Fixacions dels cables, tapes, etc., dels tramvies antics
Posted: Tuesday 14/08/2007 13:29
Hola! No és un tema del que es parli gaire, però a molts carrers per on passaven antigament els tramvies, encara es poden veure les fixacions pels cables, anomenades rosetes o rosetons. Podeu trobar informació a aquesta web:
http://www.ub.es/geohum/inventari/fitxes/invt080.htm
Fixacions dels cables del tramvia
Descripció:
Petits elements de ferro més o menys ornamentats anomenats rosetons, col·locats a les façanes dels edificis i que servien de suport per a l'enganxament de la xarxa de fils elèctrics aèris de les diferents línies de tramvies de Barcelona.
La instal·lació d'un fil elèctric i el seu corresponent tensador o fil de protecció requerien aquests elements fixats a les façanes, amb la qual cosa s'evitava la col·locació de pals antiestètics .
El procés d'electrificació de la xarxa de tramvies es portà a terme de manera efectiva sota la incorporació de les diferents empreses en el període comprès entre els anys 1899 i 1910 prioritàriament, però s'allargà fins al 1924, i tingué en els primers anys de segle una veritable empenta. Les primeres gestions per informar-se sobre els avantatges d'un procés d'electrificació començaren el 1895, si bé cap al febrer de 1883 es presentà un primer projecte que no anà més enllà. La Proposta de llei de Ferran Puig el 1895 introduïa modificacions en els punts de les concessions de línies de tramvies no gaire favorables als interessos municipals, i aconseguí que quan una empresa fes una sol·licitud de canvi de tracció animal per elèctrica, renunciés a l'antiga concessió i acceptés certes condicions com la il·luminació o pavimentació dels carrers per on circulava la línia. Però tot aquest procés de renovació portà a una complicada situació de propostes de llei i al·legacions, com les de les empreses concessionàries d'aigües, en contra de la col·locació dels pals de la xarxa elèctrica, si bé la por principal es centrava en el fet que els corrents derivats de retorn al subsól ataquessin les conduccions properes. De la mateixa manera les companyies telefòniques es queixaven dels possibles efectes pertorbadors dels fils de la línia aèria, ja que l'alt voltatge podia generar interferències per inducció. Les primeres obres començaren el 15 de gener de 1898 amb un procés que suposava canvis de vies, col·locació de pals i enllumenat, així com la instal·lació de la línia aèria i l'explotació elèctrica. La línia de circumval·lació fou l'escollida per iniciar l'explotació i no fou fins el 9 de novembre que es van fer les primeres proves, que se succeïren, a fi de suprimir espurnes elèctriques. La inauguració del nou servei no es va fer fins al 26 de gener de 1899; després s'inicià un procés d'electrificació ràpid i més planer a càrrec de la resta d'empreses explotadores de línies. Es coneix una primera i certa por dels usuaris a viatjar en aquells cotxes, si bé el funcionament no va dur problemes a excepció dels fils de protecció que es trencaven molt sovint i que van obligar a canviar el sistema de fixació als punts d'encreuament amb línies telegràfiques i telefòniques. Els avantatges de l'electrificació es van notar en la major velocitat dels tramvies barcelonins, que se situarien entre els 10 i els 20 km/h, però també en una major conflictivitat i accidentalitat a conseqüència de la major densitat de pas. D'altra banda, aquest canvi de tracció no va suposar, al principi, modificacions en l'explotació de línies ni una nova reestructuració com succeí a altres ciutats europees. El creixement de prolongacions i inauguracions de línies fou progressiu.
----
N'hi han molts a Ronda de Sant Antoni, però l'altre dia, passejant, vaig veure'n a Sant Antoni Abat, i m'estranya que per allà passesin tramvies, i no he trobat constància de que ho fessin, potser no siguin rosetons. Algú expert en el tramvia antic ho pot respondre? Gràcies.
EDITO: canvio el títol, i parlem d'altres elements antics, com tapes a les voreres, etc.
http://www.ub.es/geohum/inventari/fitxes/invt080.htm
Fixacions dels cables del tramvia
Descripció:
Petits elements de ferro més o menys ornamentats anomenats rosetons, col·locats a les façanes dels edificis i que servien de suport per a l'enganxament de la xarxa de fils elèctrics aèris de les diferents línies de tramvies de Barcelona.
La instal·lació d'un fil elèctric i el seu corresponent tensador o fil de protecció requerien aquests elements fixats a les façanes, amb la qual cosa s'evitava la col·locació de pals antiestètics .
El procés d'electrificació de la xarxa de tramvies es portà a terme de manera efectiva sota la incorporació de les diferents empreses en el període comprès entre els anys 1899 i 1910 prioritàriament, però s'allargà fins al 1924, i tingué en els primers anys de segle una veritable empenta. Les primeres gestions per informar-se sobre els avantatges d'un procés d'electrificació començaren el 1895, si bé cap al febrer de 1883 es presentà un primer projecte que no anà més enllà. La Proposta de llei de Ferran Puig el 1895 introduïa modificacions en els punts de les concessions de línies de tramvies no gaire favorables als interessos municipals, i aconseguí que quan una empresa fes una sol·licitud de canvi de tracció animal per elèctrica, renunciés a l'antiga concessió i acceptés certes condicions com la il·luminació o pavimentació dels carrers per on circulava la línia. Però tot aquest procés de renovació portà a una complicada situació de propostes de llei i al·legacions, com les de les empreses concessionàries d'aigües, en contra de la col·locació dels pals de la xarxa elèctrica, si bé la por principal es centrava en el fet que els corrents derivats de retorn al subsól ataquessin les conduccions properes. De la mateixa manera les companyies telefòniques es queixaven dels possibles efectes pertorbadors dels fils de la línia aèria, ja que l'alt voltatge podia generar interferències per inducció. Les primeres obres començaren el 15 de gener de 1898 amb un procés que suposava canvis de vies, col·locació de pals i enllumenat, així com la instal·lació de la línia aèria i l'explotació elèctrica. La línia de circumval·lació fou l'escollida per iniciar l'explotació i no fou fins el 9 de novembre que es van fer les primeres proves, que se succeïren, a fi de suprimir espurnes elèctriques. La inauguració del nou servei no es va fer fins al 26 de gener de 1899; després s'inicià un procés d'electrificació ràpid i més planer a càrrec de la resta d'empreses explotadores de línies. Es coneix una primera i certa por dels usuaris a viatjar en aquells cotxes, si bé el funcionament no va dur problemes a excepció dels fils de protecció que es trencaven molt sovint i que van obligar a canviar el sistema de fixació als punts d'encreuament amb línies telegràfiques i telefòniques. Els avantatges de l'electrificació es van notar en la major velocitat dels tramvies barcelonins, que se situarien entre els 10 i els 20 km/h, però també en una major conflictivitat i accidentalitat a conseqüència de la major densitat de pas. D'altra banda, aquest canvi de tracció no va suposar, al principi, modificacions en l'explotació de línies ni una nova reestructuració com succeí a altres ciutats europees. El creixement de prolongacions i inauguracions de línies fou progressiu.
----
N'hi han molts a Ronda de Sant Antoni, però l'altre dia, passejant, vaig veure'n a Sant Antoni Abat, i m'estranya que per allà passesin tramvies, i no he trobat constància de que ho fessin, potser no siguin rosetons. Algú expert en el tramvia antic ho pot respondre? Gràcies.
EDITO: canvio el títol, i parlem d'altres elements antics, com tapes a les voreres, etc.