Sense anar a la taquilla
Posted: Wednesday 17/01/2007 9:30
http://www.elperiodico.cat/
---------------------------------------
Sense anar a la taquilla
JOAN BARRIL
S'apugen les tarifes de l'AVE i també les dels trens d'alta velocitat. Els viatgers de Tarragona tenen motius per comparar aquest augment automàtic amb la generositat d'alguns establiments. ¿Quantes vegades no han anat a un restaurant acabat d'obrir i els propietaris els han ofert un chupito gratis per allò de la promoció? Però el servei públic és implacable. Ni chupito ni oferta de llançament. Anys esperant un tren i el preu del trajecte de seguida arriba als nivells vertiginosos a què mai va arribar en la seva construcció.
Però hi ha una cosa més perversa en aquesta pujada. No es tracta ja de l'AVE, sinó de l'increment de les tarifes que experimentaran els anomenats trens d'alta velocitat. Són increments superiors a l'IPC, però això ja entra en el guió. El que sorprèn és que existeix una diferència de preu entre els bitllets contractats per internet i els adquirits pel sistema tradicional de la taquilla. Per al mateix trajecte, el bitllet és més car quan s'adquireix en l'estació que quan es compra des de l'oficina o des del propi domicili mitjançant la xarxa. Mirat de sobte, des d'un punt de vista comercial, té la seva lògica. Internet estalvia a la companyia la, segons sembla, onerosa nòmina dels taquillers.
Però si un servei públic es deu al públic, algú hauria hagut de pensar quins segments de la societat es veuran perjudicats per aquesta discriminació en la manera d'adquirir el bitllet. La resposta és fàcil: si vostè, pobre i miserable ciutadà que no està disposat a anar en el seu propi cotxe pagant els peatges pertinents, és d'aquella generació que no ha accedit als deliris tecnològics, haurà de pagar el seu endarreriment personal. Molts avis, o gent que no ha accedit als secrets de l'ordinador o que simplement vol exercir el dret de fer com sempre s'havia fet, veuran el seu dret gravat per algun tecnoestrateg de l'estalvi. O sigui: que mentre els municipis ofereixen a la seva gent gran la possibilitat de viatjar en el transport públic a un preu més avantatjós, Renfe i els seus gestors han decidit penalitzar els sectors més febles de la societat.
El tren ja fa més d'un segle i mig que circula per aquest país. Però el despotisme tecnològic no sembla que tingui bitllet d'anada i tornada.
-----------------------------------
Opinió personal: crec que les mesures per tal d'incentivar l'ús d'internet són necessàries i lògiques. Dir que potenciar internet és discriminar als pobres, a més de ridícul, és absolutament tendenciós i demagògic.
El que és discriminador és que no totes les poblacions gaudeixin d'un bon transport públic, o fins i tot que l'accés a internet no sigui universal i gratuït com ho és a d'altres països.
Una mica menys de populisme barat no li vindria malament de tant en tant al Sr. Barril, sobretot ara que des que governen els socialistes té presència a tants mitjans de comunicació, públic i privats
---------------------------------------
Sense anar a la taquilla
JOAN BARRIL
S'apugen les tarifes de l'AVE i també les dels trens d'alta velocitat. Els viatgers de Tarragona tenen motius per comparar aquest augment automàtic amb la generositat d'alguns establiments. ¿Quantes vegades no han anat a un restaurant acabat d'obrir i els propietaris els han ofert un chupito gratis per allò de la promoció? Però el servei públic és implacable. Ni chupito ni oferta de llançament. Anys esperant un tren i el preu del trajecte de seguida arriba als nivells vertiginosos a què mai va arribar en la seva construcció.
Però hi ha una cosa més perversa en aquesta pujada. No es tracta ja de l'AVE, sinó de l'increment de les tarifes que experimentaran els anomenats trens d'alta velocitat. Són increments superiors a l'IPC, però això ja entra en el guió. El que sorprèn és que existeix una diferència de preu entre els bitllets contractats per internet i els adquirits pel sistema tradicional de la taquilla. Per al mateix trajecte, el bitllet és més car quan s'adquireix en l'estació que quan es compra des de l'oficina o des del propi domicili mitjançant la xarxa. Mirat de sobte, des d'un punt de vista comercial, té la seva lògica. Internet estalvia a la companyia la, segons sembla, onerosa nòmina dels taquillers.
Però si un servei públic es deu al públic, algú hauria hagut de pensar quins segments de la societat es veuran perjudicats per aquesta discriminació en la manera d'adquirir el bitllet. La resposta és fàcil: si vostè, pobre i miserable ciutadà que no està disposat a anar en el seu propi cotxe pagant els peatges pertinents, és d'aquella generació que no ha accedit als deliris tecnològics, haurà de pagar el seu endarreriment personal. Molts avis, o gent que no ha accedit als secrets de l'ordinador o que simplement vol exercir el dret de fer com sempre s'havia fet, veuran el seu dret gravat per algun tecnoestrateg de l'estalvi. O sigui: que mentre els municipis ofereixen a la seva gent gran la possibilitat de viatjar en el transport públic a un preu més avantatjós, Renfe i els seus gestors han decidit penalitzar els sectors més febles de la societat.
El tren ja fa més d'un segle i mig que circula per aquest país. Però el despotisme tecnològic no sembla que tingui bitllet d'anada i tornada.
-----------------------------------
Opinió personal: crec que les mesures per tal d'incentivar l'ús d'internet són necessàries i lògiques. Dir que potenciar internet és discriminar als pobres, a més de ridícul, és absolutament tendenciós i demagògic.
El que és discriminador és que no totes les poblacions gaudeixin d'un bon transport públic, o fins i tot que l'accés a internet no sigui universal i gratuït com ho és a d'altres països.
Una mica menys de populisme barat no li vindria malament de tant en tant al Sr. Barril, sobretot ara que des que governen els socialistes té presència a tants mitjans de comunicació, públic i privats