Notícies i documents del Carrilet Olot-Girona
Posted: Saturday 02/06/2007 12:30
El carrilet torna a casa
El trasllat. Van caldre un remolc gran i una grua de les grosses per dur els cotxes fins la nau de la brigada.
Com a part d´un futur centre d´interpretació sobre el carrilet Olot-Girona, ahir van arribar a la capital de la Garrotxa dos cotxes dels que utilitzaven els passatgers d´aquest tren de via estreta a començaments del segle XX. Cedits pel Centre d´Estudis Històrics del Ferrocarril Espanyol, durant prop d´un any estaran en restauració. Mentrestant, l´Ajuntament està en tractes per una locomotora.
M.M., Olot.
En una nau de la brigada municipal d´Olot estan des d´ahir a la tarda els dos cotxes de passatgers de fusta, de tercera classe, departaments independents i de l´any 1901, que la companyia del carrilet Olot a Girona va encarregar al fabricant britànic Cravens. Es tracta, per tant, de part de la segona remesa de material per equipar aquest tren de via estreta que va funcionar des de finals del segle XIX fins l´any 1968. Es tracta de vehicles amb 4 portes (amb finestra i porticons) i, originalment, amb bancs de fusta encarats que anaven de punta a punta. D´aquí que, en no haver-hi cap passadís interior, els passatgers entressin als departaments per fora.
Segons la documentació localitzada pel Centre d´Estudis Històrics, aquests dos cotxes van anar a parar a mans d´un particular, que va reformar-los interiorment com a rulots, quan el carrrilet va deixar de circular. Després se´ls va quedar un empresari del sector de la restauració de la localitat madrilenya d´Hoyo de Manzanares, que, a hores d´ara, encara posseix (i usa en el seu negoci com a saló privat) el cotxe de passatgers construït , en aquesta línia, per a l´ús del rei Alfons XIII (com recordaven ahir des de l´Associació d´Amics del Tren Olot-Girona, el 1927 el monarca es va desplaçar en tren fins a la Garrotxa en motiu d´unes obres).
Els divans que feien més còmode el cotxe reial han aparegut a l´interior d´un dels cotxes ara a Olot. L´altre encara conserva la distribució (bany, dormitori...) de quan servia com a caravana. En ambdós casos, la mecànica dels vehicles està en molt bon estat i també estan bé els compartiments (amb una estructura de fusta que ara cal revisa a fons), sobretot si és té en compte que han estat els darrers 20 anys a la intempèrie.
Així ho explicava ahir un tècnic del Centre d´Estudis Històrics, el mecànic Alfred Puig, segons el qual pot caldre entre 1 any i un any i mig per deixar els cotxes a punt pel projecte que el consistori olotí té entre mans: la reordenació de l´antiga estació del carrilet per a ubicar-hi un centre d´interpretació sobre l´entranyable tren.
El consistori i el Centre d´Estudis han subscrit un acord de cessió dels 2 cotxes per aa 5 anys, amb una opció de compra per part de l´Ajuntament (el consistori ha pagat una assegurança i el Centre assumirà el cost de la restauració). Paral·lelament, i en una operació facilitada pel Consorci Vies Verdes de Girona, l´Ajuntament ha fet una altra opcio de compra per una de les velles locomotores de vapor -la número 8. En cas que aquestes converses no fructifiquessin, el Centre d´Estudis té coneixement d´una altra locomotora. Des del seu punt de vista, en casos com el futur centre d´interpretació d´OIot, seria ideal poder refer uns quants quilòmetres del vell traçat per a què els trens fessin viatges turístics.
A tota Europa hi ha molt interès pels trens d´època i que els cotxes ara a Olot haurien pogut acabar a la Gran Bretanya. La regidora de Promoció Económica, Fina Soler, diu que han aprofitat l´oportunitat i que ara cal buscar finançament pel centre d´interpretació.
El trasllat. Van caldre un remolc gran i una grua de les grosses per dur els cotxes fins la nau de la brigada.
Com a part d´un futur centre d´interpretació sobre el carrilet Olot-Girona, ahir van arribar a la capital de la Garrotxa dos cotxes dels que utilitzaven els passatgers d´aquest tren de via estreta a començaments del segle XX. Cedits pel Centre d´Estudis Històrics del Ferrocarril Espanyol, durant prop d´un any estaran en restauració. Mentrestant, l´Ajuntament està en tractes per una locomotora.
M.M., Olot.
En una nau de la brigada municipal d´Olot estan des d´ahir a la tarda els dos cotxes de passatgers de fusta, de tercera classe, departaments independents i de l´any 1901, que la companyia del carrilet Olot a Girona va encarregar al fabricant britànic Cravens. Es tracta, per tant, de part de la segona remesa de material per equipar aquest tren de via estreta que va funcionar des de finals del segle XIX fins l´any 1968. Es tracta de vehicles amb 4 portes (amb finestra i porticons) i, originalment, amb bancs de fusta encarats que anaven de punta a punta. D´aquí que, en no haver-hi cap passadís interior, els passatgers entressin als departaments per fora.
Segons la documentació localitzada pel Centre d´Estudis Històrics, aquests dos cotxes van anar a parar a mans d´un particular, que va reformar-los interiorment com a rulots, quan el carrrilet va deixar de circular. Després se´ls va quedar un empresari del sector de la restauració de la localitat madrilenya d´Hoyo de Manzanares, que, a hores d´ara, encara posseix (i usa en el seu negoci com a saló privat) el cotxe de passatgers construït , en aquesta línia, per a l´ús del rei Alfons XIII (com recordaven ahir des de l´Associació d´Amics del Tren Olot-Girona, el 1927 el monarca es va desplaçar en tren fins a la Garrotxa en motiu d´unes obres).
Els divans que feien més còmode el cotxe reial han aparegut a l´interior d´un dels cotxes ara a Olot. L´altre encara conserva la distribució (bany, dormitori...) de quan servia com a caravana. En ambdós casos, la mecànica dels vehicles està en molt bon estat i també estan bé els compartiments (amb una estructura de fusta que ara cal revisa a fons), sobretot si és té en compte que han estat els darrers 20 anys a la intempèrie.
Així ho explicava ahir un tècnic del Centre d´Estudis Històrics, el mecànic Alfred Puig, segons el qual pot caldre entre 1 any i un any i mig per deixar els cotxes a punt pel projecte que el consistori olotí té entre mans: la reordenació de l´antiga estació del carrilet per a ubicar-hi un centre d´interpretació sobre l´entranyable tren.
El consistori i el Centre d´Estudis han subscrit un acord de cessió dels 2 cotxes per aa 5 anys, amb una opció de compra per part de l´Ajuntament (el consistori ha pagat una assegurança i el Centre assumirà el cost de la restauració). Paral·lelament, i en una operació facilitada pel Consorci Vies Verdes de Girona, l´Ajuntament ha fet una altra opcio de compra per una de les velles locomotores de vapor -la número 8. En cas que aquestes converses no fructifiquessin, el Centre d´Estudis té coneixement d´una altra locomotora. Des del seu punt de vista, en casos com el futur centre d´interpretació d´OIot, seria ideal poder refer uns quants quilòmetres del vell traçat per a què els trens fessin viatges turístics.
A tota Europa hi ha molt interès pels trens d´època i que els cotxes ara a Olot haurien pogut acabar a la Gran Bretanya. La regidora de Promoció Económica, Fina Soler, diu que han aprofitat l´oportunitat i que ara cal buscar finançament pel centre d´interpretació.