L'Estat ha deixat d'invertir a Catalunya 1.760 milions
Posted: Wednesday 14/02/2007 9:50
http://www.avui.cat/
-------------------------------------------
La Cambra de Comerç de Barcelona denuncia que el ministeri de Foment executa menys del 80 per cent del que està previst
El ritme no millora malgrat les queixes
L'Estat ha deixat d'invertir a Catalunya 1.760 milions en obra pública en 3 anys
Redacció
El ministeri de Foment oblida al calaix dels pressupostos més del 25% del que inicialment està previst d'invertir a Catalunya. La Cambra de Comerç de Barcelona va denunciar ahir, després d'analitzar el grau d'execució en els últims anys de les obres públiques dependents de l'Estat al Principat, que el ministeri ha deixat de destinar a Catalunya 1.760 milions d'euros entre el 2003 i el 2006. Aquest dèficit en la inversió correspon a l'anomenat grup Foment (és a dir, el mateix ministeri, els seus organismes autònoms, Ports de l'Estat, AENA, Renfe i Adif).
La institució presidida per Miquel Valls, que sempre s'ha caracteritzat per un seguiment exhaustiu de l'evolució de les infraestructures catalanes, va lamentar en una nota que les inversions que preveu Foment per a Catalunya es compleixen per sota del 80% del pressupostat (76,8% segons les estimacions del 2006 i 73% segons les dades del 2004 i el 2005).
Les xifres recents volen dir que les perspectives no són gens falagueres, ja que el mateix executiu central, en els seus pressupostos per al 2007, inclou una previsió d'execució del sector públic empresarial a Catalunya corresponent al 2006 del 76,8%. Aplicat el percentatge al pressupost del grup Foment s'obté una xifra estimada d'execució de 1.877 milions, és a dir, 560 milions d'euros menys aquest últim any, que se sumen als 1.200 del bienni precedent i que donen el dèficit de 1.760 esmentat.
Cavall de batalla
A part, la Cambra, reiterant el que ja havia afirmat en altres ocasions, va assegurar: "No servirà de res incrementar les inversions pressupostades si no aconseguim que s'executin plenament". En aquest sentit, la institució va instar la Generalitat a reclamar aquests recursos, que a parer de la Cambra, continuen sent "insuficients" per cobrir el dèficit d'infraestructures que afecta Catalunya.
La Cambra apuntava també en la nota que "Catalunya se situa a la cua dels territoris de l'Estat on el grau d'execució de l'obra pública de Foment és més petit. Només queden al darrere el País Basc i les Balears. De fet, sempre segons el document de la Cambra, la inversió executada el 2004 i 2005 "no suposa cap millora significativa respecte al ritme mitjà d'execució dels cinc anys anteriors", ja que sempre s'ha situat al voltant del 70%.
Com a exemple, els experts de la Cambra han calculat que els 1.200 milions d'euros no executats el 2004 i el 2005 haurien permès finançar el TGV entre Barcelona i València, que té un cost estimat de 1.080 milions d'euros, segons es recull en el pla d'infraestructures del transport de Catalunya, que abasta des del 2006 al 2026
-------------------------------------------
La Cambra de Comerç de Barcelona denuncia que el ministeri de Foment executa menys del 80 per cent del que està previst
El ritme no millora malgrat les queixes
L'Estat ha deixat d'invertir a Catalunya 1.760 milions en obra pública en 3 anys
Redacció
El ministeri de Foment oblida al calaix dels pressupostos més del 25% del que inicialment està previst d'invertir a Catalunya. La Cambra de Comerç de Barcelona va denunciar ahir, després d'analitzar el grau d'execució en els últims anys de les obres públiques dependents de l'Estat al Principat, que el ministeri ha deixat de destinar a Catalunya 1.760 milions d'euros entre el 2003 i el 2006. Aquest dèficit en la inversió correspon a l'anomenat grup Foment (és a dir, el mateix ministeri, els seus organismes autònoms, Ports de l'Estat, AENA, Renfe i Adif).
La institució presidida per Miquel Valls, que sempre s'ha caracteritzat per un seguiment exhaustiu de l'evolució de les infraestructures catalanes, va lamentar en una nota que les inversions que preveu Foment per a Catalunya es compleixen per sota del 80% del pressupostat (76,8% segons les estimacions del 2006 i 73% segons les dades del 2004 i el 2005).
Les xifres recents volen dir que les perspectives no són gens falagueres, ja que el mateix executiu central, en els seus pressupostos per al 2007, inclou una previsió d'execució del sector públic empresarial a Catalunya corresponent al 2006 del 76,8%. Aplicat el percentatge al pressupost del grup Foment s'obté una xifra estimada d'execució de 1.877 milions, és a dir, 560 milions d'euros menys aquest últim any, que se sumen als 1.200 del bienni precedent i que donen el dèficit de 1.760 esmentat.
Cavall de batalla
A part, la Cambra, reiterant el que ja havia afirmat en altres ocasions, va assegurar: "No servirà de res incrementar les inversions pressupostades si no aconseguim que s'executin plenament". En aquest sentit, la institució va instar la Generalitat a reclamar aquests recursos, que a parer de la Cambra, continuen sent "insuficients" per cobrir el dèficit d'infraestructures que afecta Catalunya.
La Cambra apuntava també en la nota que "Catalunya se situa a la cua dels territoris de l'Estat on el grau d'execució de l'obra pública de Foment és més petit. Només queden al darrere el País Basc i les Balears. De fet, sempre segons el document de la Cambra, la inversió executada el 2004 i 2005 "no suposa cap millora significativa respecte al ritme mitjà d'execució dels cinc anys anteriors", ja que sempre s'ha situat al voltant del 70%.
Com a exemple, els experts de la Cambra han calculat que els 1.200 milions d'euros no executats el 2004 i el 2005 haurien permès finançar el TGV entre Barcelona i València, que té un cost estimat de 1.080 milions d'euros, segons es recull en el pla d'infraestructures del transport de Catalunya, que abasta des del 2006 al 2026