Page 1 of 1

Finalitzen a la L2 les proves d conducció automatica d trens

Posted: Wednesday 12/03/2008 13:10
by Ecomobisostrans
Finalitzen a la línia 2 de metro les proves de conducció automàtica de trens
Noticia sencera amb imatges: http://www.tmb.net/common/premsa/Muestr ... vesL2.html

● El tram La Pau - Clot ha funcionat a les nits com a laboratori d’assajos del sistema de trens sense conductor de la futura línia 9

El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha enllestit aquests dies les proves de conducció automàtica de trens a la línia 2 del metro de Barcelona, entre les estacions de Clot i La Pau. Les proves, que es van iniciar la passada tardor, han permès comprovar la viabilitat d’aquest sistema, pioner a Espanya, que aporta puntualitat, seguretat i eficiència al transport públic. L’actuació ha servit com a banc de proves per a la futura L9, que des del principi s’ha concebut amb un sistema de conducció automàtica. Els treballs, que han comptat amb una inversió de 2,2 milions d’euros, s’han executat en horari nocturn, per evitar afectacions al servei habitual de metro.

Un sistema pioner

Des del passat mes d’octubre, el DPTOP, en col·laboració amb Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i Siemens, està duent a terme proves de conducció automàtica de trens al tram de la L2 de Metro comprès entre les estacions de Clot i La Pau, per avaluar l’eficàcia del sistema amb vista a la seva futura implantació a la L9, que des del principi s’ha concebut com una línia de conducció automàtica.

En aquest sentit, ara s’han completat les proves en aquest tram de la L2 , que han permès comprovar el correcte funcionament d’aquesta tecnologia, pionera a Espanya.

D’aquesta manera, s’ha analitzat i mesurat la viabilitat i eficiència d’aquest sistema, que en el futur s’aplicarà a la L9 i a altres línies de metro. Les proves a la L2 han convertit Barcelona en la primera ciutat de tot l’Estat espanyol amb trens en proves que circulen de manera totalment automàtica.

Sis mesos de proves

Com a banc de proves per a la futura L9, aquest assaig a la L2 ha permès demostrar la viabilitat del sistema de conducció automàtica (CBTC Trainguard MT) de Siemens, el mateix que s’instal·larà a la L9. Així, Siemens, conjuntament amb TMB, ha treballat durant les nits dels últims sis mesos per poder garantir l’èxit d’aquestes proves i demostrar la viabilitat, eficiència i fiabilitat de l’automatització d’una línia convencional.

Per tal d’executar aquestes proves de seguretat i viabilitat del sistema de conducció automàtica, s’ha instal·lat una tecnologia específica de transmissió via ràdio en el tram de 2,4 quilòmetres de la L2 de Metro entre les estacions de Clot i La Pau.

Amb aquesta finalitat, s’han col·locat 10 estacions de radio, ubicades cada 300 metres al llarg d’aquest tram, per a permetre la localització i la comunicació amb l’interior dels trens. Així, mitjançant aquestes estacions, el comboi envia la seva posició a un centre de control específic, instal·lat, en aquest cas, a l’estació de La Pau, des d’on se centralitzen totes les dades. Aquest centre de control s’encarrega d’avisar cada un dels trens de la localització exacta dels combois més propers, de manera que la informació és recíproca en tot moment.

Mitjançant un software específic, s’introdueixen els paràmetres per programar el punt exacte d’aturada dels combois, la velocitat i la frenada, i es predefineixen totes les estratègies a seguir per tal de respondre a qualsevol situació. En aquest sentit, el sistema ha estat especialment dissenyat per garantir en tot moment el seu funcionament i evitar afectacions en cas de fallada.

Per tal de no afectar el servei habitual de metro, les proves s’han dut a terme en horari nocturn, entre les 00.30h i les 04.30 hores. Així, han circulat trens automàtics entre La Pau i Clot, efectuant parades i obertura de portes en cadascuna de les estacions, i circulant amb la velocitat comercial indicada per a aquest tram. A més, s’ha utilitzat un simulador per representar el funcionament virtual de les portes d’andana, que seran presents a la L9, però no es troben actualment en aquestes estacions de la L2.

La circulació automàtica

En els darrers anys, l’automatització en la conducció s’ha convertit en l’alternativa del futur, atès que aporta flexibilitat, fiabilitat, seguretat i eficàcia al transport públic. Per això, cada cop més ciutats europees decideixen adoptar aquest sistema a les xarxes de metro i ferrocarril, per tal d’oferir un servei de qualitat, que millori la puntualitat dels trens, faciliti la regularitat del servei, permeti adaptar l’oferta a la demanda de cada franja horària i concentri els empleats en les tasques d’atenció personalitzada als usuaris.

Alguns exemples d’aquesta progressiva implantació de sistemes de conducció automàtica a Europa són la línia 14 del Metro de Paris i la línia D del Metro de Lió, que utilitzen tècniques similars i han permès, sobretot, augmentar la freqüència de trens i alhora millorar el confort i la seguretat dels viatgers.

El metro del futur

Els trens de la sèrie 9000, construïts per Alstom, es caracteritzen per la seva estructura lleugera, l’avançada tecnologia i l’elevat rendiment energètic. L’Autoritat del Transport Metropolità ha contractat 50 unitats d’aquest model futurista, destinats a la L9. Actualment, una part han estat entregats a TMB i estan donant servei a la L2 i la L4, mentre que la resta s’utilitzarà en el primer tram de la L9.

Els trens 9000 tenen la possibilitat de funcionar en modalitat automàtica sense conductor, mitjançant els equips embarcats, o amb conductor. Per a la conducció manual disposen d’una mampara transparent que separa la zona de conducció de la zona de passatge. Per a les proves d’automatisme, les mampares de la unitat experimen-tal han estat retirades per pos-sibilitar la visió directa del túnel a través del frontal, pròpia dels metros automàtics.
La xarxa de metro de TMB camina cap a l’automatització en un horitzó mitjà-llarg. En aquest sentit, la L9 serà automàtica des del principi, i en el futur s’automatitzarà també la L2, que es perllongarà des de Sant Antoni fins a enllaçar amb el tram de la L9 de Parc Logístic - aeroport del Prat. Igualment, s’està treballant perquè la L11 de metro lleuger es converteixi en una línia automàtica.

Barcelona, 11 de març de 2008

Re: Finalitzen a la L2 les proves d conducció automatica d trens

Posted: Wednesday 12/03/2008 15:12
by uriol108
La L11 no va sense conductor ?

Re: Finalitzen a la L2 les proves d conducció automatica d trens

Posted: Wednesday 12/03/2008 20:42
by pol
Ambq uina unitata s'ha fet?

Conducció automàtica a la L11

Posted: Wednesday 12/03/2008 20:52
by Guigui
uriol108 wrote:La L11 no va sense conductor ?
Encara no, però serà la següent a caure.

Re: Conducció automàtica a la L11

Posted: Wednesday 12/03/2008 21:58
by George85
Guigui wrote:
uriol108 wrote:La L11 no va sense conductor ?
Encara no, però serà la següent a caure.
Correcte! Actualment la L11 funciona amb ATO, igual que la L2 i la L5 (crec que a la 3 estan en proves... no n'estic segur)
pol wrote:Ambq uina unitata s'ha fet?
És un 9000 que s'ha apartat del servei per a fer aquestes proves. ;)

ATO a la L3

Posted: Wednesday 12/03/2008 22:13
by Guigui
George85 wrote:Actualment la L11 funciona amb ATO, igual que la L2 i la L5 (crec que a la 3 estan en proves... no n'estic segur)
Si no recordo malament, la L3 ja fa una temporadeta que circula amb ATO en servei regular.

Posted: Wednesday 12/03/2008 22:15
by victorcasta
Guigui wrote:
George85 wrote:Actualment la L11 funciona amb ATO, igual que la L2 i la L5 (crec que a la 3 estan en proves... no n'estic segur)
Si no recordo malament, la L3 ja fa una temporadeta que circula amb ATO en servei regular.
Cert, i es nota força a l'hora de frenar i d'arrancar.

Re:

Posted: Wednesday 12/03/2008 22:50
by George85
victorcasta wrote:
Guigui wrote:
George85 wrote:Actualment la L11 funciona amb ATO, igual que la L2 i la L5 (crec que a la 3 estan en proves... no n'estic segur)
Si no recordo malament, la L3 ja fa una temporadeta que circula amb ATO en servei regular.
Cert, i es nota força a l'hora de frenar i d'arrancar.
Ok! '^^ :ok

Curiositat!

Posted: Wednesday 12/03/2008 23:40
by Ferry1ac1
Tinc una gran curiositat per saber com funcionaran aquestes línies perquè a tot arreu diuen que guanyaran en flexibilitat (no tindran sindicats queixant-se), seguretat (?), i eficacià (?)

Està clar que el sistema pot ser molt més exacte pel que fa a l'optimització de la velocitat, les frenades, acceleracions i tot això però el meu gra dubte és: i què passa a les estacions? Com sabrà el tren automàtic si cal mantenir les portes obertes, o si algú està jugant amb les portes.....

No em posiciono a favor de l'automatització ni en contra perquè a part de veure l'estalvi que suposa en treballadors no sé com funcionarà ni què passarà. Algú me'n podria fer cinc cèntims?

Gràcies!

Conducció automàtica possible a tot el metro de TMB

Posted: Wednesday 12/03/2008 23:47
by Guigui
Com funciona exactament, no t'ho sé dir, però recordo haver llegit (potser al propi Fotracat) que, de fet, totes les línies de metro de Barcelona estan ara mateix equipades per a funcionar amb conducció automàtica i, si no s'ha implantat abans, és per la sensació subjectiva de seguretat dels passatgers.

Re: Conducció automàtica possible a tot el metro de TMB

Posted: Thursday 13/03/2008 8:34
by traveller
Guigui wrote:Com funciona exactament, no t'ho sé dir, però recordo haver llegit (potser al propi Fotracat) que, de fet, totes les línies de metro de Barcelona estan ara mateix equipades per a funcionar amb conducció automàtica i, si no s'ha implantat abans, és per la sensació subjectiva de seguretat dels passatgers.
La L1 encara funciona en mode especial; porten molt de temps fent les proves nocturnes per instal·lar l'ATP, i no el poden implantar perque falla moltíssim... després de l'ATP hauran d'instalar les balisses de l'ATO, per aconseguir la conducció automatica.
A la L4 el mode de conducció des de fa molts anys es l'ATP, i encara que els trens 2100 i 9000 estan preparats per funcionar en ATO, encara falten les balisses de situació, i per això també queda...
La resta de línies (L2, L3, L5 i L11) si que funcionen en ATO, no obstant per aconseguir que els trens obrin i tanquin portes automàticamet s''han de substituir totes les balisses existents per unes de noves més precisses. Això és el que s'ha fet a L2 per superar amb èxit la prova; és aquesta la raó per la qual només s'ha realitzat al tram La Pau-Clot.
En conclusió, el titular d'avui dijous del diari "Metro" sobre aquesta notícia és "Adéu als maquinistes"... bé, lamento discrepar; encara resten molts anys per veure la xarxa de metro sense motorista, i més per deixar els trens sense cap empleat a dintre.

Saluts

P.D.: Off topic, el primer 4000 Reformat ja ha començat a fer proves de dia a la línia 1, aquesta setmana ha sortit dimarts i dimecres; imagino que li restarà poc per funcionar en horari comercial...!

Re: Finalitzen a la L2 les proves d conducció automatica d trens

Posted: Thursday 13/03/2008 17:20
by Miquel
Per al que vaig escoltar ahir a TV3, aquest "sitema espatlla el meu somnis", és molt segur, peró que pasa si hi ha algun cosa similar al que hi va haber al Gornal amb FGC, en aquell cas no hi va haber accident, ja que el motorista ho va detectar, si passès a la L-9 que pasarà?, ja que al tren hi falta el seny i la vista d'una persona amb sentit comú.
Altre cosa, també he llegit que els portaràn teledirigits des d'un centre de control, teoricament, un no pot donar la sortida a 20 trens alhora.
El personal ara farà tasces d'ajudaral passatge al les estacions i trens, la més comuna és 'me he perdido', si aquesta gent fés servir les indicacions i mapes que hi han a les estacions i és soluciona el problema, ara el que faràn serà tenir 500 persones deixades per les estacions esperant a que algú tingi problemes durant el 8 hores.
I si s'epatlla un tren que, l'inteligent 9000 del darrere deixarà passatge i apa, qui l'autoritza a rebasar el semàfor en vermell, a desobeeir l'ATP, a canviar la velocitat de l'ATO i tancar les portes quan un ordinador pugi veure amb els seus ulls si hi ha algú.
Espero que l'ATP segueixi fallant a la L1, que a la L11 no acabin i que a aquest 9000 tingi algun ensurt molt greu, espero que els motoristes és mobilitzin i que el president canvi d'idea.

Heu vist a l'enllaç a la pàgina de TMB, a el termòmetre de la L-2, posa que a Pàsseig de Gràcia enllaça amb FGC....

Re: Finalitzen a la L2 les proves d conducció automatica d trens

Posted: Thursday 13/03/2008 21:18
by victorcasta
Fes servir la línia 14 del metro de París, que funciona a la perfecció.

Problemes prevists

Posted: Thursday 13/03/2008 21:34
by Guigui
Tots aquests problemes que addueixes estan prevists per a la conducció automàtica. No te'n sé donar detalls ja que no sóc tècnicament versat en el tema, però en algun lloc d'aquest Fòrum crec que la qüestió està més ben explicada.

Re: Finalitzen a la L2 les proves d conducció automatica d trens

Posted: Thursday 13/03/2008 21:53
by victorcasta
Esclar. No es tracta de posar un tren a córrer sol i apa. Comportarà un canvi en la explotació de la línia respecte a l'explotació actual i d'uns protocols a seguir en cas d'incidència en aquestes línies amb conducció automàtica, de la mateixa manera que les línies actuals també en tenen.

Re: Finalitzen a la L2 les proves d conducció automatica d trens

Posted: Saturday 15/03/2008 23:44
by viscaelcat
Miquel wrote: El personal ara farà tasces d'ajudaral passatge al les estacions i trens, la més comuna és 'me he perdido', si aquesta gent fés servir les indicacions i mapes que hi han a les estacions i és soluciona el problema, ara el que faràn serà tenir 500 persones deixades per les estacions esperant a que algú tingi problemes durant el 8 hores.
Al metro de Londres hi ha molts empleats que et diuen on has d'anar abans de que tu tinguis temps de pensar on has d'anar. A Barcelona li faria falta molt de personal a les andanes i passadissos per ajudar, controla i netejar. Com a Londres, com Déu mana.