Page 1 of 1

La PTP proposa un pla pel transport en superfície a BCN

Posted: Wednesday 21/03/2007 9:32
by wefer
http://www.avui.cat/
-----------------------------------------
Proposen 4 nivells de bus per fer més fluid el trànsit
La PTP demana que el consistori creï un pla estratègic per al transport de superfície

V.M.

Barcelona podria millorar la mobilitat amb una nova xarxa d'autobusos jerarquitzada i més concentrada, a més d'estretament relacionada amb el tramvia i la xarxa de metro i ferrocarrils, segons una proposta de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP).

La PTP proposa crear quatre xarxes superposades. En el primer nivell hi hauria la interurbana, amb els busos més ràpids, que circularien per carrils centrals exclusius i tindrien parada cada 500 m. En el segon nivell hi hauria la xarxa ràpida, que circularia per un carril protegit central i que tindria parades cada 400 i 500 metres i preferència semafòrica per arribar a velocitats mitjanes. En el tercer nivell hi hauria la xarxa distribuïdora, que uniria el barris; en aquesta xarxa els autobusos circularien per carrils laterals amb segregació tova, que permet sortir-ne però és difícil d'envair. I al quart nivell hi hauria la xarxa de barri, de prioritat secundària, que donaria servei local.

En el document presentat ahir la PTP insta l'Ajuntament a elaborar un pla estratègic de transport públic de superfície, l'únic que encara no en té. El director de la PTP, Ricard Riol, va apostar per una xarxa adequada per anar a 20 km/h que estigui protegida de la resta del trànsit. Riol va destacar que "cal un canvi urgent, especialment a la xarxa d'autobusos, per evitar el col·lapse circulatori a què ens veurem abocats". Els autobusos de TMB tenen la velocitat mitjana més baixa de tot el transport de la ciutat. Aquesta mitjana ha passat de 12,8 km/h a 11,75 km/h en cinc anys, tot i que la flota ha crescut a un ritme d'un 3% anual per compensar la pèrdua de velocitat per l'increment del trànsit rodat, sense comptar altres millores en el servei. "Incrementar vehicles per manca de velocitat comercial és una patologia de la mobilitat insostenible", assegura Riol.

El pla preveu també ampliar la xarxa actual del Trambaix i el Trambesòs, que pel PTP s'han consolidat com la millor actuació en transport públic dels últims anys. El Trambesòs té una velocitat mitjana de 19 km/h i el Trambaix de 18 km/h, i plegats reuneixen més de 50.000 validacions al dia.

Posted: Wednesday 21/03/2007 9:53
by wefer
http://www.elperiodico.cat
-----------------------------------
La velocitat dels busos de BCN segueix a la baixa pel trànsit privat
1. • Els desplaçaments es van fer el 2006 a una mitjana d'11,7 km/h, enfront dels 12,8 del 2001
2. • L'entitat Promoció del Transport Públic demana un pla estratègic i un peatge per als cotxes buits


RAMON COMORERA
BARCELONA

La xarxa d'autobusos de Barcelona ha millorat els últims anys, però elements importants del servei no canvien de manera proporcional, més aviat al contrari. La velocitat mitjana ha baixat des dels 12,8 quilòmetres per hora del 2001 fins als 11,7 del 2006 i cada any es necessita un 3% més de flota per donar unes prestacions similars. Aquesta xifra arriba al 20% els últims set anys. La raó és que els autobusos "s'encallen en el trànsit perquè la seva regulació està pensada per evitar la congestió del vehicle privat i no la fluïdesa del transport públic". Aquesta és la contundent conclusió de l'informe que va ser presentat ahir per l'oenagé d'experts en mobilitat Promoció del Transport Públic (PTP).

L'actual president de l'associació, Ricard Riol, i el que ho ha estat fins ara, Pau Noy, van demanar a l'ajuntament l'elaboració d'un pla estratègic del transport de superfície, "perquè és l'únic mitjà que no en té". I ho van fer en un acte públic que va tenir lloc al Col.legi d'Enginyers Industrials ahir a la nit perquè les seves propostes siguin un element a tenir en compte per les forces polítiques que formin el nou govern de la ciutat després de les eleccions municipals.

ESPAI PROTEGIT

La tesi central de l'estudi, titulat Transport públic de superfície: renovar-se o morir, és que sense mesures de protecció enfront de la marea global del trànsit, aquest tipus de mobilitat no pot progressar. S'ha de disposar d'un espai propi, suficient, planificat i respectat per la resta de vehicles per poder arribar a la velocitat mitjana de 20 quilòmetres per hora que els autors del treball estimen que és la "desitjable". I això es pot aconseguir tancant metres quadrats de via pública al cotxe privat.

Per a la PTP, les noves línies de tramvia, que des de la seva implantació el 2004 segueixen augmentant la seva velocitat comercial, han demostrat que és possible funcionar bé als carrers i sense necessitat de construir túnels sempre complexos.

Consideren, a més, que el servei que presten les dues xarxes de tramvia arriba a ser, en alguns aspectes, fins i tot millor que el metro, al qual qualifiquen no pas de "solució" sinó de "part de la solució" pel seu alt cost i perquè presenta més dificultat per acostar-se a l'usuari.
Una de les propostes que més criden l'atenció de l'estudi és la implantació d'un peatge per a l'accés a Barcelona dels vehicles privats ocupats per menys de tres persones. Els punts de control del passatge s'instal.larien a les entrades de Montgat (C-32), Sant Joan Despí (B-23), el Prat de Llobregat (C-31), Vallvidrera (túnels), Montcada i Reixac (C-33, que es traslladaria des del peatge actual de Mollet) i Ripollet (C-58).

MILLORA URGENT

L'autobús és, segons les dades comparades per Riol i Noy, el tipus de transport que requereix una millora més urgent de la velocitat ja que se situa en l'últim lloc de la classificació. Per sobre dels seus 11,7 quilòmetres per hora hi ha el cotxe privat, amb 16 (en sentit mar-muntanya) i 23 (de Besòs-Llobregat), el Trambaix i el Trambesòs, amb 16,7 i 17,9, el metro, amb 28,5, i els trens de Rodalies, amb 35 quilòmetres per hora.

A UNA LEGISLATURA

Els dos experts destaquen que el desenvolupament de les propostes de l'estudi, tant les noves vies exclusives, com la protecció amb elements diversos dels actuals carrils bus o la persecució més eficaç de l'ocupació il.legal d'a- quests carrils, "es podrien implantar en una sola legislatura".
Barcelona canviaria així el 2011 el seu actual "model insostenible de mobilitat" en què "el vehicle privat rep totes les atencions" per un nou esquema que compliria "el principi de l'interès general del transport públic".


> Veure el gàfic en PDF


-

Posted: Wednesday 21/03/2007 10:13
by wefer
http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/
-------------------------------------
Punt i a part. Una entitat proposa 6 peatges a l'entrada de Barcelona per reduir el trànsit privat
L'Associació per a la Promoció del Transport Públic presenta a l'administració un pla per millorar la circulació als carrers

ROSA M. BRAVO. Barcelona

L'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), la principal entitat d'aquestes característiques a Barcelona, va presentar ahir un pla per millorar el transport en superfície. Una de les propostes és instal·lar sis peatges a l'entrada a Barcelona per fer pagar els vehicles amb més de tres ocupants amb l'objectiu de dissuadir de l'ús del vehicle privat i aconseguir diners per subvencionar el transport públic. També planteja la necessitat d'augmentar l'ús de l'autobús, i per això és essencial aconseguir incrementar la velocitat d'aquests vehicles. La fórmula que proposa la PTP és el desenvolupament d'una xarxa amb diferents jerarquies, per aconseguir que els autobusos que transiten pels carrers principals tinguin carrils segregats al centre de la calçada.

Els peatges que proposa la PTP estarien situats a Montgat (traslladant a aquest punt el peatge de la C-32), a Sant Joan Despí (B-23), al Prat (C-31), a Vallvidrera (als túnels), a Montcada (a la C-33, que es traslladaria des de l'actual peatge de Mollet) i a Ripollet (C-58). Segons va explicar ahir un portaveu de l'entitat, Pau Noy, haurien de pagar el peatge els vehicles amb menys de tres ocupants. L'objectiu seria doble: dissuadir de l'ús del vehicle privat a l'interior de la ciutat i recaptar diners per subvencionar el transport públic. Aquesta mesura és una de les propostes contingudes en el document Transport públic de superfície a Barcelona: renovar-se o morir, que l'associació presentarà a l'Ajuntament de Barcelona, a l'Entitat Metropolitana del Transport i a la Generalitat.

A més del peatge ecològic, la PTP proposa la redacció d'un pla estratègic específic per al transport en superfície. L'entitat planteja que és un error basar el transport a l'interior de Barcelona en el metro: «No és la solució, sinó que només forma part de la solució; en paral·lel s'han d'anar tancant espais al cotxe.» L'autobús juga, en aquest sentit, un paper fonamental, però s'ha de millorar el funcionament de la xarxa per lluitar contra un gran inconvenient d'aquest mitjà de transport: la baixa velocitat comercial. Segons l'estudi de la PTP, la velocitat mitjana de l'autobús és d'11,8 km/h, mentre que la del cotxe arriba als 23; la del metro, als 28,5; la del Trambesòs, als 17,9, i les bicicletes, als 20. Hi ha trams en què la velocitat mitjana baixa fins a 8 km/h. Per compensar la pèrdua de velocitat comercial, la flota d'autobusos creix a un ritme d'un 3%, però no s'incideix en la causa de la baixa velocitat, que és l'ocupació dels carrils bus. Que estigui a la dreta i sense separació fa que la resta de vehicles el facin servir per aparcar, carregar i descarregar, i girar a la dreta.

La proposta de l'entitat és crear una xarxa d'autobús jerarquitzada, en què una sèrie de vehicles gaudeixin de carrils segregats al centre de la calçada, per evitar així la invasió dels altres vehicles. Els autobusos es dividirien en quatre tipus: els autobusos provinents de l'exterior de Barcelona circularien a 25 km/h per carrils al centre de la calçada i parades cada 500 metres en apartadors. Un cop a l'interior de la ciutat, als carrers principals transitarien per plataformes preferentment centrals amb parades cada 400 o 500 metres sense apartadors. En la xarxa que distribuiria el trànsit dels carrers principals als barris, els autobusos circularien a 14 km/h en l'actual carril bus. I un cop als barris, ho farien per la xarxa viària convencional.

D'altra banda, la PTP planteja la necessitat d'incrementar la xarxa de tramvia, començant per la unió a la Diagonal del Trambaix i el Trambesòs. S'hauria de perllongar el servei actual i fer arribar el Trambesòs del carrer Wellington a la ronda de Dalt, passant pel passeig de Colom, el Paral·lel i el carrer Urgell.

----------------------------------

Velocitat del bus
- Sant Ramon- Cornellà Centre: 19 km/h
- Francesc Macià-Zona Universitària: 16,8 km/h
- Diagonal-Pla de Palau: 10,9 km/h
- Aribau-Mandri: 7,6

Velocitat del transport
- Trens de Rodalies: 35 km/h
- Metro: 28,5 km/h
- Cotxe Besòs-Llobregat: 23 km/h
- Bicicleta: 20 km/h
- Trambesòs: 17,9 km/h
- Trambaix: 16,7 km/h
- Cotxe mar-muntanya: 16 km/h
- Bus: 11,8 km/h

Instal·lació de carrils bus ràpids
- Diagonal. Connexió amb el carril de vehicles d'alta ocupació (VAO) de Maria Cristina
- Duplicació del carril bus de Gran Via nord
- Gran Via central: unió amb VAO de Gran Via nord i sud
- Ronda del Mig
- Meridiana. Connexió amb VAO provinent de Ripollet
- Ronda de Dalt
- Estació de Sants.

Propostes pel tramvia
- Millora del temps de viatge a la T3
- Unió del Trambaix i el Trambesòs per la Diagonal
- Prolongació del Trambesòs fins a la ronda de Dalt