Page 1 of 2

Transport de mercaderies per ferrocarril

Posted: Monday 26/02/2007 20:23
by entfe001
Obro tema amb títol genèric per englobar les notícies relacionades amb el transport de mercaderies. Començo amb una notícia d'avui del Diari de Girona:
Diari de Girona wrote:Renfe apuja les tarifes i la patronal alerta que es col·lapsaran les carreteres

O.PUIG, GIRONA

Potenciar el transport de mercaderies per ferrocarril és un dels objectius que s´ha fixat l´administració -tant catalana com estatal- a mitjà termini. No obstant això, des de principis de mes, Renfe ha incrementat al voltant d´un 40% les seves tarifes. Així ho ha denunciat la patronal d´operadors de transport de mercaderies, Uotc-Astic, presidida pel gironí Ramon Prujà. En una entrevista al setmanari del sector de la logística El Vigía, Prujà acusa el Ministeri de Foment de «no tenir ni idea del que és el transport per ferrocarril al nostre país». Segons la patronal, la pujada de tarifes de Renfe va desviar 500.000 tones de mercaderies des del ferrocarril fins a altres mitjans de transport, especialment a la carretera.

Uotc-Astic va reaccionar durament a l´anunci de Renfe de la revisió de tarifes. En aquest sentit van apuntar que les baixades es limiten només a la categoria de contenidors carregats de 40 peus, mentre que la de contenidors buits de 20 peus patirà una pujada del 67% en trajectes com el de València a Sevilla.

Recàrrec per mercaderies perilloses

La patronal també va lamentar la reducció del 34% en els serveis setmanals de la Xarxa Intermodal Multiclient, així com la imposició d´un recàrrec d´entre el 15% i el 25% pel transport de mercaderies perilloses, que no existeix a les carreteres i que, segons el parer de la patronal, dificultarà el seu transport per ferrocarril.

Uotc-Astic considera que aquestes noves tarifes estan per damunt de les del transport per carretera i valora en 500.000 les tones de mercaderies que es transvasaran a partir de l´1 de febrer del ferrocarril a la carretera, de les quals un 30 per cent correspondrà, segons ells, a mercaderies perilloses.

Les empreses usuàries del servei de transport per ferrocarril, com els fabricants d´automòbils, les companyies siderúrgiques i les de distribució també van denunciar la situació i van exigir una rectificació al Ministeri de Foment. Segons la seva opinió, les noves tarifes i la supressió de serveis derivarà en una major congestió de la xarxa viària i els seus principals nusos, en un major nombre de vehicles pesats a les carreteres, a més d´una «pèrdua de capacitat operativa de les empreses dedicades al transport i els serveis logístics».

Segons la seva opinió, «empreses de sectors com l´automoció o la química (primer i segon exportadors de l´economia espa-nyola, respectivament) veuran seriosament perjudicada la seva capacitat exportadora i projecció exterior, i la qualitat del servei de proveïment als seus clients intermedis i finals».

A més a més, han demanat la designació per part del Ministeri que dirigeix Magdalena Álvarez de la designació d´un «alt responsable» promotor del transport de mercaderies per ferrocarril.

Crítiques al govern

El president d´Uotc-Astic, Ramon Prujà, assegura que «a Foment no tenen ni idea del que és el transport per ferrocarril » i que el servei actual «és un desastre». En una entrevista a El Vigía, aquest empresari gironí apunta que «els polítics volen vendre que el mercat està lliberalitzat, quan està en mans de Renfe». Segons Prujà, «és el Ministeri de Foment el que està al capdavant de tota aquesta barbaritat, perquè està dient públicament que s´ha de fomentar el transport ferroviari i de mercaderies i, per una altra banda, se l´està carregant».

Posted: Tuesday 27/02/2007 8:58
by genissimon
Només cal que compteu els camions que passen en un dia per la frontera de La Jonquera, quants d'aquests camions es queden a Le Boulou per al transbord al tren i quans trens passen per Portbou.

I tenint en compte que un camió amb un treballador només porta unes 30 Tm netes de càrrega. Un tren en pot portar com si res unes 20 vegades més i no necessita 20 persones.

I d'acord amb el problema del diferent ample de via, però en trànsits interiors tampoc és que estiguin gaire bé. Només cal anar a mirar el pes del transport de mercaderies per ferrocarril a les estadístiques del Ministerio de Fomento. D'allà es dedueix que la carretera va passar de 214.717 milions de Tm-Km el 2004 a 227.381 el 2005, mentre que renfe va passar de 11.460 milions de Tm-Km el 2004 a 11.071 el 2005.

O sigui, mentre la carretera va créixer el 5,89%, renfe va perdre el 3,39%. El 2004, renfe va transportar el 5,06% del conjunt carretera-renfe, mentre que al 2005 la xifra queia al 4,64%.

I amb les noves tarifes per al 2007 de renfe-Mercancías això serà pitjor.

A veure si amb les noves empreses de transport de mercaderies per ferrocarril això s'equilibra una mica.

Salut !!

Posted: Tuesday 27/02/2007 9:41
by express
Tinc entes de que la línia de Mora la Nova la volen tornar de mercaderies i soalemnt passaran uns quants trens de regionals. Com que han entrat noves empreses ferroviaries doncs volen fer passar aquestos trens per aquesta línia. I a nosaltres els usuaris que agafem aquesta linia mos tenim d'aguantar i agafar uns trens que cada vegada van a menys.

Posted: Tuesday 27/02/2007 20:35
by George85
Aquesta noticia s'ha d'agafar amb pinces...

Fins fa dos dies, RENFE tenia una taula de preus pública però que a l'hora de la veritat no servia x re ja que cada client tenia els seus xanxullos i en conseqüència el seu preu especial (evidentment més barat)

Davant la lliberalització del sector, RENFE ha dit que lo que hi havia fins ara, re de re, i que els preus eren els mateixos per tothom. D'aqui ve la queixa de la patronal, que com un nen petit es queixa de la perdua dels seus privilegis.

Els preus han pujat, si, però seguexien sent més baixos que els del transport per carretera.

Posted: Tuesday 27/02/2007 20:37
by Mako448
Parlant de mercaderies,quan posarà en marxa FGC els portautomòbils Seat entre Martorell i el Port?

Posted: Tuesday 27/02/2007 20:41
by entfe001
George85 wrote:Els preus han pujat, si, però seguexien sent més baixos que els del transport per carretera.
Aleshores la gran majoria d'empreses d'aquest país estan dirigides per simis. Si no, no s'explica que optin per la variant econòmicament més cara per transportar les seves mercaderies.

Possiblement l'única excepció sigui SEAT... que passarà de transportar els seus cotxes de Martorell al Port de Barcelona mitjançant la xarxa dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.

A Espanya tenim dos fets clars que provoquin el transport massiu per carretera: la gestió de mercaderies per part de Renfe és nefasta i existeix una màfia del transport per carretera que rebenta preus a costa de condicions infrahumanes pels conductors.

Gestió adequada...

Posted: Wednesday 28/02/2007 23:24
by JaMiRo!
Hola!
George85 wrote:Els preus han pujat, si, però seguexien sent més baixos que els del transport per carretera.
Això és totalment fals.

El transport per carretera és molt més barat que el ferroviari. A més a més cal tenir en compte que a nivell espanyol existeixen un seguit de limitacions que no ajuden molt:

-Inexistència de ports secs, estacions multimodals i grans parcs logístics intercomunicats.

-Saturació de línies d'alt interès; vejam qui té collons de posar més trens per certes línies que tots coneixem...

Si el transport ferroviari vol ser competitiu, li calen dues coses:

-Infraestructura. Molta infraestructura: tant vies com estacions i centres intermodals com he comentat abans.

-Que les externalitats del transport per carretera comencin a pagar-se. Això és, fer pagar per contaminar i saturar les vies de comunicació.

Salut!

50%

Posted: Thursday 01/03/2007 23:16
by JaMiRo!
fantito wrote:Avui he hagut d'anar a Lleida per feina.

He vist més trens per les carreteres que per les vies!
Espera que ho endevini:

-5000s de CAF des de Saragossa cap a Barcelona?

-Citadis d'Alstom des de Barcelona cap a Madrid?

:D

Posted: Thursday 01/03/2007 23:39
by Jordilar
Res d'això:

via mètrica :D :)

Posted: Thursday 01/03/2007 23:43
by aarongilp
Home, essent francs, jo crec que es referia a trens de carretera, així que et desmonto una mica la ironia/metàfora/broma/com li vulguis dir :D

!!!

Posted: Friday 02/03/2007 16:54
by JaMiRo!
:llengua

:D :D :D

Posted: Sunday 04/03/2007 12:13
by George85
entfe001 wrote:
George85 wrote:Els preus han pujat, si, però seguexien sent més baixos que els del transport per carretera.
Aleshores la gran majoria d'empreses d'aquest país estan dirigides per simis. Si no, no s'explica que optin per la variant econòmicament més cara per transportar les seves mercaderies.
(...)
No tot és el preu. Hi ha altres variables que fan decidir a les empreses per un medi de transport o un altre. La flexibilitat, disponiblitat, rapidesa,... i el tren no te cap d'aquestes 3...
JaMiRo! wrote:Hola!
George85 wrote:Els preus han pujat, si, però seguexien sent més baixos que els del transport per carretera.
Això és totalment fals.

El transport per carretera és molt més barat que el ferroviari. A més a més cal tenir en compte que a nivell espanyol existeixen un seguit de limitacions que no ajuden molt:

-Inexistència de ports secs, estacions multimodals i grans parcs logístics intercomunicats.

-Saturació de línies d'alt interès; vejam qui té collons de posar més trens per certes línies que tots coneixem...

Si el transport ferroviari vol ser competitiu, li calen dues coses:

-Infraestructura. Molta infraestructura: tant vies com estacions i centres intermodals com he comentat abans.

-Que les externalitats del transport per carretera comencin a pagar-se. Això és, fer pagar per contaminar i saturar les vies de comunicació.

Salut!
Benvolgut JaMiRo,

transportar X tones de mercaderies a Y kilometres és més barant en tren que amb camió. Però com molt bé dius tu, hi ha moltes més variables que en aquest país desafavoreixen completament al tren i és per aixó que en conjunt, quan un empresari fa els seus càlculs, li surt més a compte el camió.

La falta d'infraestructures i de servei son unes de les causes d'aquesta desavantage del tren en front del camió.

Porto uns 5 mesos treballant per a una empresa que vol desenvolupar un servei intermodal i tot i que jo ho veig difícil, la lliberalització del sector pot portar algunes millores. ;)




Podeu fer un cop d'ull en aquest fil del forum de la PTP

El que hi ha

Posted: Monday 05/03/2007 19:19
by JaMiRo!
Hola!
George85 wrote:Però com molt bé dius tu, hi ha moltes més variables que en aquest país desafavoreixen completament al tren i és per aixó que en conjunt, quan un empresari fa els seus càlculs, li surt més a compte el camió.
Això mateix. Al final surt més car. ;)

Es lo que hay. :'(

Salut!

Posted: Wednesday 07/03/2007 13:42
by genissimon
Un altre argument:

La CIM Vallès a Santa Perpètua té ramal de connexió ferroviària ?

En cas que no en tingui, està previst que se n'hi construeixi un (o dos, un per a cada ample de via)?

I la CIM Vallès està, aproximadament, a un quilòmetre d'on es creuen a diferent nivell les línies de El Papiol - Mollet amb la de BCN a Puigcerdà. I a l'altre costat de la B-143 hi ha la fàbrica Alstom. Donat que a la fàbrica Alstom s'hi arribarà en ample UIC i s'hi arriba en ample ibèric, no crec que fos tan difícil arribar en tren a la CIM Vallès.

I la CIM Lleida que també està relativament propera a línies feroviàries, no té ramal de connexió a les xarxes ferroviàries?

Salut !!

Posted: Wednesday 07/03/2007 14:26
by sanlucar-playa
No estoy tan documentado como para elaborar una tesis, pero el día 28 de Febrero tuve que ir urgentemente a Gerona y observé algunas cosas. Por lo pronto, la AP-7 era una fila contínua de camiones. En algún tramo de cuatro carriles se ponían a adelantar unos a otros ocupando tres y dejando sólo uno a los vehículos ligeros.

Por ventilarme un rato salí a eso de la una y cuarto a chafardear por los alrededores de la estación de Gerona, y quedé sorprendido del poquísimo tráfico ferroviario. A las 13.45 pasó un MD hacia el Norte; a las 14.02 pasó hacia el Sur un portacoches vacío, seguido a cinco minutos por una tandem de japonesas; a las 14.36, también hacia el Sur, otro MD. Luego me fui a comer.

La verdad es que esperaba ver más movimiento.

Posted: Wednesday 07/03/2007 14:54
by davida
Segons el projecte basic del "Ramal Castellbisbal/Papiol-Mollet Sant Fost. Adecuación de la línea para tráficos en ancho internacional y ancho ibérico. Nudo de Mollet"
Al Cim del Valles no esta previst cap ramal de mercaderies.
Image
El Cim es trobaria en aquest mapa just al limit superior de la pàgina. Amb el que el ramal necesari seria d'uns centenars de metres. Tampoc esta previst un ramal UIC a Alstom.
El que si esta previst es l'estació de mercaderies de La Llagosta amb vies UIC i iberic

Posted: Wednesday 07/03/2007 15:07
by aarongilp
sanlucar-playa wrote:La verdad es que esperaba ver más movimiento.
Por las mañanas puede llegar a ser un poco festival, pero nada comparado con el otro lado de la frontera...

Posted: Wednesday 07/03/2007 17:44
by entfe001
sanlucar-playa wrote:La verdad es que esperaba ver más movimiento.
Para muestra un botón: la terminal de mercancías gerundense sólo mueve un tren por día de lunes a viernes. Todo el resto del tráfico procede de Portbou. La derivación del polígono de Celrà hace años que está clausurada.

En todo caso, buena parte del movimiento de mercancías se concentra por la noche (se oye por toda la ciudad el ruido que hacen a su paso por el viaducto).

Posted: Wednesday 07/03/2007 18:21
by aarongilp
entfe001 wrote:la terminal de mercancías gerundense sólo mueve un tren por día de lunes a viernes.
Un tren al dia dimarts o dijous, res més. La resta de la setmana sense trens.

Posted: Wednesday 07/03/2007 20:10
by MRS
aarongilp wrote:Un tren al dia dimarts o dijous, res més. La resta de la setmana sense trens.
Pel que vaig observar aquest estiu a l'estació de mercaderies, només dos o tres trens a la setmana, de dimarts a divendres. També vaig veure un dia una locomotora 250 maniobrant amb uns vagons plens de ferralla que han de provenir de la ferralleria que hi ha al costat de l'estació de mercaderies. De fet, la ferralleria té un apartador.