Page 1 of 1
Dubte sobre alguns trams de doble via d'arreu de l'estat...
Posted: Thursday 22/03/2007 3:00
by Jordi Freixas
M'hi he fixat, que en diverses fotos i videos del youtube de trens en trams de doble via, els trens en qüestió circulen per l'esquerra enlloc de la dreta, com els anglesos (i com el metro de Madrid). Per exemple, a Valladolid. Algú en sap el motiu?
Posted: Thursday 22/03/2007 9:25
by davida
Les linies de l'antiga companyia del Norte circulen per l'esquerra, perque era un empresa d'origen frances, i a França es circula per l'esquerra. En canvi les antigues linies de MZA era per la dreta.
La linia Barcelona - Manresa, també de Norte, es circulava per la esquerra fins als anys 60 que es va canviar el sentit de circulació.
Si no vaig errat actualment es circula per la dreta a la linia Madrid - Irun, Venta de Baños - León i BPT (rodalies de Bilbao)
Nota curiosa: Els estandards diuen que la via I es la via del sentit ascedent dels punts quilometrics. Pero a Plaça Catalunya, Arc de Triomf, S.A.A la via 1, es la sentit Zaragoza i es el sentit descendent. Jo penso que aixo es deu a que precisament la via 1 fins als anys 60 era la de sentit contrari i per tant aleshores si que era logic que fos via 1.
Posted: Thursday 22/03/2007 12:54
by genissimon
Precisament la Madrid-Irún per Ávila i Valladolid és la "Imperial del Norte", on, si no ho han canviat de fa molt poc, es circula habitualment per l'esquerra.
Això del sentit de circulació no té gaire importància en vies banalitzades, però si en les que encara no ho estan.
Crec recordar que alguna vegada he llegit que a la línia de Manresa es va canviar el sentit de circulació al mateix temps que es va elevar la tensió de la catenària a 3000 Vcc, cap a mitjans dels anys 60 del s. XX. Era l'única línia catalana on es circulava per l'esquerra. A la resta es circula per la dreta (o pel mig *).
Salut !!
* pel mig es circula als trams següents:
Aldea-Amposta
Tarragona-Vandellòs
Reus-Mora-Saragossa
Reus-Plana
Sant Vicenç de Calders-Valls-Plana-Lleida-Saragossa
Lleida-Pobla de Segur
Manresa-Lleida
Montcada Bifurcació-La Tor de Querol
2 km i mig de Mollet cap al Baricentro (mercaderies)
Arenys de Mar-Maçanet/Massanes
Posted: Thursday 22/03/2007 14:47
by Jordi Freixas
Ehem... no seria millor i més clar dir que "a la resta circulen en trams de via única"? No sé, pregunto...
Posted: Thursday 22/03/2007 15:04
by megapauer
Concretament el canvi es fa a Pinar de las Rozas direcció Nord.
El tram Príncipe Pío (origen de la línia) - Pinar de las Rozas es va canviar de sentit a finals dels 80 si no recordo malament.
En aquesta estació conflueixen dues línes, la Imperial, original, provinent de Príncipe Pío i la directa de Chamartín.
L'estació té 6 vies:
ESTACIÓ - VIA 1 - VIA 0 - VIA 2 - ANDANA - VIA 3 - VIA 4 - ANDANA - VIA 5.
Sentit nord els trens de Principe Pio entren per la via 3 i els de Chamartín entren per la via 1. Sentit sud els trens cap a Príncipe Pio entren per la via 4 i direcció Chamartín per la via 5. La via 2 se sol utilitzar per apartar trens. La 0, millor no la utilitzin.
Posted: Thursday 22/03/2007 15:11
by UT596001
genissimon wrote:Crec recordar que alguna vegada he llegit que a la línia de Manresa es va canviar el sentit de circulació al mateix temps que es va elevar la tensió de la catenària a 3000 Vcc, cap a mitjans dels anys 60 del s. XX. Era l'única línia catalana on es circulava per l'esquerra. A la resta es circula per la dreta (o pel mig *).
Jo també tinc entès això, però em sona de haver llegir que el canvi es va fer cap a mitjans dels anys 70.
Posted: Thursday 22/03/2007 21:45
by fubang
Bona nit.
El canvi de tensió de 1500 v a 3000 v a les linies de Manresa i Puigcerdá es va fer a mitjans dels anys 60, i el canvi de circulació de l'esquerra a la dreta crec recordar que va ser a principis dels anys setanta.
Posted: Thursday 22/03/2007 22:32
by Jordi Freixas
Però jo el que no entenc, és què hi té a veure que l'antiga companyia Norte fos així, amb l'actualitat. Generalment anar per la dreta o l'esquerra és una qüestió que depèn més de l'estat on sigui, no?
Posted: Friday 23/03/2007 0:43
by Guigui
Jordi Freixas wrote:Però jo el que no entenc, és què hi té a veure que l'antiga companyia Norte fos així, amb l'actualitat. Generalment anar per la dreta o l'esquerra és una qüestió que depèn més de l'estat on sigui, no?
No. A Àustria, per exemple, els trens circulen per l'esquerra a la Südbahn (Viena-Itàlia/Eslovènia) i per la dreta a la Westbahn (Viena-Alemanya). I el ferrocarril s'hi va nacionalitzar abans de la I Guerra Mundial.
Posted: Friday 23/03/2007 12:15
by genissimon
A veure si ho explico que s'entengui:
Quan deia la via del mig, em referia (irònicament, però no s'ha entès) a que eren trams de via única.
En els trams de via doble que no estan banalitzats (*) es defineix un sentit "normal" de la circulació, que pot ser per l'esquerra o per la dreta. En cas d'avaria o obres o el que sigui, si s'ha de circular pel sentit no normal de circulació (o sigui, a contravia) es circula amb un bloqueig minvat de prestacions (habitualment, BTS). Això es fa així, perquè s'estalvien la meitat de senyals, balises ASFA, etc...
(*) Un tram de via està banalitzat quan es pot circular sense minva de prestacions en qualsevol de les dues (o més) vies en qualsevol sentit. Seria com tenir dues (o més) vies úniques amb bloqueig automàtic. Per tant, en un tram banalitzat no es pot circular a contravia, qualsevol de les dues (o més) vies, serveix.
BTS: bloqueig telefònic supletori. Es circula a l'empara del bloqueig telefònic en el tram afectat, que necessàriament ha de ser entre dues estacions amb personal.
Per canviar de costat circulació caldria canviar totes les senyals intermitges de bloqueig i les corresponents balises. Segurament sortiria molt més car que no pas tornar a implantar el Bloqueig Automàtic de nou. Per això només es fa en comptades ocasions.
Salut !!