Fer coindidir horaris de locals d'oci i transport públic
Posted: Monday 26/02/2007 10:01
http://www.avui.cat/
---------------------------------------
Tancar portes més tard per fomentar el transport públic
Joc i Espectacles estudia adaptar els horaris dels locals als del metro i els trens
Una enquesta revela que el 71% de les persones que surten de nit beuen més de tres copes
L.N.
La futura llei d'espectacles públics i activitats recreatives posarà les bases per adaptar els horaris dels locals d'oci nocturn als del transport públic i així promoure que es deixi el vehicle privat a casa. És una mesura de caràcter preventiu per reduir les xifres d'accidents de trànsit protagonitzats per joves que surten de nit i que consumeixen alcohol i/o drogues.
La directora general del Joc i d'Espectacles, Mercè Claramunt, posa com a exemple que "si les discoteques ara tanquen a dos quarts de cinc de la matinada, s'aprovarà que ho facin a les cinc i així, fins que es buidin, s'adequa aquest horari al del transport públic". Els horaris d'obertura i tancament dels establiments (restaurants, bars musicals, discoteques, afters, etc.) no es concretaran fins que s'elaborin els decrets que desplegaran la llei.
En negociacions
Segons explica Claramunt, encara s'està negociant amb el sector: "Hem de buscar l'equilibri perquè no hem d'oblidar que els establiments són variats i tenen interessos econòmics diversos". Això sí, la direcció general primarà "els criteris de seguretat".
En opinió de Claramunt, això no ha de suposar cap obstacle per arribar a un acord perquè "hi ha una representació majoritària del sector que està d'acord a fer política preventiva en l'àmbit de consum d'alcohol i de drogues". Així, la nova política de seguretat no se cenyirà als horaris. Paral·lelament a l'elaboració d'un marc normatiu, la direcció general "treballa per desenvolupar una política més preventiva i pedagògica en aquest àmbit", destaca Claramunt. Aquesta política es basarà a "fer la màxima pedagogia possible difonent la màxima informació perquè se surti de nit de manera responsable".
La preocupació perquè les persones que surten de nit deixin el cotxe a casa no està infundada. A banda de les xifres de sinistralitat del Servei Català de Trànsit, la direcció general del Joc i d'Espectacles disposa dels resultats d'una enquesta, encarregada pels anteriors responsables de la conselleria, que revela que el 71% de les persones que surten de nit consumeixen més de tres copes.
Implicats en sinistres
Aquest hàbit de consum esdevé perillós en certs grups de consumidors, com és el cas del perfil majoritari d'usuaris d'oci nocturn: els joves de 20 anys sense parella. Segons l'enquesta, un de cada dos d'aquests joves condueix sota els efectes de l'alcohol i reconeix haver estat implicat en accidents de trànsit. La majoria pren entre tres i cinc copes i, bona part d'ells, més de cinc. Per a aquest grup, sortir de nit és sinònim de diversió, alcohol i anar a lligar. A més de beure, hi ha un percentatge significatiu que fuma haixix o pren altres substàncies.
Aquests joves, que signifiquen més del 45% dels entrevistats, no són els únics que reconeixen anar beguts al volant. En el grup de consumidors de 30 anys, quatre de cada deu asseguren que barregen el consum d'alcohol i altres substàncies amb la conducció.
Una altra dada preocupant és que tot i que el consum de substàncies estupefaents és més baix que el d'alcohol, no és minoritari. En el cas dels entrevistats a Barcelona ciutat, relacionen clarament l'oci nocturn amb les drogues.
L'enquesta també revela que el mitjà de transport més estès és el vehicle privat, especialment fora del Barcelonès. En la resta del país, l'ús del transport públic o del taxi és més baix que en aquesta comarca.
---------------------------------------
Tancar portes més tard per fomentar el transport públic
Joc i Espectacles estudia adaptar els horaris dels locals als del metro i els trens
Una enquesta revela que el 71% de les persones que surten de nit beuen més de tres copes
L.N.
La futura llei d'espectacles públics i activitats recreatives posarà les bases per adaptar els horaris dels locals d'oci nocturn als del transport públic i així promoure que es deixi el vehicle privat a casa. És una mesura de caràcter preventiu per reduir les xifres d'accidents de trànsit protagonitzats per joves que surten de nit i que consumeixen alcohol i/o drogues.
La directora general del Joc i d'Espectacles, Mercè Claramunt, posa com a exemple que "si les discoteques ara tanquen a dos quarts de cinc de la matinada, s'aprovarà que ho facin a les cinc i així, fins que es buidin, s'adequa aquest horari al del transport públic". Els horaris d'obertura i tancament dels establiments (restaurants, bars musicals, discoteques, afters, etc.) no es concretaran fins que s'elaborin els decrets que desplegaran la llei.
En negociacions
Segons explica Claramunt, encara s'està negociant amb el sector: "Hem de buscar l'equilibri perquè no hem d'oblidar que els establiments són variats i tenen interessos econòmics diversos". Això sí, la direcció general primarà "els criteris de seguretat".
En opinió de Claramunt, això no ha de suposar cap obstacle per arribar a un acord perquè "hi ha una representació majoritària del sector que està d'acord a fer política preventiva en l'àmbit de consum d'alcohol i de drogues". Així, la nova política de seguretat no se cenyirà als horaris. Paral·lelament a l'elaboració d'un marc normatiu, la direcció general "treballa per desenvolupar una política més preventiva i pedagògica en aquest àmbit", destaca Claramunt. Aquesta política es basarà a "fer la màxima pedagogia possible difonent la màxima informació perquè se surti de nit de manera responsable".
La preocupació perquè les persones que surten de nit deixin el cotxe a casa no està infundada. A banda de les xifres de sinistralitat del Servei Català de Trànsit, la direcció general del Joc i d'Espectacles disposa dels resultats d'una enquesta, encarregada pels anteriors responsables de la conselleria, que revela que el 71% de les persones que surten de nit consumeixen més de tres copes.
Implicats en sinistres
Aquest hàbit de consum esdevé perillós en certs grups de consumidors, com és el cas del perfil majoritari d'usuaris d'oci nocturn: els joves de 20 anys sense parella. Segons l'enquesta, un de cada dos d'aquests joves condueix sota els efectes de l'alcohol i reconeix haver estat implicat en accidents de trànsit. La majoria pren entre tres i cinc copes i, bona part d'ells, més de cinc. Per a aquest grup, sortir de nit és sinònim de diversió, alcohol i anar a lligar. A més de beure, hi ha un percentatge significatiu que fuma haixix o pren altres substàncies.
Aquests joves, que signifiquen més del 45% dels entrevistats, no són els únics que reconeixen anar beguts al volant. En el grup de consumidors de 30 anys, quatre de cada deu asseguren que barregen el consum d'alcohol i altres substàncies amb la conducció.
Una altra dada preocupant és que tot i que el consum de substàncies estupefaents és més baix que el d'alcohol, no és minoritari. En el cas dels entrevistats a Barcelona ciutat, relacionen clarament l'oci nocturn amb les drogues.
L'enquesta també revela que el mitjà de transport més estès és el vehicle privat, especialment fora del Barcelonès. En la resta del país, l'ús del transport públic o del taxi és més baix que en aquesta comarca.