Page 1 of 3

Escoltar la ràdio als túnels del metro/FGC/renfe?

Posted: Friday 01/06/2007 20:10
by Trenscat
No sé si és una ximpleria però sovint ho he pensat. De la mateixa manera que es dóna cobertura als telèfons mòbils als túnels ferroviaris no es podria fer el mateix i fer que es puguessin escoltar totes les emissores de ràdio als túnels (o si més no una bona part)? Ho dic perquè a mi m'agrada escoltar la ràdio quan vaig a treballar en tren i quan entro als túnels urbans ja puc apagar-la perquè em quedo sense sentir res... I com jo no crec que sigui l'únic que li passa. Si la inversió no fos gaire alta crec que seria un incentiu més perquè la gent agafés el tren als matins.

Què en penseu? :roll:

Posted: Friday 01/06/2007 20:24
by entfe001
Catalunya Ràdio (i la esta d'emissores de la CCRTV) se sent al túnel urbà del Barcelona - Vallès des de Sarrià fins ben bé a l'estació de la Bonanova, no sé si és perquè circula a molt poca profunditat o es tracta d'alguna prova pilot. Però tens raó, em desesperava bastant quedar-me a mitges de l'edició matí de l'APM al passar pel túnel de Vallvidrera :'(

Posted: Friday 01/06/2007 20:27
by metring
Per fi algú pensa el que jo!! Cert, en certs trams de FGC es pot escoltar la ràdio, però poca cosa més. Influeix molt la profunditat en que es troba l'estació. Ja m'agradaria poder escoltar la ràdio quan soc al metro!!!

Posted: Friday 01/06/2007 21:16
by Jordilar
Si no s'escolta cap emissora en el túnel, sempre podeu gaudir de la freqüència del chopper que capta el receptor :D

Re: Escoltar la ràdio als túnels del metro/FGC/renfe?

Posted: Friday 01/06/2007 22:25
by Fran-Ikarus
Trenscat wrote:Si la inversió no fos gaire alta crec que seria un incentiu més perquè la gent agafés el tren als matins.
Bé, estaria molt bé, sense cap dubte. Però la teoria de l'incentiu no funciona, perquè has de tenir en compte que els que anem a treballar "no en tren ni assimilable", és a dir en cotxe, el que fem gairebé tots és escoltar la ràdio ;)

Posted: Friday 01/06/2007 22:30
by sequera
¿donde hay que firmar para poder escuchar la radio en el metro?

Posted: Friday 01/06/2007 23:43
by josep_serre
Als túnels de Vallvidrera podem escoltar les emissores de ràdio de la Generalitat de Catalunya, el que molta gent no sap, és que de tant en tant des l'empresa concessionària s'emeten missatges per la mateixa freqüència informant als vehicles d'incidències que han passat al túnel per exemple un cop ens anunciaven que un cotxe avariat estava tallant un dels carrils d'un dels sentits i que circuléssim amb precaució.

Posted: Saturday 02/06/2007 0:00
by faristol
Tecnicament es posible, pero es clar costa diners, es molt senzill ja que s'instalen uns petits emisors amb antenes directives, normalment, perque no hi hagi interferencies a la zona de entrada i sortida dels tunels (ja que la frequencia es la mateixa) i prove de dos emisors el del interior i Tibidabo aquest emisor interior es sol desfasar en la modulació perque les senyals no es sumin o restin, tambe es pot fer multiplexant les frequencies i un unic emisor i antena.

Al metro sería el mateix, ara suposo que algu posaria la infraestuctura i les emisores que volguessin emetre pagarien a qui tingues aquesta infraestuctura, un altre cosa es si moltes emisores volguessin o els interessesi pagar i encara un altre tema es si seria saludable un "fotimer" d'ones radioelectriques dins un tunel sense posibilitat com en el cas de l'exterior de sortir cap a totes direccions, evidentement encara que serien de poca potencia nomes tindrien un sentit de circulacio ja que no podrien escapar-se de les parets del tunel i a mes emisores, mes nivell de senyal.

Com a curiositat dins del tunel de SABADELL de la Renfe a la alçada de Sabadell centre just una mica abans de arribar a la estacio venint de Barcelona es pot escoltar en ona mitja Radio Nacional per la proximitat i gran potencia de emisio de l'antena de Palau de Plegamans, sembla increible pero les ones traspasen el tunel, ara si, perque es ona mitja amb la FM ni imaginar-ho i es sent molt poc en un petit tram, pero no deixa de ser sorprenent.

Posted: Saturday 02/06/2007 15:07
by Trenscat
M'alegra saber que no sóc l'únic que ho ha pensat això! :yotb

Posted: Saturday 02/06/2007 22:39
by pokeroms
A mi m'encanta la ràdio, per tant tinc fitxat llocs on s'escolta la ràdio al metro:

L4: Estació Maragall
L4: Estació Via Júlia > moltes interferències
L4: Estació Llucmajor > moltes interferències
L4: Trinitat Nova
L11: Casa de l'aigua > Alguna interferència


Salutacions!

El passeig de la ràdio

Posted: Sunday 03/06/2007 9:27
by metring
De la qual cosa, es dedueix que és un tram amb poca profunditat, o al menys, el mínim per a que arribin les ones hertzianes (corretgiu-me si m'equivoco el la denominació ;) )

Posted: Sunday 03/06/2007 10:12
by sanlucar-playa
En los túneles del Garraf (autopista C-32) se oyen a la perfección algunas emisoras (las de la CCRTV y alguna más) a lo largo de todo el recorrido. Hace seis años no era sí, pero en algún momento que no puedo precisar dejó de cortarse la recepción al entrar en los túneles.

Hay cable radiante para la telefonía móvil; lo que no sé es si las emisoras citadas comparten el mismo cable con las telefónicas o utilizan otro. Probablemente el cable lo haya instalado Aucat y cobre "peaje" por su utilización.

O sea, que factible sí es.

TRAM

Posted: Sunday 03/06/2007 10:28
by Santfeliuenc
Hola,

Y siguiendo con el tema "radio"...

En los lugares por donde pasa el llamado "Trambaix" (con el otro supongo que pasará lo mismo) he detectado que las emisoras en onda media (AM/OM) que se escuchaban en la zona, han pasado a recibirse con unas interferencias y una pobreza de recepción tales que lo mejor es apagar la radio o cambiar de frecuencia.

En cambio las emisoras que emiten en frecuencia modulada (FM) se siguen escuchando exactamente igual de bien que antes.

¿Qué ocurre? ¿"TRAM killed the radio star"?

:tomaya

Saludos,
Sergio

...and the streets, too.

Posted: Sunday 03/06/2007 10:33
by metring
El caso es que no siempre hay deficiencias en la recepción de la radio en los transportes, sino que, en ciertas zonas de Barcelona, se pierde la señal, como por ejemplo, en Avda. de Montserrat, por donde hay una gasolinera y la Plaça de la Font Castellana. Harte estoy de ir en bus por ahí, y de apagar la radio, aburrida.

Posted: Tuesday 05/06/2007 10:21
by Danzig
pokeroms wrote:A mi m'encanta la ràdio, per tant tinc fitxat llocs on s'escolta la ràdio al metro:

L4: Estació Maragall
L4: Estació Via Júlia > moltes interferències
L4: Estació Llucmajor > moltes interferències
L4: Trinitat Nova
L11: Casa de l'aigua > Alguna interferència


Salutacions!
L1: Santa Eulàlia, Mercat Nou
L5: Can Boixeres

:D

Re: TRAM

Posted: Tuesday 05/06/2007 11:42
by sanlucar-playa
Santfeliuenc wrote:Hola,

Y siguiendo con el tema "radio"...

En los lugares por donde pasa el llamado "Trambaix" (con el otro supongo que pasará lo mismo) he detectado que las emisoras en onda media (AM/OM) que se escuchaban en la zona, han pasado a recibirse con unas interferencias y una pobreza de recepción tales que lo mejor es apagar la radio o cambiar de frecuencia.

En cambio las emisoras que emiten en frecuencia modulada (FM) se siguen escuchando exactamente igual de bien que antes.

¿Qué ocurre? ¿"TRAM killed the radio star"?

Saludos,
Sergio
Así como otros tipos de contaminación son muy perceptibles por los sentidos, la contaminación del dominio público radioeléctrico suele pasar desapercibida, pero es real, muy real.

La electrónica de potencia presente cada vez con más protagonismo en los sistemas de tracción, es una gran fuente generadora de ruido, que puede perturbar gravemente la recepcion de señales moduladas en amplitud, como las usadas para la radiodifusion en OM, pero tambien, aunque en mucha menor medida, las moduladas en frecuencia.

Posted: Wednesday 06/06/2007 10:25
by faristol
Fa bastantq ue no escolto ONA MITJA pero es un tipus de modulacio que es molt afectada per les perturbacions electriques.

Hi hauria que saber si la OM no es sent be quant passa un convoi o desde que passa el tram, perque els motros del tram poden afectar, la seva electronica per traccionar i fenar tambe, pero tambe la catenaria i no perque passi corrent solament si no perque es un fil metalic que abns no hi era i pot afectar la propagació de les ones.

Sobre la electronica de potencia (tiristors i demes) val adir que s'han lograt unes acceleracions i fenada molt suaus pero tambe te que genera moltes interferencies i els usuaris del propi tren tambe reben aquesta oscilacio radiolectrica, es dificil d'explicar per qui no ho entengui, pero els sistema chopper de corrent fa que en la señal alterna de corrent no sigui constant si no que la va trossejant per pulsos fent que la ona de la corrent sigui mes petita o mes gran i aixi es controla el tren, pero aquests pulsos per eixemple per frenar cada cop son mes grans i generen una oscilacio d'ona cuadrada que no es mes que un camp electromagnetic dit aixi a grans trets i si algu en sap mes que ho corretgeixi.

M'agradaria saaber si s'ha estudiat aquest efecte sobre les persones que van dins del tren perque elles son les que reben aquesta oscilacio en primera instancia, despres de tot es una oscilacio en frequencia.

La FM en principi no es veu afectada per tot aixo, amb una minima informació o nivell de senyal es pot demodular be la informació (musica, veu etc..) pero si que aquets camps afecten a la resta d'electronica del aparell de radio i es aixo el que fa que tambe la fm es veigi afectada, amb un bon receptor ja pots posar un motor que ni s'entera, jo he agafat al estiu i per propagació troposferica emisores de la toscana italiana sense cap problema, aixo si, quan no hi havia el dial tan "saturat"

Sobre el dels tunels el fil radiant es com una antena constant al larg de tot el tunel i en aquest cas les emisores van multiplexades amb una unica antena, quelocom similar pasa amb la torre de Collserola on tots els emisors estan abaix i les antenes a dalt i no puja un cable per cada antena-emisor si no que va multiplexat en cables unics.

Re: ...and the streets, too.

Posted: Wednesday 06/06/2007 10:33
by faristol
metring wrote:El caso es que no siempre hay deficiencias en la recepción de la radio en los transportes, sino que, en ciertas zonas de Barcelona, se pierde la señal, como por ejemplo, en Avda. de Montserrat, por donde hay una gasolinera y la Plaça de la Font Castellana. Harte estoy de ir en bus por ahí, y de apagar la radio, aburrida.
En aquest lloc hi confluexen varies cirscunstancies, si pujes cap a la plaça de la Font castellana, el tibidabo no es veu esta totalment tapat, aixo els veins ho saben be perque perr veure la tele uf, pero en tens una altre més important el Turó de la Rovira, alli hi han moltissimes antenes, antenes de radios, taxis etc.... emisores que no poden o no volen anar a collserola perque val massa i instalen alla les seves antenes i emisors i n'hi ha uns quants!!! be si t'hi fixes abans d'arribar a la plaça que he dit abans tens tota la caiguda de la senyal de els antenes a sobre teu es dir que no sents res no perque no arribi res si no perque arriba tot i et satura el receptor perque hi ha massa sanyal.

Posted: Wednesday 06/06/2007 12:18
by Mortadel·lo
jo quan passa un ciclomotor pel carrer el "veig" a la tele

Posted: Wednesday 06/06/2007 12:43
by jordidr
Bernat estic amb tu, a mi em fot mol quan estic escoltant la radio i entro a bcn, i mes si estic escoltant el minoria absoluta. Cobertura per a radio ja!