Metro solidari amb la sequera
Posted: Wednesday 09/04/2008 22:23
De TMB
Noves obres permetran aprofitar els cabals recollits a Artigues / Sant Adrià, Horta i Lesseps, i arribar al 28% de reutilització de l’aigua recollida a la xarxa
Tema relacionat: Aigua en tren.
● Entra en servei la canonada que transporta 5 litres per segon des de la zona propera a l’estació de Baró de Viver fins al llit del riu Besòs
● Noves obres permetran aprofitar els cabals recollits a Artigues / Sant Adrià, Horta i Lesseps, i arribar al 28% de reutilització de l’aigua recollida a la xarxa
La xarxa de metro de Transports Metropolitans de Barcelona proveeix l’equivalent a 1,3 milions de metres cúbics (1,3 hectòmetres cúbics) d’aigua anuals per a diferents usos no de boca (reg de carrers, parcs i jardins i recuperació de cabals ecològics), i hi ha projectes per arribar a pròximament a 2,2 milions de metres cúbics, prop del 28% del total d’aigua que es filtra als túnels de la xarxa i més del 50% de la que és potencialment reutilitzable.
L’última obra a entrar en servei és la canalització que permet revertir al riu Besòs l’aigua que s’ex-treu del túnel entre les estacions de Baró de Viver i Santa Coloma, a la línia 1. Aquesta instal·lació s’ha construït dins del programa d’aprofitament de les aigües freàtiques que es filtren a la xarxa de metro acordat amb l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) i l’Entitat del Medi Ambient (EMA) de l’Àrea Metropolitana de Barcelona.
La canalització està formada per dues canonades que condueixen l’aigua des del pou d’esgotament fins a una de les pilastres del pont de Santa Coloma, des d’on es reintegra al corrent general. L’any 2007 les quatre bombes d’aquest pou van extreure 100.000 metres cúbics d’aigua i actualment extreuen uns 5 litres per segon (més de 400.000 litres diaris), que passen a ampliar el cabal del tram final del riu Besòs.
Possibilitat de carregar camions cisterna
A més, s’ha previst d’intercalar unes vàlvules a la canalització, sota el mateix pont de Santa Coloma, que permetran desviar l’aigua per carregar camions cisterna amb destí al reg.
El conveni establert entre l’ACA, TMB i l’EMA preveu la restitució a la llera del Besòs de les aigües freàtiques de qualitat suficient, operació amb la qual es preveu beneficiar el riu amb cabals que no han estat objecte ni d’ús ni de transformació, i que per tant no generen perill de contaminació. A més, s’espera contribuir així al manteniment del cabal ecològic del curs final del riu, com estableix la llei. El mateix conveni fixa un règim de finançament conjunt per part de l’ACA i TMB, al 50%, de les infraestructures hidràuliques del metro, amb un import màxim anual de 120.000 euros.
Pròximes obres a Sant Adrià, Lesseps i Horta
Està previst que el programa d’aprofitament de les aigües freàtiques continuï amb una altra obra semblant per restituir al Besòs l’aigua recollida a l’entorn de l’estació d’Artigues / Sant Adrià (L2), que l’any 2007 va representar 830.000 metres cúbics (uns 26 litres per segon). Altres projectes ferms permetran l’aprofitament de l’aigua dels pous de la zona de Lesseps i d’Horta, menys cabalosos.
La xarxa de metro rep constantment filtracions procedents sobretot de la pluja, dels aqüífers i d’altres orígens. Hi ha 119 pous d’esgotament equipats amb bombes que s’encarreguen d’extreure aquesta aigua, però només una vintena tenen característiques apropiades per al reaprofitament. La resta extreuen aigua inutilitzable perquè és salada o contaminada, o bé tenen el cabal massa irregular.
El volum recollit ha baixat el 30% en quatre anys
D’altra banda, la falta de pluges i diferents obres d’infraestructura han alterat el volum d’aigua recollida a la xarxa de metro, que s’ha reduït gairebé el 30% els últims quatre anys. Si el 2004 es van extreure 10,8 hectòmetres cúbics, el 2007 només en van ser 7,8 (uns 245 litres per segon).
L’aprofitament de les aigües filtrades al metro va començar als anys 90 amb un acord entre TMB i l’Ajuntament de Barcelona (Parc i Jardins), que des del 1998 es proveeix al pou de Besòs Mar (L4) i farà servir el de Lesseps (L3) per regar parcs i carrers. Un altre acord amb l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat permet utilitzar els pous de La Torrassa i Can Serra també per a reg. A més, des del 1996 l’Institut Català de la Salut aprofita aigua del metro per regar els jardins de l’Hospital de Bellvitge,
Barcelona, 9 d’abril de 2008
Noves obres permetran aprofitar els cabals recollits a Artigues / Sant Adrià, Horta i Lesseps, i arribar al 28% de reutilització de l’aigua recollida a la xarxa
Tema relacionat: Aigua en tren.
● Entra en servei la canonada que transporta 5 litres per segon des de la zona propera a l’estació de Baró de Viver fins al llit del riu Besòs
● Noves obres permetran aprofitar els cabals recollits a Artigues / Sant Adrià, Horta i Lesseps, i arribar al 28% de reutilització de l’aigua recollida a la xarxa
La xarxa de metro de Transports Metropolitans de Barcelona proveeix l’equivalent a 1,3 milions de metres cúbics (1,3 hectòmetres cúbics) d’aigua anuals per a diferents usos no de boca (reg de carrers, parcs i jardins i recuperació de cabals ecològics), i hi ha projectes per arribar a pròximament a 2,2 milions de metres cúbics, prop del 28% del total d’aigua que es filtra als túnels de la xarxa i més del 50% de la que és potencialment reutilitzable.
L’última obra a entrar en servei és la canalització que permet revertir al riu Besòs l’aigua que s’ex-treu del túnel entre les estacions de Baró de Viver i Santa Coloma, a la línia 1. Aquesta instal·lació s’ha construït dins del programa d’aprofitament de les aigües freàtiques que es filtren a la xarxa de metro acordat amb l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) i l’Entitat del Medi Ambient (EMA) de l’Àrea Metropolitana de Barcelona.
La canalització està formada per dues canonades que condueixen l’aigua des del pou d’esgotament fins a una de les pilastres del pont de Santa Coloma, des d’on es reintegra al corrent general. L’any 2007 les quatre bombes d’aquest pou van extreure 100.000 metres cúbics d’aigua i actualment extreuen uns 5 litres per segon (més de 400.000 litres diaris), que passen a ampliar el cabal del tram final del riu Besòs.
Possibilitat de carregar camions cisterna
A més, s’ha previst d’intercalar unes vàlvules a la canalització, sota el mateix pont de Santa Coloma, que permetran desviar l’aigua per carregar camions cisterna amb destí al reg.
El conveni establert entre l’ACA, TMB i l’EMA preveu la restitució a la llera del Besòs de les aigües freàtiques de qualitat suficient, operació amb la qual es preveu beneficiar el riu amb cabals que no han estat objecte ni d’ús ni de transformació, i que per tant no generen perill de contaminació. A més, s’espera contribuir així al manteniment del cabal ecològic del curs final del riu, com estableix la llei. El mateix conveni fixa un règim de finançament conjunt per part de l’ACA i TMB, al 50%, de les infraestructures hidràuliques del metro, amb un import màxim anual de 120.000 euros.
Pròximes obres a Sant Adrià, Lesseps i Horta
Està previst que el programa d’aprofitament de les aigües freàtiques continuï amb una altra obra semblant per restituir al Besòs l’aigua recollida a l’entorn de l’estació d’Artigues / Sant Adrià (L2), que l’any 2007 va representar 830.000 metres cúbics (uns 26 litres per segon). Altres projectes ferms permetran l’aprofitament de l’aigua dels pous de la zona de Lesseps i d’Horta, menys cabalosos.
La xarxa de metro rep constantment filtracions procedents sobretot de la pluja, dels aqüífers i d’altres orígens. Hi ha 119 pous d’esgotament equipats amb bombes que s’encarreguen d’extreure aquesta aigua, però només una vintena tenen característiques apropiades per al reaprofitament. La resta extreuen aigua inutilitzable perquè és salada o contaminada, o bé tenen el cabal massa irregular.
El volum recollit ha baixat el 30% en quatre anys
D’altra banda, la falta de pluges i diferents obres d’infraestructura han alterat el volum d’aigua recollida a la xarxa de metro, que s’ha reduït gairebé el 30% els últims quatre anys. Si el 2004 es van extreure 10,8 hectòmetres cúbics, el 2007 només en van ser 7,8 (uns 245 litres per segon).
L’aprofitament de les aigües filtrades al metro va començar als anys 90 amb un acord entre TMB i l’Ajuntament de Barcelona (Parc i Jardins), que des del 1998 es proveeix al pou de Besòs Mar (L4) i farà servir el de Lesseps (L3) per regar parcs i carrers. Un altre acord amb l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat permet utilitzar els pous de La Torrassa i Can Serra també per a reg. A més, des del 1996 l’Institut Català de la Salut aprofita aigua del metro per regar els jardins de l’Hospital de Bellvitge,
Barcelona, 9 d’abril de 2008