Transport de mercaderies per ferrocarril
Posted: Monday 26/02/2007 20:23
Obro tema amb títol genèric per englobar les notícies relacionades amb el transport de mercaderies. Començo amb una notícia d'avui del Diari de Girona:
Diari de Girona wrote:Renfe apuja les tarifes i la patronal alerta que es col·lapsaran les carreteres
O.PUIG, GIRONA
Potenciar el transport de mercaderies per ferrocarril és un dels objectius que s´ha fixat l´administració -tant catalana com estatal- a mitjà termini. No obstant això, des de principis de mes, Renfe ha incrementat al voltant d´un 40% les seves tarifes. Així ho ha denunciat la patronal d´operadors de transport de mercaderies, Uotc-Astic, presidida pel gironí Ramon Prujà. En una entrevista al setmanari del sector de la logística El Vigía, Prujà acusa el Ministeri de Foment de «no tenir ni idea del que és el transport per ferrocarril al nostre país». Segons la patronal, la pujada de tarifes de Renfe va desviar 500.000 tones de mercaderies des del ferrocarril fins a altres mitjans de transport, especialment a la carretera.
Uotc-Astic va reaccionar durament a l´anunci de Renfe de la revisió de tarifes. En aquest sentit van apuntar que les baixades es limiten només a la categoria de contenidors carregats de 40 peus, mentre que la de contenidors buits de 20 peus patirà una pujada del 67% en trajectes com el de València a Sevilla.
Recàrrec per mercaderies perilloses
La patronal també va lamentar la reducció del 34% en els serveis setmanals de la Xarxa Intermodal Multiclient, així com la imposició d´un recàrrec d´entre el 15% i el 25% pel transport de mercaderies perilloses, que no existeix a les carreteres i que, segons el parer de la patronal, dificultarà el seu transport per ferrocarril.
Uotc-Astic considera que aquestes noves tarifes estan per damunt de les del transport per carretera i valora en 500.000 les tones de mercaderies que es transvasaran a partir de l´1 de febrer del ferrocarril a la carretera, de les quals un 30 per cent correspondrà, segons ells, a mercaderies perilloses.
Les empreses usuàries del servei de transport per ferrocarril, com els fabricants d´automòbils, les companyies siderúrgiques i les de distribució també van denunciar la situació i van exigir una rectificació al Ministeri de Foment. Segons la seva opinió, les noves tarifes i la supressió de serveis derivarà en una major congestió de la xarxa viària i els seus principals nusos, en un major nombre de vehicles pesats a les carreteres, a més d´una «pèrdua de capacitat operativa de les empreses dedicades al transport i els serveis logístics».
Segons la seva opinió, «empreses de sectors com l´automoció o la química (primer i segon exportadors de l´economia espa-nyola, respectivament) veuran seriosament perjudicada la seva capacitat exportadora i projecció exterior, i la qualitat del servei de proveïment als seus clients intermedis i finals».
A més a més, han demanat la designació per part del Ministeri que dirigeix Magdalena Álvarez de la designació d´un «alt responsable» promotor del transport de mercaderies per ferrocarril.
Crítiques al govern
El president d´Uotc-Astic, Ramon Prujà, assegura que «a Foment no tenen ni idea del que és el transport per ferrocarril » i que el servei actual «és un desastre». En una entrevista a El Vigía, aquest empresari gironí apunta que «els polítics volen vendre que el mercat està lliberalitzat, quan està en mans de Renfe». Segons Prujà, «és el Ministeri de Foment el que està al capdavant de tota aquesta barbaritat, perquè està dient públicament que s´ha de fomentar el transport ferroviari i de mercaderies i, per una altra banda, se l´està carregant».