http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/
------------------------------------
Les pintades són les bretolades que més preocupen. Cada dia fan un grafit al metro
Transports Metropolitans de Barcelona destina 2,7 milions d'euros anuals a reparar les bretolades que fan a la xarxa
PAULA MERCADÉ. Barcelona
Gairebé cada dia apareix un grafit a la xarxa de metro de Barcelona, en total, se'n fan 360 l'any. A aquesta xifra, cal sumar-hi 53.250 pintades menors, com ara signatures, que també es fan anualment en qualsevol racó d'aquest transport públic. Tot i això, l'any passat només es van condemnar onze persones per aquestes actuacions incíviques i nou més van arribar a l'acord de reparar el dany causat. Netejar, arranjar i prevenir actes vandàlics com aquests costa 2,7 milions d'euros anuals a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), un pressupost que responsables d'aquesta companyia no descarten incrementar aquest any, ja que han detectat que «la millor manera de lluitar contra les bretolades és netejar aquestes pintades en menys de 24 hores».
A l'hora de mantenir net el suburbà, Transports Metropolitans de Barcelona té una preocupació màxima: les pintades que cada dia apareixen al metro. De grafits grans, n'hi ha un de nou cada dia, i de gargots, com ara una firma –com es pot veure en aquesta plana a dalt i a baix a l'esquerra–, n'apareixen 150 diàriament. La destrossa de mobiliari urbà són actes incívics menys importants, a més, els nous combois estan preparats per dificultar aquests actes.
Aquells que tenen el costum de fer pintades en llocs públics, és a dir, grafits, troben als vagons i les parets dels passadissos del metro un bon llenç per fer-les. Si més no, això és el que diuen les xifres. Gairebé cada dia es fa un grafit gran en algun dels punts de la xarxa del suburbà: en total, 360 pintades l'any. Cal sumar-hi els 150 tags, com ara signatures d'autor, que diàriament es fan en qualsevol racó; en xifres absolutes s'arriben a les 53.250 anuals. Això fa que s'hagi de netejar o substituir material: l'any passat es van haver d'arranjar 10.000 metres quadrats de senyalitzacions diverses i 6.000 metres quadrats de vidres. És evident que tantes pintades no es fan amb poques mans, sinó que hi deu haver molta gent que col·labora a embrutar aquest espai públic. Tot i això, durant el 2006 només es van condemnar onze persones i nou més van arribar a un acord previ per reparar el dany que havien fet abans que hi hagués una sentència en ferm.
El pressupost de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) per netejar pintades i arreglar desperfectes és de 2,7 milions d'euros anuals. No descarten, però, incrementar aquesta despesa aquest any amb l'objectiu d'actuar amb la màxima rapidesa. Han detectat que «la millor manera de lluitar contra les bretolades és netejar aquestes pintades en menys de 24 hores».
LES BRIGADES DE NETEJA
Un total de 300 treballadors, d'empreses diferents, s'ocupen del manteniment de la xarxa de metro. La neteja de les estacions es fa principalment de nit, a vegades fins i tot poden destinar dos dies a fer a fons una determinada parada. També s'aprofiten les hores que el metro està tancat per netejar l'interior dels trens, tot i que a vegades aquestes tasques es fan de dia, aprofitant que algun comboi entra a les cotxeres passades les hores punta.
Les brigades de manteniment no només s'ocupen de netejar, també fan tasques per prevenir que s'embrutin determinats espais. Per això «apliquen substàncies antiporoses a les parets i als trens que impedeixen que la pintura i els adhesius quedin a la superfície o, si més no, que sigui més fàcil treure'ls-en».
Alguns trens de les línies, com per exemple la 4 i la 5, tenen els vidres entelats: «Això és perquè per netejar les pintades i les ratllades se'ls aplica una solució que els fa perdre la brillantor», diuen fonts de TMB. Els treballadors de neteja opten per fer servir aquest tipus de producte més corrosiu quan «en un futur immediat es canviaran aquests trens per uns altres combois nous».
ALTRES ACTES INCÍVICS
Segons responsables de TMB, les pintades, siguin grans o petites, «són les principals bretolades que l'empresa ha d'afrontar». D'aquesta manera, queda en un segon terme enganxar xiclets, arrancar seients o ratllar vidres. A més, fonts de Transports Metropolitans expliquen que els nous trens adquirits «tenen un disseny per prevenir tots aquests actes vandàlics». És a dir, «el mobiliari està disposat dins els vagons perquè costi fer malbé els interiors dels combois».
---------------------------------------------------------
Grafits de tipus mural - Un per dia, 360 anuals.
Pintades petites (tags) - 150 cada dia.
Neteja o substitució de material - Vidres: 6.000 m² anuals.
- Senyalització: 10.000 m² anuals.
Pressupost per netejar i reparar les pintades - 2,7 milions d'euros anuals.
- El pressupost es podria incrementar aquest any.
Personal de neteja - 300 treballadors que treballen per diferents empreses i que es reparteixen per les línies de metro.
Quan es reparen les bretolades? - Principalment a la nit, quan el metro està tancat. Però també es netegen combois durant el dia, quan alguns trens entren a les cotxeres.
Com s'actua? - Intenten treure les pintades al més aviat possible, abans que hagin transcorregut 24 hores després que hagin aparegut.
Enxampats - 11 condemnats el 2006.
- 9 van arribar a un acord previ abans que es dictés sentència.
----------------------------------------
Els sindicats demanen més vigilància quan el servei suburbà comenci a funcionar el dissabte a la nit
El 14 d'abril és el dia amb què es treballa per posar en marxa aquest servei
P. MERCADÉ. Barcelona
Alguns sindicats que formen part del comitè d'empresa del metro de Barcelona demanen més seguretat quan aquest servei comenci a obrir el dissabte a la nit, a partir del 14 d'abril. El secretari general de la secció sindical del metro de la UGT, Carlos González, assegura que als treballadors no els agrada treballar «amb poc passatge i possiblement conflictiu». Recorda però, que està treballant per una empresa pública –Transports Metropolitans de Barcelona– i han d'oferir aquest servei.
Els sindicats que estan dins el comitè d'empresa del metro de Barcelona estan negociant aquests dies amb Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) el nou horari laboral dels treballadors per adaptar-lo a l'obertura d'aquest transport públic dissabtes a la nit, a partir del 14 d'abril. L'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, havia apuntat la seva preferència perquè el metro obrís els dissabtes en comptes de fer-ho els divendres. La confirmació que seria el dia que volia l'alcalde va arribar en el transcurs de la compareixença, dimarts passat, a la comissió de Política Territorial. El màxim responsable d'aquesta matèria, el conseller Joaquim Nadal, va afirmar que seria dissabte «a partir de Setmana Santa» quan obriria el metro, i hi afegia el tram urbà que fan els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.
Els sindicats estan negociant amb l'empresa perquè l'obertura del metro es pugui fer el proper 14 d'abril i compten arribar a un acord a la reunió que han de mantenir avui amb responsables de TMB. El secretari de transport de la GCT –primera força sindical en el comitè d'empresa del metro–, Ángel González, li preocupa tant arribar a un acord amb TMB com incrementar el número d'hores que treballa el personal, també reclama «més seguretat». González afegeix: «No només vol dir incrementar el número de càmeres, sinó també que les persones que treballaran de nit estiguin protegides per personal de seguretat.» Explica que en dies com la revetlla de Sant Joan «els treballadors s'han trobat problemes dins els combois». El secretari general de la secció sindical del metro de la UGT, Carlos González, també demana més seguretat, no només pel personal, sinó també pel passatge. Reconeix, a més, que no els agrada «haver de treballar tota la nit amb poc passatge i conflictiu». Per altra banda, des de la UGT també reclamen fer més manteniment de les instal·lacions «ja que s'utilitzaran més».
Pel que fa a l'ampliació d'horari, els treballadors dels sindicats tenen sobre la taula dues opcions. La primera consistiria a canviar tots els horaris de tots els treballadors. La segona opció, que és la que pren més força, seria que treballadors amb contractes a temps parcial passessin a tenir contractes a temps complet, sempre que ho veiessin amb bons ulls.
--------------------------------------------
Noves bosses de brossa per seguretat
En països com ara Israel no hi ha papereres a les estacions d'autobusos per raons de seguretat. El govern vol evitar així possibles amagatalls on es puguin deixar explosius. Per tant, a l'estat hebreu, aquells que esperen un bus –que sovint és blindat– menjant-se un caramel han de guardar-se l'embolcall a la butxaca o llençar-lo dissimuladament a terra. De moment, a les parades de la xarxa de metro de Barcelona continuen havent-hi papereres, però Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) està substituint el tipus de bosses d'escombraries. Aquest canvi obeeix també aquí a «raons de seguretat», reconeixen responsables de TMB. Fins ara les bosses eren negres, com les que es fan servir per ús domèstic. Ara en canvi, en la majoria d'estacions ja es poden veure bosses de brossa de plàstic transparent. Des de Transports Metropolitans expliquen que aquestes noves bosses permeten «veure amb facilitat què hi ha a dins, així ningú no pot amagar res al seu interior».
TMB destina 2,7 milions € anuals a reparar bretolades
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
TMB destina 2,7 milions € anuals a reparar bretolades
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
Això de les paperes inexistents passa des de fa temps a Londres. Jo penso, que per molt que treguin papereres, o possin bosses transparents, qui vulgui posar una bomba, la posarà o la portarà al damunt. Això és molt difícil de controlar, i si no, recordeu el que va passar a Londres el 7 de juliol del 2005