Intercanviador Martorell Central
Posted: Friday 18/05/2007 20:39
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques posarà en servei dilluns vinent, 21 de maig, la nova estació de Martorell-Central de la línia Llobregat – Anoia de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.
· Martorell-Central està situada al barri de Can Carreres entre les estacions d’FGC de Martorell-Vila i Martorell-Enllaç.
· La nova instal·lació funcionarà com a intercanviador amb el servei de rodalies de Renfe (C4 i C7).
· Es preveu que durant el primer any utilitzin la nova estació uns 130.000 viatgers i a partir del tercer, 160.000
· La construcció de la infraestructura ha suposat una inversió de 2,8 MEUR
· En paral·lel, s’estan duent a terme les obres d’urbanització a l’entorn de l’estació, que compten amb un pressupost total de 11,4 MEUR, es desenvolupen en dues fases.
Nova estació i nou intercanviador
Dilluns vinent entrarà en servei la nova estació de Martorell Central de la línea Llobregat – Anoia de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, entre les estacions de Martorell-Vila i Martorell-Enllaç. Situada al costat de l’actual estació de Martorell de rodalies Renfe, la nova estació funcionarà com a intercanviador entre ambdós serveis ferroviaris. Així, aquesta proximitat permetrà ara fer la connexió entre les dues estacions pel carrer en un parell de minuts. En un futur està previst un enllaç directe entre l’estació de Renfe i la de FGC. D’aquesta manera, la instal·lació que entra en servei permetrà millorar la mobilitat en transport públic a la zona i potenciar la intermodalitat.
L’estació Martorell-Central, ubicada al barri de Can Carreres, té dues plantes i una superfície de 950 m2 i estarà adaptada a persones amb mobilitat reduïda mitjançant escales mecàniques i ascensors. L’edifici de l’estació és un espai rectangular, situat perpendicularment a la platja de vies, en el que predominen la transparència i la lleugeresa, amb façanes que combinen la pedra granítica negra, el vidre i l’alumini. La nova estació de Martorell, que ha suposat una inversió de 2,6 MEUR, destaca per la seva gran lluminositat, gràcies a unes parets de vidre que permeten l’entrada de la llum solar pels quatre fronts.
La instal·lació compta amb dos accessos (nord i sud), l’un des del carrer Nou Montserrat i l’altre proper a la carretera de Piera, concebut com un mirador amb pèrgola. A la planta superior de l’edifici, que té una superfície útil de 645 m2, se situa un ampli vestíbul, de 370 m2, on estan ubicades les màquines expenedores de bitllets i les barreres tarifàries. També disposa d’un bar d’uns 118 m2. A la planta inferior, situada al nivell de les vies, se situen les dependències tècniques d’FGC. L’estació compta amb una andana central única, de 8 metres d’amplada i 130 metres de llarg.
Proper metro comarcal
L’estació tindrà un servei amb una freqüència mitja de pas d’un tren cada set minuts i mig destinació a Barcelona (Plaça d’Espanya) en hora punta, des de la posada en servei fins a les 8.30. En hores vall, la resta del dia, els usuaris disposaran d’un tren cada deu minuts en sentit Barcelona. Pel que fa als trens que es dirigeixen en direcció nord, cap a Igualada i Manresa, el servei durant tot el dia serà d’un tren cada hora en direcció a Igualada, un direcció a Manresa, i dos en direcció a Olesa. Tots els trens de les línies que facin parada a Martorell-Central també ho faran a Martorell-Enllaç.
En aquesta nova estació s’hi aturaran tots els combois de la línia Llobregat-Anoia:
· S8: Pl. Espanya-Martorell-Enllaç
· R6: Pl. Espanya-Igualada
· S4: Pl. Espanya-Olesa de Montserrat
· R5: Pl. Espanya-Manresa Baixador
Cal tenir en compte que aquestes freqüències es veuran multiplicades una
vegada es completin les actuacions que el DPTOP està duent a terme amb el desdoblament d’aquesta línia i que la convertiran en un metro comarcal. Així, es preveu que a finals d’aquest any la línea pugui tenir ja una freqüència de pas d’un tren cada 5 minuts en hora punta i un cada 8 minuts i mig en hora vall entre Barcelona i Martorell.
Integració a l’entorn
La implantació d’aquesta estació inclou un conjunt d’actuacions per tal
d’integrar-la a la ciutat i millorar el seu entorn. Així, al mateix temps que s’ha construït la nova estació, el DPTOP està duent a terme en dues fases la urbanització del seu voltant amb un pressupost total de 11,4 MEUR.
PRIMERA FASE
El dilluns, amb la posada en marxa de la nova estació també entraran en funcionament la major part de les obres d’aquesta primera fase d’urbanització que ha tingut un pressupost de 5,8 MEUR:
- El pàrquing de l’estació que estarà situat al costat de l’entrada nord tindrà 116 places de cotxe i actuarà d’element dissuasori de l’ús del vehicle privat, donant el servei de park and ride.
- Carrer Nou de Montserrat s’ha modificat el seu traçat, s’ha pavimentat i a les voreres s’han instal·lat baranes i il·luminació.
- Plaça enjardinada davant de l’entrada nord de l’estació s’ha construït una plaça enjardinada on s’han plantat palmeres.
- Rotonda que enllaça aquest el carrer Nou de Montserrat amb l’Avinguda Joaquim de Barniola, i una petita plaça al costat de la rotonda on s’ha posat il·luminació i bancs.
- Integració del carrer Montserrat: finalment es preveu completar aquest més de juny les obres per integrar el carrer Montserrat a la nova configuració urbana i millorar-ne la connectivitat i mobilitat. Així, es finalitzarà la pavimentació del carrer i la zona del pas inferior de l’estació i les rampes que permetran l’accés directe a l’estació.
SEGONA FASE
La segona fase d’urbanització que millorarà encara més l’entorn de l’estació i la connexió amb l’estació de Renfe començarà aquest mateix mes de maig. Compta amb un pressupost de 5,6 MEUR i es preveu que estigui finalitzada el segon trimestre del 2008. Aquesta segona fase inclou
bàsicament dues actuacions:
- Cobriment de les vies de RENFE aquesta es la gran actuació d’aquesta segona fase. Sobre les vies de RENFE es realitzarà una plaça que estarà dotada de zones verdes i àrees de descans. Aquesta plaça facilitarà i reduirà encara més el transbordament entre les línies de Renfe i d’FGC. Per tal de que les persones amb mobilitat reduïda puguin gaudir d’aquest intercanvi també es comunicaran ambdues estacions unes rampes.
- Arranjament dels edificis del carrer Montserrat per tal d’adaptar les cases d’aquest carrer a la nova fisonomia moderna del barri. Les façanes d’aquest carrer de Can Carreres es pintaran i es milloraran els acabats.
Comunicat de premsa del DPTOP, 18 de maig de 2007
· Martorell-Central està situada al barri de Can Carreres entre les estacions d’FGC de Martorell-Vila i Martorell-Enllaç.
· La nova instal·lació funcionarà com a intercanviador amb el servei de rodalies de Renfe (C4 i C7).
· Es preveu que durant el primer any utilitzin la nova estació uns 130.000 viatgers i a partir del tercer, 160.000
· La construcció de la infraestructura ha suposat una inversió de 2,8 MEUR
· En paral·lel, s’estan duent a terme les obres d’urbanització a l’entorn de l’estació, que compten amb un pressupost total de 11,4 MEUR, es desenvolupen en dues fases.
Nova estació i nou intercanviador
Dilluns vinent entrarà en servei la nova estació de Martorell Central de la línea Llobregat – Anoia de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, entre les estacions de Martorell-Vila i Martorell-Enllaç. Situada al costat de l’actual estació de Martorell de rodalies Renfe, la nova estació funcionarà com a intercanviador entre ambdós serveis ferroviaris. Així, aquesta proximitat permetrà ara fer la connexió entre les dues estacions pel carrer en un parell de minuts. En un futur està previst un enllaç directe entre l’estació de Renfe i la de FGC. D’aquesta manera, la instal·lació que entra en servei permetrà millorar la mobilitat en transport públic a la zona i potenciar la intermodalitat.
L’estació Martorell-Central, ubicada al barri de Can Carreres, té dues plantes i una superfície de 950 m2 i estarà adaptada a persones amb mobilitat reduïda mitjançant escales mecàniques i ascensors. L’edifici de l’estació és un espai rectangular, situat perpendicularment a la platja de vies, en el que predominen la transparència i la lleugeresa, amb façanes que combinen la pedra granítica negra, el vidre i l’alumini. La nova estació de Martorell, que ha suposat una inversió de 2,6 MEUR, destaca per la seva gran lluminositat, gràcies a unes parets de vidre que permeten l’entrada de la llum solar pels quatre fronts.
La instal·lació compta amb dos accessos (nord i sud), l’un des del carrer Nou Montserrat i l’altre proper a la carretera de Piera, concebut com un mirador amb pèrgola. A la planta superior de l’edifici, que té una superfície útil de 645 m2, se situa un ampli vestíbul, de 370 m2, on estan ubicades les màquines expenedores de bitllets i les barreres tarifàries. També disposa d’un bar d’uns 118 m2. A la planta inferior, situada al nivell de les vies, se situen les dependències tècniques d’FGC. L’estació compta amb una andana central única, de 8 metres d’amplada i 130 metres de llarg.
Proper metro comarcal
L’estació tindrà un servei amb una freqüència mitja de pas d’un tren cada set minuts i mig destinació a Barcelona (Plaça d’Espanya) en hora punta, des de la posada en servei fins a les 8.30. En hores vall, la resta del dia, els usuaris disposaran d’un tren cada deu minuts en sentit Barcelona. Pel que fa als trens que es dirigeixen en direcció nord, cap a Igualada i Manresa, el servei durant tot el dia serà d’un tren cada hora en direcció a Igualada, un direcció a Manresa, i dos en direcció a Olesa. Tots els trens de les línies que facin parada a Martorell-Central també ho faran a Martorell-Enllaç.
En aquesta nova estació s’hi aturaran tots els combois de la línia Llobregat-Anoia:
· S8: Pl. Espanya-Martorell-Enllaç
· R6: Pl. Espanya-Igualada
· S4: Pl. Espanya-Olesa de Montserrat
· R5: Pl. Espanya-Manresa Baixador
Cal tenir en compte que aquestes freqüències es veuran multiplicades una
vegada es completin les actuacions que el DPTOP està duent a terme amb el desdoblament d’aquesta línia i que la convertiran en un metro comarcal. Així, es preveu que a finals d’aquest any la línea pugui tenir ja una freqüència de pas d’un tren cada 5 minuts en hora punta i un cada 8 minuts i mig en hora vall entre Barcelona i Martorell.
Integració a l’entorn
La implantació d’aquesta estació inclou un conjunt d’actuacions per tal
d’integrar-la a la ciutat i millorar el seu entorn. Així, al mateix temps que s’ha construït la nova estació, el DPTOP està duent a terme en dues fases la urbanització del seu voltant amb un pressupost total de 11,4 MEUR.
PRIMERA FASE
El dilluns, amb la posada en marxa de la nova estació també entraran en funcionament la major part de les obres d’aquesta primera fase d’urbanització que ha tingut un pressupost de 5,8 MEUR:
- El pàrquing de l’estació que estarà situat al costat de l’entrada nord tindrà 116 places de cotxe i actuarà d’element dissuasori de l’ús del vehicle privat, donant el servei de park and ride.
- Carrer Nou de Montserrat s’ha modificat el seu traçat, s’ha pavimentat i a les voreres s’han instal·lat baranes i il·luminació.
- Plaça enjardinada davant de l’entrada nord de l’estació s’ha construït una plaça enjardinada on s’han plantat palmeres.
- Rotonda que enllaça aquest el carrer Nou de Montserrat amb l’Avinguda Joaquim de Barniola, i una petita plaça al costat de la rotonda on s’ha posat il·luminació i bancs.
- Integració del carrer Montserrat: finalment es preveu completar aquest més de juny les obres per integrar el carrer Montserrat a la nova configuració urbana i millorar-ne la connectivitat i mobilitat. Així, es finalitzarà la pavimentació del carrer i la zona del pas inferior de l’estació i les rampes que permetran l’accés directe a l’estació.
SEGONA FASE
La segona fase d’urbanització que millorarà encara més l’entorn de l’estació i la connexió amb l’estació de Renfe començarà aquest mateix mes de maig. Compta amb un pressupost de 5,6 MEUR i es preveu que estigui finalitzada el segon trimestre del 2008. Aquesta segona fase inclou
bàsicament dues actuacions:
- Cobriment de les vies de RENFE aquesta es la gran actuació d’aquesta segona fase. Sobre les vies de RENFE es realitzarà una plaça que estarà dotada de zones verdes i àrees de descans. Aquesta plaça facilitarà i reduirà encara més el transbordament entre les línies de Renfe i d’FGC. Per tal de que les persones amb mobilitat reduïda puguin gaudir d’aquest intercanvi també es comunicaran ambdues estacions unes rampes.
- Arranjament dels edificis del carrer Montserrat per tal d’adaptar les cases d’aquest carrer a la nova fisonomia moderna del barri. Les façanes d’aquest carrer de Can Carreres es pintaran i es milloraran els acabats.
Comunicat de premsa del DPTOP, 18 de maig de 2007