BCN refarà places Urquinaona, Espanya, Sants, Putxet Gala Pl
Posted: Tuesday 17/04/2007 12:19
Barcelona refarà les places d'Urquinaona, Espanya, Sants, Putxet i Gal·la Placídia
L'Ajuntament acorda amb la Generalitat aprofitar les obres al subsòl per canviar unes places que havien quedat velles
DAVID MARÍN. Barcelona
L'Ajuntament de Barcelona ha acordat amb el govern que després de les obres que l'empresa de la Generalitat Gisa farà al subsòl de cinc places de la ciutat totes dues administracions faran una nova urbanització d'aquests espais. Els més rellevants són les places d'Urquinaona, d'Espanya i de Sants, que tindran una estructura totalment diferent amb més espais per als vianants i la desaparició d'alguna calçada de cotxes. A Urquinaona s'eliminarà el pas del carrer Ausiàs Marc i es reduiran carrils dels altres carrers, i a la plaça de Sants desapareixerà la cruïlla del passeig de Sant Antoni amb el carrer de Sants. Per a les plaça d'Espanya, la solució és més complexa i l'Ajuntament encara no té una idea clara sobre què ha de fer perquè travessar-la a peu no sigui un viacrucis.
+ La plaça d'Urquinaona vista ahir des d'un dels edificis que l'envolten. Foto: GABRIEL MASSANA
El protocol que han acordat la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona estableix que, quan l'empresa Gisa enllesteixi les obres que té previst fer en cinc places de la ciutat, no farà una reposició del que hi havia, que és el que es fa normalment, sinó que reformarà de dalt a baix l'espai. La diferència econòmica entre el cost de reposar la plaça tal com estava i fer una reforma global anirà a càrrec de l'Ajuntament, segons han explicat fonts municipals.
Això estalvia a l'Ajuntament el preu de fer la reforma de les places partint de zero, mentre que Gisa no veu incrementat els costos d'una actuació normal.
El protocol preveu fer això en cinc llocs de la ciutat: la plaça d'Urquinaona, la plaça d'Espanya, la plaça de Sants, la plaça Gal·la Placídia (Gràcia) i els jardins del Putxet. Totes tenen en comú la necessitat d'ampliar l'espai per als vianants en detriment de la circulació de vehicles. El canvi més profund es veurà a la plaça d'Urquinaona i la plaça de Sants: avui són unes places inhòspites per als vianants que les volen travessar, amb jardineres desaprofitades i illes envoltades de cotxes.
NOVA PLAÇA D'URQUINAONA
En el cas d'Urquinaona, el despatx d'arquitectura Coll-LeClerc ha realitzat un primer estudi per encàrrec de l'Ajuntament que preveu que la plaça ja no es pugui travessar en cotxe pel carrer Ausiàs Marc ni des del carrer Jonqueres en direcció al carrer Bruc, i redueix a dos carrils més carril bus la calçada de la ronda Sant Pere i la connexió amb Via Laietana. En canvi, es crea una gran àrea de vianants gràcies a la desaparició de la calçada del carrer Ausiàs Marc.
La idea agrada a l'Ajuntament, que feia anys que veia com la plaça Urquinaona havia quedat obsoleta i amb uns jardins interiors desaprofitats. Però no es definitiva. Encara necessita el llum verd del servei de trànsit de l'Ajuntament. La reducció de la calçada de la ronda de Sant Pere és ara l'únic punt conflictiu.
L'estudi de Coll-LeClerc per a la plaça d'Urquinaona ha identificat tots els elements d'aquesta popular plaça barcelonina, amb la idea de preveure la seva futura integració un cop es reformi la plaça. Així, la font d'aigua del Nen del Càntir, situada ara a l'illa del mig de la plaça haurà de trobar un nou encaix. El mateix passa amb la popular parada de castanyes i moniatos a l'hivern i de gelats i refrescos a l'estiu que hi ha al xamfrà de Pau Claris i que podria canviar cap a un lloc més ample aprofitant que la plaça disposarà de molts espais lliures.
LA PLAÇA DE SANTS
Per a la plaça de Sants, l'Ajuntament està estudiant una solució similar aprofitant l'intercanviador que es construirà al subsòl. L'arquitecte Joaquim Español ha elaborat una proposta consistent a crear una gran àrea rectangular de vianants que integraria les actuals illes envoltades de trànsit que té la plaça. Per fer-ho, la proposta elimina el pas dels cotxes del passeig de Sant Antoni fins al carrer de Sants. Actualment el fan servir els conductors que provenen de l'estació de Sants i agafen el carrer de Sants o bé en direcció a la plaça d'Espanya o bé cap a Collblanc i la ronda del Mig.
LA PLAÇA D'ESPANYA
Més verd està el futur de la plaça d'Espanya. L'Ajuntament fa temps que rumia refer-la perquè els vianants tinguin més espai i puguin travessar-la fàcilment. Una de les idees que s'han estudiat fins ara és reduir el trànsit que s'incorpora des de la Gran Via, desviant-lo cap al túnel subterrani ja existent, millorar la connexió entre el Paral·lel i l'avinguda Tarradellas i Sants amb itineraris que no hagin de passar per la plaça, i la prolongació de Consell de Cent com a by-pass fins a Sants i la Gran Via. Però fonts municipals reconeixen que la solució és complexa perquè encara és un nus viari vital de la ciutat.
Als jardins del Putxet l'Ajuntament ha previst amb Gisa la urbanització d'un espai de plaça un cop es facin obres al subsòl, així com a la plaça Gal·la Placídia, que guanyarà també espais lliures.
L'Ajuntament acorda amb la Generalitat aprofitar les obres al subsòl per canviar unes places que havien quedat velles
DAVID MARÍN. Barcelona
L'Ajuntament de Barcelona ha acordat amb el govern que després de les obres que l'empresa de la Generalitat Gisa farà al subsòl de cinc places de la ciutat totes dues administracions faran una nova urbanització d'aquests espais. Els més rellevants són les places d'Urquinaona, d'Espanya i de Sants, que tindran una estructura totalment diferent amb més espais per als vianants i la desaparició d'alguna calçada de cotxes. A Urquinaona s'eliminarà el pas del carrer Ausiàs Marc i es reduiran carrils dels altres carrers, i a la plaça de Sants desapareixerà la cruïlla del passeig de Sant Antoni amb el carrer de Sants. Per a les plaça d'Espanya, la solució és més complexa i l'Ajuntament encara no té una idea clara sobre què ha de fer perquè travessar-la a peu no sigui un viacrucis.
+ La plaça d'Urquinaona vista ahir des d'un dels edificis que l'envolten. Foto: GABRIEL MASSANA
El protocol que han acordat la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona estableix que, quan l'empresa Gisa enllesteixi les obres que té previst fer en cinc places de la ciutat, no farà una reposició del que hi havia, que és el que es fa normalment, sinó que reformarà de dalt a baix l'espai. La diferència econòmica entre el cost de reposar la plaça tal com estava i fer una reforma global anirà a càrrec de l'Ajuntament, segons han explicat fonts municipals.
Això estalvia a l'Ajuntament el preu de fer la reforma de les places partint de zero, mentre que Gisa no veu incrementat els costos d'una actuació normal.
El protocol preveu fer això en cinc llocs de la ciutat: la plaça d'Urquinaona, la plaça d'Espanya, la plaça de Sants, la plaça Gal·la Placídia (Gràcia) i els jardins del Putxet. Totes tenen en comú la necessitat d'ampliar l'espai per als vianants en detriment de la circulació de vehicles. El canvi més profund es veurà a la plaça d'Urquinaona i la plaça de Sants: avui són unes places inhòspites per als vianants que les volen travessar, amb jardineres desaprofitades i illes envoltades de cotxes.
NOVA PLAÇA D'URQUINAONA
En el cas d'Urquinaona, el despatx d'arquitectura Coll-LeClerc ha realitzat un primer estudi per encàrrec de l'Ajuntament que preveu que la plaça ja no es pugui travessar en cotxe pel carrer Ausiàs Marc ni des del carrer Jonqueres en direcció al carrer Bruc, i redueix a dos carrils més carril bus la calçada de la ronda Sant Pere i la connexió amb Via Laietana. En canvi, es crea una gran àrea de vianants gràcies a la desaparició de la calçada del carrer Ausiàs Marc.
La idea agrada a l'Ajuntament, que feia anys que veia com la plaça Urquinaona havia quedat obsoleta i amb uns jardins interiors desaprofitats. Però no es definitiva. Encara necessita el llum verd del servei de trànsit de l'Ajuntament. La reducció de la calçada de la ronda de Sant Pere és ara l'únic punt conflictiu.
L'estudi de Coll-LeClerc per a la plaça d'Urquinaona ha identificat tots els elements d'aquesta popular plaça barcelonina, amb la idea de preveure la seva futura integració un cop es reformi la plaça. Així, la font d'aigua del Nen del Càntir, situada ara a l'illa del mig de la plaça haurà de trobar un nou encaix. El mateix passa amb la popular parada de castanyes i moniatos a l'hivern i de gelats i refrescos a l'estiu que hi ha al xamfrà de Pau Claris i que podria canviar cap a un lloc més ample aprofitant que la plaça disposarà de molts espais lliures.
LA PLAÇA DE SANTS
Per a la plaça de Sants, l'Ajuntament està estudiant una solució similar aprofitant l'intercanviador que es construirà al subsòl. L'arquitecte Joaquim Español ha elaborat una proposta consistent a crear una gran àrea rectangular de vianants que integraria les actuals illes envoltades de trànsit que té la plaça. Per fer-ho, la proposta elimina el pas dels cotxes del passeig de Sant Antoni fins al carrer de Sants. Actualment el fan servir els conductors que provenen de l'estació de Sants i agafen el carrer de Sants o bé en direcció a la plaça d'Espanya o bé cap a Collblanc i la ronda del Mig.
LA PLAÇA D'ESPANYA
Més verd està el futur de la plaça d'Espanya. L'Ajuntament fa temps que rumia refer-la perquè els vianants tinguin més espai i puguin travessar-la fàcilment. Una de les idees que s'han estudiat fins ara és reduir el trànsit que s'incorpora des de la Gran Via, desviant-lo cap al túnel subterrani ja existent, millorar la connexió entre el Paral·lel i l'avinguda Tarradellas i Sants amb itineraris que no hagin de passar per la plaça, i la prolongació de Consell de Cent com a by-pass fins a Sants i la Gran Via. Però fonts municipals reconeixen que la solució és complexa perquè encara és un nus viari vital de la ciutat.
Als jardins del Putxet l'Ajuntament ha previst amb Gisa la urbanització d'un espai de plaça un cop es facin obres al subsòl, així com a la plaça Gal·la Placídia, que guanyarà també espais lliures.