Busos TMB, realment adaptats 100%?
Posted: Monday 09/04/2007 11:00
La Notícia del Lectorde l'Avui d'avui:
L'Avui wrote:Transport · Algunes de les persones que es desplacen en cadira de rodes denuncien que el transport públic no està ben adaptat per a la seva situació
"Tinc dret a arribar puntual a classe"
Maria Ortega
Anar a la universitat sobre una cadira de rodes pot convertir-se en una epopeia si tots els factors que han de funcionar per facilitar el trajecte es conjuren per deixar de fer-ho en el mateix moment. La Núria Barberan estudia educació especial a la UB, i per arribar fins al Campus Mundet, on té la facultat, ha d'agafar com a mínim dos autobusos. Com a mínim, perquè normalment també puja a l'autobús intern de la universitat, però des que van començar les classes després de l'aturada nadalenca, aquests vehicles tenen el servei de rampa avariat.
Però aquest és un maldecap anecdòtic al costat de les altres dificultats que ha de superar durant el trajecte. "Jo sola no puc pujar i baixar de l'autobús, i ja no parlem del metro", explica la Núria, que aconsegueix arribar a classe i tornar cap a casa gràcies a l'ajuda d'un grup de companyes que li empenyen la cadira quan ella troba obstacles que no pot superar sola. Obstacles com algunes de les rampes dels autobusos de TMB de la línia 58, que ja li han provocat bastants problemes: "Hi ha autobusos que arriben amb la rampa avariada i els conductors em suggereixen amablement que m'esperi al següent; d'altres m'expliquen que han aparcat massa lluny de la vorera per activar-me la rampa, i després hi ha els problemes menors, com el desnivell que queda sovint entre la plataforma i el terra".
L'altre dia tornava cap a casa després de les classes i va haver de deixar passar un parell d'autobusos perquè no tenien la rampa operativa. Explica que no es tracta d'un fet aïllat i que hi ha dies que ha de destinar dues hores a fer un recorregut que normalment duraria mitja hora: "Jo també tinc dret a arribar puntual a classe". És per aquest motiu que es posa molt nerviosa quan veu la campanya de publicitat de TMB que assegura que el cent per cent dels autobusos ja estan adaptats: "M'agradaria saber què significa per a ells la paraula adaptat. Jo crec que adaptat no vol dir només tenir rampa, sinó que aquesta funcioni".
L'Anna Suñé, que treballa a l'Institut Guttmann i pateix tetraplegia, comparteix aquesta visió. Ella només recorre al transport públic si surt de casa amb molt de temps o no té pressa, perquè "mai se sap a quina hora pots arribar". També té problemes per pujar la rampa sola i depèn "de la bona voluntat de la gent". Creu que una via de solució seria posar personal especialitzat per assistir les persones discapacitades. Fonts de l'Institut Guttmann afirmen, però, que el problema amb el transport adaptat no és un aspecte generalitzat i que depèn del tipus de minusvalidesa.
TMB assegura que, des de l'1 de gener, tots els seus autobusos estan adaptats. Destaquen que "no cal oblidar que es tracta d'un transport pensat per a tothom, i que hi ha algunes persones discapacitades que necessitarien una adaptació no compatible amb l'ús corrent dels autobusos". A més, remarquen que és possible que una rampa no funcioni puntualment, però que en aquests casos, el vehicle avariat es retira de forma immediata.