Notícia de l'
Avui:
--------------------------------------------------------------------------------------
S'han aplicat sancions per un valor total de 43.500€ per l'incompliment de la normativa lingüística
La Generalitat multa amb 736.700€ les companyies aèries per publicitat enganyosa
La campanya pretenia analitzar el compliment dels requisits generals que s'apliquen en els establiments comercials i també la normativa específica del sector, com la informació i la documentació que han de posar a disposició dels passatgers
EFE
Generalitat de Catalunya
Ult. Act. 28.11.2007 - 16:45 hs
La Generalitat ha sancionat amb 736.700€ diverses companyies aèries que operen a Catalunya, en la primera campanya d'inspecció que ha realitzat a divuit empreses de transport convencionals i onze de baix cost, en la seva majoria per publicitat enganyosa i per aplicar clàusules abusives.
El director de l'Agència Catalana de Consum de la Generalitat (ACC), Jordi Anguera, ha explicat que la campanya pretenia analitzar el compliment dels requisits generals que s'apliquen en els establiments comercials i també la normativa específica del sector, com la informació i la documentació que han de posar a disposició dels passatgers.
Les sancions més importants han estat motivades per publicitat enganyosa (417.000 euros), que s'ha aplicat a 23 de les 29 companyies inspeccionades, i per clàusules abusives (145.700 euros), que hauran d'abonar vuit aerolínies.
També s'han aplicat sancions per un valor total de 43.500 euros per l'incompliment de la normativa lingüística.
Iberia concentra el 27% de les sancions
Anguera ha indicat que no es poden donar els noms de les companyies sancionades, si bé les dades de l'Agència Catalana de Consum constaten que Iberia concentra, a través de la seva empresa matriu i de Clickair (baix cost), el major percentatge de reclamacions presentades aquest estiu, amb un 27% del total (247).
A Iberia li segueixen en reclamacions Spanair, amb un 14% de les reclamacions, Ryanair (10%), Vueling (9%), Air Europa (7%), Alitalia (6%) i altres (27%).
Jordi Anguera ha reclamat avui que les companyies aèries que operen a Catalunya s'adhereixin a l'arbitratge de la Generalitat, la qual cosa facilitaria que els usuaris disposessin d'una altra via per la qual reclamar, a banda dels tribunals de justícia.
Cap companyia aèria contempla la possibilitat de sotmetre's a la mediació de la Junta arbitral de Consum de Catalunya, per la qual cosa els consumidors "perden una molt bona opció per resoldre els conflictes de consum en transport aeri d'una forma àgil, ràpida i sense cap cost", ha argumentat.
Durant aquest any, les companyia Air Europa presenta el percentatge més elevat de reclamacions resoltes amb la mediació de la Generalitat, el 71%, seguida d'Alitalia, amb el 60%, mentre Spanair té el menor, un 41%, i Ryanair, un 25% i un 67% en tràmit de resolució en haver de recórrer l'Agència Catalana directament a l'oficina central d'aquesta empresa a Dublín (Irlanda).
Motius de reclamacions
El motiu que concentra el nombre més elevat de reclamacions és el retard en la sortida o arribada dels vols (34%), pèrdua d'equipatge (31%), cancel·lació de vol (13%), tracte rebut pels usuaris (10%) i altres causes (12%).
La campanya d'inspecció i control, la de més abast realitzada a Espanya, segons Anguera, s'ha centrat en els establiments comercials amb taulells o punts de venda en els aeroports, en la documentació que les companyies han de posar a disposició dels usuaris o exhibir en un lloc visible, la contractació dels serveis de transport aeri fins i tot en les pàgines web i la publicitat en premsa escrita i Internet.
L'ACC va gestionar l'any passat 1.110 reclamacions d'usuaris de transport aeri a Catalunya l'estiu de 2006 entre els dies 15 de juny i 30 de setembre, de les que 899 van correspondre a l'incident registrat a final de juliol a l'aeroport del Prat, mentre aquest estiu la xifra s'ha situat en 247.