Notícia del
Diari de Balears:
--------------------------------------------------------------------------------------
El tramvia creuarà les Avingudes i arribarà a Son Sant Joan pel Coll
Les obres començaran passat l'estiu del 2008 i tindran una extensió de 12 km
LAURA MORRAL. Palma.
La connexió del tramvia des de la plaça d'Espanya fins a l'aeroport de Son Sant Joan serà una realitat aquest mandat. El futur tramvia, projecte estrella de l'Ajuntament de Palma i del Govern autonòmic, sortirà de la plaça d'Espanya, passarà per tota la corona d'Avingudes i connectarà amb el futur palau de congressos. Continuarà pel Portitxol, la zona del Molinar, el Coll d'en Rabassa, fins arribar a can Pastilla per la carretera vella de l'Arenal i connectarà amb un enllaç fins a l'aeroport.
Aquest recorregut cobrirà uns 12 quilòmetres del terme municipal de la capital, i estarà finalitzat en el transcurs d'aquests quatre anys. Si els terminis no es retarden, les obres podrien començar-se passat l'estiu del 2008. Així ho indicà el director general de Mobilitat de Cort, Francisco Donate.
Segons explicà, la idea és rendibilitzar el tramvia i per això, el traçat coincideix amb el recorregut de les línies 15 i 1 de l'EMT que concentren «el flux més alt de passatgers». Això suposarà la reorganització de les línies d'autobusos que coincideix, en tot el tram de la badia de Palma, des del Portitxol fins a l'Arenal pel Coll d'en Rabassa (la línia 15 de l'EMT), la de l'aeroport (línia 1) i el recorregut de la línia 28 que va fins a l'hospital Sant Joan de Déu. «Aquestes línies d'autobús estan tan col·lapsades com el cotxe. Pel potencial de passatgers que hi ha en aquestes connexions fa que aquest recorregut a banda de ser més agradable amb el tramvia tingui raó de ser», digué Donate.
Aquest traçat representa només la primera fase d'un traçat més extens que es pretén allargar fins a Llucmajor des del ramal de l'Arenal en direcció Llevant i Santa Ponça, al terme municipal de Calvià en direcció Ponent. Aquest ramal connectaria a la vegada amb Cala Major passant per Sant Agustí i Illetes. El projecte global recorrerà uns 30 quilòmetres.
Aquesta segona fase, però, no es preveu començar fins el pròxim mandat. Segons el mateix director general, aquest primer traçat sorgeix després que el Govern a través de l'SFM i l'àrea de Mobilitat de Cort arribassin a un acord una vegada que ambdues administracions presentaren propostes «molt similars sobre el futur recorregut».
El traçat es presentà ahir després que l'Ajuntament de Palma organitzàs un viatge del 9 a l'11 de desembre a les ciutat de Basilea (Suïssa) i d'Orleans (França) acompanyats per membres del Govern per estudiar les característiques de les xarxes tramviàries d'aquests països, considerades «exemplars» a Europa. Segons Donate, el model de tramvia d'Orleans s'apropa més a la ciutat de Palma, amb aparcaments dissuasius gratuïts amb la finalitat que els conductors hi deixin el cotxe privat per combinar-lo, després amb el tramvia.