Navegadors GPS en la conducció
Posted: Wednesday 07/02/2007 9:34
http://www.elperiodico.cat/
--------------------------------------
Trànsit alerta que els navegadors causen "distraccions d'alt risc"
1. • El director de trànsit de Catalunya reclama que es reguli la utilització del GPS per evitar-ne un mal ús
2. • La DGT establirà limitacions si els conductors insisteixen a manipular-los mentre circulen
MANUEL VILASERÓ / MADRID
MAYKA NAVARRO / BARCELONA
La moda del GPS ha activat totes les alarmes entre les autoritats de trànsit i els experts en seguretat viària. Informacions facilitades pels Mossos d'Esquadra han portat el Servei Català de Trànsit (SCT) a la conclusió que se n'ha de regular l'ús perquè "causen distraccions d'alt risc" quan no es fan servir bé, segons el director del servei, Josep Pérez Moya. L'organisme competent per canviar la normativa, la Direcció General de Trànsit (DGT), coincideix en el diagnòstic, però no va tan lluny en la recepta. De moment ha advertit als conductors que no s'han de manipular els navegadors amb el vehicle en marxa. Només si observen que aquesta conducta persisteix es decidiran a prohibir-la.
El debat està servit. I a la vista de tothom. L'aparell va ser el regal estrella d'aquestes festes de Nadal. Des que es ven integrat amb les agendes electròniques i els telèfons mòbils, se n'han disparat les vendes, fins a tal punt que es calcula que ja hi ha al mercat més d'un milió i mig de "pantalles de conducció guiada per satèl.lit".
PÈRDUA DE VISIBILITAT
El boom ha contribuït decisivament a augmentar el risc. "Cadascú el col.loca com li sembla. Fa poc, li vaig retreure a un taxista que el tingués instal.lat a l'altura dels ulls. No entenc com podia veure el carrer", relatava ahir el senador socialista José Miguel Camacho, que prepara una iniciativa parlamentària exigint la regulació del GPS.
La falta d'una normativa específica afavoreix que es venguin aparells que amb prou feines es poden llegir bé durant el dia, perquè la pantalla capta tots els reflexos o perquè és massa petita. O amb pistes sonores en què les instruccions se senten amb dificultat, fenomen que provoca una de les conductes més perilloses. "Al no entendre bé les instruccions, el conductor, desorientat, gira de cop el cap cap a la pantalleta i perd de vista el carrer i els senyals de trànsit", s'explica en un estudi de l'Institut Mapfre.
Amb tot, experts i autoritats estan d'acord que el pitjor és el costum de molts conductors de teclejar l'adreça o programar l'aparell mentre circulen. "No fa falta cap estudi per saber que això és molt perillós. Per això llancem el missatge d'alerta", explica Pere Navarro, director general de Trànsit. Aquest no és partidari, en principi, de fer més llarga la llista de prohibicions. Per aquesta mateixa raó, la campanya contra el tabac al volant es va quedar en una simple recomanació. Però en aquest cas, Navarro assegura que el seu departament estarà "vigilant" per si ha d'acabar prohibint expressament aquesta conducta com ja es va haver de fer amb el mòbil.
El Servei Català de Trànsit ha encarregat un estudi en profunditat per determinar al detall quins són els riscos del GPS i com es podrien solucionar. En funció del resultat, llançarà una campanya informativa i de control i farà unes propostes concretes de regulació si abans la DGT no pren la iniciativa.
En l'actualitat, si un agent enxampa un conductor manipulant un GPS mentre condueix, el més normal és que el sancioni per cometre una infracció per falta de "l'atenció deguda", que prescriu el reglament de circulació. Però la multa serà només econòmica. No hi ha retirada de punts com en el cas del mòbil. A més, tampoc és gens pràctic per als agents perseguir les distraccions, així en abstracte, segons el director del Servei Català de Trànsit. "Són difícils de sancionar", es va lamentar Pérez.
TAN PERILLÓS COM EL MÒBIL
Els mateixos conductors reconeixen que, juntament amb el telèfon, el navegador GPS és l'element que més els distreu al volant, segons el catedràtic de Seguretat Viària Luis Montoro, que recorda que les distraccions ja són la primera causa d'accident a Espanya: ocasionen directament el 40% dels sinistres. Probablement és l'assignatura pendent del triangle alcohol-velocitat-distracció.
--------------------------------------
Trànsit alerta que els navegadors causen "distraccions d'alt risc"
1. • El director de trànsit de Catalunya reclama que es reguli la utilització del GPS per evitar-ne un mal ús
2. • La DGT establirà limitacions si els conductors insisteixen a manipular-los mentre circulen
MANUEL VILASERÓ / MADRID
MAYKA NAVARRO / BARCELONA
La moda del GPS ha activat totes les alarmes entre les autoritats de trànsit i els experts en seguretat viària. Informacions facilitades pels Mossos d'Esquadra han portat el Servei Català de Trànsit (SCT) a la conclusió que se n'ha de regular l'ús perquè "causen distraccions d'alt risc" quan no es fan servir bé, segons el director del servei, Josep Pérez Moya. L'organisme competent per canviar la normativa, la Direcció General de Trànsit (DGT), coincideix en el diagnòstic, però no va tan lluny en la recepta. De moment ha advertit als conductors que no s'han de manipular els navegadors amb el vehicle en marxa. Només si observen que aquesta conducta persisteix es decidiran a prohibir-la.
El debat està servit. I a la vista de tothom. L'aparell va ser el regal estrella d'aquestes festes de Nadal. Des que es ven integrat amb les agendes electròniques i els telèfons mòbils, se n'han disparat les vendes, fins a tal punt que es calcula que ja hi ha al mercat més d'un milió i mig de "pantalles de conducció guiada per satèl.lit".
PÈRDUA DE VISIBILITAT
El boom ha contribuït decisivament a augmentar el risc. "Cadascú el col.loca com li sembla. Fa poc, li vaig retreure a un taxista que el tingués instal.lat a l'altura dels ulls. No entenc com podia veure el carrer", relatava ahir el senador socialista José Miguel Camacho, que prepara una iniciativa parlamentària exigint la regulació del GPS.
La falta d'una normativa específica afavoreix que es venguin aparells que amb prou feines es poden llegir bé durant el dia, perquè la pantalla capta tots els reflexos o perquè és massa petita. O amb pistes sonores en què les instruccions se senten amb dificultat, fenomen que provoca una de les conductes més perilloses. "Al no entendre bé les instruccions, el conductor, desorientat, gira de cop el cap cap a la pantalleta i perd de vista el carrer i els senyals de trànsit", s'explica en un estudi de l'Institut Mapfre.
Amb tot, experts i autoritats estan d'acord que el pitjor és el costum de molts conductors de teclejar l'adreça o programar l'aparell mentre circulen. "No fa falta cap estudi per saber que això és molt perillós. Per això llancem el missatge d'alerta", explica Pere Navarro, director general de Trànsit. Aquest no és partidari, en principi, de fer més llarga la llista de prohibicions. Per aquesta mateixa raó, la campanya contra el tabac al volant es va quedar en una simple recomanació. Però en aquest cas, Navarro assegura que el seu departament estarà "vigilant" per si ha d'acabar prohibint expressament aquesta conducta com ja es va haver de fer amb el mòbil.
El Servei Català de Trànsit ha encarregat un estudi en profunditat per determinar al detall quins són els riscos del GPS i com es podrien solucionar. En funció del resultat, llançarà una campanya informativa i de control i farà unes propostes concretes de regulació si abans la DGT no pren la iniciativa.
En l'actualitat, si un agent enxampa un conductor manipulant un GPS mentre condueix, el més normal és que el sancioni per cometre una infracció per falta de "l'atenció deguda", que prescriu el reglament de circulació. Però la multa serà només econòmica. No hi ha retirada de punts com en el cas del mòbil. A més, tampoc és gens pràctic per als agents perseguir les distraccions, així en abstracte, segons el director del Servei Català de Trànsit. "Són difícils de sancionar", es va lamentar Pérez.
TAN PERILLÓS COM EL MÒBIL
Els mateixos conductors reconeixen que, juntament amb el telèfon, el navegador GPS és l'element que més els distreu al volant, segons el catedràtic de Seguretat Viària Luis Montoro, que recorda que les distraccions ja són la primera causa d'accident a Espanya: ocasionen directament el 40% dels sinistres. Probablement és l'assignatura pendent del triangle alcohol-velocitat-distracció.