Page 1 of 1

Barcelona, una de les més contaminades d'Europa

Posted: Thursday 20/09/2007 10:34
by wefer
http://www.elperiodico.cat/
----------------------------------
Barcelona supera en contaminació Londres, Mèxic i Nova York

1. • Un estudi indica que, si baixés la toxicitat de l'aire, cada any moririen 1.200 persones menys
2. • La Generalitat aplicarà a la tardor el pla que obligarà a conduir a menys de 80 km per hora


ÀNGELS GALLARDO
BARCELONA

Els nivells de contaminació atmosfèrica de Barcelona i de les 57 localitats del seu entorn són dels pitjors d'Europa, superiors als de Londres, però també als de Los Angeles, Mèxic o Nova York i només superats per la capital mundial del medi ambient tòxic --Nova Delhi (Índia)--, per Pequín i cinc metròpolis més de nivell socioeconòmic molt inferior a la capital catalana. Aquestes dades figuren en un estudi científic presentat ahir i encarregat per les conselleries de Medi Ambient i Salut amb l'objectiu d'explicar la necessitat d'actuar en conseqüència. La Generalitat va aprovar el juliol passat un pla que conté 73 mesures anticontaminació.
La investigació, que ha estat realitzada pel Centre de Recerca Epidemiològica Ambiental (Creal), descriu els perjudicis per a la salut humana de qualsevol grau de contaminació ambiental i apunta que reduint-los fins als paràmetres proposats per la Unió Europea (UE) la mortalitat anual de l'àrea geogràfica analitzada es reduiria en 1.200 persones. Aquesta xifra, un 4% de les morts naturals que es produeixen a Barcelona i rodalia entre les persones més grans de 30 anys, respon a un càlcul estimatiu, va advertir Nino Künzli, director de l'estudi, ja que, a diferència de les morts per accident de trànsit, no és possible atribuir directament una mort al medi ambient contaminat.

QUI MÉS INTOXICA

La població de Barcelona i els municipis que l'envolten respiren una concentració de 50 micrograms de partícules ambientals per metre cúbic d'aire, relacionades amb les emissions del trànsit, la indústria i l'aeroport, entre altres focus. El pla elaborat per Medi Ambient, que segueix les propostes de la UE, intenta reduir en un 10% aquesta concentració abans del 2010, una aspiració que exigirà canvis dràstics en els sectors més contaminants.

Entre les mesures incloses en el pla destaca la prohibició que el trànsit rodat arribi a una velocitat superior als 80 quilòmetres per hora a 16 ciutats de l'àrea metropolitana de Barcelona, inclosa la capital. En 24 ciutats més, aquest límit s'establirà en 90 quilòmetres per hora. Aquesta mesura entrarà en vigor abans de desembre, van assegurar ahir fonts de Medi Ambient. Molt aviat es començaran a instal.lar els senyals viaris que ho indicaran.

"La contaminació de l'aire és molt perjudicial per a la salut i estudis com aquest són un instrument que ens permet demostrar-ho --va afirmar Maria Comellas, directora general de Qualitat Ambiental--. Un 31% d'aquesta toxicitat es deu a la indústria, a la qual ja hem ordenat els canvis que ha d'acatar, i un altre 40% l'originen el transport públic i privat".

MENYS CONSCIÈNCIA

La necessitat de reunir i demostrar totes aquestes conjectures i conclusions posa en evidència l'escassa consciència que existeix a Catalunya sobre els efectes negatius de la toxicitat de l'aire, van corroborar els reunits, que no van deixar de llançar missatges en aquesta direcció. "Menys velocitat vol dir més salut, menys morts i menys riscos de lesions en cas d'accident", va apuntar Antoni Plasència, director general de Salut Pública. "Les mesures de medi ambient proporcionen tanta salut com la construcció d'hospitals", va dir.

Sent conseqüent amb aquesta intenció didàctica, l'estudi elaborat per Creal descriu així mateix la reducció estimada d'ingressos hospitalaris que s'aconseguirien adaptant els nivells de contaminació al llindar proposat per la UE --unes 600 hospitalitzacions menys cada any-- i calcula que 1.900 adults i 12.100 nens evitarien recurrents infeccions bronquials. En conjunt, conclou, la població barcelonina augmentaria en cinc mesos la seva esperança de vida.

El gest de complicitat mostrat pels autors de l'estudi i pels tècnics de Salut als ciclistes va tenir una advertència: no és convenient anar en bicicleta per les vies del centre de Barcelona, van dir. "Jo no utilitzaria la bicicleta per la Diagonal", va afirmar el doctor Künzli.

-------------------------------------

El clima i els cotxes dièsel

LES PLUGES

L'escassetat de pluges que registra de forma creixent Catalunya és un dels factors que expliquen l'elevat nivell de contaminació ambiental de Barcelona i les seves ciutats més pròximes, va assegurar Maria Comellas, directora de Qualitat Ambiental de la Generalitat. "A Europa hi ha ciutats que cada dia renten la seva atmosfera gràcies a la pluja. Això aquí no passa i hem de prendre mesures que compensin aquest fet".

EL COMBUSTIBLE

Els vehicles dièsel són els que emeten més gasos contaminants, va reiterar Nino Künzli, director de l'estudi presentat ahir. "A Califòrnia, els cotxes dièsel estan prohibits --va dir--. Les partícules que aquest carburant llança a l'aire són molt més perjudicials que les de la gasolina: són molt tòxiques, inflamatòries i carcinògenes, és a dir, causen càncer".

VELOCITAT I FISCALITAT

La reducció de la velocitat per les vies més congestionades de Barcelona reduirà l'emissió de partícules emeses des dels motors dels cotxes i les que desprenen les rodes dels vehicles, va apuntar Comellas. Donat que un dels objectius del pla mediambiental és reduir la xifra de cotxes en circulació, una manera d'aconseguir-ho podria ser l'increment de la fiscalitat, van apuntar els investigadors.

ELS INFARTS

Els autors de l'estudi sobre la contaminació de Barcelona van aconsellar no caminar pels carrers més cèntrics els dies de gran concentració de vehicles, en especial si es pateix arteriosclerosi. "Aquestes persones poden patir un infart després de respirar aire molt contaminat", va assegurar el doctor Nino Künzli.

Cert...

Posted: Thursday 20/09/2007 16:00
by JaMiRo!
La veritat és que hi ha dies que al centre de Barcelona es nota la flaire dels automòbils... :|

Posted: Saturday 22/09/2007 16:50
by entfe001
Jo que estava tan ben acostumat a l'aire de Girona no ho passo gaire bé als carrers de Barcelona aquests últims dies...

I jo...

Posted: Sunday 23/09/2007 1:25
by JaMiRo!
entfe001 wrote:Jo que estava tan ben acostumat a l'aire de Girona no ho passo gaire bé als carrers de Barcelona aquests últims dies...
I jo m'estic acostumant a l'aire d'Olesa de M. (que no és el summum però com a mínim força més net que el de BCN ho és) i quan baixo a Badalona ja ni t'explico... :D

Posted: Sunday 23/09/2007 13:04
by orique
Doncs jo no noto res... ja hi estic enganxat. :(

Re: I jo...

Posted: Sunday 23/09/2007 13:38
by liniadelRipollés
Et va l'aire de Solvay, client d'FGC?

Mmmmmm!!!
JaMiRo! wrote:
entfe001 wrote:Jo que estava tan ben acostumat a l'aire de Girona no ho passo gaire bé als carrers de Barcelona aquests últims dies...
I jo m'estic acostumant a l'aire d'Olesa de M. (que no és el summum però com a mínim força més net que el de BCN ho és) i quan baixo a Badalona ja ni t'explico... :D

Ueee...

Posted: Sunday 23/09/2007 14:18
by JaMiRo!
liniadelRipollés wrote:Et va l'aire de Solvay, client d'FGC?
Me poneeee... :D

Posted: Monday 24/09/2007 5:53
by bitxofo
Exagerats... Aneu a Atenes o a París i m'ho expliqueu!
:roll:

Posted: Monday 24/09/2007 10:53
by entfe001
Que altres llocs estiguin pitjor que Barcelona no vol dir que no estiguem malament. He vist núvols marrons sobre Barcelona bastant fastigosos baixant amb el tren de FGC venint de l'Autònoma o entrant per la línia de Mataró.

Posted: Monday 24/09/2007 13:59
by genissimon
Tot això em sona a perfecta maquinaria propagandística per poder aplicar la limitació a 80 Km/h i que ningú no repliqui res de res.

Salut !!

Vegem-ho de l'altra banda

Posted: Monday 24/09/2007 23:34
by Guigui
genissimon wrote:Tot això em sona a perfecta maquinaria propagandística per poder aplicar la limitació a 80 Km/h i que ningú no repliqui res de res.
I reaccions com aquestes, a fitipaldis de via estreta que no volen entrar en raó.

Sento ser tan colpidor, però seria hipòcrita per part meva dir quelcom diferent al respecte.

Re: Vegem-ho de l'altra banda

Posted: Tuesday 25/09/2007 14:23
by genissimon
Guigui wrote:
genissimon wrote:Tot això em sona a perfecta maquinaria propagandística per poder aplicar la limitació a 80 Km/h i que ningú no repliqui res de res.
I reaccions com aquestes, a fitipaldis de via estreta que no volen entrar en raó.

Sento ser tan colpidor, però seria hipòcrita per part meva dir quelcom diferent al respecte.
Si va per mí, que veig que sí:

1.- No em sembla malament reduir de 120 a 80 Km/h la velocitat de les vies d'accés a Barcelona.

2.- No em sembla bé que aquesta reducció s'apliqui de forma "fixa". No és el mateix un diumenge d'hivern amb bon temps a les 12 del migdia, que un dilluns plovent a les 8 del matí. Per aquesta mateixa regla de tres, crec que la senyalització ha de ser variable i, fins i tot, limitar més la velocitat en cas de congestió (*).

Es pot justificar la reducció de velocitat per la sinistralitat, per la millora de la fluidesa, per l'augment de capacitat de la via, per la reducció de soroll, etc... Però no sé si tant directament per les emissions dels tubs d'escapament dels cotxes. Si fós així, ja s'haurien preocupat de posar una xarxa de transport públic suficientment eficaç com perquè ningú no agafi el cotxe per anar a Barcelona.

I lo de fitipaldi, només dir-te que fa molt de temps que per autopista procuro no passar de 130, per carretera ràpida (tipus C-25) de 110 i per carretera convencional de 90 allà on es pot.

Salut.

* Per evitar que et trobis aturat el del teu davant quan tu vas a 90-100 i no tinguis gairebé temps de frenar, especialment si del cotxe del teu darrera només en veus el logotip de la marca, de tant enganxat que va al teu cotxe.

Disculpes i tornada al tema

Posted: Tuesday 25/09/2007 15:04
by Guigui
genissimon wrote:I lo de fitipaldi, només dir-te que fa molt de temps que per autopista procuro no passar de 130, per carretera ràpida (tipus C-25) de 110 i per carretera convencional de 90 allà on es pot.
Per puntualitzar, no dic directament que en siguis un, però l'argument de que ens volen controlar, recaptar calers, etc. etc. em sona molt a excusa de qui vol volar baix. Si no és el teu cas, doncs res. De totes maneres, et demano disculpes si t'has sentit ofès per quelcom que hagi pogut insinuar sobre tu i que no sigui cert.

Però tornant al tema: és indubtable que a 80 es contamina força menys que a 120. Però també estic totalment d'acord amb que una sòlida xarxa de TP ens estalviaria bona part de tota aquesta discussió, a més de la construcció desenfrenada d'autovies en aquest país.

Posted: Tuesday 25/09/2007 20:39
by George85
Només una puntualització. En la presentació de l'estudi algun alt carrec públic va puntualitzar que la contaminació que creem a barcelona i la seva area metropolitana era semblant a la d'altres ciutats europees.

El problema que tenim a Barcelona és que no hi plou amb regularitat. Altres ciutats europees si reben pluges habituals que netegen l'ambient i fan que a la llarga el seu aire estigui menys contaminat que el nostre.

Doncs contaminem menys

Posted: Tuesday 25/09/2007 21:23
by Guigui
George85 wrote:El problema que tenim a Barcelona és que no hi plou amb regularitat. Altres ciutats europees si reben pluges habituals que netegen l'ambient i fan que a la llarga el seu aire estigui menys contaminat que el nostre.
Conclusió: hem de contaminar menys que els altres per tenir la mateixa qualitat de l'aire. Tenim el clima que tenim, per bé i per malament.

Posted: Wednesday 07/11/2007 0:14
by coscu
Personalment crec que la limitació de 80km/h només ens perjudicarà:

Perquè:
Encariment del transport de mercaderies degut a un tràfic més lent encara, més caravanes i menys serveis de entrega de mercaderies amb lo que pujaran els costos de transport i les matèries. I a Barcelona només ens falta això. Més costos de intermediació!!!.

Menys salut: Perquè realment tindrem les mateixes emissions de partícules nocives o més. Tots els estudis estan parlant que les emissions seran les mateixes.

Menys salut (2): L’estres dels conductors, la sensació d’agobi tensions horàries dificultaran el dia a dia i la gent estarà més depressiva i més malaltissa. Impotent davant una situació inevitable. Els que agafen el cotxe o fan per deficiències del transport públic. No ens equivoquem.

Canvis de feina: La tensió horària de 2 hores de transport públic, o dos hores de caravanes de cotxes més zones blaves o verdes farà que alguns per obligació tinguin que canviar de feina per no poder suportar un dia a dia ‘penjat’ dels transports públics o privats.

Eixís es com volen millorar la vida a la ciutat?

Estan boixos aquest polítics.

Limitar a 80km/h NO ES UNA BONA SOLUCIÓ!

El que hi ha

Posted: Wednesday 07/11/2007 13:44
by JaMiRo!
coscu wrote:Els que agafen el cotxe o fan per deficiències del transport públic. No ens equivoquem.
Doncs t'has equivocat. :!:

Hi ha gent que agafa el cotxe, com bé dius, perquè o bé no tenen TP o bé el TP els fa trigar un temps excessiu. ;)

Però també hi ha moltíssima gent que té un munt d'alternatives raonables en TP i que agafa el cotxe perquè si. Conec molts casos. :?

Possible sanció de la UE

Posted: Tuesday 12/10/2010 14:03
by Guigui
http://avui.elpunt.cat/noticia/article/ ... elona.html

La UE prepara sancions per la contaminació a Barcelona

La Comissió reitera que Catalunya està incomplint la normativa de qualitat de l'aire
No ha estat acceptada la petició de pròrroga de la Generalitat
Flexibilitzar el límit de 80 km per hora pot agreujar la multa


12/10/10 02:00 - barcelona - Joaquim Elcacho

La Comissió Europea està acabant de preparar la resolució definitiva del procediment d'infracció contra l'Estat espanyol per l'incompliment de la directiva sobre qualitat de l'aire. L'expedient inclou la superació dels límits de contaminació per partícules en suspensió superiors a 10 micres (PM10) a l'àrea de Barcelona, Baix Llobregat i Vallès, i podria acabar amb una proposta de forta sanció econòmica, en una decisió que podria passar a mans del Tribunal de Justícia de Luxemburg en les pròximes setmanes, segons han indicat a aquest diari fonts de la Comissió.

L'expedient i possible sanció per la contaminació a l'àrea de Barcelona redueix encara més el marge de maniobra de la Generalitat per flexibilitzar mesures com el límit de velocitat a 80 km/h en 16 municipis metropolitans, com demanen alguns grups polítics de cara a les eleccions.

Els procediments d'infracció iniciats per la Comissió Europea responen a l'entrada en vigor el juny del 2008 de la nova directiva de la UE sobre la qualitat de l'aire, que estableix els límits de contaminació que s'han anat aplicant de forma progressiva des del 2005. El febrer del 2009, la Comissió va enviar un primer advertiment als estats que no havien demostrat l'acompliment dels nivells de qualitat, entre els quals hi havia Espanya, representant de Catalunya. El mes de març d'aquest any, la Comissió va informar que tirava endavant el procediment d'infracció que afecta Catalunya, tot i que continuava estudiant la petició de pròrroga presentada per la Generalitat.

Ara, la Comissió ha avançat en la resolució del procediment i entén que Catalunya no pot acollir-se a cap pròrroga. Els motius són clars: no es van adoptar mesures per reduir la contaminació en els terminis obligatoris, no es va aprovar un pla de descontaminació en el termini establert, i no s'ha demostrat que el pla de millora de qualitat de l'aire aprovat –amb retard– el juliol del 2007 sigui suficient. Medi Ambient considera que la Comissió encara està estudiant la seva petició de pròrroga i que, en tot cas, tindrà en consideració les mesures adoptades pel pla de descontaminació.

El govern estava advertit, però va trigar tres anys a aprovar el pla
J.E

Els responsables del Departament de Medi Ambient coneixen des de fa anys que el nivell de contaminació de l'àrea metropolitana de Barcelona i les comarques més industrialitzades de Catalunya supera de forma reiterada el límit establert per la Unió Europea. Les autoritats comunitàries –i els mateixos tècnics de la Generalitat– havien advertit als responsables de Medi Ambient que calia prendre mesures per solucionar aquest problema.

La redacció del pla de millora de qualitat de l'aire es va iniciar el 2004 però no va ser aprovat fins al juliol del 2007; massa tard per evitar l'inici d'un procediment d'infracció per part de la Comissió Europea.

El Departament de Medi Ambient també ha fet tard a l'hora de comunicar a la societat la importància no només de complir amb la normativa europea sinó, sobretot, de millorar la qualitat de l'aire en benefici del conjunt dels ciutadans. Ara, Medi Ambient fa tard també a l'hora de donar a conèixer l'avaluació del pla de descontaminació. A més, és molt possible que el conseller Francesc Baltasar decideixi evitar una compareixença davant els mitjans de comunicació per evitar definir-se sobre la polèmica dels 80 km per hora.

http://avui.elpunt.cat/noticia/article/ ... nacio.html

Les obres i la dispersió de competències dificulten el pla de descontaminació

La polèmica dels 80 km/h eclipsa les mesures més importants
Els filtres a les cimenteres i la millora de la tèrmica de Sant Adrià, entre els punts forts


12/10/10 02:00 - barcelona - J.E

Tres anys després de l'aprovació del pla d'actuació per a la millora de la qualitat de l'aire de 40 municipis de la regió metropolitana de Barcelona es continuen incomplint les exigències de la directiva europea de contaminació atmosfèrica, tot i que en alguns apartats s'han aconseguit millores significatives. La multitud d'obres públiques en marxa a l'àrea de Barcelona, la dispersió de competències en la lluita contra la contaminació i la falta d'inversions són tres dels factors que expliquen que el pla de 73 mesures aprovat el juliol del 2007 –que en bona part ja es troba en fase d'acompliment– no hagi completat encara els objectius de qualitat de l'aire, segons les fonts consultades per aquest diari..

Si no sorgeixen problemes tècnics, el segon informe anual d'implantació d'aquest pla de descontaminació serà presentat aquesta mateixa setmana a la comissió rectora del pla, formada per representants de vuit departaments de la Generalitat, de l'Autoritat del Transport Metropolità, l'Ajuntament de Barcelona i el ministeri de Foment.

Les obres públiques en marxa en diverses zones afectades per la contaminació tenen un impacte negatiu en els nivells de partícules en suspensió menors de 10 micres (PM10), un dels components regulats per la UE.

D'altra banda, l'Oficina Tècnica de Plans de Millora de la Qualitat de l'Aire ha pogut comprovar durant els últims dos anys la complexitat d'aplicació i seguiment d'un pla que afecta més d'una vintena d'organismes i institucions amb competències sobre urbanisme, transport, indústria i comerç.

El primer èxit en les mesures previstes en el pla de descontaminació ha estat la reducció de les emissions en indústries com les cimenteres, per la incorporació de nous filtres i, indirectament, per la reducció de la seva efectivitat com a efecte de la crisi. També s'han registrat millores en les plantes de preparació de formigó i manipulació d'àrids, importants fonts de partícules en suspensió.

El pla inclou també com a mesura implantada l'adequació de la central tèrmica de Sant Adrià, que ha substituït l'ús de fuel per gas; encara que aquest canvi ja estava previst abans d'aprovar-se el pla.

Port i aeroport

L'entrada en servei de la nova terminal de l'aeroport ha contribuït a reduir les emissions contaminants amb la millora dels equips de terra i el subministrament elèctric a aeronaus. A la zona portuària, la protecció de l'àrees on es poden provocar emissions de pols i la restricció de trànsit per a camions antics s'inclouen en la llista de millores del pla. Per contra, el port encara té pendent l'alimentació elèctrica dels vaixells que es troben atracats.

També en l'apartat de mancances en l'aplicació del pla s'han de situar el transport ferroviari de mercaderies (amb excepcions puntuals com l'enllaç de la Seat al Port) o l'escàs èxits dels plans de mobilitat en àrees i polígons industrials.

Els efectes del límit de velocitat, només el primer any

El catedràtic de la Universitat Politècnica de Catalunya José Maria Baldasano està convençut que el límit de velocitat a 80 quilòmetres per hora en autovies i autopistes de 16 municipis metropolitans ha tingut un efecte directe en la millora de la qualitat de l'aire.

Les dades de les estacions de control de la contaminació i la modelització realitzades amb el superordinador MareNostrum certificarien aquestes millores. No obstant això, Baldasano recorda que l'impacte del límit de la velocitat només es va poder apreciar el primer any d'aplicació de la norma. “El 2008 es va modificar el límit de velocitat, però el 2009 i el 2010 mantenim el mateix límit; per tant, no podem esperar canvis”. “Si el límit de velocitat torna a 100 o 120 km per hora, la contaminació tornarà a augmentar”.