L'Any del Porc Daurat comença amb el tren més barat
Posted: Monday 19/02/2007 0:06
Transports Els 1.300 milions de xinesos celebren l'arribada de l'any nou en família
L'heroi de l'Any del Porc
vacances · Més de 150 milions de xinesos viatgen més barat en tren per Any Nou gràcies a l'estudiant de dret Hao Jingsong
símbol · La seva lluita legal d'anys contra el govern, exemple de la força creixent de la societat civil
Cristian Segura
l'Any del Porc Daurat, sinònim de fortuna i alegria, comença segons el calendari lunar xinès, avui 18 de febrer. Amb la festivitat de l'Any Nou, tots els xinesos tenen almenys una setmana de festa. Empresaris multimilionaris, peons d'obra, miners semiesclavitzats o membres del Partit Comunista: és un dels escassos privilegis que es concedeix a una societat de desigualtats enormes. També és gran el desplaçament de persones d'aquests dies. El govern calcula que 156 milions de treballadors viatjaran en tren des de les grans ciutats a les seves localitats d'origen. Mentre esperen amb paciència trajectes que duren dies, els xinesos tindran temps d'agrair a un ambiciós estudiant de dret que el viatge els hagi sortit més econòmic que cap altre any.
L'Any Nou a la Xina és possiblement l'operació de trànsit humà més gran que hi ha al món. El simbolisme de l'esdeveniment es podria comparar a la suma del que són a Catalunya les vacances d'agost, les festes nadalenques i la revetlla de Sant Joan. Els 1.300 milions d'habitants de la Xina celebren com a mínim una setmana en família. Durant els 39 dies que es manté oficialment l'operatiu d'Any Nou, la gran majoria de desplaçaments curts es fan per carretera, l'avió guanya importància progressivament -sobretot per als xinesos a l'exterior-, però el tren segueix sent el símbol de l'Estat socialista i mitjà fonamental per a la població més humil.
El tren és l'opció més popular, però fins i tot en un país tan extens com la Xina les diferents classes de bitllets que es poden adquirir marquen a quina classe es pertany. Els preus per al viatge poden oscil·lar entre els 5 i els 150 euros, segons la distància, si es reserva un seient, una llitera de segona classe o de primera. Els llargs recorreguts suposen preus alts en un país on la renda per càpita mitjana anual és d'uns 1.800 dòlars.
A això s'hi havia de sumar normalment el 20% de recàrrec per bitllet que el ministeri de Ferrocarrils aplicava des del 2002 durant els dies festius, una mesura que justificava per la feina extra que havia de fer el personal. Però el ministeri va sorprendre en anunciar al gener que no incrementaria els preus. Després de raonar el canvi simplement com "una alegria per a la gent en aquestes dates tan assenyalades", l'Estat va admetre que la decisió era a contracor, que suposaria unes pèrdues milionàries i que en el futur, quan s'expandeixin les línies d'alta velocitat, repercutiria en el consumidor. Per a les autoritats, dir el veritable motiu de la congelació de preus no era el més recomanable, perquè les conseqüències encara podrien ser pitjors. La raó encoberta, segons dóna a entendre la mateixa premsa oficial, és la pressió judicial a què ha sotmès la companyia ferroviària un estudiant de dret i exempleat de banca anomenat Hao Jinsong.
Hao, de 34 anys, es declara idealista de la democràcia, però el que sobretot sembla voler és la popularitat. La seva croada contra el sistema de preus i taxes als trens l'han convertit en un referent de la societat civil que creix en un país que transita progressivament cap a la democràcia. Hao ha presentat vuit demandes contra la companyia i dues contra l'agència tributària. La majoria no han arribat enlloc, però sí que s'ha apuntat victòries de nivell. La primera es va produir l'any passat, quan la justícia li va donar la raó i va forçar Hisenda a imposar que es dispensin rebuts pel servei dalt dels trens, des de la cafeteria fins a l'ús dels lavabos.
El més influent
Hao va ser nomenat el 2005 pel Tribunal Suprem com un dels deu advocats més influents de la Xina. Tant és que encara no tingui el títol. L'important és que ha sabut dissenyar una campanya mediàtica que li ha donat el suport ciutadà. Gràcies a això les seves demanes contra la companyia de ferrocarrils han influït el ministeri del ram.
"L'efecte emocional és evident, perquè mai ho havien fet i ara de sobte canvien. I no és per les nostres possibilitats d'èxit, perquè les demandes contra la companyia de ferrocarrils s'han presentat davant el Tribunal de Ferrocarrils, un organisme que depèn directament del ministeri", explica un dels membres de l'equip de Hao. Aquest mateix representat justifica que Hao no sigui a Pequín dient que volta pel país predicant "amb la seva gran sensibilitat que el somni de la democràcia es complirà si els ciutadans creuen en la torxa de la llei". De passada també el poden contractar com a advocat, amb les càmeres de televisió al darrere.
L'heroi de l'Any del Porc
vacances · Més de 150 milions de xinesos viatgen més barat en tren per Any Nou gràcies a l'estudiant de dret Hao Jingsong
símbol · La seva lluita legal d'anys contra el govern, exemple de la força creixent de la societat civil
Cristian Segura
l'Any del Porc Daurat, sinònim de fortuna i alegria, comença segons el calendari lunar xinès, avui 18 de febrer. Amb la festivitat de l'Any Nou, tots els xinesos tenen almenys una setmana de festa. Empresaris multimilionaris, peons d'obra, miners semiesclavitzats o membres del Partit Comunista: és un dels escassos privilegis que es concedeix a una societat de desigualtats enormes. També és gran el desplaçament de persones d'aquests dies. El govern calcula que 156 milions de treballadors viatjaran en tren des de les grans ciutats a les seves localitats d'origen. Mentre esperen amb paciència trajectes que duren dies, els xinesos tindran temps d'agrair a un ambiciós estudiant de dret que el viatge els hagi sortit més econòmic que cap altre any.
L'Any Nou a la Xina és possiblement l'operació de trànsit humà més gran que hi ha al món. El simbolisme de l'esdeveniment es podria comparar a la suma del que són a Catalunya les vacances d'agost, les festes nadalenques i la revetlla de Sant Joan. Els 1.300 milions d'habitants de la Xina celebren com a mínim una setmana en família. Durant els 39 dies que es manté oficialment l'operatiu d'Any Nou, la gran majoria de desplaçaments curts es fan per carretera, l'avió guanya importància progressivament -sobretot per als xinesos a l'exterior-, però el tren segueix sent el símbol de l'Estat socialista i mitjà fonamental per a la població més humil.
El tren és l'opció més popular, però fins i tot en un país tan extens com la Xina les diferents classes de bitllets que es poden adquirir marquen a quina classe es pertany. Els preus per al viatge poden oscil·lar entre els 5 i els 150 euros, segons la distància, si es reserva un seient, una llitera de segona classe o de primera. Els llargs recorreguts suposen preus alts en un país on la renda per càpita mitjana anual és d'uns 1.800 dòlars.
A això s'hi havia de sumar normalment el 20% de recàrrec per bitllet que el ministeri de Ferrocarrils aplicava des del 2002 durant els dies festius, una mesura que justificava per la feina extra que havia de fer el personal. Però el ministeri va sorprendre en anunciar al gener que no incrementaria els preus. Després de raonar el canvi simplement com "una alegria per a la gent en aquestes dates tan assenyalades", l'Estat va admetre que la decisió era a contracor, que suposaria unes pèrdues milionàries i que en el futur, quan s'expandeixin les línies d'alta velocitat, repercutiria en el consumidor. Per a les autoritats, dir el veritable motiu de la congelació de preus no era el més recomanable, perquè les conseqüències encara podrien ser pitjors. La raó encoberta, segons dóna a entendre la mateixa premsa oficial, és la pressió judicial a què ha sotmès la companyia ferroviària un estudiant de dret i exempleat de banca anomenat Hao Jinsong.
Hao, de 34 anys, es declara idealista de la democràcia, però el que sobretot sembla voler és la popularitat. La seva croada contra el sistema de preus i taxes als trens l'han convertit en un referent de la societat civil que creix en un país que transita progressivament cap a la democràcia. Hao ha presentat vuit demandes contra la companyia i dues contra l'agència tributària. La majoria no han arribat enlloc, però sí que s'ha apuntat victòries de nivell. La primera es va produir l'any passat, quan la justícia li va donar la raó i va forçar Hisenda a imposar que es dispensin rebuts pel servei dalt dels trens, des de la cafeteria fins a l'ús dels lavabos.
El més influent
Hao va ser nomenat el 2005 pel Tribunal Suprem com un dels deu advocats més influents de la Xina. Tant és que encara no tingui el títol. L'important és que ha sabut dissenyar una campanya mediàtica que li ha donat el suport ciutadà. Gràcies a això les seves demanes contra la companyia de ferrocarrils han influït el ministeri del ram.
"L'efecte emocional és evident, perquè mai ho havien fet i ara de sobte canvien. I no és per les nostres possibilitats d'èxit, perquè les demandes contra la companyia de ferrocarrils s'han presentat davant el Tribunal de Ferrocarrils, un organisme que depèn directament del ministeri", explica un dels membres de l'equip de Hao. Aquest mateix representat justifica que Hao no sigui a Pequín dient que volta pel país predicant "amb la seva gran sensibilitat que el somni de la democràcia es complirà si els ciutadans creuen en la torxa de la llei". De passada també el poden contractar com a advocat, amb les càmeres de televisió al darrere.