Barcelona, una de les més contaminades d'Europa
Posted: Thursday 20/09/2007 10:34
http://www.elperiodico.cat/
----------------------------------
Barcelona supera en contaminació Londres, Mèxic i Nova York
1. • Un estudi indica que, si baixés la toxicitat de l'aire, cada any moririen 1.200 persones menys
2. • La Generalitat aplicarà a la tardor el pla que obligarà a conduir a menys de 80 km per hora
ÀNGELS GALLARDO
BARCELONA
Els nivells de contaminació atmosfèrica de Barcelona i de les 57 localitats del seu entorn són dels pitjors d'Europa, superiors als de Londres, però també als de Los Angeles, Mèxic o Nova York i només superats per la capital mundial del medi ambient tòxic --Nova Delhi (Índia)--, per Pequín i cinc metròpolis més de nivell socioeconòmic molt inferior a la capital catalana. Aquestes dades figuren en un estudi científic presentat ahir i encarregat per les conselleries de Medi Ambient i Salut amb l'objectiu d'explicar la necessitat d'actuar en conseqüència. La Generalitat va aprovar el juliol passat un pla que conté 73 mesures anticontaminació.
La investigació, que ha estat realitzada pel Centre de Recerca Epidemiològica Ambiental (Creal), descriu els perjudicis per a la salut humana de qualsevol grau de contaminació ambiental i apunta que reduint-los fins als paràmetres proposats per la Unió Europea (UE) la mortalitat anual de l'àrea geogràfica analitzada es reduiria en 1.200 persones. Aquesta xifra, un 4% de les morts naturals que es produeixen a Barcelona i rodalia entre les persones més grans de 30 anys, respon a un càlcul estimatiu, va advertir Nino Künzli, director de l'estudi, ja que, a diferència de les morts per accident de trànsit, no és possible atribuir directament una mort al medi ambient contaminat.
QUI MÉS INTOXICA
La població de Barcelona i els municipis que l'envolten respiren una concentració de 50 micrograms de partícules ambientals per metre cúbic d'aire, relacionades amb les emissions del trànsit, la indústria i l'aeroport, entre altres focus. El pla elaborat per Medi Ambient, que segueix les propostes de la UE, intenta reduir en un 10% aquesta concentració abans del 2010, una aspiració que exigirà canvis dràstics en els sectors més contaminants.
Entre les mesures incloses en el pla destaca la prohibició que el trànsit rodat arribi a una velocitat superior als 80 quilòmetres per hora a 16 ciutats de l'àrea metropolitana de Barcelona, inclosa la capital. En 24 ciutats més, aquest límit s'establirà en 90 quilòmetres per hora. Aquesta mesura entrarà en vigor abans de desembre, van assegurar ahir fonts de Medi Ambient. Molt aviat es començaran a instal.lar els senyals viaris que ho indicaran.
"La contaminació de l'aire és molt perjudicial per a la salut i estudis com aquest són un instrument que ens permet demostrar-ho --va afirmar Maria Comellas, directora general de Qualitat Ambiental--. Un 31% d'aquesta toxicitat es deu a la indústria, a la qual ja hem ordenat els canvis que ha d'acatar, i un altre 40% l'originen el transport públic i privat".
MENYS CONSCIÈNCIA
La necessitat de reunir i demostrar totes aquestes conjectures i conclusions posa en evidència l'escassa consciència que existeix a Catalunya sobre els efectes negatius de la toxicitat de l'aire, van corroborar els reunits, que no van deixar de llançar missatges en aquesta direcció. "Menys velocitat vol dir més salut, menys morts i menys riscos de lesions en cas d'accident", va apuntar Antoni Plasència, director general de Salut Pública. "Les mesures de medi ambient proporcionen tanta salut com la construcció d'hospitals", va dir.
Sent conseqüent amb aquesta intenció didàctica, l'estudi elaborat per Creal descriu així mateix la reducció estimada d'ingressos hospitalaris que s'aconseguirien adaptant els nivells de contaminació al llindar proposat per la UE --unes 600 hospitalitzacions menys cada any-- i calcula que 1.900 adults i 12.100 nens evitarien recurrents infeccions bronquials. En conjunt, conclou, la població barcelonina augmentaria en cinc mesos la seva esperança de vida.
El gest de complicitat mostrat pels autors de l'estudi i pels tècnics de Salut als ciclistes va tenir una advertència: no és convenient anar en bicicleta per les vies del centre de Barcelona, van dir. "Jo no utilitzaria la bicicleta per la Diagonal", va afirmar el doctor Künzli.
-------------------------------------
El clima i els cotxes dièsel
LES PLUGES
L'escassetat de pluges que registra de forma creixent Catalunya és un dels factors que expliquen l'elevat nivell de contaminació ambiental de Barcelona i les seves ciutats més pròximes, va assegurar Maria Comellas, directora de Qualitat Ambiental de la Generalitat. "A Europa hi ha ciutats que cada dia renten la seva atmosfera gràcies a la pluja. Això aquí no passa i hem de prendre mesures que compensin aquest fet".
EL COMBUSTIBLE
Els vehicles dièsel són els que emeten més gasos contaminants, va reiterar Nino Künzli, director de l'estudi presentat ahir. "A Califòrnia, els cotxes dièsel estan prohibits --va dir--. Les partícules que aquest carburant llança a l'aire són molt més perjudicials que les de la gasolina: són molt tòxiques, inflamatòries i carcinògenes, és a dir, causen càncer".
VELOCITAT I FISCALITAT
La reducció de la velocitat per les vies més congestionades de Barcelona reduirà l'emissió de partícules emeses des dels motors dels cotxes i les que desprenen les rodes dels vehicles, va apuntar Comellas. Donat que un dels objectius del pla mediambiental és reduir la xifra de cotxes en circulació, una manera d'aconseguir-ho podria ser l'increment de la fiscalitat, van apuntar els investigadors.
ELS INFARTS
Els autors de l'estudi sobre la contaminació de Barcelona van aconsellar no caminar pels carrers més cèntrics els dies de gran concentració de vehicles, en especial si es pateix arteriosclerosi. "Aquestes persones poden patir un infart després de respirar aire molt contaminat", va assegurar el doctor Nino Künzli.
----------------------------------
Barcelona supera en contaminació Londres, Mèxic i Nova York
1. • Un estudi indica que, si baixés la toxicitat de l'aire, cada any moririen 1.200 persones menys
2. • La Generalitat aplicarà a la tardor el pla que obligarà a conduir a menys de 80 km per hora
ÀNGELS GALLARDO
BARCELONA
Els nivells de contaminació atmosfèrica de Barcelona i de les 57 localitats del seu entorn són dels pitjors d'Europa, superiors als de Londres, però també als de Los Angeles, Mèxic o Nova York i només superats per la capital mundial del medi ambient tòxic --Nova Delhi (Índia)--, per Pequín i cinc metròpolis més de nivell socioeconòmic molt inferior a la capital catalana. Aquestes dades figuren en un estudi científic presentat ahir i encarregat per les conselleries de Medi Ambient i Salut amb l'objectiu d'explicar la necessitat d'actuar en conseqüència. La Generalitat va aprovar el juliol passat un pla que conté 73 mesures anticontaminació.
La investigació, que ha estat realitzada pel Centre de Recerca Epidemiològica Ambiental (Creal), descriu els perjudicis per a la salut humana de qualsevol grau de contaminació ambiental i apunta que reduint-los fins als paràmetres proposats per la Unió Europea (UE) la mortalitat anual de l'àrea geogràfica analitzada es reduiria en 1.200 persones. Aquesta xifra, un 4% de les morts naturals que es produeixen a Barcelona i rodalia entre les persones més grans de 30 anys, respon a un càlcul estimatiu, va advertir Nino Künzli, director de l'estudi, ja que, a diferència de les morts per accident de trànsit, no és possible atribuir directament una mort al medi ambient contaminat.
QUI MÉS INTOXICA
La població de Barcelona i els municipis que l'envolten respiren una concentració de 50 micrograms de partícules ambientals per metre cúbic d'aire, relacionades amb les emissions del trànsit, la indústria i l'aeroport, entre altres focus. El pla elaborat per Medi Ambient, que segueix les propostes de la UE, intenta reduir en un 10% aquesta concentració abans del 2010, una aspiració que exigirà canvis dràstics en els sectors més contaminants.
Entre les mesures incloses en el pla destaca la prohibició que el trànsit rodat arribi a una velocitat superior als 80 quilòmetres per hora a 16 ciutats de l'àrea metropolitana de Barcelona, inclosa la capital. En 24 ciutats més, aquest límit s'establirà en 90 quilòmetres per hora. Aquesta mesura entrarà en vigor abans de desembre, van assegurar ahir fonts de Medi Ambient. Molt aviat es començaran a instal.lar els senyals viaris que ho indicaran.
"La contaminació de l'aire és molt perjudicial per a la salut i estudis com aquest són un instrument que ens permet demostrar-ho --va afirmar Maria Comellas, directora general de Qualitat Ambiental--. Un 31% d'aquesta toxicitat es deu a la indústria, a la qual ja hem ordenat els canvis que ha d'acatar, i un altre 40% l'originen el transport públic i privat".
MENYS CONSCIÈNCIA
La necessitat de reunir i demostrar totes aquestes conjectures i conclusions posa en evidència l'escassa consciència que existeix a Catalunya sobre els efectes negatius de la toxicitat de l'aire, van corroborar els reunits, que no van deixar de llançar missatges en aquesta direcció. "Menys velocitat vol dir més salut, menys morts i menys riscos de lesions en cas d'accident", va apuntar Antoni Plasència, director general de Salut Pública. "Les mesures de medi ambient proporcionen tanta salut com la construcció d'hospitals", va dir.
Sent conseqüent amb aquesta intenció didàctica, l'estudi elaborat per Creal descriu així mateix la reducció estimada d'ingressos hospitalaris que s'aconseguirien adaptant els nivells de contaminació al llindar proposat per la UE --unes 600 hospitalitzacions menys cada any-- i calcula que 1.900 adults i 12.100 nens evitarien recurrents infeccions bronquials. En conjunt, conclou, la població barcelonina augmentaria en cinc mesos la seva esperança de vida.
El gest de complicitat mostrat pels autors de l'estudi i pels tècnics de Salut als ciclistes va tenir una advertència: no és convenient anar en bicicleta per les vies del centre de Barcelona, van dir. "Jo no utilitzaria la bicicleta per la Diagonal", va afirmar el doctor Künzli.
-------------------------------------
El clima i els cotxes dièsel
LES PLUGES
L'escassetat de pluges que registra de forma creixent Catalunya és un dels factors que expliquen l'elevat nivell de contaminació ambiental de Barcelona i les seves ciutats més pròximes, va assegurar Maria Comellas, directora de Qualitat Ambiental de la Generalitat. "A Europa hi ha ciutats que cada dia renten la seva atmosfera gràcies a la pluja. Això aquí no passa i hem de prendre mesures que compensin aquest fet".
EL COMBUSTIBLE
Els vehicles dièsel són els que emeten més gasos contaminants, va reiterar Nino Künzli, director de l'estudi presentat ahir. "A Califòrnia, els cotxes dièsel estan prohibits --va dir--. Les partícules que aquest carburant llança a l'aire són molt més perjudicials que les de la gasolina: són molt tòxiques, inflamatòries i carcinògenes, és a dir, causen càncer".
VELOCITAT I FISCALITAT
La reducció de la velocitat per les vies més congestionades de Barcelona reduirà l'emissió de partícules emeses des dels motors dels cotxes i les que desprenen les rodes dels vehicles, va apuntar Comellas. Donat que un dels objectius del pla mediambiental és reduir la xifra de cotxes en circulació, una manera d'aconseguir-ho podria ser l'increment de la fiscalitat, van apuntar els investigadors.
ELS INFARTS
Els autors de l'estudi sobre la contaminació de Barcelona van aconsellar no caminar pels carrers més cèntrics els dies de gran concentració de vehicles, en especial si es pateix arteriosclerosi. "Aquestes persones poden patir un infart després de respirar aire molt contaminat", va assegurar el doctor Nino Künzli.