Page 1 of 3

Connexió directa convencional Girona-Perpinyà?

Posted: Tuesday 10/07/2007 19:40
by Guigui
Notícia de l'Avui:

--------------------------------------------------------------------------------------

Portbou vol més trens entre Girona i Perpinyà

Agències
Ajuntament de Portbou
Ult. Act. 10.07.2007 - 13:55 hs


L'Ajuntament de Portbou té previst reunir-se amb responsables de diferents consistoris de municipis de la Catalunya Nord per fer un front comú i reclamar un tren de rodalies que uneixi Girona amb Perpinyà.

"Sabem que no podem aspirar que passin per aquesta línia segons quin tipus de trens, però pensem que és molt necessari mantenir i potenciar la línia de Rodalies", ha manifestat avui l'alcalde de Portbou, Antoni Vega.

Un dels problemes amb què es troben els viatgers que arriben a l'estació de Portbou per enllaçar amb els trens en direcció a França és que els horaris no estan coordinats i han de fer llargues esperes al municipi.

"No es tenen en compte els horaris per a una bona connexió entre Girona i Perpinyà, un trajecte que impulsaria el turisme en aquesta zona", ha assenyalat Vega.

Segons l'alcalde Portbou, també a la part francesa hi ha problemes amb la línia del tren de rodalies, pel que pretén parlar amb els alcaldes francesos perquè ells també pressionin el seu govern en un intent de fer un front comú per impulsar la línia de tren convencional.

Posted: Tuesday 10/07/2007 19:59
by aarongilp
RODALIES??????

I la veritat, sí que faria falta, com a mínim, coordinació entre els trens espanyols i francesos (i que tots traspasessin la frontera, no quatre o cinc). Ara per ara, per agafar el Lunéa d'Strasbourg (que surt a les 20:20) s'ha de sortir de Barcelona a les 15:25 en Regional o a les 16:40 i en el Marenostrum.

Menudències de la terminologia

Posted: Tuesday 10/07/2007 20:05
by Guigui
aarongilp wrote:RODALIES??????
Deu ser una manera de dir. Tal com anem, ens podem donar per satisfets si alguns polítics llancen idees que, malgrat presentar mancances terminològiques, són conceptualment molt sensates.

Altrament, si volguéssim ser oficialistes i atès que, actualment, els únics operadors que hi ha entre Girona i Perpinyà són Renfe i SNCF, caldria trobar un híbrid entre Media Distancia i TER... TERMD?

Re: Connexió directa convencional Girona-Perpinyà?

Posted: Tuesday 10/07/2007 20:05
by victorcasta
L'[url=http://www.avui.cat/article/barcelona/2995/lajuntament/vol/mes/trens/entre/girona/perpinya.html]Avui[/url] wrote: Un dels problemes amb què es troben els viatgers que arriben a l'estació de Portbou per enllaçar amb els trens en direcció a França és que els horaris no estan coordinats i han de fer llargues esperes al municipi.
I tant que deuen ser llargues. Tant, que no tenen mai fi. Perquè si baixes a Portbou esperant agafar un tren cap a França ho portes clar.

M'estaré immunitzant?

Posted: Tuesday 10/07/2007 20:11
by Guigui
victorcasta wrote:
L'[url=http://www.avui.cat/article/barcelona/2995/lajuntament/vol/mes/trens/entre/girona/perpinya.html]Avui[/url] wrote: Un dels problemes amb què es troben els viatgers que arriben a l'estació de Portbou per enllaçar amb els trens en direcció a França és que els horaris no estan coordinats i han de fer llargues esperes al municipi.
I tant que deuen ser llargues. Tant, que no tenen mai fi. Perquè si baixes a Portbou esperant agafar un tren cap a França ho portes clar.
Té, no m'havia adonat d'aquesta perla. Serà que m'estic immunitzant contra les bajanades periodístiques i hauré creat un automatisme per interpretar-les correctament?

Re: M'estaré immunitzant?

Posted: Tuesday 10/07/2007 20:15
by victorcasta
Guigui wrote:
victorcasta wrote:
L'[url=http://www.avui.cat/article/barcelona/2995/lajuntament/vol/mes/trens/entre/girona/perpinya.html]Avui[/url] wrote: Un dels problemes amb què es troben els viatgers que arriben a l'estació de Portbou per enllaçar amb els trens en direcció a França és que els horaris no estan coordinats i han de fer llargues esperes al municipi.
I tant que deuen ser llargues. Tant, que no tenen mai fi. Perquè si baixes a Portbou esperant agafar un tren cap a França ho portes clar.
Té, no m'havia adonat d'aquesta perla. Serà que m'estic immunitzant contra les bajanades periodístiques i hauré creat un automatisme per interpretar-les correctament?
Tens l'anticossos periodístic! :)

Bé, a no ser que la connexió francesa la facin amb el Catalan Talgo o el Mare Nostrum... els quals paren tant a Portbou com a Cervera.

Re: Menudències de la terminologia

Posted: Wednesday 11/07/2007 0:17
by Jordi Freixas
PER FI ALGÚ AMB SENTIT COMÚ!!!
Guigui wrote:
aarongilp wrote:RODALIES??????
Deu ser una manera de dir. Tal com anem, ens podem donar per satisfets si alguns polítics llancen idees que, malgrat presentar mancances terminològiques, són conceptualment molt sensates.

Altrament, si volguéssim ser oficialistes i atès que, actualment, els únics operadors que hi ha entre Girona i Perpinyà són Renfe i SNCF, caldria trobar un híbrid entre Media Distancia i TER... TERMD?
Escolteu, i per què no ens deixem d'hosties? No seria mala idea ficar trens Civia amb sistema de canvi d'ample. De fer, es pot fer. Ara... que es vulgui fer, això ja és un altre tema.

Posted: Wednesday 11/07/2007 0:27
by wefer
Per la línia de Portbou, només hi veig una solució:

- Convertir a ample UIC la línia fins a Figueres, de manera que es convertís la línia Perpinyà-Figueres en una línia regional
- A Figueres, els regionals tindrien correspondència amb els llarg recorregut i amb els regionals procedents de BCN

Ja sé que sortirà el tema de TPFerro... però ni he pogut comprovar mai que sigui cert que el conveni digui que no es pot transformar la línia actual, ni crec que hi hagués problema en revocar aquesta clàusula (amb indemnització) si n'hi hagués ganes. A part, que per la línia convencional només hi passarien els trens regionals, que igualment no faran servir el túnel de TPFerro, amb la qual cosa no respresenta cap tipus de competència.

És clar que tot l'anterior necessitaria que dues premises fossin certes:
- Que la Unió Europea fos una realitat
- Que hi hagués voluntat política de promocionar el transport públic regional

I desgraciadament, tots sabem que ambdues són falses en aquest moment.

Re: Menudències de la terminologia

Posted: Wednesday 11/07/2007 12:24
by entfe001
Jordi Freixas wrote:Escolteu, i per què no ens deixem d'hosties? No seria mala idea ficar trens Civia amb sistema de canvi d'ample. De fer, es pot fer. Ara... que es vulgui fer, això ja és un altre tema.
Total, l'homologació del material, la diferent tensió a catenària i el captador de cocodrils francès només són excuses barates.

Posted: Wednesday 11/07/2007 14:02
by genissimon
El més senzill és:

- O bé coordinar bé horaris, fent que tots els Catalunya Exprés que ara acaben a Figueres, perllongats a Cervera i desde Portbou tinguin enllaç oficial amb TER i viceversa.

- O bé aprofitar la jubilació dels talgos IIIRD o bé agafar un parell de T5 o T6 pendulars amb RD i, amb canvi de locomotora a Portbou, passant per l'intercanviador d'ample tipus Talgo que hi ha allà funcionant des de 1967.

- O bé encarregar material nou a l'estil dels Talgo 130, en versió classe única per a regionals, d'unes 250-300 places. Tricorrent (1,5 i 3 KVcc i 25 KVca), adaptat a la senyalització francesa i homologat a la RFF .

Salut !!

Re: Menudències de la terminologia

Posted: Wednesday 11/07/2007 17:09
by victorcasta
Jordi Freixas wrote:PER FI ALGÚ AMB SENTIT COMÚ!!!
Guigui wrote:
aarongilp wrote:RODALIES??????
Deu ser una manera de dir. Tal com anem, ens podem donar per satisfets si alguns polítics llancen idees que, malgrat presentar mancances terminològiques, són conceptualment molt sensates.

Altrament, si volguéssim ser oficialistes i atès que, actualment, els únics operadors que hi ha entre Girona i Perpinyà són Renfe i SNCF, caldria trobar un híbrid entre Media Distancia i TER... TERMD?
Escolteu, i per què no ens deixem d'hosties? No seria mala idea ficar trens Civia amb sistema de canvi d'ample. De fer, es pot fer. Ara... que es vulgui fer, això ja és un altre tema.
Un cop més et repeteixo que les diferències entre la xarxa francesa i la espanyola no s'acaben en l'ample de via.

Posted: Wednesday 11/07/2007 21:27
by George85
Cotxes convencionals amb canvi d'ample de tecnologia Talgo (donat que l'intercanviador que ja hi ha) i locomotora Francesa o Espanyola segons el cas i listos!

:D

Realpolitik

Posted: Thursday 12/07/2007 0:59
by Guigui
wefer wrote:Ja sé que sortirà el tema de TPFerro... però ni he pogut comprovar mai que sigui cert que el conveni digui que no es pot transformar la línia actual, ni crec que hi hagués problema en revocar aquesta clàusula (amb indemnització) si n'hi hagués ganes. A part, que per la línia convencional només hi passarien els trens regionals, que igualment no faran servir el túnel de TPFerro, amb la qual cosa no respresenta cap tipus de competència.
És més, si l'administració ho considerés una necessitat i TP Ferro s'hi negués (suposant que la famosa clàusula existeix realment), vejam qui és el guapo de tornar a posar ample ibèric un cop feta la conversió a UIC, malgrat sentència judicial contrària, que segurament es limitaria a una compensació econòmica. A més, segur que aquesta no arribaria ni de bon tros als (rumorejats?) 60 milions per cada any d'endarreriment en l'entrada en funcionament de la LAV.

Re: Menudències de la terminologia

Posted: Friday 13/07/2007 0:13
by Jordi Freixas
entfe001 wrote:
Jordi Freixas wrote:Escolteu, i per què no ens deixem d'hosties? No seria mala idea ficar trens Civia amb sistema de canvi d'ample. De fer, es pot fer. Ara... que es vulgui fer, això ja és un altre tema.
Total, l'homologació del material, la diferent tensió a catenària i el captador de cocodrils francès només són excuses barates.
I els trens bitensió? M'els he inventat jo?

Posted: Friday 13/07/2007 10:21
by wefer
fantito wrote:Cal preveure sistemes d'anunci de senyals en cabina, distancies de frenada, comunicació amb els llocs de comandament, etc.
Tot són problemes tècnics que únicament necessiten una cosa per poder-los solucionar: ganes de solucionar-los.

En el meu cas el que proposo, que crec que seria el més sensat, és convertir la línia en regional Figueres-Perpinyà, com una sola unitat.
Això significa que com a mínim els primers temps l'explotació l'hauria de fer la SNCF amb els seus trens, en conveni amb la Generalitat a la qual s'hauria de traspassar la línia entre Portbou i Figueres al deixar de ser de caràcter estratègic, o bé la Generalitat directament amb FGC entre Figueres i Perpinyà.
Lamentablement, això sí, representaria la desaparició dels trànsits de mercaderies per aquetsa línia i de les instal·lacions ferroviàries de Portbou i Cervera, ja anacròniques a dia d'avui.

Re: Menudències de la terminologia

Posted: Friday 13/07/2007 17:18
by victorcasta
Jordi Freixas wrote:
entfe001 wrote:
Jordi Freixas wrote:Escolteu, i per què no ens deixem d'hosties? No seria mala idea ficar trens Civia amb sistema de canvi d'ample. De fer, es pot fer. Ara... que es vulgui fer, això ja és un altre tema.
Total, l'homologació del material, la diferent tensió a catenària i el captador de cocodrils francès només són excuses barates.
I els trens bitensió? M'els he inventat jo?
No. Però converteix un Civia en un tren bitensió i canvia-li els bogis per uns de Brava.

Tot és una qüestió de voluntat, esclar, però dubto molt que ningú a Renfe volgués fer-li aquestes adaptacions. A més, no només és voluntat de Renfe, sinó que també ho és de la SNCF/RFF... I si dubto molt que Renfe volgués fer alguna cosa així, dubto més encara que la SNCF/RFF posi de la seva part per permetre aquestes circulacions.

Posted: Saturday 14/07/2007 14:59
by awe
Hmmm... anem a pams.

1) Els BRAVA no estan homologats a França, i per tant no hi poden circular. La SNCF no vol ni a sentir parlar de trens espanyols que li entrin als seus domaines. Aquest és un motiu bàsic pel qual els TH internacionals són d'Elipsos, societat participada al 50% per l'SNCF. No crec que la homologació dels BRAVA fos ni fàcil ni ràpida perquè crec que hi posarien pega rere pega. En conseqüència, l'únic material de RD que podria passar és el Talgo VI. Ni tan sols el Talgo VII està homologat a França.

2) El conveni amb TP-Ferro no especifica que la línia de Port Bou no es pugui canviar d'ample, però sí que diu amb total claredat que qualsevol canvi de l'equilibri econòmico-financer de la concessió que provoqui l'Estat donarà dret a indemnització. El canvi de l'ample entre Figueres i la frontera alteraria aquest equilibri i doncs caldria indemnitzar a TP-Ferro pels ingressos dels trens que podrien passar pel seu túnel però que ho fan per la via canviada a UIC.

3) Jo entenc que, si la línia es traspassa a la Genialitat i el canvi d'ample el fa l'administració catalana, llavors l'Estat no estarà alterant l'equilibri econòmico-financer de la concessió de TP-Ferro. Si un cas l'alteració la provocaria la Generalitat, però no l'Estat, i el conveni amb TP-Ferro diu que hi hauria indemnització si l'Estat variés aquest equilibri; i parla específicament de l'Estat. Per tant, si ho fa la Generalitat, llavors no hi hauria indemnització. És clar que això només és una apreciació meva, però bé, crec que si m'equivoco al menys té lògica.

4) Traspassar el tram Girona-Portbou a la Generalitat… ho veig moooolt complicat, perquè mani qui mani a Madrid, l'actitud envers aquest tipus de coses es la mateixa. Amb més o menys intensitat, això és cert, però en el fons hi ha uns límits que són comuns a tots els parits polítics que puguin prendre possessió de la Moncloa. Això invalidaria el punt anterior.

Posted: Saturday 14/07/2007 15:32
by victorcasta
awe wrote:3) Jo entenc que, si la línia es traspassa a la Genialitat i el canvi d'ample el fa l'administració catalana, llavors l'Estat no estarà alterant l'equilibri econòmico-financer de la concessió de TP-Ferro. Si un cas l'alteració la provocaria la Generalitat, però no l'Estat, i el conveni amb TP-Ferro diu que hi hauria indemnització si l'Estat variés aquest equilibri; i parla específicament de l'Estat. Per tant, si ho fa la Generalitat, llavors no hi hauria indemnització. És clar que això només és una apreciació meva, però bé, crec que si m'equivoco al menys té lògica.
Estat ho és tant l'Administració General de l'Estat com la Generalitat. Així ho diu l'article 3 del present Estatut:

ARTICLE 3. MARC POLÍTIC
Les relacions de la Generalitat amb l'Estat es fonamenten en el principi de la lleialtat institucional mútua i es regeixen pel principi general segons el qual la Generalitat és Estat, pel principi d'autonomia, pel de bilateralitat i pel de multilateralitat.

Posted: Saturday 14/07/2007 17:12
by entfe001
awe wrote:En conseqüència, l'únic material de RD que podria passar és el Talgo VI. Ni tan sols el Talgo VII està homologat a França.
Oblides el gloriós Talgo III :D

Posted: Saturday 14/07/2007 18:54
by awe
@ Victorcasta
Sí, doncs tens raó. Llavors queda totalment descartada tota l'argumentació.

@ Entfe001
Sí, el Coca-Colo se m'ha passat ben bé per alt. Reaprofitament per reformar-lo i fer trens regionals Perpinyà-Figueres? Hmmm... si els números surten, i les condicions tècniques del material encara són potables després de la reforma, perquè no?