Present i futur de la línia Figueres - Portbou
Posted: Friday 09/03/2007 11:22
Obro aquest fil per aglutinar totes les notícies relacionades amb aquest tram específic de la línia Barcelona - Portbou i l'inauguro amb una notícia d'ahir del Diari de Girona:
Diari de Girona wrote:Portbou, Colera, Llançà i Vilajuïga reclamen a Renfe i Foment un increment dels trens
ACN/DDEG, PORTBOU
Els ajuntaments de Portbou, Colera, Llançà i Vilajuïga han demanat a Renfe i al Ministeri de Foment que s´ampliï la freqüència horària de trens regionals entre Girona i Portbou. Consideren que actualment és «insuficient» i que no permet compaginar la vida laboral i personal dels habitants de les seves poblacions. Ho valoren com una «vulneració flagrant» dels seus drets respecte a altres poblacions on el tren permet desplaçar-se per treballar o estudiar als habitants. Temen que l´arribada del TAV i la focalització de l´estació a Figueres encara els perjudiqui més.
Segons ha explicat l´alcalde de Portbou, Manel Flores, la degradació de la línia regional que va de Portbou fins a Figueres i Girona «permet afirmar» que s´ha prioritzat els seus interessos econòmics, en detriment de la funció de servei públic que suposadament hauria d´oferir. La progressiva disminució en la freqüència de trens i la «mala qualitat general» del servei, ha arribat a uns límits que cal denunciar. Això ha afectat, segons ha assenyalat Flores, als habitants, no només pel que fa a les comunicacions i el transport, sinó també a nivell social i personal. Si treballen a Figueres, a partir de dos quarts de vuit no hi ha trens. Per tant, es dificulta la conciliació de la vida laboral i familiar i moltes persones marxen a viure a altres poblacions.
En aquest sentit, la falta de trens dificulta l´accés a millors perspectives laborals i també ocasiona problemes en relació amb la formació i altres àmbits. Per això ho consideren una «vulneració flagrant» dels seus drets fonamentals. Demanen públicament a Renfe, al Ministeri de Foment, i al Govern, que es millori el servei de trens regionals entre Girona i Portbou, més freqüència, millors infraestructures i instal·lacions. Consideren que se´ls està negant un dret que altres tenen, i que per tant doncs, caldrà aplicar les mesures que siguin convenients. L´alcalde de Llançà, Pere Vila, ha explicat que al seu municipi, així com als de Vilajuïga i Colera, no paren tots els trens que tenen com a punt de sortida o arribada l´estació de Portbou, i que, si bé la freqüència de trens ja ha anat disminuint al llarg dels anys, en aquestes poblacions encara s´han vist més perjudicats.
L´arribada del TAV
L´alcalde de Vilajuïga, Pere Trias, ha afegit que comparteixen una visió positiva en relació a l´arribada del TAV, però que si es milloren les infraestructures en altres punts, caldrà que també se´ls tingui en compte. Trias ha assenyalat que s´han anat quedant sense servei de transport públic de mica en mica, i que es tracta d´un dret. Flores també ha aclarit que estan oberts a qualsevol reunió, estudi i solució, però ha afegit que no es pot continuar d´aquesta manera. Hi ha un total de 25 trens diaris des de Girona i Figueres cap a Barcelona, a diferència de Portbou que en té només 11. Per altra banda, hi ha un servei de bus de Sarfa que surt de Portbou i Llançà, però només als matins.
Flores ha explicat que el tren Arco, de Portbou fins a València, ha desaparegut, i ha afegit que, des dels quatre municipis temen que l´arribada del TAV i la «focalització» d´Adif en la futura estació de Figueres i les seves línies se´ls deixi de banda, amb pitjors condicions encara.
Flores diu que el recompte dels passatgers dels trens no és real
L´alcalde de Portbou, Manel Flores, ha explicat, referent als càlculs de passatgers que esgrimeix Renfe, que passatgers que vénen de l´estranger amb uns bitllets d´origen corresponent a un altre país o empresa privada no es comptabilitzen. Tampoc figueren en les ràtios de la companyia els treballadors d´altres poblacions de la zona -on viuen- que utilitzen el transport, malgrat que no el paguen. Per tant, per Flores aquests estudis han anat indicant que els usuaris o viatgers eren menys que «els reals» i finalment Renfe ha optat per retallar trens. Una altra qüestió negativa és que, segons el conveni amb els treballadors, han de dormir en hotels de tres estrelles o similars i en no haver-n´hi a Portbou van marxar a Figueres. Més tard van proposar fer un hotel, però es van fer enrere. L´Ajuntament ho va qualificar de zona hotelera i la companyia el vol vendre per construir-hi pisos.