Nou carril prioritari multiús i Bus Exprés a Andorra
Posted: Monday 09/04/2007 12:55
Aquests dies he pujat a andorra i m'ha sorprès veure un preciós carril bus entre St. Julià i Andorra la Vella.
El servei es fa amb midibusos nous adaptats de color taronja. S'anomena buséxpres i te una freqüència de 7min els laborables i 9 min els festius.
La veritat és que comparat amb el servei prestat per la Cooperativa Interubana d'autobusos no hagués dit mai que fos seva la conseció.
Segons sembla, hi ha l'intensió d'ampliar-la.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Més info a la web de l'Agència de mobilitat Govern d'Andorra
--------------------------------------------------------------------------------------------
Iniciativa en favor del transport públic
Nou bus express a Andorra
EDICIÓ TARDA
07/09/2006 00:00:00
El cap de Govern va presidir la inauguració del “bus express” que uneix la parròquia fronterera de Sant Julià amb Andorra la Vella a través d’un carril reservat, primera iniciativa de l’executiu per afavorir l’ús del transport públic.
L’objectiu de dotar Andorra d’un servei de transport públic veritablement útil, té en aquesta nova línia un primer assaig, que sembla bastant més assequible que projectes faraònics anteriors com el “metro aeri” per sobre del riu que havia proposat l’anterior executiu liberal de Marc Forné.
La nova línia, de 15 quilòmetres, enllaça la plaça Laurèdia, al centre de Sant Julià, amb la del Fener, en el límit entre la capital i Escaldes, a través d’un recorregut sobre el “carril bus”, on els vehicles públics tenen preferència, i que evita els centres urbans en passar per les variants, la nova ampliació de la carretera general i la del Obac, a la part baixa de la capital.
En el trajecte s’inclouen dotze parades, la freqüencia prevista de pas dels autobusos és de cada set minuts i l’horari és de set del mati a dos quarts de deu del vespre. El preu del bitllet senzill és de 1,25 euros, però hi ha abonaments que redueixen el cost, per a 10 viatges -11 euros-, 30 en una setmana –30 euros-, o per a tot un mes sense limitació d’utilitzacions –100 euros-. El sistema d’abonaments requereix l’adquisició en dipòsit d’una targeta magnètica recarregable, per la qual cal pagar 3 euros suplementaris, que la companyia adjudicatària, la Cooperativa Interurbana , reemborsarà si l’usuari decideix prescindir-ne i la retorna.
En una primera fase, els autobosus, adquirits especialment per a la línia, seran tres, però continaran arribant-ne al ritme d’un més cada deu dies, per completar la flotga rpevista, de 10, abans que acabi l’any. També està prevista la prolongació de la línia en dos ramals per cobrir tot el territori. A Ordino arribarà l’any vinent, a través d’Escaldes i la Massana i l’any següent es preveu l’arribada a Canillo, per l’altra vall, a través d’Encamp.
Una ampliació simultània, per a la qual ja s’han establert negociacions, seria fins a la Seu d’Urgell, per beneficiar els milers de transfronterers que es desplacen cada dia des de la capital de l’Alt Urgell per treballar al Principat, o els abundants ciutadans andorrans que “baixen” a la ciutat veïna per motius familiars, turístics, o per fer compres, especialment de productes alimentaris frescos, que es troben a preus molt més assequibles.
PRNoticias.com
----------------------------------------------------------------------------------------
Editorial
Més bus exprés
• El bus exprés ha estat la gran aposta pel transport públic del Govern Pintat. Des de la seva posada en marxa ara fa sis mesos, ha demostrat ser una gran alternativa per als veïns de Sant Julià de Lòria, que disposen d’una línia de transport ràpida i amb freqüències de pas altíssimes, tot i les evidents limitacions horàries, especialment a la nit. El nou servei va néixer amb la polèmica sobre el carril bus, que atorga màxima prioritat de pas al transport públic. La precipitació amb què va crear-se, acompanyada de la falta d’una campanya d’informació, va causar confusió entre els conductors, però amb el dia a dia els recels s’han esvaït. La iniciativa ha evidenciat que més enllà de projectes faraònics i caríssims com el metro aeri, l’autobús, sempre que funcioni de manera àgil i eficient, és la millor via per minimitzar els problemes de trànsit, alhora que és la que atorga més qualitat de vida i la que contamina menys. La prova pilot ha funcionat bé. Ara cal, no obstant això, posar aquest servei a l’abast de tots els ciutadans. En primer lloc estenent-lo a les dues altres valls amb l’arribada en un primer estadi a Encamp i la Massana. El volum de moviments en aquests casos no requereix tants autobusos fent el servei. Però el que és imprescindible és una mínima coordinació amb els comuns que han de posar a l’abast dels usuaris aparcaments de gran capacitat i a preus polítics perquè no tan sols es puguin beneficiar del servei els habitants dels nuclis urbans per on passa, sinó també de tots els pobles de la parròquia. La col·laboració hauria de permetre igualment connectar les xarxes d’autobús parroquials, que tenen en funcionament diversos comuns amb el bus exprés. L’altre gran eix de l’actuació del ministeri d’Economia hauria de ser el dels preus per animar encara més ciutadans a deixar el cotxe a casa. La possibilitat que el tiquet de bus inclogui l’aparcament és una excel·lent idea, però malgrat tot cal continuar treballant per abaratir el cost del bitllet, amb subvenció pública si és necessari, perquè només l’estalvi de carburant i la reducció de la contaminació ja ho justifiquen.
Diari d'Andorra.ad
-----------------------------------------------------------------------------------------
TRANSPORT PÚBLIC
La Cooperativa i la Hispano Andorrana optaran a l’ampliació del bus exprés
Les línies fins a la Massana i Encamp estaran en funcionament abans de l’estiu i cobriran les hores punta
P. M. Vivas
Andorra la Vella
Amplieu
• Les dues empreses que actualment cobreixen les línies regulars de transport públic que arriben fins a la Massana i fins a Encamp, la Cooperativa Interurbana i la Hispano Andorrana, optaran a ser les encarregades de fer el mateix recorregut, però amb el servei de bus exprés. I és que la concessió dels nous trajectes del que constituirà una ampliació de la línia taronja estarà restringida a les companyies que tenen autorització per cobrir aquests recorreguts en l’actualitat. Segons va explicar el ministre d’Economia, Joel Font, “ho farem amb les companyies que hi ara perquè tenen concessions històriques del servei i fins que no hi hagi la llei del transport no podem modificar-les”.
En aquest sentit, des de les dues companyies van explicar que tenen interès per ser l’empresa que faci les noves línies del bus exprés. El director de la Companyia Interurbana, Gabriel Dalleres, va manifestar que “la companyia està autoritzada a fer transport interior i tot el que estigui en aquesta línia ens interessa” i de fet per al clípol seria continuar fent a d’altres parròquies el que ja fa entre Sant Julià i Andorra la Vella, ja que és l’empresa concessionària de la línia taronja. També va coincidir a voler fer aquest servei el propietari de la Hispano Andorrana, Jordi Troguet, que va comentar que “estem interessats a optar-hi per cobrir el nou servei de bus exprés”.
L’empresa que finalment serà l’encarregada d’assumir els nous trajectes no trigarà gaire a desvetllar-se ja que el ministre Font va indicar que l’objectiu del departament “és que al març estiguin enllestides les noves línies” i en aquest sentit des de les companyies van assenyalar que ja s’han mantingut “trobades amb el ministeri” per tractar aquest assumpte. Joel Font va explicar també que el bus exprés arribarà a la Massana i a Encamp abans de l’estiu i “inicialment ho farem com a proves per veure com funciona el servei”.
Només hores punta
La característica essencial que diferenciarà les línies de la Massana –més endavant es preveu que arribi a Ordino– i Encamp de la laurediana “és que funcionarà en les hores punta del matí, el migdia i la nit perquè és quan més s’utilitza el transport públic”, va indicar el ministre. A més, va apuntar que el servei té uns 32.000 usuaris mensuals “i cada vegada va en augment i per això el volem impulsar”. Els nous trajectes tindran la freqüència de pas de la línia taronja i serà d’un màxim de set minuts. Un altre element que es repetirà és el model d’autobusos –la línia actual en té deu d’operatius i un de reserva– que segons va afirmar el titular d’Economia “seran com els actuals de la línia taronja que fan entre set i vuit metres”. Font va precisar que s’ha escollit aquest model perquè la mida dels vehicles permetrà que passin pel túnel del Pont Pla i va afegir que cap de les dues noves línies tindrà carril reservat. En aquest sentit va anunciar que “en el cas de la Massana el bus exprés passarà pel carril normal i aprofitem el túnel perquè pugui guanyar velocitat” i el recorregut fins a Encamp es farà per la carretera de l’Obac i el funcionament del servei permetrà decidir si cal reservar a aquests autobusos un espai únic limitat a la resta de vehicles.
L’entrada en funcionament dels nous trajectes coincidirà amb la modificació del recorregut de la línia taronja. Així, el ministre d’Economia va informar que hi haurà autobusos que faran com un bucle i arribaran per la carretera d’Engolasters fins a la rotonda de pujada a Encamp i d’altres que baixaran més avall del carrer de la Unió, que és el punt de sortida i arribada del bus exprés, i arribarà fins a la rotonda de la Comella.
La rebaixa de tarifes anirà lligada als abonaments per aparcar
El ministeri d’Economia està negociant amb els comuns que es pugui establir un sistema de preus especials perquè els usuaris del bus exprés puguin fer servir els aparcaments comunals. Joel Font va indicar que aquest serà un projecte que potser encara trigarà a completar-se però va destacar que el nombre d’usuaris es podia incrementar si s’apliquessin tarifes més reduïdes a les persones que optin per deixar el vehicle a un pàrquing públic i fer servir el bus exprés. Tanmateix, va assenyalar que la fórmula que s’aplicarà encara no està decidida i va apuntar que “una alternativa potser que si es deixa el cotxe a l’aparcament comunal surti gratis el bus exprés o també que es rebaixin els preus”.
El ministre d’Economia va afirmar que la reducció de les tarifes actuals és segur que es farà ja que hi ha molta gent que considera molt car el preu actual d’1,25 euros que costa un viatge a la línia taronja. La intenció del ministeri és que el preu del bitllet senzill quedi establert en un euro, tot i que amb els sistemes d’abonament que ja s’apliquen un viatge surt més econòmic si s’opta per exemple per comprar una targeta de 33 euros que serveix per fer 30 viatges durant una setmana.
Diari d'Andorra.ad
----------------------------------------
Enquesta sobre transport públic de l'Institut d'Estudis Andorrans
---------------
editat per afegir info[/i]
El servei es fa amb midibusos nous adaptats de color taronja. S'anomena buséxpres i te una freqüència de 7min els laborables i 9 min els festius.
La veritat és que comparat amb el servei prestat per la Cooperativa Interubana d'autobusos no hagués dit mai que fos seva la conseció.
Segons sembla, hi ha l'intensió d'ampliar-la.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Més info a la web de l'Agència de mobilitat Govern d'Andorra
--------------------------------------------------------------------------------------------
Iniciativa en favor del transport públic
Nou bus express a Andorra
EDICIÓ TARDA
07/09/2006 00:00:00
El cap de Govern va presidir la inauguració del “bus express” que uneix la parròquia fronterera de Sant Julià amb Andorra la Vella a través d’un carril reservat, primera iniciativa de l’executiu per afavorir l’ús del transport públic.
L’objectiu de dotar Andorra d’un servei de transport públic veritablement útil, té en aquesta nova línia un primer assaig, que sembla bastant més assequible que projectes faraònics anteriors com el “metro aeri” per sobre del riu que havia proposat l’anterior executiu liberal de Marc Forné.
La nova línia, de 15 quilòmetres, enllaça la plaça Laurèdia, al centre de Sant Julià, amb la del Fener, en el límit entre la capital i Escaldes, a través d’un recorregut sobre el “carril bus”, on els vehicles públics tenen preferència, i que evita els centres urbans en passar per les variants, la nova ampliació de la carretera general i la del Obac, a la part baixa de la capital.
En el trajecte s’inclouen dotze parades, la freqüencia prevista de pas dels autobusos és de cada set minuts i l’horari és de set del mati a dos quarts de deu del vespre. El preu del bitllet senzill és de 1,25 euros, però hi ha abonaments que redueixen el cost, per a 10 viatges -11 euros-, 30 en una setmana –30 euros-, o per a tot un mes sense limitació d’utilitzacions –100 euros-. El sistema d’abonaments requereix l’adquisició en dipòsit d’una targeta magnètica recarregable, per la qual cal pagar 3 euros suplementaris, que la companyia adjudicatària, la Cooperativa Interurbana , reemborsarà si l’usuari decideix prescindir-ne i la retorna.
En una primera fase, els autobosus, adquirits especialment per a la línia, seran tres, però continaran arribant-ne al ritme d’un més cada deu dies, per completar la flotga rpevista, de 10, abans que acabi l’any. També està prevista la prolongació de la línia en dos ramals per cobrir tot el territori. A Ordino arribarà l’any vinent, a través d’Escaldes i la Massana i l’any següent es preveu l’arribada a Canillo, per l’altra vall, a través d’Encamp.
Una ampliació simultània, per a la qual ja s’han establert negociacions, seria fins a la Seu d’Urgell, per beneficiar els milers de transfronterers que es desplacen cada dia des de la capital de l’Alt Urgell per treballar al Principat, o els abundants ciutadans andorrans que “baixen” a la ciutat veïna per motius familiars, turístics, o per fer compres, especialment de productes alimentaris frescos, que es troben a preus molt més assequibles.
PRNoticias.com
----------------------------------------------------------------------------------------
Editorial
Més bus exprés
• El bus exprés ha estat la gran aposta pel transport públic del Govern Pintat. Des de la seva posada en marxa ara fa sis mesos, ha demostrat ser una gran alternativa per als veïns de Sant Julià de Lòria, que disposen d’una línia de transport ràpida i amb freqüències de pas altíssimes, tot i les evidents limitacions horàries, especialment a la nit. El nou servei va néixer amb la polèmica sobre el carril bus, que atorga màxima prioritat de pas al transport públic. La precipitació amb què va crear-se, acompanyada de la falta d’una campanya d’informació, va causar confusió entre els conductors, però amb el dia a dia els recels s’han esvaït. La iniciativa ha evidenciat que més enllà de projectes faraònics i caríssims com el metro aeri, l’autobús, sempre que funcioni de manera àgil i eficient, és la millor via per minimitzar els problemes de trànsit, alhora que és la que atorga més qualitat de vida i la que contamina menys. La prova pilot ha funcionat bé. Ara cal, no obstant això, posar aquest servei a l’abast de tots els ciutadans. En primer lloc estenent-lo a les dues altres valls amb l’arribada en un primer estadi a Encamp i la Massana. El volum de moviments en aquests casos no requereix tants autobusos fent el servei. Però el que és imprescindible és una mínima coordinació amb els comuns que han de posar a l’abast dels usuaris aparcaments de gran capacitat i a preus polítics perquè no tan sols es puguin beneficiar del servei els habitants dels nuclis urbans per on passa, sinó també de tots els pobles de la parròquia. La col·laboració hauria de permetre igualment connectar les xarxes d’autobús parroquials, que tenen en funcionament diversos comuns amb el bus exprés. L’altre gran eix de l’actuació del ministeri d’Economia hauria de ser el dels preus per animar encara més ciutadans a deixar el cotxe a casa. La possibilitat que el tiquet de bus inclogui l’aparcament és una excel·lent idea, però malgrat tot cal continuar treballant per abaratir el cost del bitllet, amb subvenció pública si és necessari, perquè només l’estalvi de carburant i la reducció de la contaminació ja ho justifiquen.
Diari d'Andorra.ad
-----------------------------------------------------------------------------------------
TRANSPORT PÚBLIC
La Cooperativa i la Hispano Andorrana optaran a l’ampliació del bus exprés
Les línies fins a la Massana i Encamp estaran en funcionament abans de l’estiu i cobriran les hores punta
P. M. Vivas
Andorra la Vella
Amplieu
• Les dues empreses que actualment cobreixen les línies regulars de transport públic que arriben fins a la Massana i fins a Encamp, la Cooperativa Interurbana i la Hispano Andorrana, optaran a ser les encarregades de fer el mateix recorregut, però amb el servei de bus exprés. I és que la concessió dels nous trajectes del que constituirà una ampliació de la línia taronja estarà restringida a les companyies que tenen autorització per cobrir aquests recorreguts en l’actualitat. Segons va explicar el ministre d’Economia, Joel Font, “ho farem amb les companyies que hi ara perquè tenen concessions històriques del servei i fins que no hi hagi la llei del transport no podem modificar-les”.
En aquest sentit, des de les dues companyies van explicar que tenen interès per ser l’empresa que faci les noves línies del bus exprés. El director de la Companyia Interurbana, Gabriel Dalleres, va manifestar que “la companyia està autoritzada a fer transport interior i tot el que estigui en aquesta línia ens interessa” i de fet per al clípol seria continuar fent a d’altres parròquies el que ja fa entre Sant Julià i Andorra la Vella, ja que és l’empresa concessionària de la línia taronja. També va coincidir a voler fer aquest servei el propietari de la Hispano Andorrana, Jordi Troguet, que va comentar que “estem interessats a optar-hi per cobrir el nou servei de bus exprés”.
L’empresa que finalment serà l’encarregada d’assumir els nous trajectes no trigarà gaire a desvetllar-se ja que el ministre Font va indicar que l’objectiu del departament “és que al març estiguin enllestides les noves línies” i en aquest sentit des de les companyies van assenyalar que ja s’han mantingut “trobades amb el ministeri” per tractar aquest assumpte. Joel Font va explicar també que el bus exprés arribarà a la Massana i a Encamp abans de l’estiu i “inicialment ho farem com a proves per veure com funciona el servei”.
Només hores punta
La característica essencial que diferenciarà les línies de la Massana –més endavant es preveu que arribi a Ordino– i Encamp de la laurediana “és que funcionarà en les hores punta del matí, el migdia i la nit perquè és quan més s’utilitza el transport públic”, va indicar el ministre. A més, va apuntar que el servei té uns 32.000 usuaris mensuals “i cada vegada va en augment i per això el volem impulsar”. Els nous trajectes tindran la freqüència de pas de la línia taronja i serà d’un màxim de set minuts. Un altre element que es repetirà és el model d’autobusos –la línia actual en té deu d’operatius i un de reserva– que segons va afirmar el titular d’Economia “seran com els actuals de la línia taronja que fan entre set i vuit metres”. Font va precisar que s’ha escollit aquest model perquè la mida dels vehicles permetrà que passin pel túnel del Pont Pla i va afegir que cap de les dues noves línies tindrà carril reservat. En aquest sentit va anunciar que “en el cas de la Massana el bus exprés passarà pel carril normal i aprofitem el túnel perquè pugui guanyar velocitat” i el recorregut fins a Encamp es farà per la carretera de l’Obac i el funcionament del servei permetrà decidir si cal reservar a aquests autobusos un espai únic limitat a la resta de vehicles.
L’entrada en funcionament dels nous trajectes coincidirà amb la modificació del recorregut de la línia taronja. Així, el ministre d’Economia va informar que hi haurà autobusos que faran com un bucle i arribaran per la carretera d’Engolasters fins a la rotonda de pujada a Encamp i d’altres que baixaran més avall del carrer de la Unió, que és el punt de sortida i arribada del bus exprés, i arribarà fins a la rotonda de la Comella.
La rebaixa de tarifes anirà lligada als abonaments per aparcar
El ministeri d’Economia està negociant amb els comuns que es pugui establir un sistema de preus especials perquè els usuaris del bus exprés puguin fer servir els aparcaments comunals. Joel Font va indicar que aquest serà un projecte que potser encara trigarà a completar-se però va destacar que el nombre d’usuaris es podia incrementar si s’apliquessin tarifes més reduïdes a les persones que optin per deixar el vehicle a un pàrquing públic i fer servir el bus exprés. Tanmateix, va assenyalar que la fórmula que s’aplicarà encara no està decidida i va apuntar que “una alternativa potser que si es deixa el cotxe a l’aparcament comunal surti gratis el bus exprés o també que es rebaixin els preus”.
El ministre d’Economia va afirmar que la reducció de les tarifes actuals és segur que es farà ja que hi ha molta gent que considera molt car el preu actual d’1,25 euros que costa un viatge a la línia taronja. La intenció del ministeri és que el preu del bitllet senzill quedi establert en un euro, tot i que amb els sistemes d’abonament que ja s’apliquen un viatge surt més econòmic si s’opta per exemple per comprar una targeta de 33 euros que serveix per fer 30 viatges durant una setmana.
Diari d'Andorra.ad
----------------------------------------
Enquesta sobre transport públic de l'Institut d'Estudis Andorrans
---------------
editat per afegir info[/i]