La bicicleta pública de Lió ofereix millors prestacions que el Bicing
1. • El sistema pioner de la ciutat francesa, que s'amplia a 4.000 bicis, és més sofisticat i segur
2. • El Vélo'v funciona les 24 hores del dia i permet abonar-s'hi amb targeta de crèdit a la parada
EDWIN WINKELS
LIÓ ENVIAT ESPECIAL
El Periódico de Catalunya edició vespertina
Barcelona necessitarà moltíssimes més estacions que les 200 amb un total de 3.000 bicicletes amb què, a finals d'aquest any, pretén finalitzar la fase d'implantació del Bicing. Això no només ho diu l'allau de gairebé 70.000 abonats que es troben sovint amb parades sense bicis, sinó que també ho dicta l'experiència del gran pioner mundial del servei de bicicletes de lliure disposició, el que fa gairebé dos anys que funciona a Lió amb el nom de Vélo'v. La ciutat francesa arribarà aquest any a les 300 estacions i 4.000 bicicletes, per a una població de 470.000 habitants, gairebé quatre vegades menys que els 1,6 milions de Barcelona.
París sí que ha estudiat amb lupa l'experiència de Lió --lògic, perquè l'explotació la porta la mateixa empresa-- i no repararà en mitjans a partir del 15 de juliol. A l'àrea dins del bulevard perifèric, on es concentren els 2,1 milions d'habitants, la capital francesa albergarà a finals d'any 1.450 estacions amb 20.000 bicicletes.
GRAN COMPETÈNCIA A
Lió diuen que Barcelona s'ha quedat curta en tot: en previsions d'usuaris, en nombre de bicicletes i en la qualitat dels vehicles. Això sí: els seus responsables admeten que són subjectius: el Vélo'v lionès i el Vélib parisenc els porta l'empresa francesa JCDecaux, mentre que a Barcelona l'explota la nord-americana Clear Channel, la seva gran competidora en el negoci de la publicitat exterior.
Per això, EL PERIÓDICO es va desplaçar a Lió per portar a terme una anàlisi objectiva dels dos sistemes de bicicletes. El resultat és que el Vélo'v guanya per punts el Bicing en gairebé tots els aspectes. El model barceloní porta l'avantatge en dos aspectes: la bicicleta pesa vuit quilos menys i la manera de recollir-ne una --posar només la targeta Bicing en un lector del pal d'una estació-- és més ràpida.
Pel que fa a la resta, la bicicleta de Lió és molt més completa i sofisticada i el sistema d'abonar-s'hi és més àgil i segur, ja que permet comprar en una mateixa estació, amb una targeta de crèdit, un abonament setmanal, que porta a més un codi pin que evita abusos. A Barcelona, els usuaris només s'hi poden abonar a través d'internet o en una oficina central.
SISTEMA D'ANCORATGE
Més coses: a Lió el sistema funciona els set dies de la setmana, les 24 hores del dia. El sistema d'ancoratge és més pràctic, ja que evita que les bicis quedin mal aparcades, com passa sovint amb el Bicing, en què queden fora d'ús si no es pengen bé a la barra. El Vélo'v, a més, porta un plafó informàtic --una mica aparatós, que a París es reduirà de dimensions-- que informa la central de les principals avaries. I, finalment, les mateixes bicicletes ofereixen detalls més elaborats i segurs, com els frens de tambor, el cablejat amagat a l'interior del quadro, una cistella molt pràctica i quatre llums alimentats per dinamo, dos davant i dos darrere. També porten un cadenat amb clau que permet lligar la bici temporalment lluny d'una estació per fer alguna compra o gestió.
"Vam anar a Barcelona a veure què demanava l'ajuntament. Aprofitant la nostra experiència a Lió, el que volíem era millorar encara més la nostra bicicleta, tal com hem fet per a París. Però el que volien a Barcelona era una cosa més senzilla", explica Pascal Chopin, director regional de JCDecaux a la regió de Roine-Alps. A l'ajuntament diuen que Clear Channel va oferir la seva bici per la meitat de preu.
També a Lió la queixa principal dels usuaris és la falta de vehicles disponibles a certes estacions. "El sistema és tan nou que tots n'estem aprenent encara. El que és clar és que allà on s'introdueix es converteix en un èxit immediat", explica Chopin.
MÉS INFORMACIÓ
* La gestió del Bicing enfronta dos gegants multinacionals
La bicicleta pública de Lió ofereix millors prestacions ...
Cotxes, motos, bicis, etc. i infrastructures associades (autopistes i autovies).
Coches, motos, bicis, etc. e infraestructuras asociadas (autopistas y autovías).
Coches, motos, bicis, etc. e infraestructuras asociadas (autopistas y autovías).
Return to “Vehicles privats / Vehículos privados”
Jump to
- Transport Ferroviari / Transporte Ferroviario
- ↳ Ferrocarril àrea Barcelona / Ferrocarril área Barcelona
- ↳ Ferrocarril a Catalunya / Ferrocarril en Cataluña
- ↳ Ferrocarril en general
- ↳ Material rodant ferroviari / Material rodante ferroviario
- ↳ Propostes ferroviàries / Propuestas ferroviarias
- Transport per carretera / Transporte por carretera
- ↳ Autobusos i resta t. públic / Autobuses y resto t. público
- ↳ Vehicles privats / Vehículos privados
- Altres tipus de transport / Otros tipos de transporte
- ↳ Aeri, marítim i altres / Aéreo, marítimo y otros
- ↳ Transport en general / Transporte en general
- Temes Diversos / Temas Varios
- ↳ Història del transport / Historia del transporte
- ↳ Nou mapa d'elements i cotxeres dels tramvies antics
- ↳ Mapa d'elements històrics a Barcelona (versió 2007)
- ↳ Trobades i esdeveniments / Encuentros y eventos
- ↳ Oci i divertiments / Ocio y divertimentos
- ↳ Comunicats del Fòrum / Comunicados del Foro
- ↳ Suggeriments i proves / Sugerencias y pruebas
- Enllaços
- ↳ Enllaços recomanats / Enlaces recomendados
- ↳ Trenscat.cat
- ↳ Wefer.com
- ↳ Museu del Transport de Barcelona (NOU)
- ↳ Fundación Ferrocarriles Españoles
- ↳ ARCA
- ↳ Autobuses BCN
- ↳ TMB
- ↳ FGC
- ↳ RENFE
- ↳ Amics del Carrilet del Delta de l'Ebre
- ↳ Revista de Ferrocarrils
- ↳ Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril
- ↳ Promoció del Transport Públic (PTP)
- ↳ Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona
- ↳ Agrupació Ferroviària 5a Zona
- ↳ El web del Tren d'Olot
- ↳ Carrilet de Sant Feliu de Guixols a Girona
- ↳ ASSOTRAM
- ↳ Rodalies de Catalunya
- ↳ Rodalia.info
- ↳ ARMF
- ↳ Tren de La Pobla de Llillet
- ↳ Històries del transport per carretera de Catalunya
- ↳ Reclamacions EMT-AMB
- ↳ Associació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova
- ↳ Agrupament Ferroviari de Barcelona
- ↳ Plataforma per a la Defensa d'un Ferrocarril Públic i de Qualitat
- ↳ Con la voluntad de perdurar
- ↳ ADEMAS bloc
- ↳ Red ferroviaria de Barcelona
- ↳ Ferrocarriles de España
- ↳ Bloc de Territori i Sostenibilitat
- ↳ Rails i ferradures
- ↳ Notes de transport públic al Barcelonès Nord
- ↳ Club Ferroviari de Terrassa
- ↳ Associació d’Amics del Ferrocarril de Valls i de L’Alt Camp
- ↳ Gran Metro de Barcelona
- ↳ TB Transportes de Barcelona
- ↳ Bloc d'ACEMA
- ↳ Historias del tren
- ↳ Historia de la Seat
- ↳ Cremallera de Núria
- ↳ Mou-te
- ↳ Tren de Palau
- ↳ Centre de Modelisme Ferroviari de Sabadell (CEMFE)
- ↳ Amics del Bus
- ↳ Ral·li d'Autobusos Clàssics de Barcelona
- ↳ Rails sense fronteres
- ↳ Los tranvías de vapor de España
- ↳ AFEVI Amics del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú
- ↳ ASAFEGI, Associació d’Amics del Ferrocarril de les Comarques Gironines
- ↳ AEHA: Associació d'Estudis Històrics de l'Automoció
- ↳ Grup Ferroviari Mataró
- ↳ Cercle Històric Miquel Biada BCN Mataró