdes-, un 28% d'equipaments i vialitat -, un 17 % de parc científic -amb la construcció del Sincrotró- i un 7% de terrenys residencial -amb la construcció de 3.330 habitatges: 2.100 de renda lliure i 1.200 de protecció oficial.
http://www.cerdanyola.info/noticies/noticia10404.html
Les obres de desdoblament de la carretera de Cerdanyola a Sant Cugat (BP1413) començaran aquest mes al temps que s’inicia la construcció de l’Eix de la Ciència, un vial que enllaçarà el futur Laboratori de Llum Sincrotró Alba amb l’autopista A7 i amb la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). L’obra vol millorar la mobilitat sostenible a Cerdanyola amb l'aplicació de criteris mediambientals per potenciar l'ús de la bicicleta, la mobilitat a peu i permetre el pas de la fauna de Collserola a la Plana.
Imatge virtual amb la carretera ampliada amb doble carril per sentit, espai per a vianants i carril bici
Foto: Cedida
Un viaducte preservarà la via verda (Imatge)
Miquel Sudupe, Consol Pla, Antoni Morral, Rafael Bellido i Josep Sellarés en l'acte de presentació (Imatge)
Els responsables del Consorci del Centre Direccional destaquen que el projecte, amb un pressupost global de 65 milions d’euros i un termini d’execució de 24 mesos, respon a criteris de sostenibilitat ambiental amb carril-bici al llarg de tot el vial, espais tous per a vianants i afavorint el pas de la fauna amb amplis viaductes i passos inferiors.
L’alcalde de Cerdanyola, Antoni Morral, presidia ahir la presentació del projecte acompanyat pels portaveus d’ICV/EuiA, Rafael Bellido, i CiU, Consol Pla, i el regidor d’ERC Josep Sellarés, a més del director del Consorci de Gestió del Centre Direccional, Miquel Sodupe, Morral destacava, en la presentació realitzada a l'oficina d'informació de la Plana del Castell situada als baixos de l'antic Casal Parroquial, que és un projecte estratègic que vertebrarà el desenvolupament urbanístic a la Plana del Castell que millorarà la integració de la UAB a la ciutat i les relacions amb Sant Cugat.
Ampliació de la carretera BP1413
El desdoblament de la carretera de Sant Cugat fins a la plaça d’Europa consistirà en un vial de dos carrils per sentit separats per una mitjana i, al seu pas pel tram urbà, una via lateral per no barrejar trànsit local i de pas. El director del Consorci del Centre Direccional, Miquel Sodupe, destaca que la carretera tindrà una vorera de 8 metres d’amplada que, al seu costat esquerra, tindrà un carril-bici d’1’80 metres d’amplada fins a Sant Cugat. La vorera serà tova per facilitar l’ús per a vianants, excepte al carril-bici. El projecte contempla la reducció de l’enllumenat quan s’abandoni el casc urbà per reduir la contaminació lumínica.
Aquesta ampliació de la carretera BP1413 comptarà també amb la construcció de tres rotondes: a la cruïlla amb la carretera de Bellaterra (Bv1414), la intersecció amb el nou Eix de la Ciència i a l’accés al carrer dels Boters. S’eliminarà l’actual rotonda del castell de Sant Marçal.
El desdoblament té un pressupost de 52.139.445 euros amb un termini d’execució d’obres previst de 24 mesos i una longitud de 2.775 metres. No obstant això, el tram d’accés al Sincrotró estarà en servei al mes de març de 2008, a temps per a la posada en marxa de l’equipament científic. Les obres no comportaran el tall a la circulació de la carretera.
Eix de la Ciència
Pel que fa al nou Ex de la Ciència, serà un vial de dos carrils per sentit amb una mitjana central de 6 metres d’amplada que tindrà paviment tou amb arbrat i un carril-bici de 2’70 metres d’amplada. L'obra enllaçarà amb l'A7 i amb la UAB a través del pont sobre la B-30 obert al desembre de 2004.
El pressupost d’aquest vial de 640 metres de longitud és de 13.678.763 euros amb un termini d’execució d’obres de 20 mesos.
Mobilitat
Els responsables del Consorci del Centre Direccional destaquen que aquesta obra és necessària per millorar la mobilitat a Cerdanyola ja que actualment la carretera ja està al límit de saturació amb trams que tenen una intensitat mitjana de 19.000 vehicles al dia i amb problemes d’accés al casc urbà a la plaça d’Europa. Sodupe indica que els nous vials descarregaran de trànsit la zona de Serragalliners i vehicularan millor la circulació procedent de l’A7/B30 cap a la nostra ciutat o Sant Cugat.
Segons indica el projecte, hi ha altres mesures per potenciar la mobilitat a peu –pendents suaus, separació dels carrils-bici, voreres amples- o en bicicleta –xarxa de carrils prevista a tots els carrers del projecte urbanístic.
Pas de la fauna i criteris mediambientals
La mobilitat de la fauna, i també el passeig recreatiu, compta al projecte amb la realització de viaductes i passos inferiors. Els responsables de l’actuació indiquen que hi haurà un viaducte de 125 metres al torrent de Can Fatjó i un altre de 30 metres a la zona de la Via Verda per garantir “amb escreix” la capacitat hidràulica del torrent i un ús mixt per al lleure de les persones i el pas de la fauna. El projecte contempla també tres passos inferiors: de 10 metres a l torrent de Sant Marçal, de 30 metres al carrer dels Boters i de 13 metres a l’espai d’accés al Sincrotró.
L'alcalde de Cerdanyola remarca que actualment la carretera no contempla aquests passos i que el projecte respon a inquietuds "d'excel.lència" mediambiental.
Els redactors del projecte indiquen que segueix criteris mediambientals com la integració paisatgística dels vials, la reducció de contaminació acústica i lumínica o l’establiment d’un Programa de Vigilància Ambiental que inclou fer les obres tenint en compte èpoques de cria o nidificació de la fauna, la gestió de residus o la preservació de la qualitat atmosfèrica i de les aigües.
Pel que fa a l’arbrat d’interès, el projecte indica que 92 exemplars es preservaran in situ, 463 es trasplantaran i es talaran 1.734 dels quals la resta que en quedi s’aprofitarà.
Tant Morral com Sodupe destaquen la constitució, el passat 18 d’octubre, de la Comissió Mixta de Concertació i Control Ambiental de les obres per fer un seguiment de l’execució del projecte d’acord a aquests criteris.
La Plana del Castell
El projecte urbanístic de la Plana del Castell suposa una actuació sobre 340 hectàrees en el que Sodupe considera una "operació estratègica a la Regió Metropolitana amb vocació mediambiental" que es realitzarà al llarg de 15 anys. L'actuació inclou un 48% destinat a espais protegits -zones verdes-, un 28% d'equipaments i vialitat -, un 17 % de parc científic -amb la construcció del Sincrotró- i un 7% de terrenys residencial -amb la construcció de 3.330 habitatges: 2.100 de renda lliure i 1.200 de protecció oficial.
http://www.cerdanyola.info/noticies/noticia10404.html