http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/
-------------------------------------------
Madrid s'emporta més de la meitat de la inversió estatal als aeroports en 20 anys
Una anàlisi de Germà Bel i Xavier Fageda considera que el tracte de favor a Barajas ha estat estructural del 1985 al 2005
XAVIER MIRÓ. Barcelona
Les darreres dues dècades Madrid s'ha emportat un 52,16% de la inversió que els governs de l'Estat han realitzat als aeroports, segons una anàlisi que feien pública ahir els economistes de la Universitat de Barcelona Germà Bel i Xavier Fageda. Tenint en compte que el gestor aeroportuari estatal Aena no va gestionar els aeroports fins al 1992 i que els plans d'inversions tenen cicles molt inferiors als 20 anys, els autors de l'article no tenen cap dubte a qualificar d'estructural el fet de donar prioritat a les inversions als aeroports madrilenys, sobretot al de Barajas.
No es tractaria, per tant, d'uns resultats circumstancials com a conseqüència de prioritzar estratègicament a Madrid unes inversions durant un període i, tot seguit, fer el mateix en altres aeroports.
«Atès que un període de 21 anys com el de 1985- 2005 és clarament més llarg que el cicle d'inversions als aeroports, es pot considerar que l'alta concentració d'inversions a Madrid és estructural», diuen Bel i Fageda en l'article preparat per al proper número de la Revista Econòmica de Catalunya i publicat ahir a la plana personal http://www.germabel.cat. Segons les dades elaborades pels dos professors universitaris sobre inversions regionalitzades, Madrid s'ha emportat un 52,26% de les inversions en aeroports en aquestes dues dècades, mentre que els aeroports catalans han rebut un 15,91% dels diners destinats per l'Estat a aquestes infraestructures, fins al 1992 per part dels ministeris que gestionaven els aeroports i, a partir d'aquest any, per part d'Aena.
De les principals comunitats autònomes amb aeroports turístics importants, la més perjudicada ha estat el País Valencià, amb només un 2,29% d'inversió. A les Canàries s'hi ha destinat un 9,4%; a Balears, un 7,14%, i als aeroports andalusos, un 6,52%. La resta d'aeroports estatals no han superat una inversió global d'un 6,58%.
INVERSIÓ I TRÀNSIT
En relació amb el trànsit de passatgers dels aeroports de cada comunitat del 1992 al 2005, la inversió als aeroports madrilenys també està molt per sobre de la resta. A Madrid s'hi va destinar un 56,14% de la inversió global en aeroports, tot i que els madrilenys només van representar un 22,37% del trànsit estatal de passatgers.
Més ajustada és la relació en els aeroports catalans de manera global. Mentre que van generar un 15,10% del total de passatgers de l'Estat, els governs espanyols hi van destinar un 15,41% de les inversions.
Absolutament desajustada en sentit negatiu és la relació que s'ha produït de manera sostinguda als aeroports canaris, valencians, balears i andalusos, com es pot veure en el gràfic superior. Tenint en compte que els aeroports de les comunitats menys desenvolupades, com ara Extremadura, Andalusia, Galícia i Astúries, van rebre una quota d'inversions inferior al seu volum de trànsit al costat de les comunitats amb els principals aeroports turístics, com ara Las Palmas i Tenerife, València i Palma, Bel i Fageda diuen que «la gestió integrada i centralitzada dels aeroports no segueix en la pràctica el principi de cohesió territorial que s'utilitza per justificar-la».
Madrid s'emporta 52% de la inversió estatal en aeroports
Transport aeri i aeroports, transport marítim i ports, per cable, etc.
Transporte aéreo y aeropuertos, transporte marítimo y puertos, por cable, etc.
Transporte aéreo y aeropuertos, transporte marítimo y puertos, por cable, etc.
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Madrid s'emporta 52% de la inversió estatal en aeroports
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
Return to “Aeri, marítim i altres / Aéreo, marítimo y otros”
Jump to
- Transport Ferroviari / Transporte Ferroviario
- ↳ Ferrocarril àrea Barcelona / Ferrocarril área Barcelona
- ↳ Ferrocarril a Catalunya / Ferrocarril en Cataluña
- ↳ Ferrocarril en general
- ↳ Material rodant ferroviari / Material rodante ferroviario
- ↳ Propostes ferroviàries / Propuestas ferroviarias
- Transport per carretera / Transporte por carretera
- ↳ Autobusos i resta t. públic / Autobuses y resto t. público
- ↳ Vehicles privats / Vehículos privados
- Altres tipus de transport / Otros tipos de transporte
- ↳ Aeri, marítim i altres / Aéreo, marítimo y otros
- ↳ Transport en general / Transporte en general
- Temes Diversos / Temas Varios
- ↳ Història del transport / Historia del transporte
- ↳ Nou mapa d'elements i cotxeres dels tramvies antics
- ↳ Mapa d'elements històrics a Barcelona (versió 2007)
- ↳ Trobades i esdeveniments / Encuentros y eventos
- ↳ Oci i divertiments / Ocio y divertimentos
- ↳ Comunicats del Fòrum / Comunicados del Foro
- ↳ Suggeriments i proves / Sugerencias y pruebas
- Enllaços
- ↳ Enllaços recomanats / Enlaces recomendados
- ↳ Trenscat.cat
- ↳ Wefer.com
- ↳ Museu del Transport de Barcelona (NOU)
- ↳ Fundación Ferrocarriles Españoles
- ↳ ARCA
- ↳ Autobuses BCN
- ↳ TMB
- ↳ FGC
- ↳ RENFE
- ↳ Amics del Carrilet del Delta de l'Ebre
- ↳ Revista de Ferrocarrils
- ↳ Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril
- ↳ Promoció del Transport Públic (PTP)
- ↳ Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona
- ↳ Agrupació Ferroviària 5a Zona
- ↳ El web del Tren d'Olot
- ↳ Carrilet de Sant Feliu de Guixols a Girona
- ↳ ASSOTRAM
- ↳ Rodalies de Catalunya
- ↳ Rodalia.info
- ↳ ARMF
- ↳ Tren de La Pobla de Llillet
- ↳ Històries del transport per carretera de Catalunya
- ↳ Reclamacions EMT-AMB
- ↳ Associació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova
- ↳ Agrupament Ferroviari de Barcelona
- ↳ Plataforma per a la Defensa d'un Ferrocarril Públic i de Qualitat
- ↳ Con la voluntad de perdurar
- ↳ ADEMAS bloc
- ↳ Red ferroviaria de Barcelona
- ↳ Ferrocarriles de España
- ↳ Bloc de Territori i Sostenibilitat
- ↳ Rails i ferradures
- ↳ Notes de transport públic al Barcelonès Nord
- ↳ Club Ferroviari de Terrassa
- ↳ Associació d’Amics del Ferrocarril de Valls i de L’Alt Camp
- ↳ Gran Metro de Barcelona
- ↳ TB Transportes de Barcelona
- ↳ Bloc d'ACEMA
- ↳ Historias del tren
- ↳ Historia de la Seat
- ↳ Cremallera de Núria
- ↳ Mou-te
- ↳ Tren de Palau
- ↳ Centre de Modelisme Ferroviari de Sabadell (CEMFE)
- ↳ Amics del Bus
- ↳ Ral·li d'Autobusos Clàssics de Barcelona
- ↳ Rails sense fronteres
- ↳ Los tranvías de vapor de España
- ↳ AFEVI Amics del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú
- ↳ ASAFEGI, Associació d’Amics del Ferrocarril de les Comarques Gironines
- ↳ AEHA: Associació d'Estudis Històrics de l'Automoció
- ↳ Grup Ferroviari Mataró
- ↳ Cercle Històric Miquel Biada BCN Mataró