Esquerdes i túnels
Posted: Sunday 21/01/2007 11:34
http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/
--------------------------------------------
Les esquerdes van en metro
Les obres de construcció de la futura línia 9 del metro han provocat 133 denúncies per esquerdes. Les prolongacions de les línies 3 i 5 del metro també estan provocant queixes perquè malmeten alguns habitatges
DAVID MARÍN. Barcelona
El subsòl de Barcelona està travessat per 85 quilòmetres de túnels del metro, més una vintena de la xarxa de Rodalies i de Ferrocarrils de la Generalitat. La construcció dels túnels va provocar esquerdes en el passat i en continua provocant actualment, malgrat els avenços tècnics. Actualment s'està construint 42,5 quilòmetres de túnel de la futura línia 9 de metro, que unirà Badalona, Santa Coloma, Barcelona, l'Hospitalet i el Prat a través dels barris del nord, seguint un itinerari semblant a la ronda del Mig, així com les prolongacions de la línia 5 –obra que va provocar l'esfondrament d'uns edificis al Carmel– i de la línia 3.
Aquestes obres han provocat esquerdes en alguns habitatges. L'abril del 2005 el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va reconèixer que les obres de la línia 9, començades el 2003, havien provocat 254 denúncies i queixes dels veïns, de les quals, 133 eren per esquerdes als edificis. Un portaveu del departament ha assegurat aquesta setmana que la xifra es manté intacta malgrat que ha passat més d'un any i mig, i que no els consten més queixes per esquerdes. Una explicació d'això seria el llarg període que han estat aturats els treballs a la línia 9, interromputs per diversos motius des de l'accident del Carmel de fa dos anys: uns mesos per la revisió global de la seguretat a les obres ferroviàries que va fer la Generalitat just després de l'accident del Carmel, i uns altres per diversos incidents al llarg del recorregut, la topada amb terrenys més durs del previst al subsòl del Bon Pastor, el canvi de traçat obligat per la presència d'uns fonaments d'un bloc de pisos no previstos en el projecte inicial, i els dubtes per la manera de creuar l'avinguda Meridiana en direcció a la plaça Maragall, tram previst inicialment per a dos túnels paral·lels (el de la línia 9 i el de la futura prolongació de la línia 4) i que finalment es farà amb un sol túnel per on circularan en vies separades les dues línies.
LA MEITAT, RECONEGUDES
De les 133 esquerdes denunciades a la línia 9, la Generalitat va redactar informes tècnics per a cadascun dels pisos afectats i va concloure que només 66 estaven malmesos per culpa de les obres del metro, i de manera «lleu» en tots els casos. La majoria es van produir a Santa Coloma, on es van fer voladures per a la construcció del túnel l'any 2003.
Als barris del Bon Pastor i de Sant Andreu de Barcelona la línia 9 també ha provocat esquerdes. En el cas de Sant Andreu, els veïns van aconseguir la constitució d'una comissió de seguiment que ha seguit molt de prop els treballs d'identificació dels edificis afectats, l'informe de l'estat dels habitatges i les reparacions que s'hi hauran de fer, segons ha explicat el president de l'associació de veïns de Sant Andreu de Palomar. Les esquerdes es van produir arran de la construcció d'uns pous de compensació que havien d'acompanyar el pas de la tuneladora per un tram on el subsòl era poc consistent i amb una alta presència de fluids líquids. Els veïns hi compten unes cinquanta esquerdes. Els veïns van aconseguir el dret a una valoració de l'estat del seu habitatge si es trobava dins de la zona d'influència, i el compromís a la reparació dels desperfectes un cop finalitzin les obres. La tuneladora encara ha de passar per aquell tram, i els veïns estan reclamant ara aquest compromís per escrit.
En el cas del Bon Pastor, com a Santa Coloma i a Sant Andreu, les esquerdes no les va provocar la tuneladora sinó els pous que es van haver de fer, en aquell cas per accedir a la tuneladora, que s'havia avariat. Encara no s'havia produït l'accident del Carmel però les esquerdes van provocar una gran alarma entre els veïns. Van afectar sobretot les populars cases barates, construïdes els anys vint del segle passat sense fonaments, i també un bloc de pisos de la zona. La Generalitat va fer reparacions d'urgència de les cases un cop van acabar les obres i la tuneladora va reprendre el seu camí.
POBLENOU I TRINITAT NOVA
No només s'han denunciat esquerdes per la construcció dels túnels, sinó també pel seu ús. És el cas del Poblenou, on l'associació de veïns va advertir el 2005 a la Generalitat que la línia 4 provocava vibracions i havia produït esquerdes en alguns habitatges. La Generalitat va respondre amb un pla de renovació total de les instal·lacions d'aquell tram de la línia 4 que encara no s'ha portat a terme. Al passeig Maragall alguns blocs també han denunciat que la línia 5 els provoca vibracions i fa obrir algunes esquerdes. La prolongació de la línia 3 també ha provocat denúncies d'esquerdes en edificis de la Trinitat Nova, tot i que la Generalitat va dir que no provocaven perill i que les repararia.
--------------------------------------------
Les esquerdes van en metro
Les obres de construcció de la futura línia 9 del metro han provocat 133 denúncies per esquerdes. Les prolongacions de les línies 3 i 5 del metro també estan provocant queixes perquè malmeten alguns habitatges
DAVID MARÍN. Barcelona
El subsòl de Barcelona està travessat per 85 quilòmetres de túnels del metro, més una vintena de la xarxa de Rodalies i de Ferrocarrils de la Generalitat. La construcció dels túnels va provocar esquerdes en el passat i en continua provocant actualment, malgrat els avenços tècnics. Actualment s'està construint 42,5 quilòmetres de túnel de la futura línia 9 de metro, que unirà Badalona, Santa Coloma, Barcelona, l'Hospitalet i el Prat a través dels barris del nord, seguint un itinerari semblant a la ronda del Mig, així com les prolongacions de la línia 5 –obra que va provocar l'esfondrament d'uns edificis al Carmel– i de la línia 3.
Aquestes obres han provocat esquerdes en alguns habitatges. L'abril del 2005 el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va reconèixer que les obres de la línia 9, començades el 2003, havien provocat 254 denúncies i queixes dels veïns, de les quals, 133 eren per esquerdes als edificis. Un portaveu del departament ha assegurat aquesta setmana que la xifra es manté intacta malgrat que ha passat més d'un any i mig, i que no els consten més queixes per esquerdes. Una explicació d'això seria el llarg període que han estat aturats els treballs a la línia 9, interromputs per diversos motius des de l'accident del Carmel de fa dos anys: uns mesos per la revisió global de la seguretat a les obres ferroviàries que va fer la Generalitat just després de l'accident del Carmel, i uns altres per diversos incidents al llarg del recorregut, la topada amb terrenys més durs del previst al subsòl del Bon Pastor, el canvi de traçat obligat per la presència d'uns fonaments d'un bloc de pisos no previstos en el projecte inicial, i els dubtes per la manera de creuar l'avinguda Meridiana en direcció a la plaça Maragall, tram previst inicialment per a dos túnels paral·lels (el de la línia 9 i el de la futura prolongació de la línia 4) i que finalment es farà amb un sol túnel per on circularan en vies separades les dues línies.
LA MEITAT, RECONEGUDES
De les 133 esquerdes denunciades a la línia 9, la Generalitat va redactar informes tècnics per a cadascun dels pisos afectats i va concloure que només 66 estaven malmesos per culpa de les obres del metro, i de manera «lleu» en tots els casos. La majoria es van produir a Santa Coloma, on es van fer voladures per a la construcció del túnel l'any 2003.
Als barris del Bon Pastor i de Sant Andreu de Barcelona la línia 9 també ha provocat esquerdes. En el cas de Sant Andreu, els veïns van aconseguir la constitució d'una comissió de seguiment que ha seguit molt de prop els treballs d'identificació dels edificis afectats, l'informe de l'estat dels habitatges i les reparacions que s'hi hauran de fer, segons ha explicat el president de l'associació de veïns de Sant Andreu de Palomar. Les esquerdes es van produir arran de la construcció d'uns pous de compensació que havien d'acompanyar el pas de la tuneladora per un tram on el subsòl era poc consistent i amb una alta presència de fluids líquids. Els veïns hi compten unes cinquanta esquerdes. Els veïns van aconseguir el dret a una valoració de l'estat del seu habitatge si es trobava dins de la zona d'influència, i el compromís a la reparació dels desperfectes un cop finalitzin les obres. La tuneladora encara ha de passar per aquell tram, i els veïns estan reclamant ara aquest compromís per escrit.
En el cas del Bon Pastor, com a Santa Coloma i a Sant Andreu, les esquerdes no les va provocar la tuneladora sinó els pous que es van haver de fer, en aquell cas per accedir a la tuneladora, que s'havia avariat. Encara no s'havia produït l'accident del Carmel però les esquerdes van provocar una gran alarma entre els veïns. Van afectar sobretot les populars cases barates, construïdes els anys vint del segle passat sense fonaments, i també un bloc de pisos de la zona. La Generalitat va fer reparacions d'urgència de les cases un cop van acabar les obres i la tuneladora va reprendre el seu camí.
POBLENOU I TRINITAT NOVA
No només s'han denunciat esquerdes per la construcció dels túnels, sinó també pel seu ús. És el cas del Poblenou, on l'associació de veïns va advertir el 2005 a la Generalitat que la línia 4 provocava vibracions i havia produït esquerdes en alguns habitatges. La Generalitat va respondre amb un pla de renovació total de les instal·lacions d'aquell tram de la línia 4 que encara no s'ha portat a terme. Al passeig Maragall alguns blocs també han denunciat que la línia 5 els provoca vibracions i fa obrir algunes esquerdes. La prolongació de la línia 3 també ha provocat denúncies d'esquerdes en edificis de la Trinitat Nova, tot i que la Generalitat va dir que no provocaven perill i que les repararia.