Competència AVE-Pont aeri
Posted: Sunday 20/04/2008 13:15
Notícia d'El Periódico:
------------------------------------
L'AVE clava la primera gran mossegada al pont aeri
• Iberia perd més del 20% dels clients i Renfe es prepara per posar més trens
MANUEL VILASERÓ / MADRID
CRISTINA BUESA / BARCELONA
Final del primer assalt. Vencedor als punts: l'AVE. Dos mesos després de la seva posada en marxa, el tren d'alta velocitat Barcelona-Madrid ha engolit una part important dels passatgers del pont aeri i també de l'enllaç regular entre les dues capitals, que han perdut més del 20% dels clients. Però el combat no ha fet més que començar. Tots dos mitjans ja es preparen per a l'assalt següent. La joia de la corona d'Iberia ha augmentat la seva puntualitat fins a límits poc habituals en l'aviació (94,6%) i ha reduït la mida dels avions en la meitat dels seus vols per poder mantenir la freqüència, mentre el servei ferroviari ultima un pla d'augment de trens en les hores punta i l'estrena de l'AVE regional. El segon assalt està a punt de començar.
Com sol passar després d'una contesa electoral, el perdedor no ho reconeix, però és fàcil descobrir-ho a l'escrutar els seus arguments. Iberia no ha volgut facilitar les dades del pont aeri corresponents al mes de març (l'únic que permet comparar amb un mes complet de l'any anterior) perquè, a diferència del 2007, el mes passat inclou la Setmana Santa, uns dies en què els viatgers de negocis es redueixen al mínim. Per la mateixa raó aquest mes d'abril tampoc donarà resultats fiables. Només a partir del mes de maig proporcionarà informació.
Fonts d'AENA, però, xifren en una mica més del 20% l'hemorràgia de clients. Una xifra que coincideix plenament amb les dades que sí que ha fet públiques l'aerolínia sobre els resultats del seu trànsit domèstic al conjunt d'Espanya, que al mes de març va baixar el 19,9%.
PUNTUALITAT NIPONA
Renfe no té cap mena d'inconvenient a explicar que el 16 d'abril, a quatre dies de tancar el balanç dels dos primers mesos, la línia Barcelona-Madrid havia transportat 750.000 viatgers, més que tots els que van fer servir el servei ferroviari per desplaçar-se entre Barcelona i Madrid en tot l'any anterior. L'estrena del servei ha estat tan escrupolosa que la puntualitat, que és del 99,1%, supera fins i tot la de l'alta velocitat japonesa, que amb el 99% de trens que arriben amb menys de 15 minuts de demora és la primera del món.
Si alguna objecció es va formular a l'AVE en la seva arrencada és la falta de trens en les hores punta. La realitat ha confirmat aquesta carència --lògica, per una altra part, per la necessitat de rodatge del servei-- i Renfe es prepara ara per fer-hi front. Els seus tècnics estan ultimant la incorporació de nous trens a primera hora del matí --el cartell de complet es col.loca cada dia en aquesta franja horària-- i al migdia, en què hi ha un lapse amb un sol tren (a les dues del migdia) entre les 12 del migdia i les 15.30. Aquesta escassetat origina que alguns habituals del pont aeri utilitzin l'AVE per a l'anada a primera hora del matí i s'estimin més l'avió per tornar a casa. La nova oferta s'anunciarà dijous que ve a Barcelona.
AVIONS MÉS PETITS
Iberia ha complert al peu de la lletra el seu pla dissenyat per afrontar el nou competidor. Des del 4 d'abril passat ha substituït els Airbus 320 (180 places) pels Airbus 319 (141 seients) en la meitat dels vols. L'objectiu és mantenir la freqüència tot i la caiguda del passatge. La seva principal carta davant de l'AVE és precisament aquesta. Com a mínim cada hora surt un avió des de Barajas i el Prat, una freqüència que a primera hora del matí arriba a ser de 15 minuts.
Els passatgers també han notat l'esforç de l'aerolínia. La puntualitat ha pujat del 92,9% al 94,6% respecte al març de l'any passat. Una clienta, María del Carmen Miranda, explicava com havia aconseguit arribar en només dues hores i 10 minuts de porta a porta al seu destí a Madrid, és a dir, incloent-hi els trajectes en taxi. Un viatge tan ràpid era gairebé impensable fa uns quants mesos. Són els miracles que obra el final d'un monopoli.
------------------------------------
L'AVE clava la primera gran mossegada al pont aeri
• Iberia perd més del 20% dels clients i Renfe es prepara per posar més trens
MANUEL VILASERÓ / MADRID
CRISTINA BUESA / BARCELONA
Final del primer assalt. Vencedor als punts: l'AVE. Dos mesos després de la seva posada en marxa, el tren d'alta velocitat Barcelona-Madrid ha engolit una part important dels passatgers del pont aeri i també de l'enllaç regular entre les dues capitals, que han perdut més del 20% dels clients. Però el combat no ha fet més que començar. Tots dos mitjans ja es preparen per a l'assalt següent. La joia de la corona d'Iberia ha augmentat la seva puntualitat fins a límits poc habituals en l'aviació (94,6%) i ha reduït la mida dels avions en la meitat dels seus vols per poder mantenir la freqüència, mentre el servei ferroviari ultima un pla d'augment de trens en les hores punta i l'estrena de l'AVE regional. El segon assalt està a punt de començar.
Com sol passar després d'una contesa electoral, el perdedor no ho reconeix, però és fàcil descobrir-ho a l'escrutar els seus arguments. Iberia no ha volgut facilitar les dades del pont aeri corresponents al mes de març (l'únic que permet comparar amb un mes complet de l'any anterior) perquè, a diferència del 2007, el mes passat inclou la Setmana Santa, uns dies en què els viatgers de negocis es redueixen al mínim. Per la mateixa raó aquest mes d'abril tampoc donarà resultats fiables. Només a partir del mes de maig proporcionarà informació.
Fonts d'AENA, però, xifren en una mica més del 20% l'hemorràgia de clients. Una xifra que coincideix plenament amb les dades que sí que ha fet públiques l'aerolínia sobre els resultats del seu trànsit domèstic al conjunt d'Espanya, que al mes de març va baixar el 19,9%.
PUNTUALITAT NIPONA
Renfe no té cap mena d'inconvenient a explicar que el 16 d'abril, a quatre dies de tancar el balanç dels dos primers mesos, la línia Barcelona-Madrid havia transportat 750.000 viatgers, més que tots els que van fer servir el servei ferroviari per desplaçar-se entre Barcelona i Madrid en tot l'any anterior. L'estrena del servei ha estat tan escrupolosa que la puntualitat, que és del 99,1%, supera fins i tot la de l'alta velocitat japonesa, que amb el 99% de trens que arriben amb menys de 15 minuts de demora és la primera del món.
Si alguna objecció es va formular a l'AVE en la seva arrencada és la falta de trens en les hores punta. La realitat ha confirmat aquesta carència --lògica, per una altra part, per la necessitat de rodatge del servei-- i Renfe es prepara ara per fer-hi front. Els seus tècnics estan ultimant la incorporació de nous trens a primera hora del matí --el cartell de complet es col.loca cada dia en aquesta franja horària-- i al migdia, en què hi ha un lapse amb un sol tren (a les dues del migdia) entre les 12 del migdia i les 15.30. Aquesta escassetat origina que alguns habituals del pont aeri utilitzin l'AVE per a l'anada a primera hora del matí i s'estimin més l'avió per tornar a casa. La nova oferta s'anunciarà dijous que ve a Barcelona.
AVIONS MÉS PETITS
Iberia ha complert al peu de la lletra el seu pla dissenyat per afrontar el nou competidor. Des del 4 d'abril passat ha substituït els Airbus 320 (180 places) pels Airbus 319 (141 seients) en la meitat dels vols. L'objectiu és mantenir la freqüència tot i la caiguda del passatge. La seva principal carta davant de l'AVE és precisament aquesta. Com a mínim cada hora surt un avió des de Barajas i el Prat, una freqüència que a primera hora del matí arriba a ser de 15 minuts.
Els passatgers també han notat l'esforç de l'aerolínia. La puntualitat ha pujat del 92,9% al 94,6% respecte al març de l'any passat. Una clienta, María del Carmen Miranda, explicava com havia aconseguit arribar en només dues hores i 10 minuts de porta a porta al seu destí a Madrid, és a dir, incloent-hi els trajectes en taxi. Un viatge tan ràpid era gairebé impensable fa uns quants mesos. Són els miracles que obra el final d'un monopoli.