Page 1 of 1

consulta: Quina seria la definició apropiada de metro?

Posted: Thursday 23/08/2007 13:19
by fredebcnteatre
Be, obro aquest tema, per intentar entre tots donar una definició definitiva al tipus de transport metro i de les caracteristiques que ha de tenir, per aixi definir quines linees es poden considerar metro o no.
La meva proposta de caracteristiques es:
1- Linea ferroviaria que comença i acaba dins del area metropolitana de una ciutat.
2- Que te parades relativament properes(uns 500-1000 metres de distancia depenen de lo que hi hagi a servir per la zona).
3- Vies que no comparteixen trafic ferroviari amb altre mode de transport pero que poden compartir trams amb altres linees del mateix tipus de transport ferroviari(Metro)
4- Acces gratuit dins de una estació de intercanvi al sortir de una linea a un altre. Exemple: Parada X(paren linea A, B i C): usuari sortint de C pot accedir gratuitament a A i B habent pagar el billet per anar per C.
5- Poden ser gestionats per un o més operadors de transport diferents.

De moment res més a afegir.

Ja n'hi ha

Posted: Thursday 23/08/2007 13:26
by Guigui
Amb les aportacions fetes en aquest fil, trobaràs el que els foraires consideren què és un metro.

Posted: Thursday 23/08/2007 15:31
by aim
Segons el DIEC:
Ferrocarril urbà de recorregut generalment subterrani per al transport ràpid de viatgers.
Aquesta imatge també ho deixa força clar: U-Bahn - S-Bahn
(S-Bahn vindrien a ser la majoria de línies de FGC menys la 6, 7 i ¿8?)

Casos semblants a l'estranger

Posted: Thursday 23/08/2007 15:46
by Guigui
aim wrote:(S-Bahn vindrien a ser la majoria de línies de FGC menys la 6, 7 i ¿8?)
La S-80 de Viena és íntegrament urbana però té freqüències de 30 minuts i comparteix via amb regionals i EC. A més, és explotada pels ÖBB, mentre tota l'U-Bahn ho és pels Wiener Verkehrsbetriebe (tot i que això no és un criteri, però ajuda a entendre les diferències).

Posted: Monday 03/09/2007 1:36
by Denisuko
fredebcnteatre wrote: 2- Que te parades relativament properes(uns 500-1000 metres de distancia depenen de lo que hi hagi a servir per la zona).
La L4 llavors no és de metro, perquè entre Maragall i Llucmajor hi ha més de 1600 metres :)

Moscou tampoc no té metro

Posted: Monday 03/09/2007 10:21
by Guigui
Denisuko wrote:La L4 llavors no és de metro, perquè entre Maragall i Llucmajor hi ha més de 1600 metres :)
Ni el metro de Moscou, amb una distància habitual de 1800 metres entre estacions, almenys en els trams originals...

Posted: Monday 03/09/2007 18:42
by fredebcnteatre
En la primera está clara... Pero aixo afectaria també als tranvies... O no es considera ferroviari el tranvia?
2- 500-1000 metres es orientatiu... Pero també depen de la zona per la qual passa la linea, l'area espanya-ildefons cerdá... segurament no calen tantes parades perquè hi ha la montanya de montjuic aprop que redueix la demografia de la zona. L4: Llucmajor-Maragall? Hi ha Virrei Amat entre mig que suposo que faren enllaç i estació per la L4, pero cal habent-hi enllaç amb la mateixa L5 abans? Aixo ja es un altre debat... Pero diria que la distancia está be entre llucmajor i maragall tenint en compte lo que acabo de dir.
3- Aixo si la L6/L7 compartessin les vies com fins ara pero independitzats de les S, faria que amb aquest concepte fossin linees de metro. La L8 caldria indendetzaro, ja que afecta al seu trafic... Si per exemple passes un tren de altre tipus un cop per hora i aixo afectes puntualment la linea, doncs no afectaria en la seva denominació de metro, pero... En aquest cas, al haber diferents linees S o R passen per L6(nomes S), L7(nomes S) i L8(R inclos), afecten al seu trafic, per tant, ... no es popden considerar metro, en canvi L9/L10 al ser metro ambdos i tenir un tram comú no afecta tant a les seves frequencies, fent augmentar en el tram comú les frequencies de pas. Cal que passin pel mateix lloc? Aixo es un altre tema.
4- Sent suposadament del mateix tipus de transport la L6/L7 i L8 de L1, L2, L3, L4, L5, L11, on comparteixen estació ... no es pot passar per cap vestibul sense tornar a picar billet, cosa que entre L1/L2 o qualsevol altre si que es pot... Per tant hi ha barreres entre dos linees de metro, que al ser mateix tipus de transport no hauria de passar. Suposant que T1, T2, T3, T4, T5 es consideres metro, entre elles no hi ha barreres, peero amb la resta de metro si...
el punt 5 es evident... la empresa qui ho gestioni es igual mentres mantingui les definicions anteriors.

i afegeixo un punt en el debat.
6- passa sota terra dintre de la ciutat que fa de centre de la area metropolitana, podent passar o no sota terra en els municipis pels quals passi la linea.
Aixo excluiria las lineas de tranvia salvo la T5 que passa soterrada de Glories fins al seu final provisional de Besós.
7- No comparteix transit amb elements no ferroviaris.

Be, seguim el debat i pulint'ho de cara ja a decidir que i no es.

Les frequencies son importants de cara a definir una linea com a metro?

Be, aqui ho deixo.

Posted: Monday 03/09/2007 22:59
by George85
Avui en dia hi ha formes d'explotació de transports ferroviaris per donar i per vendre així que (no us ho prengueu malament) esteu discutint el sexe dels angels... ;)

Posted: Tuesday 04/09/2007 9:39
by genissimon
En alemany, com tantes vegades, ho tenen ben clar:

Tramvia: straßenbahn -> ferrocarril (bahn) de carrer (straße).

O els anglesos amb el seu street car.

O sigui, que el tramvia (en general) comparteix plataforma, ja que va pel carrer.

El ferrocarril (en general) va per plataforma reservada i segregada.

Per a mí, metro és aquell ferrocarril que serveix una gran ciutat i la seva conurbació (*) on els usuaris no han de mirar l'horari per fer-lo servir.

Així, tots els FGC-Vallès, amb un mínim de 4 trens per hora i sentit en hores vall, que poden arribar a 10 per sentit en hora punta (i mirant horaris de Sabadell i Terrassa), serien metro. A la renfe, La C1 de Mataró a Barcelona, amb 6 trens per hora i sentit seria metro. La C1 de Blanes a Barcelona, amb només 2 trens per hora i sentit no seria metro.

Segons el diccionari de l'enciclopèdia:

conurbació
f URBAN Continu urbà resultant del creixement simultani, recíprocament influït, de dues o més ciutats pròximes i que arriba fins a fer desaparèixer l'espai rural intersticial

Salut !!