Page 1 of 4
Curiositats de la retolació del metro
Posted: Thursday 01/03/2007 14:51
by Guigui
Si us fixeu, la retolació estàndard de les estacions del metro és: nom estació, logo metro, nom estació, logo metro, termòmetre i tornar a començar.
Trobo una mica antiestètic l'assimetria que causa tenir-hi dos cops el logotip. En lloc d'això, trobo que entre termòmetres n'hi hauria prou amb un panell del logotip entre dos del nom de l'estació.
Bé, és una punyeteria estètica per part meva, però volia aportar aquest granet friki.
D'altra banda, una mancança més greu em sembla l'absència de retolació allí on les andanes s'eixamplen i no hi ha cap paret on fixar-la, com passa a Catalunya L3 al final de l'andana cantó mar. Trobo que haurien de posar-hi unes guies metàl·liques subjectades a les columnes, que poden anar perfectament a una alçada prou alta perquè ningú s'hi clavi un cop de cap.
Posted: Thursday 01/03/2007 15:47
by Fran-Ikarus
Ara no acabo d'entendre això de l'assimetria... Se suposa que la sensació de simetria augmenta si el logotip està a un costat i a un altre, no? O no vols dir això?
De fet, el logotip del Metro deu ser un dels pocs que, per sí mateix, és completament simètric!
Posted: Thursday 01/03/2007 17:01
by Guigui
No, em refereixo a que la seqüència és: termòmetre, logo, nom estació, logo, nom estació, termòmetre. I m'agradaria més: termòmetre, nom estació, logo, nom estació, termòmetre. És a dir, un element (en aquest cas, el logo) centrat en relació als termòmetres, que amb el seu fons negre contrasten amb el color indicatiu de la línia, creant una certa referència visual.
Posted: Friday 02/03/2007 12:56
by entfe001
Fa temps la configuració era nom d'estació, logotip, termòmetre, logotip, nom d'estació, logotip, termòmetre, logotip... Això que un termòmetre estigui al costat del nom de l'estació és el que trobo antiestètic.
Posted: Friday 02/03/2007 13:30
by Platanito
Jo voto per: número d'estació-logo GMB o FMB(T) segons la línia-nom original de l'estació-el mateix logo que abans, i torna a començar
:begut
Posted: Friday 02/03/2007 18:26
by Guigui
entfe001 wrote:Fa temps la configuració era nom d'estació, logotip, termòmetre, logotip, nom d'estació, logotip, termòmetre, logotip... Això que un termòmetre estigui al costat del nom de l'estació és el que trobo antiestètic.
La configuració d'abans era quan els termòmetres eren sobre el límit de l'andana amb la via, és a dir, invisibles des del tren. Si bé és cert que era més estètic, també cal dir que amb la supressió d'aquelles cornises les estacions han guanyat una mica en lluminositat.
D'altra banda, trobo superflu posar-hi tants logotips. A la gent no li importa tant quina empresa o quin producte "consumeix" sinó on es troba. O sigui que, posats a cobrir totes les estacions de panells, més val que duguin el nom que no pas publicitat institucional encoberta.
Posted: Friday 02/03/2007 18:31
by wefer
Guigui wrote:cal dir que amb la supressió d'aquelles cornises les estacions han guanyat una mica en lluminositat.
I ara que ja han tret les cornises per donar més "lluminositat" i sensació d'espai, es dedicaran a posar portes de tancament d'andana
Posted: Friday 02/03/2007 19:32
by entfe001
Guigui wrote:entfe001 wrote:Fa temps la configuració era nom d'estació, logotip, termòmetre, logotip, nom d'estació, logotip, termòmetre, logotip... Això que un termòmetre estigui al costat del nom de l'estació és el que trobo antiestètic.
La configuració d'abans era quan els termòmetres eren sobre el límit de l'andana amb la via, és a dir, invisibles des del tren. Si bé és cert que era més estètic, també cal dir que amb la supressió d'aquelles cornises les estacions han guanyat una mica en lluminositat.
Encants estava rotulat d'aquesta forma i sempre ha tingut la senyalètica a les parets.
Posted: Friday 02/03/2007 21:35
by Guigui
entfe001 wrote:Encants estava rotulat d'aquesta forma i sempre ha tingut la senyalètica a les parets.
En tot cas, deuria ser el disseny de quan el color de fons era gris, abans de passar al negre.
Posted: Saturday 03/03/2007 12:20
by sortrens
Abans totes les estacions estaven numerades, ara ja no, és el cas de la "L2". En la "L1" l'estació d'Hospital de Bellvitge és l'estació número 11 i Fondo la 40 (30 estacions). La "L3" Zona Universitària és l'estació número 14. La "L4" quan arribava a Pep Ventura era l'estació número 9. I finalment la "L5" sé també que l'estació de Cornellà és la 9 també. Això si agafeu un plànol del metro podeu saber amb aquestes referències quins números correspon a la resta d'estacions.
Posted: Saturday 03/03/2007 15:03
by orique
A Bogatell encara hi ha la numeració (20).
Posted: Saturday 03/03/2007 16:39
by metring
Cert, i Fabra i Puig era la 34. Era el codi intern per a que els treballadors sabessin l'estació. Mai no començaven per 1,2,3..., en previsió d'inauguracions d'estacions noves, per qualsevol dels extrems.
Posted: Saturday 03/03/2007 16:50
by orique
De fet, a les "marques" dels títols de transport tres de les xifres corresponen al codi de l'estació. Igualment, a l'anvers de les targetes figura l'estació on ha estat comprada (entre altres dades)
Posted: Sunday 04/03/2007 0:56
by Denisuko
metring wrote:Cert, i Fabra i Puig era la 34. Era el codi intern per a que els treballadors sabessin l'estació. Mai no començaven per 1,2,3..., en previsió d'inauguracions d'estacions noves, per qualsevol dels extrems.
Fins que arriba alguna pel mig (El maresme | Forum) i fan canviar de numero unes quantes estacions
Posted: Sunday 04/03/2007 11:43
by EUKibo
Pero cal dir que la rotulacio de TMB es perfecte, en tot moment i en tot passadis et trobes una senyal que et guia, a mes esta tot molt normalitzat, es a dir que a totes les linies per trobar la teva andana has de seguir el numero/color de la linia i la destinacio, a mes hi abunden planols al carrer, planols al vestibul i planol a les andanes, i quan un cami es separa tambe et fiquen les dues seccions de temometres que queden.
I en el cas de voler sortir, quan baixes del tren davant sempre trobes tota la informacio que necessites a la franja negra de dalt. Totes les sortides, les que estan adaptades i els centres comercials o monuments cap a on s'hi va. A més el que trobo molt interessant es el planol de la zona que hi ha al centre de les andanes on surten de rosa totes les escoles, centres comercials, biblioteques, parcs, busos que es el que la gent necessita saber quan va per primer cop a una estacio.
Resumint, que pel que fa a senyalitzacio a TMB es excelent, no te errors i no es presta a confusions, es molt visual i directa, quan baixes a una estacio per primera vegada no necessites de ningu per trobar un enllaç amb una altra linia de metro, la sortida o l'ascensor per si portes maletes.
Tot el contrari que RENFE on no hi ha planols, si en trobes algun una estacio el te a l'andana, l'altra el te al vestibul i mai saps on poden estar, a mes que els que hi han estan tant passats que encara no existeix la R7 i ni dir ja la R10... En cap moment un cop valides trobes una senyal que t'indiqui quina es l'andana on es troba el tren amb la teva destinacio, tampoc hi ha informacio digital de "proper tren" gairebe enlloc... Exemples: Castelldefels, on hi ha 4 vies, una sense servei, dues fent servei cap Barcelona i una altra cap Vilanova i tots els dies mes d'una persona sempre pregunta que on s'agafa el tren a Barcelona...
Posted: Sunday 04/03/2007 22:03
by Guigui
EUKibo wrote:Resumint, que pel que fa a senyalitzacio a TMB es excelent, no te errors i no es presta a confusions, es molt visual i directa, quan baixes a una estacio per primera vegada no necessites de ningu per trobar un enllaç amb una altra linia de metro, la sortida o l'ascensor per si portes maletes.
Cert, però sempre et trobes el despistat o perdut que pregunta algú com anar a tal o tal lloc perquè no treu l'aigua clara de les indicacions. Ni la millor de totes les retolacions està a prova de tot, però coincideixo amb tu que, en general, TMB en té un bon sistema.
Posted: Sunday 04/03/2007 23:20
by Izo
També hi ha la gent que et pregunta sense haver-se preocupat per mirar abans un plànol o cartell informatiu. Això m'ha passat tant al metro com a FGC, i crec que tan els uns com els altres tenen el tema de la informació al client prou ben gestionat. Suposo que els que pregunten smepre deuen pensar que és més fàcil preguntar que posar-se a mirar un panell, no ho sé, però el cas és que a vegades et pregunten cada cosa que sembla que creguin que ets una enciclopèdia amb potes.
Posted: Sunday 04/03/2007 23:59
by Carlos L'H
Ya se que no viene al caso pero, quería comentar que todos los mapas de la L5 han sido actualizados.
Novedades:
T5 y R10.
-No han puesto al menos que se están ampliando la L2 (Badalona Centre) y L3 (Roquetes y Trinitat Nova).
Posted: Monday 05/03/2007 9:41
by Danzig
^^ Ya era hora
Posted: Monday 05/03/2007 16:51
by entfe001
Guigui wrote:entfe001 wrote:Encants estava rotulat d'aquesta forma i sempre ha tingut la senyalètica a les parets.
En tot cas, deuria ser el disseny de quan el color de fons era gris, abans de passar al negre.
Correcte. Precisament Encants va ser l'última estació de la L2 a tenir senyalètica negra. També comento com a curiositat que Encants mai ha tingut el número 17 a cap plafó de l'estació.