La PTP proposa un pla pel transport en superfície a BCN
Posted: Wednesday 21/03/2007 9:32
http://www.avui.cat/
-----------------------------------------
Proposen 4 nivells de bus per fer més fluid el trànsit
La PTP demana que el consistori creï un pla estratègic per al transport de superfície
V.M.
Barcelona podria millorar la mobilitat amb una nova xarxa d'autobusos jerarquitzada i més concentrada, a més d'estretament relacionada amb el tramvia i la xarxa de metro i ferrocarrils, segons una proposta de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP).
La PTP proposa crear quatre xarxes superposades. En el primer nivell hi hauria la interurbana, amb els busos més ràpids, que circularien per carrils centrals exclusius i tindrien parada cada 500 m. En el segon nivell hi hauria la xarxa ràpida, que circularia per un carril protegit central i que tindria parades cada 400 i 500 metres i preferència semafòrica per arribar a velocitats mitjanes. En el tercer nivell hi hauria la xarxa distribuïdora, que uniria el barris; en aquesta xarxa els autobusos circularien per carrils laterals amb segregació tova, que permet sortir-ne però és difícil d'envair. I al quart nivell hi hauria la xarxa de barri, de prioritat secundària, que donaria servei local.
En el document presentat ahir la PTP insta l'Ajuntament a elaborar un pla estratègic de transport públic de superfície, l'únic que encara no en té. El director de la PTP, Ricard Riol, va apostar per una xarxa adequada per anar a 20 km/h que estigui protegida de la resta del trànsit. Riol va destacar que "cal un canvi urgent, especialment a la xarxa d'autobusos, per evitar el col·lapse circulatori a què ens veurem abocats". Els autobusos de TMB tenen la velocitat mitjana més baixa de tot el transport de la ciutat. Aquesta mitjana ha passat de 12,8 km/h a 11,75 km/h en cinc anys, tot i que la flota ha crescut a un ritme d'un 3% anual per compensar la pèrdua de velocitat per l'increment del trànsit rodat, sense comptar altres millores en el servei. "Incrementar vehicles per manca de velocitat comercial és una patologia de la mobilitat insostenible", assegura Riol.
El pla preveu també ampliar la xarxa actual del Trambaix i el Trambesòs, que pel PTP s'han consolidat com la millor actuació en transport públic dels últims anys. El Trambesòs té una velocitat mitjana de 19 km/h i el Trambaix de 18 km/h, i plegats reuneixen més de 50.000 validacions al dia.
-----------------------------------------
Proposen 4 nivells de bus per fer més fluid el trànsit
La PTP demana que el consistori creï un pla estratègic per al transport de superfície
V.M.
Barcelona podria millorar la mobilitat amb una nova xarxa d'autobusos jerarquitzada i més concentrada, a més d'estretament relacionada amb el tramvia i la xarxa de metro i ferrocarrils, segons una proposta de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP).
La PTP proposa crear quatre xarxes superposades. En el primer nivell hi hauria la interurbana, amb els busos més ràpids, que circularien per carrils centrals exclusius i tindrien parada cada 500 m. En el segon nivell hi hauria la xarxa ràpida, que circularia per un carril protegit central i que tindria parades cada 400 i 500 metres i preferència semafòrica per arribar a velocitats mitjanes. En el tercer nivell hi hauria la xarxa distribuïdora, que uniria el barris; en aquesta xarxa els autobusos circularien per carrils laterals amb segregació tova, que permet sortir-ne però és difícil d'envair. I al quart nivell hi hauria la xarxa de barri, de prioritat secundària, que donaria servei local.
En el document presentat ahir la PTP insta l'Ajuntament a elaborar un pla estratègic de transport públic de superfície, l'únic que encara no en té. El director de la PTP, Ricard Riol, va apostar per una xarxa adequada per anar a 20 km/h que estigui protegida de la resta del trànsit. Riol va destacar que "cal un canvi urgent, especialment a la xarxa d'autobusos, per evitar el col·lapse circulatori a què ens veurem abocats". Els autobusos de TMB tenen la velocitat mitjana més baixa de tot el transport de la ciutat. Aquesta mitjana ha passat de 12,8 km/h a 11,75 km/h en cinc anys, tot i que la flota ha crescut a un ritme d'un 3% anual per compensar la pèrdua de velocitat per l'increment del trànsit rodat, sense comptar altres millores en el servei. "Incrementar vehicles per manca de velocitat comercial és una patologia de la mobilitat insostenible", assegura Riol.
El pla preveu també ampliar la xarxa actual del Trambaix i el Trambesòs, que pel PTP s'han consolidat com la millor actuació en transport públic dels últims anys. El Trambesòs té una velocitat mitjana de 19 km/h i el Trambaix de 18 km/h, i plegats reuneixen més de 50.000 validacions al dia.