Les aerolínies de baix cost tenen un futur complicat
Posted: Tuesday 05/02/2008 9:59
http://www.elperiodico.cat/
-------------------------------------
Senyals del futur: Paradoxes de baix cost
1. • Les companyies de vols econòmics van irrompre per guanyar mercat a les tradicionals aerolínies de bandera, però aquestes últimes estan resolent la pressió amb més bons resultats
MAX JIMÉNEZ BOTÍAS
BARCELONA
El president de Ryanair, l'irlandès Michael O'Leary, ha encunyat algunes sentències que quedaran per a la posteritat de l'aviació moderna. "D'aquí a 10 anys volar serà gratis", n'és una. Una altra de sonada és que "a Europa només quedaran quatre companyies aèries i una serà Ryanair". Si només la meitat del que diu s'acaba complint ja serà un canvi radical per a l'aviació mundial. Però, en un moment tan convuls per a l'economia, és possible que a les cases d'apostes britàniques aquestes alternatives tinguin ara com ara poca recompensa.
Les aerolínies de baix cost que han revolucionat el sector i la forma de viatjar per a un elevat percentatge de la població passen un moment complicat. Nascudes amb el propòsit de desplaçar les companyies tradicionals d'una part del negoci, sembla que aquesta carrera la porten a terme amb uns costos més elevats dels que pensaven, mentre que l'exercici de reestructuració a què s'han sotmès les aerolínies de bandera les ha portat a millorar la seva situació financera i comercial. "Fa la impressió que les companyies de baix cost han desplegat certa sobrecapacitat en el mercat. La flota és elevada i competeixen per rutes molt madures en les quals no és fàcil aconseguir passatgers", comenta Salvador Curcoll, expert en el sector aeri.
Model imparable
"Pot ser que les low cost puguin passar per una conjuntura adversa, però representen un model d'èxit que no tindrà marxa enrere", argumenta Josep Francesc
Valls, catedràtic de Turisme d'Esade. "El futur apunta cap a grans conglomerats aeris compartint espai amb les aerolínies de baix cost", afegeix.
En tot cas, el moment conjuntural no és el millor per a Ryanair. La companyia va donar a conèixer ahir uns resultats poc prometedors per a l'evolució de les accions en borsa (el valor va caure el 2,2%). Va obtenir un benefici net de 35 milions en el tercer trimestre fiscal --entre l'octubre i el desembre del 2007--, xifra que suposa una caiguda del 27% respecte al mateix període de l'exercici precedent. O'Leary va considerar que els beneficis obtinguts s'emmarquen en unes "condicions de mercat molt adverses". Va apuntar com a causes el preu del petroli, així com els augments "injustificats" de les taxes als aeroports.
Ryanair no és l'única companyia que espera un mal any. Clickair, la línia de baix cost participada per Iberia, ha decidit rescindir contractes amb el fabricant d'avions Airbus, de manera que tancarà el 2008 amb menys aeronaus per adaptar-se a una situació més restrictiva. Aquesta cancel.lació de contractes no comportarà "grans perjudicis econò-
mics", però a més la companyia ha eliminat des del desembre set rutes. Vueling, també amb seu a Barcelona, busca soci al qual unir la seva depauperada força financera, després de seguir anotant pèrdues.
Aposta per British Airways
Mentre les low cost es debaten contra les turbulències financeres, British Airways es mou entre la complaença dels analistes de borses. Deutsche Bank manté la recomanació de compra d'accions de British Airways, després que la companyia aèria anunciés la setmana passada els seus resultats fins al tercer trimestre, "demostrant una vegada més que encara pot progressar fins i tot en un escenari desfavorable", assenyala el banc alemany.
-------------------------------------
Senyals del futur: Paradoxes de baix cost
1. • Les companyies de vols econòmics van irrompre per guanyar mercat a les tradicionals aerolínies de bandera, però aquestes últimes estan resolent la pressió amb més bons resultats
MAX JIMÉNEZ BOTÍAS
BARCELONA
El president de Ryanair, l'irlandès Michael O'Leary, ha encunyat algunes sentències que quedaran per a la posteritat de l'aviació moderna. "D'aquí a 10 anys volar serà gratis", n'és una. Una altra de sonada és que "a Europa només quedaran quatre companyies aèries i una serà Ryanair". Si només la meitat del que diu s'acaba complint ja serà un canvi radical per a l'aviació mundial. Però, en un moment tan convuls per a l'economia, és possible que a les cases d'apostes britàniques aquestes alternatives tinguin ara com ara poca recompensa.
Les aerolínies de baix cost que han revolucionat el sector i la forma de viatjar per a un elevat percentatge de la població passen un moment complicat. Nascudes amb el propòsit de desplaçar les companyies tradicionals d'una part del negoci, sembla que aquesta carrera la porten a terme amb uns costos més elevats dels que pensaven, mentre que l'exercici de reestructuració a què s'han sotmès les aerolínies de bandera les ha portat a millorar la seva situació financera i comercial. "Fa la impressió que les companyies de baix cost han desplegat certa sobrecapacitat en el mercat. La flota és elevada i competeixen per rutes molt madures en les quals no és fàcil aconseguir passatgers", comenta Salvador Curcoll, expert en el sector aeri.
Model imparable
"Pot ser que les low cost puguin passar per una conjuntura adversa, però representen un model d'èxit que no tindrà marxa enrere", argumenta Josep Francesc
Valls, catedràtic de Turisme d'Esade. "El futur apunta cap a grans conglomerats aeris compartint espai amb les aerolínies de baix cost", afegeix.
En tot cas, el moment conjuntural no és el millor per a Ryanair. La companyia va donar a conèixer ahir uns resultats poc prometedors per a l'evolució de les accions en borsa (el valor va caure el 2,2%). Va obtenir un benefici net de 35 milions en el tercer trimestre fiscal --entre l'octubre i el desembre del 2007--, xifra que suposa una caiguda del 27% respecte al mateix període de l'exercici precedent. O'Leary va considerar que els beneficis obtinguts s'emmarquen en unes "condicions de mercat molt adverses". Va apuntar com a causes el preu del petroli, així com els augments "injustificats" de les taxes als aeroports.
Ryanair no és l'única companyia que espera un mal any. Clickair, la línia de baix cost participada per Iberia, ha decidit rescindir contractes amb el fabricant d'avions Airbus, de manera que tancarà el 2008 amb menys aeronaus per adaptar-se a una situació més restrictiva. Aquesta cancel.lació de contractes no comportarà "grans perjudicis econò-
mics", però a més la companyia ha eliminat des del desembre set rutes. Vueling, també amb seu a Barcelona, busca soci al qual unir la seva depauperada força financera, després de seguir anotant pèrdues.
Aposta per British Airways
Mentre les low cost es debaten contra les turbulències financeres, British Airways es mou entre la complaença dels analistes de borses. Deutsche Bank manté la recomanació de compra d'accions de British Airways, després que la companyia aèria anunciés la setmana passada els seus resultats fins al tercer trimestre, "demostrant una vegada més que encara pot progressar fins i tot en un escenari desfavorable", assenyala el banc alemany.