Page 1 of 1

Bòsnia.. en l'espera de Talgo

Posted: Wednesday 01/08/2007 2:20
by SERBI
Hola bones a tots!

He llegit fa uns dies en Vialibre alguns detalls sobre la futura venda dels trens Talgo a Bòsnia....la veritat és que el que he llegit m'ha agradat molt, el ferrocarril d'aquest país es troba molt degradat i desprestigiat, durament danyat en la guerra civil bosnia.

Es tracta de nou compsocions de nou cotxes de Talgo VII, a mi m'agrada molt el Talgo VII i trobo que és una llàstima que haurem d'esperar uns 3 o 4 anys més l'arribada d'aquestos trens a Bòsnia.

Tot això de Talgo està molt bé però la pregunta què fer mentrestant.. aquí us ensenyaré unes imatges i així podreu comprovar què és del que queda dels trens en aquest país.

A finals d'abril he anat unes tres vegades a Sarajevo capital de Bòsnia, he anat darrera del meu visat espanyol perqué volia passar uns dies a Catalunya, jo resideixo a Belgrad normalment però com que sóc ciutadà bosni si vull visat he d'anar a Sarajevo.

Entre Belgrad i Sarajevo no hi ha cap tren directe així és que he viatjat de nit ( tota la nit) en un autobús entre les dues capitals..però tornant de Sarajevo ja amb el visat al passaport he vitjat en tren.. cosa que no faig a Bòsnia fa molt de temps!!!!

Arribava a Sarajevo molt aviat i mentre esperava que obrin l'ambaixada feia fotos de trens desafiant així la dura prohibició de fer fotos.

Aquí són molt pocs els trens.....es necessita el material mòbil i amb urgència!!!!

Una cosa molt important..la companyia que comprarà trens Talgo és l'operadora de la Federació de Bòsnia i Herzegovina -ZFBH.. una de dues que opera a Bòsnia, Bòsnia és un país dividit entre dues comunitats autònomes.. una musulmano-croata i l'altra dels serbis de Bòsnia –ZRS cada una de les dues comunitats té el seu ferrocarril.. això inclou el canvi de locomotores en la ''frontera''.

Sarajevo, sis del matí ....acaba de venir el nocturn de Zagreb, es tracta d'un nou servei obert el dia 16 d’abril de 2007.Que duri!!!!
És un tren curt... una locomotora 441 que predomina en els ferrocarrils de la zona amb dos cotxes amb seients de ZFBH.
Image

Durant el matí és quan més trens hi ha.....durant el dia l'estació té aquest aspecte.... és una mica trist per ser la capital d'un paìs de 4 milions d'habitants.
Image

Dos trens.. el primer és el que va a Budapest i altre al port de Ploce (Croàcia) amb les locomotres de la sèrie 441 amb la decoració que coincideix amb la decoració del ferrocarril turc.
Image

El tren per Budapest té dos cotxes..el blau aquest és de ferrocarril hongarés
Image

El que va a Ploce té cotxes suecs que han vingut com ajuda humanitària després de la guerra civil
Image

El que m'ha cridat molta atenció és aquesta imatge gegant que han penjat a l'edifici de l'estació Sarajevo.. diu sota ''buducnost je pocela'' el que en la llengua serbo-croata vol dir ''el futur ja ha començat''... :x
Image

El servei regional Sarajevo-Zenica el fa aquesta unitat
Image

Vaig sortir de Sarajevo en tren....una experiéncia mervellosa, el darrer cop que vaig sortir de Sarajevo en tren ha sigut abans de la guerra quan era un nen ..
Vaig pujar al tren que va de Ploce (costa del Adràtic)-Mostar-Sarajevo-Zenica-Doboj-Banja Luka-Zagreb,
és el tren més important de tot el país, passa per tot Bòsnia i permet conéixer tot el país i les ciutats més grans.
Té tres cotxes... dels tres territoris per on passa.... jo vaig pujar al cotxe croata perqué m'ha semblat el millor i amb les finestres practicables.
Image

El tren després de sortir de Sarajevo toca una mica l'herba i la vegetació al costat de la via.
Image

El millor del trajecte és poder contemplar els paisatges de Bòsnia central, fent fotos des de la finestra i gaudir plenament del ferocarril convencional.
Això us recomano a tots!!!
Image

Image

Image

Image

L'encreuament amb un tren de mercaderies en una petita estació i una locomotora 441 verda...
Image

Estació Doboj és el lloc on la locomotora de ZFBH 441-118 deixa el tren que des d'aquesta estació serà remolcat per una locomotra 441 però serbo-bosnia (ZRS) fins a la frontera amb Croàcia.
Image

Ja us ensenyaré més fotos... la propera vegada seran de la companyia serbo-bosnia.

Records des de Bòsnia!!!


Dusko

Posted: Wednesday 01/08/2007 8:03
by El LLOP
Carai Dusko, quines fotos mes precioses. Per cert, escrius es català millor que jo.

Posted: Wednesday 01/08/2007 8:21
by metring
Fantàstiques les fotos, i certament, sorprenent lo bé que escrius en català!!

Posted: Wednesday 01/08/2007 9:00
by aim
Fantàstic reportatge i precioses fotos, paisatges i ferrocarrils.

Per cert, has comentat que hi ha una dura prohibició per fer fotos. És una prohibició només pel ferrocarril o bé general (pel tema de la guerra, suposo)?

Posted: Wednesday 01/08/2007 14:05
by SERBI
aim wrote:Fantàstic reportatge i precioses fotos, paisatges i ferrocarrils.

Per cert, has comentat que hi ha una dura prohibició per fer fotos. És una prohibició només pel ferrocarril o bé general (pel tema de la guerra, suposo)?
De res nois, ja hi haurà més fotos!!!!

Ara aim això de la prohibició de fer fotos no és cap cosa general, tu pots venir i fer fotos totes les que vulguis i del ferrocarril també mentres no et vegi ningú... és clar igual que ho faig jo i si et veuen et diran que no pots fer les fotos i ja està...no passarà res!!!

Això de que no es poden fer fotos de trens és una cosa heredada de l'ex Jugoslàvia comunista....la mentalitat d'espies, dels perills inexistents i coses així viuen encara avui en dia, ara la cosa en general ha millorat i depén del país on vagis...

A Eslovènia es poden fer fotos...aquestos han dit un adéu defeinitiu a les tonteries comunistes, per alguna cosa ja són de la Unió...Croàcia hi ha de tot s'ha d'anar amb compte, Bòsnia prohibit....però a les zones serbies de Bòsnia jo faig fotos i ningú em diu res aquí sóc a casa, Sèrbia....aquí és pitjor, jo mateix vaig tenir problemes amb la policia, a més a més a cada estació de tren han muntat una esquadra de policia, Montengero... millor que a Sèrbia segur, Macedònia..prohibit!!!!

Però en total, no sé.... crec que no és greu, jo fa unes setmanes he estat fent fotos per les vostres terres....i a Barcelona, a Sant Andreu Comptal he tingut problemes i em vaig sentir com a casa..... i això que anava amb un amic valencià que tenia aquell permís d'adif i és un treballador de renfe!!

Records!

Dusko

Precioses fotos...

Posted: Wednesday 01/08/2007 15:44
by JaMiRo!
Hola!

Gràcies per les fotos, Dusko!!! Com l'última vegada, precioses!!! ;)

Nois, quan fem una trobada per inspeccionar tot el ferrocarril d'aquella zona? :D

Salut!

Posted: Wednesday 01/08/2007 16:08
by Trenscat
Hola Dusko! Moltes gràcies per les fotos d'una zona que està tan a la vora però que ens és molt desconeguda. Aquí també seguim amb el tema de prohibicions absurdes de fer fotos als trens, tot i que la veritat no és pas que sigui herència del comunisme justament... :roll:

Posted: Wednesday 01/08/2007 20:18
by wefer
Pel que fa al tema de Talgo... fem un repàs dels països que fan servir aquesta cosa a part d'Espanya:
- Alemanya: un parell d'unitats per l'InterCityNight. Crec que es van fer servir poc temps fins que van ser abandonades per falta d'èxit.
- EEUU: es fan servir en una línia al nordoest (Seattle). Es van comprar algunes unitats, però sense continuïtat i amb força crítiques.

I ja últimament en països amb pocs recursos. Potser no poden permetre's trens més "de veritat"?
- Kazajstan
- Bòsnia

Força pobre el panorama de Talgo.

Posted: Wednesday 01/08/2007 22:44
by Guigui
Trenscat wrote:Aquí també seguim amb el tema de prohibicions absurdes de fer fotos als trens, tot i que la veritat no és pas que sigui herència del comunisme justament... :roll:
Els extrems es toquen. No us sona, això?

Per cert, Dusko, les 441 no són de fabricació sueca (ASEA, concretament)? Si no vaig errat, són les mateixes de la sèrie 1043 de la ÖBB, tot i que a Àustria només en van arribar a córrer poques.

Posted: Wednesday 01/08/2007 23:46
by SERBI
hola Guigui!

Les 441 són en principi de fabricació sueca...algunes unitats, després s'ha continuat la fabricació amb llicencia en la fàbrica Rade Concar-Zagreb.... algunes unitats ja tenen 40 anys així que en algunes unitats s'han fet modificacions i modernització......d'aquest rejuveniment han sortit nova sèrie de locomotores 444 a Sèrbia o la subsèrie 900 de la sèrie 441 a Bòsnia.

No sé si queden Asees a Àustria...però a Turquia, Romania, Sèrbia, Croàcia, Macedonia, Bòsnia...sí!

Salutacions!!!


Dusko

Posted: Thursday 02/08/2007 9:21
by vr
Soc l'únic que no pot veure cap foto?

Posted: Thursday 02/08/2007 11:28
by genissimon
wefer wrote:Pel que fa al tema de Talgo... fem un repàs dels països que fan servir aquesta cosa a part d'Espanya:
- Alemanya: un parell d'unitats per l'InterCityNight. Crec que es van fer servir poc temps fins que van ser abandonades per falta d'èxit.
- EEUU: es fan servir en una línia al nordoest (Seattle). Es van comprar algunes unitats, però sense continuïtat i amb força crítiques.

I ja últimament en països amb pocs recursos. Potser no poden permetre's trens més "de veritat"?
- Kazajstan
- Bòsnia

Força pobre el panorama de Talgo.
Pel que jo sé, als talgos de la DB els estan canviant els rodals per a poder ser RD entre UIC i ample rus, per a fer serveis turístics (*) Berlín - San Petesburg.

(*) Serveis tipus creuer ferroviari, a l'estil del Transcantábrico o l'Al-Aldalus.

Als USA, hi havia el projecte (**) de reobrir a passatgers la línia Los Angeles - Las Vegas amb trens Talgo en configuració Trenhotel, a més dels diurns CASCADES entre Eugene (OR), Portland (OR), Seattle (WA) i Vancouver (BC-Canadà). Tots ells servits per AMTRAK.

(**) Ara mateix no sé com està.

Salut !!

Posted: Thursday 02/08/2007 17:57
by ABB_Traccion
SERBI wrote:hola Guigui!

Les 441 són en principi de fabricació sueca...algunes unitats, després s'ha continuat la fabricació amb llicencia en la fàbrica Rade Concar-Zagreb.... algunes unitats ja tenen 40 anys així que en algunes unitats s'han fet modificacions i modernització......d'aquest rejuveniment han sortit nova sèrie de locomotores 444 a Sèrbia o la subsèrie 900 de la sèrie 441 a Bòsnia.

No sé si queden Asees a Àustria...però a Turquia, Romania, Sèrbia, Croàcia, Macedonia, Bòsnia...sí!

Salutacions!!!


Dusko
A Estats Units corren unes locomotores anomenades AEM-7 que son també d' ASEA, que arriben als 200 km/h per la línea del "Northeast Corridor" des de Washington a Boston.

Per cert, molt maques les fotos ;)

Déu n'hi do amb els Talgo!

Posted: Saturday 04/08/2007 18:15
by Ferry1ac1
Els Talgo deuen ser l'invent d'alt valor més exportat per la indústria de l'Estat Espanyol. Estan triomfant a molts llocs i sembla que la cosa encara creixerà més.

Per cert Wefer ha dit que els Talgo als EUA van aixecar algunes crítiques i és veritat "van aixecar" perquè ara el servei que fan és molt ben valorat i Amtrak en fa bastanta propaganda.

http://www.amtrakcascades.com

Per cert haig de dir que els trens a Bòsnia tenen pel que jo he vist Sarajevo-Mostar unes vistes impressionants. Aviam si mica en mica van aixecant el vol com a país perquè s'ho mereixen.

Re: Déu n'hi do amb els Talgo!

Posted: Saturday 04/08/2007 22:17
by wefer
Ferry1ac1 wrote:Els Talgo deuen ser l'invent d'alt valor més exportat per la indústria de l'Estat Espanyol. Estan triomfant a molts llocs i sembla que la cosa encara creixerà més.
He estat mirant per internet, i em surt:
- DB = 4 trens
- Amtrak = 2 trens

6 trens en total, en 10 anys. I només material remolcat, res realment de valor com locomotores o automotors.
Un èxit? El major èxit espanyol????!!!! Però si són xifres que fan riure! (o plorar, depèn) :x
6 trens els deu construir CAF en un parell de setmanes, i Alstom en un parell de dies xD

Posted: Friday 10/08/2007 19:07
by Ferry1ac1
El major èxit espanyol????!!!! Però si són xifres que fan riure! (o plorar, depèn)



Si si, diria que tens raó perquè tal com dius CAF produeix molt més i també perquè es veu que els Talgo estan donant problemes. Actualment estan sent revisats tots de dalt a baix. Els d'USA

http://www.amtrak.com/servlet/ContentSe ... 8294015467[/quote]

Re: Déu n'hi do amb els Talgo!

Posted: Saturday 11/08/2007 1:55
by ABB_Traccion
wefer wrote:
Ferry1ac1 wrote:Els Talgo deuen ser l'invent d'alt valor més exportat per la indústria de l'Estat Espanyol. Estan triomfant a molts llocs i sembla que la cosa encara creixerà més.
He estat mirant per internet, i em surt:
- DB = 4 trens
- Amtrak = 2 trens

6 trens en total, en 10 anys. I només material remolcat, res realment de valor com locomotores o automotors.
Un èxit? El major èxit espanyol????!!!! Però si són xifres que fan riure! (o plorar, depèn) :x
6 trens els deu construir CAF en un parell de setmanes, i Alstom en un parell de dies xD
Doncs aquestes xifres estan una "miqueta" obsoletes, perque Kazajstan ha comprat Talgos TrenHotel i a mi a la pàgina francesa http://talgo.ifrance.com/ em surt que han comprat més de dos Talgos Cascades, em surten 5. I a més, a Finlandia tenen una sucursal de Talgo anomenada Talgo Oy que fabrica cotxes de 2 pisos amb velocitats màximes de 220 km/h tant per trens EuroCity dïurns com nocturns.

Salut!

Posted: Saturday 11/08/2007 11:02
by davida
Patentes Talgo va vendre el 27 de març del 2007 Talgo Oy (talgo S.A. en finès) a uns inversors finesos. Ara torna a ser Transtech.