Page 1 of 2
La Generalitat amenaça amb retirar rodalies a Renfe
Posted: Tuesday 12/06/2007 14:52
by Guigui
Del
Telenotícies:
--------------------------------------------------------------------------------------
12/06/2007 13.53
Barcelona
La Generalitat es planteja buscar un nou operador de rodalies el 2010, si Renfe no dóna un bon servei
El debat ferroviari s'ha traslladat de l'AVE a Rodalies. El secretari de Mobilitat, Manel Nadal, ha exigit al govern espanyol que mogui fitxa d'una vegada per començar a negociar el traspàs de competències previst a l'Estatut, i li ha retret falta de celeritat en el seu compromís. També ha advertit Renfe que podria prescindir del seu servei el 2010, quan la legislació europea preveu la liberalització del sector, si la companyia no dóna un bon servei. Amb tot, la Generalitat aposta perquè Renfe continuï gestionant el servei de rodalies un cop li hagi traspassat.
El secretari de Mobilitat, Manel Nadal, entén que un cop Catalunya tingui el traspàs de rodalies, Renfe ha de ser l'operador del servei i confia, a més, que sigui de qualitat. Però en cas que la companyia no compleixi, ha advertit Nadal, el govern faria un concurs per donar cabuda a altres operadors l'any 2010. "El govern de Catalunya ha de tenir la capacitat de convocar un concurs perquè Renfe es mantingui com a operador o un dia hi pugui haver un operador nou", ha afirmat Nadal, i ha afegit: "Si Renfe compleix seguirà molts anys, si Renfe no compleix es convocarà el concurs."
Des de Renfe, s'han mostrat convençuts que el 2010 tindran un servei prou bo per no tenir cap competidor que els faci ombra.
Nadal ha aprofitat també per reclamar que el govern espanyol mogui fitxa per accelerar el traspàs de rodalies i li ha retret falta de celeritat en el seu compromís.
--------------------------------------------------------------------------------------
No deien que els serveis de rodalies quedaven exclosos de la liberalització el 2010? És més,
en aquest fil es parla de que només es liberalitzaran els serveis internacionals.
Em temo que tornem a estar davant un cas de fanfarroneria política, i Renfe és tan incompetent que ni tan sols se saben les lleis.
Posted: Tuesday 12/06/2007 20:16
by awe
Hmmmm... A veure, sí i no.
Sí que és cert que només s'alliberarà el mercat de llarga distància. No obstant, si la Generalitat és l'entitat que ha de gestionar les rodalies, llavors per donar aquest servei pot delegar en l'operadora que li sembli millor. Pot ser Renfe, pot ser FGC, o pot ser qui sigui. I suposo que fins i tot pot treure la prestació del servei a concurs, i que se la quedi qui faci la millor oferta.
Per tant, a Rodalies no hi haurà competència entre operadores, però sí que hi haurà una operadora que oferirà aquest servei en règim de concessió. Hi haurà competència a l'hora de triar operadora, però un cop s'hagi fet la tria, llavors aquesta operadora oferirà el servei durant X anys.
Així és com jo ho tinc entès, vaja.
Posted: Tuesday 12/06/2007 20:45
by George85
A dia d'avui, mercaderies esta del tot lliberalitzat.
Passatgers quedarà lliberalitzat al 2010 però els serveis de caracter social (en realitat tenen un nom més tecnic) aniran en bloc. És a dir, rodalies serà d'una sola companyia. No poden haver-hi dues companyies donant el servei a un mateix corredor, per exemple Bcn-Mataró. Tot i que no tinc clar si dues companyies poden tenir corredors diferents... Serà l'òrgan competent, en el nostre cas la Generalitat, qui a través d'un concurs, ha d'adjudicar la concesió.
Per això no acabo de veure molt clar aixó que diu que segons com li piqui farà concurs o no. Jo crec que tenen l'obligació de fer-lo, una altra cosa es que RENFE tingui punts per "antiguitat".
Crec que regionals funcionarà de la mateixa forma.
Jo crec que serà algo semblant a les consecions de transport interurbà per carretera.
La resta de serveis, seràn de lliure competència. Qualsevol operadora amb una llicencia d'un país de la UE pot demanar "surcos" a ADIF.
A part, hi ha l'obligació per part de la companyia que tingui la conseció del corredor de rodalies de gestionar aquelles estacions de la línia. Excepte les que consideri ADIF, clar.
Posted: Tuesday 12/06/2007 21:08
by victorcasta
Primer, s'han de traspassar les rodalies.... i després d'amenaces com aquesta, pot ser que el Govern espanyol es replantegi això de la transferència, per molts Estatuts que ho diguin...
Posted: Tuesday 12/06/2007 21:21
by George85
victorcasta wrote:Primer, s'han de traspassar les rodalies.... i després d'amenaces com aquesta, pot ser que el Govern espanyol es replantegi això de la transferència, per molts Estatuts que ho diguin...
L'estatut és una llei aprovada al parlament (espanyol) que s'ha de complir com qualsevol altra.
Així que el govern espanyol com que ja esta aprovada -->
Posted: Tuesday 12/06/2007 21:23
by victorcasta
Hi ha coses de l'estatut del 79 que el Govern espanyol no va traspassar...
Posted: Tuesday 12/06/2007 23:37
by josep_serre
El problema que veig és que per molt que es traspassi rodalies, s'hi no s'hi fan les inversions necessàries, cosa que depén de l'Adif i del ministeri de foment les millores tampoc seran res de l'altre món.
Altra cosa és que allò que depén estrictament de Renfe-Operadora sigui millorable que ho és i molt, però pel que fa als retards poca cosa hi podrà fer.
Posted: Tuesday 12/06/2007 23:41
by jordidr
La Generalitat no s'ha de queixar a Renfe, en tot cas s'ha de queixar a ADIF i per sobre al ministeri de foment, que cal recordar que es de qui depen ambdues empreses
¡Renfomentadif existe!
Posted: Wednesday 13/06/2007 0:19
by Guigui
jordidr wrote:La Generalitat no s'ha de queixar a Renfe, en tot cas s'ha de queixar a ADIF i per sobre al ministeri de foment, que cal recordar que es de qui depen ambdues empreses
En resum, s'ha de queixar a Renfomentadif, ens que existeix i que l'únic que li manca és personalitat jurídica pròpia.
Posted: Wednesday 13/06/2007 2:03
by PALLANGA
Posted: Wednesday 13/06/2007 9:24
by wefer
Posem (i és molt posar) que es deplega l'Estatut i que la Generalitat passa a tenir les competències de rodalies BCN.
Es fa el concurs per la orestació del servei el 2010 on s'hi poden presentar diverses companyies. Quines companyies s'hi poden presentar? Que jo sàpiga, només dues: Renfe i FGC. Cap altre empresa té ni la més mínima infraestructura per començar.
Per tant, com a alternativa a Renfe només tenim FGC. El "petit" problema és... que FGC no té trens per donar el servei, ni Catalunya els diners necessaris per comprar la quantitat de trens que es necessiten. Voldrà Renfe vendre els seus trens als que li prenen el lloc?
En quant als treballadors de Renfe, què en fem? Els fem fora a tots? Els passem tots a FGC? Qui ho paga tot això?
Si la Generalitat està tenint problemes per assumir la línia de La Pobla (que només necessita 3 trens), de tal manera que ha hagut de cedir-ne temporalment l'explotació a Renfe per falta de mitjans, com poden ser capaços de gestionar de cop tot Rodalies BCN (que necessita més de 200 trens)?
És més... fins a quin punt és lícit (o com a mínim lògic) que la Generalitat convoqui un concurs per autoatorgar-se un servei?
Amb tot plegat vull dir que les rodalies es poden traspassar, i seria bo que així es fes. Però això no es pot fer dins d'un enfrontament Estat-Generalitat, ja que aleshores el desastre actual seria una simple anècdota comparart amb el que se'ns vindria a sobre.
Posted: Wednesday 13/06/2007 12:06
by jordidr
wefer wrote:Posem (i és molt posar) que es deplega l'Estatut i que la Generalitat passa a tenir les competències de rodalies BCN.
Es fa el concurs per la orestació del servei el 2010 on s'hi poden presentar diverses companyies. Quines companyies s'hi poden presentar? Que jo sàpiga, només dues: Renfe i FGC. Cap altre empresa té ni la més mínima infraestructura per començar.
Per tant, com a alternativa a Renfe només tenim FGC. El "petit" problema és... que FGC no té trens per donar el servei, ni Catalunya els diners necessaris per comprar la quantitat de trens que es necessiten. Voldrà Renfe vendre els seus trens als que li prenen el lloc?
En quant als treballadors de Renfe, què en fem? Els fem fora a tots? Els passem tots a FGC? Qui ho paga tot això?
Si la Generalitat està tenint problemes per assumir la línia de La Pobla (que només necessita 3 trens), de tal manera que ha hagut de cedir-ne temporalment l'explotació a Renfe per falta de mitjans, com poden ser capaços de gestionar de cop tot Rodalies BCN (que necessita més de 200 trens)?
És més... fins a quin punt és lícit (o com a mínim lògic) que la Generalitat convoqui un concurs per autoatorgar-se un servei?
Amb tot plegat vull dir que les rodalies es poden traspassar, i seria bo que així es fes. Però això no es pot fer dins d'un enfrontament Estat-Generalitat, ja que aleshores el desastre actual seria una simple anècdota comparart amb el que se'ns vindria a sobre.
Totalment d'acord amb tu, la Generalitat no pot assumir tot aquest cost... i a part d'aixo... tambe esta clar que encara que la gestio l'asumeixi la generalitat requerira d'inversio per part de l'estat
Posted: Wednesday 13/06/2007 12:25
by MAE91
També heu de tenir en compte que a partir del 2010, amb l'aplicació de la llei ferroviària de Catalunya (per desgràcia), qualsevol podrà treure's el permís d'operador, i podrà ser un candidat a aquest concurs.
Com no estem a aquest any, encara no podem veure amb claredat quins poden ser aquests candidats, però quan ens estem aproximant, veurem com hi hauran candidats amb diners que s'hi presenten (un exemple és l'ex-president del Reial Madrid, Florentino Pérez -president de la constructora Actividades de Construcciones y Servicios (ACS)- que ja s'ha tret el permís d'operador).
Posted: Wednesday 13/06/2007 13:30
by davida
A Melbourne el servei de Rodalies esta explotat per l'empresa Connex que concesions per arreu del Món. Les tarifes esta integrades amb la resta del transport públic de la ciutat.
Connex wrote:Connex Melbourne is part of Veolia Transport,the transport division of Veolia Environnement, which is a world leader in the operation of passenger transport services.
Present in 25 countries, Connex's turnover in 2005 was $A7 billion (€4.4 billion). Connex has more than 72,300 employees worldwide, operates more than 30,700 road and railway vehicles and carries over 2.5 billion passengers a year.
A Australia també opera el Monorail turistic de Sydney i el tramvia. El tramvia era incialment una ampliació del Monorail, pero veient els problemes que donava el Monorail es va cambiar per un tramvia.
Veoli opera ferrocarrils a:
Australia, Suecia, Alemania i USA
Posted: Wednesday 13/06/2007 17:06
by George85
wefer wrote:Posem (i és molt posar) que es deplega l'Estatut i que la Generalitat passa a tenir les competències de rodalies BCN.
Es fa el concurs per la orestació del servei el 2010 on s'hi poden presentar diverses companyies. Quines companyies s'hi poden presentar? Que jo sàpiga, només dues: Renfe i FGC. Cap altre empresa té ni la més mínima infraestructura per començar.
Per tant, com a alternativa a Renfe només tenim FGC. El "petit" problema és... que FGC no té trens per donar el servei, ni Catalunya els diners necessaris per comprar la quantitat de trens que es necessiten. Voldrà Renfe vendre els seus trens als que li prenen el lloc?
En quant als treballadors de Renfe, què en fem? Els fem fora a tots? Els passem tots a FGC? Qui ho paga tot això?
Si la Generalitat està tenint problemes per assumir la línia de La Pobla (que només necessita 3 trens), de tal manera que ha hagut de cedir-ne temporalment l'explotació a Renfe per falta de mitjans, com poden ser capaços de gestionar de cop tot Rodalies BCN (que necessita més de 200 trens)?
És més... fins a quin punt és lícit (o com a mínim lògic) que la Generalitat convoqui un concurs per autoatorgar-se un servei?
Amb tot plegat vull dir que les rodalies es poden traspassar, i seria bo que així es fes. Però això no es pot fer dins d'un enfrontament Estat-Generalitat, ja que aleshores el desastre actual seria una simple anècdota comparart amb el que se'ns vindria a sobre.
Si no vaig mal encaminat, quan una empresa perd una concesio té l'obligació de traspassar els bens i els treballadors a la nova empresa. Suposo que cobrant, clar.
Qualsevol empresa que tingui el permis d'operadora ferroviària o empresa ferroviaria podria oferir el servei. Ja n'hi ha forces a espanya com ara: Eukotren, Acciona Rail Services, Continental Rail, COMSA Rail Transport, ...
No se si FGC disposa d'aquest permis. Euskotren l'ha hagut de demanar com qualsevol altra empresa i ara per ara FGC sembla que no ho ha fet.
A part, qualsevol altra empresa que disposi d'aquest permís de qualsevol altre país de la UE també podria oferir-lo.
Pel món hi ha moooolt diners, així que segur que hi ha algu que pot comprar tots els trens a RENFE Op.
El problema no esta en pagar els trens sino en construir-los. Per aixó RENFE esta desballestant un munt de cotxes de passatgers convencionals i/o venent-los a Argentina per tal que les noves operadores no en disposin el dia que puguin operar.
Jodida la hemos
Posted: Wednesday 13/06/2007 22:39
by JaMiRo!
Hola!
Per la pròpia experiència només us puc dir una cosa: no hi ha ningú més mafiòs ni pirata que Renfe Operadora.
Si això és una empresa privada,
a mi que me registren.
Salut!
PD: per a que ho entengueu, Renfe Operadora és
renfomentoadif (gran designació del cèlebre foraire Guigui).
EDITO: el pobre Guigui no és cap Guiri...
Re: Jodida la hemos
Posted: Wednesday 13/06/2007 22:56
by Guigui
JaMiRo! wrote:PD: per a que ho entengueu, Renfe Operadora és
renfomentoadif (gran designació del cèlebre foraire
Guiri).
Gràcies per l'aura de celebritat que m'atorgues
, però aquesta nova versió del meu nick gairebé ho supera tot!
Re: Jodida la hemos
Posted: Wednesday 13/06/2007 23:37
by UT596001
JaMiRo! wrote:Per la pròpia experiència només us puc dir una cosa: no hi ha ningú més mafiòs ni pirata que Renfe Operadora.
Jo diria que qualsevol empresa d'autobús interurbà de Catalunya és més mafiosa que RENFE.
Posted: Wednesday 13/06/2007 23:39
by UT596001
George85 wrote:Si no vaig mal encaminat, quan una empresa perd una concesio té l'obligació de traspassar els bens i els treballadors a la nova empresa. Suposo que cobrant, clar.
Així és, i un exemple proper i clar el tenim en el transport urbà de Rubí, traspasst recentment de Transports Públics S.A (filial de la TUS) a CTSA (és a dir, TMESA).
Re: Jodida la hemos
Posted: Thursday 14/06/2007 10:12
by aarongilp
UT596001 wrote:JaMiRo! wrote:Per la pròpia experiència només us puc dir una cosa: no hi ha ningú més mafiòs ni pirata que Renfe Operadora.
Jo diria que qualsevol empresa d'autobús interurbà de Catalunya és més mafiosa que RENFE.
Conec algun cas i em sembla que RENFE pot superar-ne alguna...són mafiosos, però almenys per el meu sector no massa tampoc...