Com estructurar la mobilitat.
Posted: Friday 29/12/2006 16:58
Com estructurar la mobilitat en una gran ciutat com Barcelona., De manera sostenible, ecològica, pràctica i ràpida.
Aquests dies he estat pensant que una gran ciutat com Barcelona hauria de tenir sistemes de movilitat molt més ràpids dels que te, ja que no pot ser que de punta a punta de la ciutat es triguin 2 hores, que es el que es triga per exemple del Poal de Castelldefels al Polisportiu de Tiana (quan parlo de ciutat no em refereixo al municipi de Barcelona sino a la ciutat en un sentit més ampli, d'aglomeració urbana; en el cas de BCN, la zona 1)
Al meu parer s'hauria d'estructurar de la seguent manera:
-Metro express: Tenint en compte que la cobertura esta renyida amb la velocitat, hauria d'haver linies que fessin servei express per dins la ciutat (serveixen les rodalies, si funcionen be). Cap vivenda hauria d'estar a més de 3 km. d'una parada express i a més haurien de creuar la ciutat amb totes direccions. Es igual si segueixen o no els grans vials de la superficie, ja que al nar soterrat no tenen res a veure amb aquests.
-Metro "local": Seria l'actual metro, amb una distancia entre parades de 600-800 m. però ampliat fins al punt de que cap vivenda (excepte aillades) estigui a més de 600 m. d'una parada de metro.
-Tramvia: Va fer la seva funció a principis/mitjans del segle XX però ha quedat obsolet, té mes inconvenients que avantages, per tant s'han de treure els que hi hagin i fer-hi metro de debò. Quan es van començar a posar tramvies no tenia molt clar que fossin una bona opció, pero ara estic ben convençut que el tramvia sobra, ja que te els inconvenients del metro i del bus, i els afegits de fer circular un tren per la via pública, amb passos a nivell inclosos. Resulta que va lent per que no pot circular gaire ràpid per que sino es perillos (a ningu se li ocurriria fer anar el tramvia a 100 o 120 km/h, oi?) i a sobre no te prioritat semafòrica. Però es que si se li posa prioritat semafòrica a un tramvia que tingui una frecuencia acceptable (cada 3 minuts en hora punta) ens trobem que cada 1 minut i mig s'haura de tancar el semàfor als autobusos i als vianants, amb l'inconvenient que aixo porta per aquests.
La única ventatge que te el tramvia respecte el metro es l'accessibilitat, però per un mitja de transport accessible a peu de carrer ja tenim el bus. I el metro tampoc es tant inaccessible. Des del carrer fins a l'andana no es triga mes de 30 segons, excepte alguna estacio una mica enrevessada, com Pl.Espanya L1.
Per tant, el que faria es fer una xarxa de rodalies i metro com toca, complementar-la amb una bona xarxa d'autobusos´, i desmantelar els tramvies, aixo si, l'espai guanyat que no torni a ser pels cotxes, sinò que sigui zona verda.
-Bus: S'haurien de potenciar sobre tot els bus del barri i com a molt de mitjana distància (tipus 87 o 26). Però creuar BCN de punta a punta amb bus... pues pel qui es vulgui passejar per la ciutat, però un cop el metro vagi com ha d' anar tampoc cal gaire freqüencia de busos llarguissims com el 7 o el 92.
-Bici: Crec que esta be que l'utilitzi qui li agradi utilitzar-la, però per la seva velocitat no em sembla un mitjà adequat per la movilitat que requereix una certa rapidesa (si be com a mitjà de passeig o distancies molt curtes pot estar be si no hi ha pendent). Esta be que s'instalin carrils bici, però sempre que no sigui a costa de deixar una vorera estreta ni molt menys que el carril bus tambe sigui per le bicis, com he sentit per aqui.
-Caminar: Es un dret bàsic poder caminar en condicions, sense batxes, obstacles innecessaris i amb la suficient accessibilitat que ens permeti seguir camins el mes rectes possibles.
--------------------
En quant a la mobilitat del pais, per mi seguiria una estructura similar:
-AVE: Haurien de connectar totes les grans ciutats (capitals de provincia i ciutats amb mes de 100.000 habitants), no els pobles petits com Perafort o La Secuita. Cap ciutat de mes de 10.000 habitants hauria d'estar a mes de 200 km. d'una parada d'AVE.
-Altres trens de Llarg i mitjà Recorregut: Haurien de parar a les principals ciutats com Vilafranca, Reus, Figueres, etc. i les estacions d'enllaç com Maçanet-Massanes o St.Vicenç de Calders. Tambe poden fer parades facultatives o no com Marçà-Falset, Els Guiamets o St.QUirze de Besora, sempre que un mateix tren no en faci masses
-Rodalies: Dins la ciutat poden fer de Metro express, i fora connectar les ciutats més properes a una gran ciutat (una mica lo que son ara les rodalies).
-Bus: nomes per a trajectes curts a pobles petits, o trajectes inusuals, no per travessar Espanya, ni tant sols Catalunya amb autobus. Tot i això tampoc hi ha inconvenient per que es mantinguin algunes línies si hi ha demanda encara que se solapin amb el tren.
Però es tracta de que cadascú agafi el tren/bus que vagi mes ràpid a la seva destinacio, per exemple per anar de Bcn a Girona que s'agafi l'AVE i no els regionals (a no ser que et vulguis veure totes les paradetes intermitges en plan turistic), per aixo proposo que hi hagi uns preus unificats i molt economics, que serien els seguents:
http://transport.cat/viewtopic.php?t=45 ... sc&start=2
--------------------
Despres ja ve el tema dels avions, però com que no hi entenc no parlare gaire. Nomes dir que vaig llegir que hi ha un avió que pot anar de Madrid a Tokyo en 1h i mitja. Serà questio d'implantarlo lo mes aviat possible. Imagineu poder anar a Tokyo, Nova York, Reykjavik, Moscu, etc. pel mati i tornar al vespre. (Com el que va de BCN a Andorra al mti i torna al vespre )
Si els militars es deixessin de tantes osties de secrets d'estat i traiessin a llum tota la tecnologia que tenen amagada (i que normalment no es fa servir, i quan es fa servir es per fer mal) es podria fer servir per us civil i millorarien molt les nostres comunicacions i altres aspectes de la nostra vida. P.ex. els radars que tenen utliitzats de GPS, els avions a reaccio com avions de passatgers, etc.
Aquests dies he estat pensant que una gran ciutat com Barcelona hauria de tenir sistemes de movilitat molt més ràpids dels que te, ja que no pot ser que de punta a punta de la ciutat es triguin 2 hores, que es el que es triga per exemple del Poal de Castelldefels al Polisportiu de Tiana (quan parlo de ciutat no em refereixo al municipi de Barcelona sino a la ciutat en un sentit més ampli, d'aglomeració urbana; en el cas de BCN, la zona 1)
Al meu parer s'hauria d'estructurar de la seguent manera:
-Metro express: Tenint en compte que la cobertura esta renyida amb la velocitat, hauria d'haver linies que fessin servei express per dins la ciutat (serveixen les rodalies, si funcionen be). Cap vivenda hauria d'estar a més de 3 km. d'una parada express i a més haurien de creuar la ciutat amb totes direccions. Es igual si segueixen o no els grans vials de la superficie, ja que al nar soterrat no tenen res a veure amb aquests.
-Metro "local": Seria l'actual metro, amb una distancia entre parades de 600-800 m. però ampliat fins al punt de que cap vivenda (excepte aillades) estigui a més de 600 m. d'una parada de metro.
-Tramvia: Va fer la seva funció a principis/mitjans del segle XX però ha quedat obsolet, té mes inconvenients que avantages, per tant s'han de treure els que hi hagin i fer-hi metro de debò. Quan es van començar a posar tramvies no tenia molt clar que fossin una bona opció, pero ara estic ben convençut que el tramvia sobra, ja que te els inconvenients del metro i del bus, i els afegits de fer circular un tren per la via pública, amb passos a nivell inclosos. Resulta que va lent per que no pot circular gaire ràpid per que sino es perillos (a ningu se li ocurriria fer anar el tramvia a 100 o 120 km/h, oi?) i a sobre no te prioritat semafòrica. Però es que si se li posa prioritat semafòrica a un tramvia que tingui una frecuencia acceptable (cada 3 minuts en hora punta) ens trobem que cada 1 minut i mig s'haura de tancar el semàfor als autobusos i als vianants, amb l'inconvenient que aixo porta per aquests.
La única ventatge que te el tramvia respecte el metro es l'accessibilitat, però per un mitja de transport accessible a peu de carrer ja tenim el bus. I el metro tampoc es tant inaccessible. Des del carrer fins a l'andana no es triga mes de 30 segons, excepte alguna estacio una mica enrevessada, com Pl.Espanya L1.
Per tant, el que faria es fer una xarxa de rodalies i metro com toca, complementar-la amb una bona xarxa d'autobusos´, i desmantelar els tramvies, aixo si, l'espai guanyat que no torni a ser pels cotxes, sinò que sigui zona verda.
-Bus: S'haurien de potenciar sobre tot els bus del barri i com a molt de mitjana distància (tipus 87 o 26). Però creuar BCN de punta a punta amb bus... pues pel qui es vulgui passejar per la ciutat, però un cop el metro vagi com ha d' anar tampoc cal gaire freqüencia de busos llarguissims com el 7 o el 92.
-Bici: Crec que esta be que l'utilitzi qui li agradi utilitzar-la, però per la seva velocitat no em sembla un mitjà adequat per la movilitat que requereix una certa rapidesa (si be com a mitjà de passeig o distancies molt curtes pot estar be si no hi ha pendent). Esta be que s'instalin carrils bici, però sempre que no sigui a costa de deixar una vorera estreta ni molt menys que el carril bus tambe sigui per le bicis, com he sentit per aqui.
-Caminar: Es un dret bàsic poder caminar en condicions, sense batxes, obstacles innecessaris i amb la suficient accessibilitat que ens permeti seguir camins el mes rectes possibles.
--------------------
En quant a la mobilitat del pais, per mi seguiria una estructura similar:
-AVE: Haurien de connectar totes les grans ciutats (capitals de provincia i ciutats amb mes de 100.000 habitants), no els pobles petits com Perafort o La Secuita. Cap ciutat de mes de 10.000 habitants hauria d'estar a mes de 200 km. d'una parada d'AVE.
-Altres trens de Llarg i mitjà Recorregut: Haurien de parar a les principals ciutats com Vilafranca, Reus, Figueres, etc. i les estacions d'enllaç com Maçanet-Massanes o St.Vicenç de Calders. Tambe poden fer parades facultatives o no com Marçà-Falset, Els Guiamets o St.QUirze de Besora, sempre que un mateix tren no en faci masses
-Rodalies: Dins la ciutat poden fer de Metro express, i fora connectar les ciutats més properes a una gran ciutat (una mica lo que son ara les rodalies).
-Bus: nomes per a trajectes curts a pobles petits, o trajectes inusuals, no per travessar Espanya, ni tant sols Catalunya amb autobus. Tot i això tampoc hi ha inconvenient per que es mantinguin algunes línies si hi ha demanda encara que se solapin amb el tren.
Però es tracta de que cadascú agafi el tren/bus que vagi mes ràpid a la seva destinacio, per exemple per anar de Bcn a Girona que s'agafi l'AVE i no els regionals (a no ser que et vulguis veure totes les paradetes intermitges en plan turistic), per aixo proposo que hi hagi uns preus unificats i molt economics, que serien els seguents:
http://transport.cat/viewtopic.php?t=45 ... sc&start=2
--------------------
Despres ja ve el tema dels avions, però com que no hi entenc no parlare gaire. Nomes dir que vaig llegir que hi ha un avió que pot anar de Madrid a Tokyo en 1h i mitja. Serà questio d'implantarlo lo mes aviat possible. Imagineu poder anar a Tokyo, Nova York, Reykjavik, Moscu, etc. pel mati i tornar al vespre. (Com el que va de BCN a Andorra al mti i torna al vespre )
Si els militars es deixessin de tantes osties de secrets d'estat i traiessin a llum tota la tecnologia que tenen amagada (i que normalment no es fa servir, i quan es fa servir es per fer mal) es podria fer servir per us civil i millorarien molt les nostres comunicacions i altres aspectes de la nostra vida. P.ex. els radars que tenen utliitzats de GPS, els avions a reaccio com avions de passatgers, etc.