gencat.cat
(...)
INFRAESTRUCTURES I MOBILITAT
Es detecta un escàs paper del ferrocarril en la mobilitat interior de la regió que contrasta amb la bona posició ferroviària de la regió en relació a la mitja i llarga distància. El planejament sectorial actual, no dóna solució a una intermodalitat entre els diferents sistemes ferroviaris que és manifestament insuficient i es troba a faltar un intercanviador de transport de viatgers al Camp de Tarragona on conflueixin l’alta velocitat, els regionals, els rodalies, el tren tramvia i l’autobús.
En clau més urbana, el tren es presenta allunyat de la ciutat d’avui i de la del demà. Certs trams ferroviaris a cel obert que afecten projectes de ciutat a Tarragona i a Reus i apareix com a necessari dissenyar un sistema que vertebri, amb el nombre mínim de corredors, la major part de les àrees fortament poblades i també les turístiques, els principals equipaments comarcals (universitat, hospitals, Port Aventura etc.), els principals sistemes (estació central, terminal de l’aeroport, etc.)
El Pla territorial és respectuós amb les determinacions del Pla d’infraestructures del transport de Catalunya, les quals desenvolupa de forma integrada amb la resta de sistemes que li pertoca ordenar entre els quals el sistema d’assentaments, el sistema d’espais oberts i la coherència amb la xarxa intraregional d’infraestructures.
Potenciar la xarxa ferroviària de passatgers i mercaderies
Per tal d’impulsar el transport de viatgers i mercaderies a Tarragona, el Pla proposa diferents actuacions en matèria ferroviària:
a) Transport de viatgers
Per tal de potenciar la mobilitat a la regió mitjançant una xarxa de transport públic eficient, sostenible i integrada, el Pla aposta per:
- Definir un sistema de rodalies del Camp de Tarragona més lligat a la ciutat (soterrament pel centre de la ciutat de Tarragona i pel nord dels barris de ponent com a via per l’alliberament del litoral i soterrament de la via convencional actual a Reus amb la creació d’una nova estació a Bellissens)
- Construcció d’un nou intercanviador del Camp de Tarragona situat al nord de Vila-seca, on conflueixin l’alta velocitat, els trens regionals, rodalies, el tren tramvia i l’autobús.
- Un nou corredor de transport públic amb plataforma segregada entre Cambrils i Reus, passant per Salou, Port Aventura, la futura estació intermodal del Camp i la terminal de l’aeroport.
- La modernització de la línia Reus-Móra pel Baix Camp i el Priorat.
- La possibilitat d’utilitzar la via Reus-Roda per al transport de viatgers entre el Baix Penedès, l’estació de Perafort i l’estació intermodal del Camp.
El Pla inclou actuacions d’especial rellevància a Tarragona i Reus per potenciar la xarxa de rodalies a la regió i apropar el tren a la ciutat, d’acord amb els criteris d’integració en l’entorn. Les propostes són:
- 1. Variant soterrada pel centre de Tarragona: D’acord amb les previsions de creixement urbanístic del nucli urbà de Tarragona, el Pla considera molt allunyat de les àrees de demanda el traçat actual de rodalies pel litoral i aposta per valorar altres alternatives d’acord amb els creixements de població previstos. Així, el Pla proposa fer arribar el tren, mitjançant un túnel, a la zona de la plaça Imperial Tarraco, amb un accés directe a la URV i l’Hospital Joan XXIII, així com al sector previst de Terres Cavades. Aquesta alternativa permetria alliberar la façana litoral i tindria uns costos similars al projecte inicialment previst de soterrament sobre el traçat actual, però un rendiment social molt superior. El nou traçat donaria servei a 77.000 habitants, mentre que amb el soterrament de la façana litoral fins ara estudiat, només s’arribaria als 34.000 habitants.
- 2. Soterrament pel nord dels barris de ponent de Tarragona: En una segona fase, ja a més llarg termini, s’aposta per acostar el servei de tren als nuclis de Torreforta, Bonavista i la Canonja, integrats en l’actualitat a la xarxa de transport públic de Tarragona, amb la creació de tres noves estacions soterrades. El projecte suposaria apropar la xarxa de transport públic a 33.500 persones més.
- 3. Soterrament de la via a Reus i una nova estació: Pel que fa a Reus, el Pla aposta per mantenir el corredor actual pel centre de la ciutat per garantir l’accés al transport públic i destinar-ho exclusivament al servei de viatgers. A més, defensa la seva integració en l’entorn urbà mitjançant el soterrament de vies, de manera que es permeti el creixement de la ciutat cap a l’est. El Pla preveu, també, la creació d’una nova estació de rodalies a Bellissens, per donar servei al futur Hospital Comarcal i a la zona universitària de la URV.
Pel que fa al transport de mercaderies, el Pla proposa itineraris alternatius per evitar el pas de mercaderies pel centre de la ciutat de Tarragona i de Reus mitjançant:
- La rehabilitació de la via Reus-Roda.
- La construcció d’una variant ferroviària per l’est de Reus pel costat de l’aeroport que enllaci amb la línia Reus-Roda.
- El drenatge ferroviari del port entre la ZAL i Vila-seca
Finalment, el Pla recull també la necessitat de potenciar el corredor ferroviari mediterrani i de l’alta velocitat, tant pel que fa al transport de viatgers com de mercaderies.