Estratagemes per no pagar peatges
Posted: Monday 20/08/2007 14:00
http://www.elperiodico.cat/
-------------------------------------------
Els trucs per esquivar els peatges encallen accessos a l'AP-7 i la C-32
1. • Milers de conductors s'estalvien 2,35 euros a la sortida de Torredembarra i 0,74 a Arenys de Mar
2. • La popularització de l'estratagema desborda la capacitat de les rotondes i dispara les infraccions
ESTHER CELMA
TARRAGONA
En un cas, l'estalvi són només 74 cèntims d'euro. No dóna ni per pagar un cafè. En l'altre, no està malament. Són dos euros amb 35 cèntims. Això ja és un esmorzar. Milers de conductors --amb el boca a orella i a través d'internet la xifra no fa més que créixer-- ja saben que hi ha dos trucs a les autopistes catalanes per evitar el pagament del peatge. Un pot fer-se a les sortides 109 i 111 de l'autopista C-32, a l'altura d'A- renys de Mar (Maresme). La pirueta (una cosa tan absurda com sortir i tornar a entrar a l'autopista) no evita el pagament, però estalvia 74 cèntims d'euro als conductors. A l'AP-7, la cabriola és la mateixa, sortir i tornar a entrar, però la recompensa és més gran, no només des del punt de vista econòmic, sinó també moral, perquè aixi s'aconsegueix la gratuïtat de l'autopista entre Torredembarra i Salou (Tarragonès). No són, és cert, pilleries automobilístiques noves, però ja s'han fet tan populars que estan generant greus problemes de trànsit.
No hi ha res d'il.legal en tot això. El motiu que almenys en dos punts de la xarxa viària de peatge de Catalunya hi hagi la possibilitat de pagar menys radica en la necessitat de satisfer demandes locals de reducció de preus. A Tarragona, per exemple, per trobar l'espurna inicial cal remuntar-se al 1998, quan un autobús municipal va col.lisionar frontalment amb un camió a la N-340. La mort de cinc veïns d'un mateix barri de Torredembarra va posar en marxa una sèrie de protestes en demanda del desdoblament de la N-340 o de la gratuïtat de l'autopista mentre això no succeís. Van anar passant els mesos, però la reclamació al final es va satisfer, encara que amb tan mala fortuna que, en certa manera, se'ls ha girat en contra als mateixos veïns.
SECRET CONEGUT
¿Per què? Perquè ja són massa els conductors que coneixen aquest estratagema.
El conflicte és el següent. Part dels cotxes que viatgen en direcció sud per l'autopista AP-7 prenen la sortida 32, fan un gir de 360 graus a la rotonda situada sobre la N-340 i es tornen a dirigir a l'autopista. Allà els espera un tiquet especial, concebut en el seu dia per als veïns de la zona, que si s'entrega al següent peatge, a Tarragona, eximeix del pagament de 2,35 euros que sí que han d'abonar la resta dels conductors. El problema és que la rotonda en què s'ha de fer el gir complet és incapaç d'absorbir el trànsit. Hi passen, per exemple, un nombre inusualment alt de camions de gran tonatge. No és trànsit local. Són camioners que també coneixen el truc. En el seu cas, l'estalvi és de 5,55 euros, una xifra ja considerable.
Però el problema és pitjor, reconeixen fonts del Servei Català de Trànsit. Entre els conductors que coneixen la trampa n'hi ha que, a més a més, volen escurçar el recorregut i evitar la pesada rotonda. Aquests, senzillament, desobeeixen els senyals de trànsit i busquen la ruta més directa per reincorporar-se a l'autopista. Les col.lisions no són greus, però sí freqüents.
Un bon resum de com ha acabat la benintencionada solució adoptada a la sortida 32 de l'AP-7 el fa el president de l'associació de veïns de la Móra, Josep Maria González.
"Abans només hi havia embussos a l'estiu, però ara això és una bogeria. Vivim en una ratera. Ara tant se val si agafes l'autopista o la nacional. De vegades triguem 90 minuts a arribar a Tarragona per un trajecte de 15 minuts".
En el cas d'Arenys de Mar i la C- 32, el diagnòstic és un calc del cas de Torredembarra. També hi ha conductors que infringeixen les normes per escurçar el retorn a l'autopista, i n'hi ha que no, però aquests últims comencen a ser tants que, com tenen preferència de pas en algunes interseccions, en determinades hores del dia dificulten la circulació a d'altres cotxes que intenten incorporar-se a l'autopista.
No només això. Tant en el cas de l'AP-7 com en el de la C-32, el conflicte ha començat a ocasionar problemes a les calçades centrals de les dues autopistes. La cua per sortir genera retencions al carril de desacceleració tan llargues que arriben a atrapar la mateixa autopista.
>> Cliqueu aquí per descarregar el gràfic en PDF
-------------------------------------------
Els trucs per esquivar els peatges encallen accessos a l'AP-7 i la C-32
1. • Milers de conductors s'estalvien 2,35 euros a la sortida de Torredembarra i 0,74 a Arenys de Mar
2. • La popularització de l'estratagema desborda la capacitat de les rotondes i dispara les infraccions
ESTHER CELMA
TARRAGONA
En un cas, l'estalvi són només 74 cèntims d'euro. No dóna ni per pagar un cafè. En l'altre, no està malament. Són dos euros amb 35 cèntims. Això ja és un esmorzar. Milers de conductors --amb el boca a orella i a través d'internet la xifra no fa més que créixer-- ja saben que hi ha dos trucs a les autopistes catalanes per evitar el pagament del peatge. Un pot fer-se a les sortides 109 i 111 de l'autopista C-32, a l'altura d'A- renys de Mar (Maresme). La pirueta (una cosa tan absurda com sortir i tornar a entrar a l'autopista) no evita el pagament, però estalvia 74 cèntims d'euro als conductors. A l'AP-7, la cabriola és la mateixa, sortir i tornar a entrar, però la recompensa és més gran, no només des del punt de vista econòmic, sinó també moral, perquè aixi s'aconsegueix la gratuïtat de l'autopista entre Torredembarra i Salou (Tarragonès). No són, és cert, pilleries automobilístiques noves, però ja s'han fet tan populars que estan generant greus problemes de trànsit.
No hi ha res d'il.legal en tot això. El motiu que almenys en dos punts de la xarxa viària de peatge de Catalunya hi hagi la possibilitat de pagar menys radica en la necessitat de satisfer demandes locals de reducció de preus. A Tarragona, per exemple, per trobar l'espurna inicial cal remuntar-se al 1998, quan un autobús municipal va col.lisionar frontalment amb un camió a la N-340. La mort de cinc veïns d'un mateix barri de Torredembarra va posar en marxa una sèrie de protestes en demanda del desdoblament de la N-340 o de la gratuïtat de l'autopista mentre això no succeís. Van anar passant els mesos, però la reclamació al final es va satisfer, encara que amb tan mala fortuna que, en certa manera, se'ls ha girat en contra als mateixos veïns.
SECRET CONEGUT
¿Per què? Perquè ja són massa els conductors que coneixen aquest estratagema.
El conflicte és el següent. Part dels cotxes que viatgen en direcció sud per l'autopista AP-7 prenen la sortida 32, fan un gir de 360 graus a la rotonda situada sobre la N-340 i es tornen a dirigir a l'autopista. Allà els espera un tiquet especial, concebut en el seu dia per als veïns de la zona, que si s'entrega al següent peatge, a Tarragona, eximeix del pagament de 2,35 euros que sí que han d'abonar la resta dels conductors. El problema és que la rotonda en què s'ha de fer el gir complet és incapaç d'absorbir el trànsit. Hi passen, per exemple, un nombre inusualment alt de camions de gran tonatge. No és trànsit local. Són camioners que també coneixen el truc. En el seu cas, l'estalvi és de 5,55 euros, una xifra ja considerable.
Però el problema és pitjor, reconeixen fonts del Servei Català de Trànsit. Entre els conductors que coneixen la trampa n'hi ha que, a més a més, volen escurçar el recorregut i evitar la pesada rotonda. Aquests, senzillament, desobeeixen els senyals de trànsit i busquen la ruta més directa per reincorporar-se a l'autopista. Les col.lisions no són greus, però sí freqüents.
Un bon resum de com ha acabat la benintencionada solució adoptada a la sortida 32 de l'AP-7 el fa el president de l'associació de veïns de la Móra, Josep Maria González.
"Abans només hi havia embussos a l'estiu, però ara això és una bogeria. Vivim en una ratera. Ara tant se val si agafes l'autopista o la nacional. De vegades triguem 90 minuts a arribar a Tarragona per un trajecte de 15 minuts".
En el cas d'Arenys de Mar i la C- 32, el diagnòstic és un calc del cas de Torredembarra. També hi ha conductors que infringeixen les normes per escurçar el retorn a l'autopista, i n'hi ha que no, però aquests últims comencen a ser tants que, com tenen preferència de pas en algunes interseccions, en determinades hores del dia dificulten la circulació a d'altres cotxes que intenten incorporar-se a l'autopista.
No només això. Tant en el cas de l'AP-7 com en el de la C-32, el conflicte ha començat a ocasionar problemes a les calçades centrals de les dues autopistes. La cua per sortir genera retencions al carril de desacceleració tan llargues que arriben a atrapar la mateixa autopista.
>> Cliqueu aquí per descarregar el gràfic en PDF