Page 1 of 1

La Generalitat vol impulsar la mobilitat al Delta Llobregat

Posted: Wednesday 27/06/2007 22:48
by victorcasta
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques wrote:El Departament de Política Territorial i Obres Públiques i el Ministeri de Foment estan impulsant un conjunt d’actuacions ferroviàries, viàries, de metro i tramvia, per tal de millorar la mobilitat de passatgers i mercaderies en l’àrea del delta del Llobregat i els seus accessos a Barcelona:

- S’impulsen 25 actuacions viàries, ferroviàries, de metro i tramvia, que entraran en servei majoritàriament en els propers 5 anys.
- L’objectiu és descongestionar l’àmbit de la plataforma logística del delta del Llobregat, amb intensitats superiors als 100.000 vehicles diaris en alguns corredors.
- Aquestes actuacions comportaran una reducció del trànsit viari que es derivarà al transport ferroviari o es redistribuirà a la resta de la xarxa.
Les obres sumen més de 2.570 MEUR, al qual caldria sumar-hi els 4.000 MEUR d’inversió global de l’L9.
- L’accés directe a l’aeroport, l’accés ferroviari al port i la nova línia Cornellà-Castelldefels figuren entre les actuacions ferroviàries de passatgers i mercaderies.
- La nova L9, el perllongament de l’L2 fins a la Fira i de l’L3 fins a Sant Feliu de Llobregat són de les obres més importants entre les actuacions de metro.
- El futur carril bus VAO de la B-23, la connexió entre l’autovia A-2 i la B-30 i la connexió entre la C-32 i el cinturó litoral a Sant Boi són algunes de les properes actuacions més rellevants a la xarxa viària.
- S’ha realitzat el Pla de mobiltat de la Zona Franca, la ZAL i el polígon Pratenc i s’estudia un nou vial exclusiu per a camions des de Castellbisbal fins a la plataforma del Delta.
- Incidències de trànsit: el Servei Català de Trànsit, en coordinació amb el DPTOP, revisa els protocols d’actuació en cas d’incidències viàries.

Objectiu: descongestionar els accessos del Delta
Actualment, el trànsit de vehicles lleugers i pesants en l’àmbit del delta del Llobregat arriba en algunes carreteres a intensitats superiors als 100.000 vehicles diaris. Això comporta un nivell de saturació que, en cas de qualsevol incidència, i en determinats episodis lligats a accidents de vehicles pesants o a les dificultats de restituir la circulació habitual, provoca una congestió que afecta de manera greu a la mobilitat de milers de ciutadans i ciutadanes.

Plataforma logística
El delta del Llobregat és un punt d’accés a Barcelona especialment complex degut a la gran quantitat d’infraestructures i centres de distribució com el port de Barcelona, la Zona Franca, l’aeroport o els polígons propers, que conformen aquesta àrea com la plataforma logística més important del país. Per aquest motiu, el trànsit de vehicles pesants és en aquesta àrea especialment important.
En concret, en l’àmbit del Llobregat es registren a les principals vies intensitats mitjanes de circulació d’entre 13.000 i 20.000 vehicles pesants al dia. El corredor principal és el format per l’AP7, l’A-2 i la B-23. El 65% d’aquestes desplaçaments són dins la regió metropolitana de Barcelona, mentre el 21% té origen o destí altres punts de Catalunya, l’11% d’Espanya i un 5% d’Europa.

Accés sud a la ciutat
L’àrea del Delta és també una important punt d’accés a la ciutat des del sud del país com ho demostren els importants fluxos de circulació de turismes. Així, en les principals carreteres d’aquest àmbit es registren intensitats mitjanes de circulació de vehicles lleugers que oscil·len entre els 100.000 i els 120.000 vehicles diaris. Els corredors on es concentra aquesta circulació són la B-23, l’A-2 i la C-32.

25 actuacions en marxa
Davant d’aquesta situació, les administracions han previst fins a 25 actuacions viàries, ferroviàries i de metro i tramvia en aquest àmbit, adreçades a pal·liar aquesta problemàtica i millorar la mobilitat de la ciutadania i l’accessibilitat en aquest territori. Així, la seva execució es preveu que comporti una important reducció de la circulació viària ja que s’aconseguirà derivar part d’aquest trànsit cap a modes més sostenibles, com el transport públic en el cas dels passatgers i el ferrocarril en el cas de les mercaderies.

Aquestes actuacions estan actualment en obres o en un estat avançat de tramitació i es preveu que, en la seva majoria, entrin en funcionament entre aquest any i el 2012.

El conjunt d’aquestes obres comporta una inversió de més de 2.570 MEUR, al qual caldria sumar-hi els 4.000 MEUR d’inversió global de l’L9, una part de la qual dotarà de transport públic aquesta zona.

Les actuacions estant sent impulsades, tramitades i executades pel Ministeri de Foment i pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques, o algun dels seus organismes com Aena o el Port de Barcelona.

Actuacions ferroviàries
Aquestes actuacions estan caracteritzades per l’arribada del TAV a Barcelona i per obres que tenen com a objectiu derivar el transport de mercaderies viari a la xarxa ferroviària. Les set actuacions en aquesta àrea, a banda de la nova línia del TAV, comportaran en conjunt una inversió d’uns 1.358 MEUR.

Entre les actuacions més remarcables figura l’accés de rodalies a l’aeroport, en procés de redacció del projecte constructiu i amb la licitació de les obres prevista per a aquest mateix any, i l’accés viari i ferroviari al port, amb l’Estudi informatiu pendent de la Declaració d’impacte ambiental i la licitació prevista per a l’any vinent.

D’altra banda, la connexió ferroviària amb SEAT ja s’ha iniciat, mentre el ramal de mercaderies del Papiol en ample ibèric ja ha entrat en servei. Igualment, s’ha iniciat la redacció de l’estudi informatiu de la nova línia entre Cornellà i Castelldefels.

Actuacions ferroviàries: Conveni per al transport de mercaderies de SEAT al Port de Barcelona
Administració: DPTOP-APB
Estat: En obres
Inversió: 4M€

Actuacions ferroviàries: Nova línia d'alta velocitat i estació intermodal del Baix Llobregat
Administració: ADIF / DPTOP
Estat: Obra / Avantprojecte
Inversió: 60M€ (*)

Actuacions ferroviàries: Intercanviador de la Torrassa
Administració: Foment
Estat: Projecte constructiu en redacció
Inversió: 60M€

Actuacions ferroviàries: Accés de Rodalies a l’aeroport
Administració: Foment
Estat: Projecte constructiu en redacció
Inversió: 166M€

Actuacions ferroviàries: Nova línia Cornellà-Castelldefels
Administració: Foment
Estat: Estudi informatiu licitat
Inversió: 600 M€

Actuacions ferroviàries: Ramal de mercaderies el Papiol – Can Tunis
Administració: Foment
Estat: En servei
Inversió: 152 M€

Actuacions ferroviàries: Nou accés ferroviari al Port de Barcelona
Administració: Foment
Estat: DIA
Inversió: 316,5 M€

(*) Pressupost exclusivament de l'estació

Actuacions de metro i tramvia
El DPTOP té l’objectiu de potenciar el transport públic en aquesta àrea per millorar la mobilitat dels passatgers amb l’impuls de sis importants obres de metro, ferrocarril i tramvia que comporten una inversió global de 879 MEUR, al que caldria afegir part de l’L9 que compta amb un pressupost global d’uns 4.000 MEUR.

Una de les actuacions més importants és la construcció de l’L9 que arribarà a l’Hospitalet de Llobregat, el Prat de Llobregat i connectarà amb la Zona Franca i l’aeroport. A més, hi ha importants perllongaments de la xarxa de metro previstos com l’L2 fins a la Fira i la seva connexió amb l’L9, amb el projecte constructiu en redacció, i l’L3 fins a Sant Feliu, de la qual s’està redactant l’estudi informatiu.

Cal assenyalar també la nova estació d’FGC de plaça d'Europa, que ha entrat en servei recentment, i el perllongament del tramvia , que enguany ha arribat a les portes de Sant Feliu de Llobregat i es preveu ara ampliar-lo amb dues estacions més.

Actuacions metro i tramvia: Nova estació d’FGC de paça d'Europa
Administració: DPTOP-Consorci
Estat: En servei
Inversió: 19,3 M€

Actuacions metro i tramvia: Perllongament L3 Zona Universitària-Sant Feliu de Llobregat
Administració: DPTOP
Estat: Estudi informatiu en redacció
Inversió: 212,5 M€

Actuacions metro i tramvia: Nova L9 de Metro
Administració: DPTOP
Estat: En obres
Inversió: 4.000 M€

Actuacions metro i tramvia: Perllongament L2 de Metro i connexió amb L9
Administració: DPTOP
Estat: Projecte constructiu en redacció
Inversió: 588 M€

Actuacions metro i tramvia: Nova cua de maniobra i tallers a l’L1 de Metro
Administració: DPTOP
Estat: En obres
Inversió: 55 M€

Actuacions metro i tramvia: Perllongament del Trambaix a Sant Feliu de Llobregat
Administració: DPTOP
Estat: En projecte
Inversió: 5 M€

Actuacions viàries
Durant els propers anys també es portaran a terme una sèrie d’actuacions viàries destinades a incrementar la capacitat de certs punts crítics de la xarxa i dotar de nova accessibilitat a zones del territori. Es tracta de vuit actuacions amb un pressupost de 332 MEUR.

Són d’especial rellevància un nou accés viari al port, que està pendent de la Declaració d’impacte ambiental i connexions com la que es preveu entre l’A2 i la B-30 a Castellbisbal, ja licitada, o la connexió de la C-32 amb el cinturó del litoral a Sant Boi de Llobregat que millorarà el funcionament del tram final d’aquesta via on compta només amb dos carrils per sentit. Es preveu que les obres es licitin aquest mateix any.

Cal tenir en compte també el nou accés a l’aeroport que està en execució i el projecte d’un nou carril bus VAO entre Molins de Rei i Barcelona per la B-23 del qual s’està redactant l’avantprojecte.

Actuacions viàries: Nou accés viari al Port de Barcelona
Administració: Foment
Estat: Estudi informatiu pendent DIA
Inversió: 87,3 M€

Actuacions viàries: Connexió viària A2 – B-30
Administració: Foment
Estat: Obres licitades
Inversió: 59,2 M€

Actuacions viàries: Carril bus VAO B-23 Molins de Rei-Barcelona
Administració: Foment
Estat: Avantprojecte en redacció
Inversió: 45 M€

Actuacions viàries: Desviament C-31 a l'oest de l'aeroport
Administració: AENA
Estat: En obres
Inversió: 39 M€

Actuacions viàries: Connexió C-32 – Cinturó litoral
Administració: Foment
Estat: Projecte constructiu en redacció
Inversió: 31,5 M€

Actuacions viàries: Accés viari nova terminal aeroport
Administració: Foment
Estat: En obres
Inversió: 17,6 M€

Actuacions viàries: Nova connexió Pallejà-Molins de Rei
Administració: Foment
Estat: Estudi informatiu pendent DIA
Inversió: 30 M€

Actuacions viàries: Nou pont sobre l’actual llera del Llobregat al Prat de Llobregat
Administració: DPTOP
Estat: Projecte constructiu en redacció
Inversió: 22,9 M€

Estudis
Durant el 2005 – 2006 el DPTOP ha redactat el Pla de mobilitat de la concentració industrial del delta esquerre del Llobregat (Zona Franca, Zal, polígon Pratenc i port) amb la col·laboració dels dos ajuntaments implicats i la participació activa de les principals associacions i empreses de la zona. Durant la realització del Pla, es va posar en marxa un nou servei de transport (PR4) que comunica el polígon Pratenc amb l’estació de Rodalies del Prat de Llobregat i la ZAL. El Pla de mobilitat, estableix una sèrie de mesures per a la millora de l’accessibilitat com l’ampliació de l’àmbit d’actuació de l’actual Consell de la Mobilitat de la Zona Franca per incloure tot el delta esquerre del Llobregat i d’altres mesures viàries, ferroviàries i de mobilitat a peu i en bicicleta per tal de potenciar la seva connectivitat.

D’altra banda, el DPTOP, juntament amb el Port de Barcelona i el Consorci de la Zona Franca, està redactant un estudi sobre l’accessibilitat viària a l’àmbit de la plataforma logística del delta del Llobregat. Aquest estudi analitzà la situació actual i futura i plantejarà un programa d’actuacions per millorar l’accessibilitat a la plataforma. Entre les actuacions que estudiaran, cal ressenyar la implantació d’un vial exclusiu per a camions des de Castellbisbal fins a la plataforma del Delta alleugerint la congestió dels eixos existents.

Igualment, en el si de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), s’ha impulsat la redacció del Pla de mobilitat específic a l’aeroport de Barcelona per millorar el transport i l'accessibilitat d’aquesta instal·lació i el seu entorn d’influència. El Pla té com a objectiu millorar i potenciar el transport públic a aquesta instal·lació, paral·lelament a les actuacions de grans infraestructures ferroviàries aprovades i algunes ja en fase d’execució, per tal de donar un servei de transport de qualitat a l’aeroport. Així, estableix diferents escenaris temporals i mesures per aconseguir el millor servei en transport públic a mesura que es vagin posant en servei les infraestructures en marxa.

Estudi: Estudi de mobilitat de la Zona Franca, ZAL, polígon Pratenc i port
Administració: DPTOP
Estat: Realitzat

Estudi: Estudi sobre l’accessibilitat viària a l’àmbit de la plataforma logística del delta del Llobregat
Administració: DPTOP
Estat: En redacció

Estudi: Pla de mobilitat de l'aeroport del Prat
Administració: ATM
Estat: En redacció

Estudi: Revisió dels protocols d'actuació en cas d'incidència viària
Administració: Servei Català del Trànsit
Estat: En redacció

Incidències de trànsit
Finalment, el Govern, a través del Servei Català de Trànsit, en coordinació amb el DPTOP i altres organismes i administracions vinculats a la mobilitat, està revisant els protocols d’actuacions en relació amb les incidències viàries per tal d’establir mecanismes d’actuació ràpids i eficaços, i resoldre les possibles incidències. Per fer-ho, es tindrà en compte el punt de la xarxa on es produeixi, la seva gravetat i la franja horària en què passi. Es definiran així, els instruments de comunicació amb els ciutadans, les possibles rutes alternatives i la gestió dels vehicles pesants.

ANNEX: 25 actuacions
I la prolongació de l'L1 fins al Prat, on és??? :twisted:

Serpentines per marejar

Posted: Wednesday 27/06/2007 23:06
by Guigui
Els que han perpetrat aquests traçats de la R3 sud, L3 i L9, quin nivell d'alcoholèmia han donat en el moment de fer-lo? I per la sortida de St. Feliu cap a St. Boi, pensen encarregar nous trens de goma? En lloc d'Alstom, CAF i Bombardier s'hi presentaran Michelin, Bridgestone i Dunlop.

Ho diré sense embuts: Quina caqueta de traçat! A veure si tenen els pebrots de construir una autopista així.

:tazaWC

Posted: Wednesday 27/06/2007 23:37
by orique
:|

La foto que es veu a la portada la vaig veure per primer cop a Tranvia Portal:

Enllaç

Posted: Wednesday 27/06/2007 23:57
by victorcasta
Jo la foto la trobo lleugerament diferent.

Posted: Thursday 28/06/2007 3:15
by orique
Ara que ho dius no és exactament la mateixa, però el tren i el dia és el mateix...