Page 1 of 1

Dubte sobre un directe...

Posted: Thursday 11/01/2007 1:52
by Jordi Freixas
http://www.tranvia.org/modules/My_eGall ... 011201.jpg

Al peu d'aquesta foto hi posa "Reportaje primer día de coche directo Madrid-Moscu".

Deurien canviar de tren a la frontera, no?

Re: Dubte sobre un directe...

Posted: Thursday 11/01/2007 1:56
by Guigui
Jordi Freixas wrote:http://www.tranvia.org/modules/My_eGall ... 011201.jpg

Al peu d'aquesta foto hi posa "Reportaje primer día de coche directo Madrid-Moscu".

Deurien canviar de tren a la frontera, no?
A quina? Irún o Brest-Litovsk? 8)

Posted: Thursday 11/01/2007 2:18
by Jordi Freixas
A la que sigui...

Posted: Thursday 11/01/2007 8:21
by davida
No hi havia canvi de tren a la frontera. A Irun i a la frontera de la ex-URSS s'aixecaven el cotxes amb el viatgers dins i en canviaven el bogies per un del ample adequat.
Fins a mitjans dels 90 hi havia l'estrella Puerta del Sol Madrid - Paris, on anava engantxat el cotxe del Madrid - Moscou que diariament a Irun se li canviaven els bogies del cotxes de viatger per circular per ample europeu i iberic.

Posted: Thursday 11/01/2007 11:04
by Jordi Freixas
Increible... com un tren de mercaderies... i quan es tardava més o menys a fer aquesta operació?

Posted: Thursday 11/01/2007 12:07
by Jordi Freixas
Collons... i no era més rendible canviar de tren i fora?

Posted: Monday 05/02/2007 3:01
by Jordi Freixas
I una altra cosa... si aquest vagó que anava a Moscou, anava enganxat a un Estrella que anava a París... com s'ho feien amb la resta de vagons a la frontera? Igual?

Posted: Monday 05/02/2007 10:56
by aarongilp
Els cotxes francesos feien el recorregut sencer, mentre que els espanyols es quedaven a la frontera. Aquest cotxe anava passant de tren a tren i de frontera a frontera.

Posted: Monday 05/02/2007 13:02
by Jordi Freixas
Quan dius que els cotxes francesos feien el recorregut sencer, et refereixes des de Irun, o des de Madrid?

Posted: Monday 05/02/2007 13:41
by aarongilp
Si l'Estrella anava des de Madrid fins a Paris i dic que feien el recorregut sencer, vol dir que anaven de Madrid a Paris. Els espanyols feien Madrid - Irun.

Posted: Wednesday 07/02/2007 3:35
by Jordi Freixas
Però a veure... hi tenim el vagó rus, vagons espanyols, i... vagons francesos imagino. Els vagons francesos també els hi canviaven els eixos de les rodes amb una grua?

Posted: Wednesday 07/02/2007 9:57
by genissimon
A l'estació d'Irún hi havia unes instalacions de Wagons Lits on als cotxes-llit i les lliteres SNCF de l'exprés "Puerta del Sol" els canviaven els bogies sencers.

Per a aquesta operació s'elevava tota la composició mitjançant uns gats especials i, mitjançant un tractor especial que passava per sota els cotxes s'anaven substituint tots els bogies. Sense haver d'acoplar ni desacoplar cotxes.

Fa anys va sortir un reportatge en una de les revistes ferroviàries espanyoles on explicava molt bé tot el procés.

Pel que fa al cotxe Madrid-Moscú, "patia" aquesta mateixa operació que la resta de cotxes de places ajagudes. Aquest cotxe s'anava segregant i acoplant a diversos expressos per a completar el seu recorregut.

En un reportatge per la tv, crec que era un grans viatges en tren pel món, van explicar la operació de canvi d'ample a la frontera russa viatjant en un exprés Berlín-Moscou. En aquest canvi, a més de canviar els bogies de tota la composició pels de l'ample rus, també es canviaven els enganxalls de la composició (*) pels tipus "alliance" dels ffcc ex-soviètics. Recordo que la operació era bastant lenta, però no hi havia pressa ja que la burocràcia russa dels tràmits aduaners podia trigar més.

(*) no sé si només canviaven els dos enganxalls extrems o els de tota la composició.

Salut !!

P.D.: més informació als comentaris de la foto d'un Puerta del Sol a Madrid-Chamartín a la galeria del tranvia portal.

Posted: Wednesday 07/02/2007 13:50
by genissimon
Articles dedicats al Puerta del Sol Madrid-París i vv. apareguts als números 2 i 4 de Maquetrén.

Salut !!

Posted: Thursday 08/02/2007 15:37
by Jordi Freixas
Increïble... i jo creient-me que abans de l'aparició del TALGO, no era possible fer canviar d'ample un tren.

I entre pitos i flautes, quan tardava el vagó rus des d'Irun fins a la frontera amb la ex-URRS?

Ah, i una altra cosa. En els comentaris de l'enllaç que has adjuntat de Tranvia Portal, es parla de l'Exprés París - Lisboa. Encara existeix aquest tren, o ja el van treure?

Posted: Thursday 08/02/2007 15:43
by aarongilp
Jordi Freixas wrote:Increïble... i jo creient-me que abans de l'aparició del TALGO, no era possible fer canviar d'ample un tren.

I entre pitos i flautes, quan tardava el vagó rus des d'Irun fins a la frontera amb la ex-URRS?

Ah, i una altra cosa. En els comentaris de l'enllaç que has adjuntat de Tranvia Portal, es parla de l'Exprés París - Lisboa. Encara existeix aquest tren, o ja el van treure?
És el famós Surexpreso, tot i que ara queda limitat al recorregut Lisboa - Irún.

Posted: Friday 09/02/2007 9:31
by genissimon
[editat per repetit]

Posted: Friday 09/02/2007 9:34
by genissimon
Amb correspondència amb un TGV Hendaye-París.

Abans eren dos trens: Lisboa-Hendaye i Hendaye-París (en sentit contrari, transbord a Irun).

I molt abans tenia tres branques: la de Lisboa, una d'Oporto i una de Madrid. Totes amb cotxes-llit de la CIWL. Un tren que, en el seu moment, no tenia res a envejar al mític Orient-Exprés.

Més informació sud-exprés a la web dels FFCC de Portugal.

Pel que fa al Madrid-Moscú, anava via Irun i Ginebra.
aarongilp wrote:És el famós Surexpreso, tot i que ara queda limitat al recorregut Lisboa - Irún.